Performanțele de vânzări pe care Norvegia le are în zona mașinilor cu propulsie alternativă ne-au atras atenția încă de acum cinci ani, când urcarea lui Nissan Leaf pe poziția a 12-a în clasamentul vânzărilor auto din statul scandinav era considerată o performanță. Anul 2017 a fost însă unul absolut fabulos pentru mașinile electrice și hibride în Norvegia, acestea ajungând să adune peste jumătate din vânzările totale de mașini din statul nordic.
Conform statisticilor oficiale prezentate de autoritățile norvegiene, 52% dintre mașinile vândute în 2017 au fost electrice și hibride (plug-in sau clasice). Este pentru prima dată în istorie când vânzările de mașini cu propulsie clasică (diesel și benzină) dintr-o țară sunt depășite de cele ale modelelor care oferă propulsie electrice parțială sau completă.
În clasamentul pe modele, vânzările auto din Norvegia oferă nume pe alocuri exotice pe primele poziții. Dacă Volkswagen Golf rămâne cel mai vândut model din această țară (clasamentul adună versiunile diesel, benzină, hibrid plug-in și electric), următoarele trei poziții în top sunt ocupate de BMW i3, Toyota RAV4 și Tesla Model X.
Dacă luăm în calcul exclusiv mașinile full-electrice (emisii zero), acestea adună 21% din piața norvegiană, în creștere de la 16% în 2016. Aproximativ același procent este deținut de mașinile diesel (23%), aflate însă în scădere vertiginoasă în ultimii ani (31% în 2016).Așa cum știm deja, vânzările de mașini electrice și electrificate din Norvegia sunt susținute în special de programele guvernamentale care elimină taxele de achiziție și utilizare pentru aceste mașini. Astfel, dacă un VW Golf în versiunea sa electrică are un preț de pornire de 262.000 de coroane (aproximativ 27.000 de euro), taxele imense din Scandinavia transformă o versiune pe benzină a aceluiași VW Golf într-o variantă mult mai puțin avantajoasă: 300.000 de coroane norvegiene (aproximativ 31.000 de euro), din care 120.000 de coroane sunt taxe.
Deși au existat încă din 2016 discuții la nivel guvernamental pentru eliminarea beneficiilor financiare în cazul modelelor electrice, care aduc anual o pierdere de 3 miliarde de coroane la un buget de stat care ajunge la 1300 de miliarde de coroane, presiunile din partea mișcărilor ecologiste au făcut ca eliminarea să fie amânată și în 2018.
Motivul principal: Norvegia și-a impus o țintă curajoasă care anunță eliminarea mașinilor cu propulsie clasică începând cu anul 2025.
Nu-si permite sa piarda alte 3 miliarde de coroane anual.
Nu poate oferi aceleasi beneficii financiare ca Norvegia.
Asa ca n-o sa vedem prea curand acelasi avant eco in domeniul vanzarilor auto.
Deci liber la cazane si afumatori!
@Misha - da, ai dreptate! Dar ce prosti sunt pe de alta parte ca nu au vandut rezervele de petrol la OMV cum a facut Romania...
De-aia sunt in ,,halul" in care sunt.
Prostia noastra nu exclude ipocrizia lor. Cat despre "halul" in care sunt, da-mi voie sa mai adaug un lucru. Dincolo de toata dezvoltarea aceasta aparenta, da-mi voie sa nu consider un stat in care un dement care ucide cu sange rece 80 de oameni scapa cu 20 de ani de puscarie de lux, un model. Daca ar fi sa discutam despre orwelianismul societatii norvegiene, despre faptul ca doar pentru ca ai parcat un minut pe un loc de parcare care nu-ti apartine, te poti trezi reclamant la Barnevernet, care poate trage concluzia ca nu esti un parinte bun si-ti poate lua copilul, despre termenul de «svart hode», despre rata enorm de mare pentru un stat asa de "dezvoltat" a depresiilor si sinuciderilor, am putea avea o imagine completa a "halului" despre care vorbesti. Dar, sigur, in calitate de romani, nu putem vedea decat la suprfata!
Si noi si ei ne dorim bunastarea economica din nord-vestul europei, care vine din civilizatie (respectarea unor norme si conduite sociale), dar nu am vrea (nici noi si nici ei) sa ne schimbam niste obiceiuri si cutume ale stiluilui nostru de viata.
Iar ipocrizia de care zici mi se pare doar invidie. Ei folosesc banii adusi de petrol pentru a-si finanta un mod de viata curat si sanatos. Nu-ti impun nimic tie care stai in alte tari...daca tu vrei sa arzi motorina sau carbune...e treaba ta.
Nu mai repetați tâmpenia aia cu rata sinuciderilor din țările scandinave. E o trompetă promovată de televiziunile și site-urile cu stele pe piept. În Norvegia, rata sinuciderilor e de 9.3 la 100.000 de locuitori, în România e de 9.2, în Ungaria e 15.7, iar țările din fostul bloc sovietic sunt călare pe primele locuri: Rusia 17.9, Belarus 19.1 și așa mai departe. Ăsta e un exemplu :)
În rest, dacă vorbim despre clasamentele realizate pe tema "cât de fericiți vă simțiți?", scandinavii sunt fără rivali pe primele locuri. Fără excepție, indiferent de sursa și creatorii sondajului. Iar Norvegia e fix prima în lume la acest capitol. Vezi aici, de exemplu: https://en.wikipedia.org/wiki/World_Happiness_Report
Cu tot respectul, dar simt nevoia sa va raspund pe acelasi ton agresiv, Timpenie mi se pare sa nu-ti dai seama ca atunci cand intr-o tara extrem de civilizata vorbim de o rata a sinuciderilor mai mare decat o tara fosta comunista, acea rata este una foarte mare. Ati traiti in Norvegia? Aveti prieteni acolo? Ati cunoscut tara aia altfel decat din excursie? Sunt sigur ca nu! Pentru ca altfel ati cunoaste faptul ca reclamatiile la protectia consumatorilor sunt de multa vreme un motiv de razbunare pentru orice aspect in kegatura cu care-i deranjezi. Legat de nivelul de fericire, tot o tampenie mi se pare sa crezi asemenea enormitati. Adica vorbim de o tara mult mai dezvoltata ca Romania in care rata sinuciderilor e mai mare ca in Romania, dar in care oamenii se declara fericiti! Foarte tare!
@Green Alex
Prietene faptul ca nu halesc sistemul juridic aberant norvegian nu inseamna ca nu inteleg civilizatia europeana per-ansamblu. Prefer insa natiuni mai deschise si mai putin rasiste.
Despre procesul castigat de Breevik impotriva statului Norvegian pentru ca, vezi doamne, nu i-a fost respectat accesul liber la corespondenta si vizite, stii ceva? Bun, il condamni la 21 de ani de parnaie in condititii de lux, pentru ca potrivit "civilizatei" justitii norvegiene atat valoreaza viata un om (au fost 80 in cazul dementului aluia). Dupa care nu esti in stare nici macar pus in fata unei tragice evidente, nu iti schimbui legislatia urgent si-i dai dreptul la despagubiri. Ce sa intelegem din asta? Iti spun eu ce? Faptul ca simpatia de care s-a bucurat nenorocitul ala in randul societatii norvegienie (sutele de scrisori de incurajare oare ce demonstreaza?) a fost extinsa si launii politicieni. Doar a ucis niste copii de emigranti, nu? Niste «svart hode». Termenul asta nu l-am inventat eu, dar, desigur, exagerez!
Cea mai mica rata a sinuciderilor este in Coreea de Nord, nimeni nu are curajul sa se sinucida acolo.
http://mylittlenorway.com/2010/04/do-you-really-want-to-live-in-norway/
http://mylittlenorway.com/2010/04/do-you-really-want-to-live-in-norway/
Nu ca as da prea multi bani pe oameni pentru care jignirile tin loc de argumente, dar cand unul dintre redactorii principali ai site-ului da un exemplu in acest sens, nu-i de mirare ca fanii ii umeaza exemplu,
Tu zici ca eu am o gandire obtuza si apoi te intrebi daca judecam societatea germana actuala dupa ce a facut Dolfi Hitler. Pai vezi, amicie, tu ai o gandire obtuza. Pentru ca eu nu judec Norvegia dupa ce a facut nu stiu care rege wiking si nici pentru faptele legiunilor norvegie Waffen SS. Parerea mea despre Norvegia se intemeiaza pe cele ce se intampla in Norvegia in prezent. Abuzurile Barnevernet, folosirea peiorativa si nesanctionata de stat a denumirii de "svart hode", faptul ca un ucigas in masa este pedepsit cu 21 ani de puscarie de lux dupa care i se mai acorda si daune pentru ca, vezi doamne, nu a avut acces la fani si la corespondenta, toate aceste sunt realitati ale prezentului si nu au nicio legatura cu trecutul acestei tari. Ia du-te in Germania si incearca sa folosesti expresii rasiste. Ia du-te in Germania si adopta simboluri naziste si vezi ce patesti! Germania si-a asumat ticalosiile hitlerismului si a platit pentru asta. Mai mult decat atat a adoptat o legislatie care sanctioneaza drastic orice forma de rasism si antisemitism.
Legat de remarca pe care ai facut-o in legatura cu cele afirmate de Kotte, ei bine, parerile oamenilor, constatarile facute de ei pe propria lor piele reprezinta realitatea si nu statisticile. Daca tu esti dispus sa crezi ca un om mananca un ou si jumatate asa cum poate rezulta din unele statistici, e fix problema ta. Aceleasi statistici spun si ca Romania inregistreaza o crestere economica fulminanta, dar ce sa vezi, nimeni nu constata asta efectiv.
Cu toate acestea, a remarcat cineva că anul trecut au existat totuși 23% norvegieni tâmpiți care și-au achiziționat diesel, aproape la fel cu electricele, 21%? Rușine lor, cred că sunt imigranți.
Accommodation in Norway A one bedroom apartment in Oslo to rent is at least kr, 72,000 p.a (about US$14,000 p.a). It can be very difficult to find a place to live unless you are willing to hand over the money. (Even students have to spend months in university bunkers until they can find a place to live.) The other thing about renting is that you are often expected to pay three to six months rent up front and when you leave it is normal to give 3 months notice. This can make moving costly and sometimes frustrates life if you get a job in another city. Rent doesn't usually include utilities if in a separate apartment. Heating costs, especially in Winter, will suck up a lot of money and can equal 20% of your rent.
Food in Norway Norway has to import a lot of food and the import taxes are outrageous. In order to save money you have to learn how to eat like a Norwegian otherwise you will be spending a fortune. Simple everyday items are very pricey - capsicum/sweet peppers can be kr.50-70,- per kilo in the winter which is about US$10-14. Eating out is certainly a luxury. One large pizza at a restaurant is on average kr.250,- or about $50. A large MacDonalds meal is around kr.120 - thats about US$20 for a (squished) burger, fries and coke. Food will be one of a 'new-mover's' killer costs.
Transport in Norway To get anywhere in Norway it costs a lot of money. Catching a bus for a day can at least set you back kr. 50,- ($10). It is easy to walk but you will not survive the Winters unless you ski/sled everywhere. Because Norway is long and has a lot of mountain ranges it is essential to fly from city to city. Buying a car in Norway (kr.250,000,- for a basic new station-wagon is about $50,000) has very high taxes and don't even think about buying one in a cheaper country and driving it over as you will also be lumped with import taxes.
Work Conditions Work conditions are very good in Norway. The general hours are 8am to 4pm, Monday to Friday. It is rare to get overtime. You are expected to socialise, are pressured to join the union and generally have to take your holidays in one big lump during Summer. If you don't speak Norwegian you will usually be under contract to know the language by a certain time which is very hard to do as everyone will just speak English to you. I know of a few university lecturers that are finding this extremely hard and are worried about their future employment.
De asta sunt fericiti nordicii. Sa nu uitam nici de finlandezi, care la sfarsit de saptamana, trec granita la rusi. Vodka este foarte ieftina la rusi. Si apoi sa vezi ce fac vikingii care s-au imbatat cu basamac rusesc.
Dubbie, tu poti sa te muti in Burkina Faso. Nu am fost acolo, dar stiu ca e bine. Sau in Vanuatu.