Ministerul Mediului a anunțat vineri bugetele care vor fi alocate pentru programele Rabla Clasic și Rabla Plus pentru anul 2020.
Astfel, ministrul Costel Alexe a confirmat pentru agenția de presă Agerpres că statul va acorda 60.000 de tichete pentru programul Rabla Plus, în condițiile în care anul trecut au fost alocate fonduri pentru aproximativ 50.000 de tichete.
De asemenea, prima de casare va rămâne la fel ca cea din ultimii ani, în valoare de 6.500 de lei, însă nu este clar dacă și condițiile de vechime pentru mașinile casate vor rămâne aceleași.
"Pentru Rabla Clasic ne-am luat angajamentul că vom avea 60.000 de vouchere pe care le vom oferi cetăţenilor pentru achiziţionarea de autoturisme, păstrând aceleaşi valori ca în anul trecut", a declarat Alexe.
De asemenea, reprezentantul Guvernului a confirmat creșterea semnificativă a bugetului pentru programul Rabla Plus, ceea ce va permite autorităților să ofere 3.000 de tichete pentru achiziționarea de mașini electrice. Valoarea bonusul va rămâne de asemenea similară ca în 2019, și anume 45.000 de lei, echivalentul a aproape 10.000 de euro.
"Pentru Rabla Plus bugetul pentru acest an creşte de la 95 milioane la 140 milioane lei, urmând ca în acest an să finanţăm minim 3.000 de maşini electrice, pe lângă dezvoltarea reţelei naţionale de încărcare", a adăugat Alexe.
Anul trecut, românii au achiziționat puțin peste 1.500 de mașini electrice, ceea ce înseamnă că piața s-ar putea dubla in acest an dacă fondurile alocate de stat vor fi epuizate.
Programele Rabla 2020 și Rabla Plus 2020 vor începe în luna martie, iar lansarea oficială va avea loc în cadrul unui eveniment la uzina Ford de la Craiova.
Via InCont
1. KIA e-Niro (cu baterie de 64 kWh-455 km)-in asteptare;
2. HYUNDAI Kona Electric (baterie de 64 kWh-449 km)-disponibil pentru comanda;
3. VOLKSWAGEN ID.3 1st. (baterie de 58 kWh-420 km)-disponibil pentru comanda.
Ar trebui amintit neaparat si modelul SKODA Vision iV (nume provizoriu-inca), care va fi prezentat in varianta de serie in doar cateva luni, ce va avea 3 puteri de baterii (49-60-82 kWh foarte probabil) precum si varianta(e) cu tractiune integrala.
Pe de
Serios vorbesc: cum o fi, Doamne? Nu vreau să mor în necunoştinţă de cauză.
Pai eu de ce platesc impozit auto si electricele nu? Ce-i cu discriminarea asta? Aici nu se mai aplica 16% pentru toata lumea?
N-am mai povestit eu despre braţul de forţă socialism-liberalism? Recte despre faptul cert că multinaţionalele/corporaţiile nu vor mai controla/submina/schimba guverne pe Glob – cum le este năravul – ci vor forma ele însele…Statul, mai precis Statul-Corporaţie, alias ultima mutaţie luciferică înaintea terifiantului terminus Guvernul Mondial, chiar dacă – pentru adormirea conştiinţei publice – încă se mizează pe “hazardul” politic (electoral), din păcate unul pur inert, ba chiar tern, “supt” (dinadins) de substanţa consacrată.
Cu alte cuvinte, plusvaloarea pe care o incrimina iniţial marxismul o aplică de zor neomarxismul! În “realitatea” distopică a Noii Orânduiri, distincţiile ideologice se estompează până la dispariţie, iar antagonismul natural oficial vs. privat se redefineşte ca un singur organism şi ca o singură entitate, eminamente totalitare.
Într-o atare conjunctură, “banii publici” se transformă în justificarea supremă, constituind o turnantă către orice mârşăvie “cu impact benefic pentru cetăţeni” (planetari), dar de pe urma căreia câştigă întotdeauna (inclusiv o “simplă” satisfacţie) “aşii din umbră”.
Am profitat de program în 2018 și mi-am luat o Dacia..... și cu program și fără tot aveam bani să-mi iau mașina NOUĂ la care visam (conceptul de mașină nouă nu neapărat Dacia, am ales Dacia doar pentru TCO -ul bun pe care îl are).
Mai e o chestie și am mai spus-o aici.... atâta timp cât parcul auto se învechește pe zi ce trece, românii nu au restricții în a aduce toate janghinile de afară.....care-i finalitatea programului că mie unul îmi scapa ? Nu mă luați că se mai fac locuri de parcare că nu ține.....acolo primăriile trebuie să-și facă treabă sa te amenințe să-ți ridici mașina abandonată dacă nu sa procedeze ei întocmai.simplu. Las-o in pana mă-sii de treabă în Africa sunt țări care nu permit importul mașinilor mai vechi de 8 ani.....dar noi o ardem in figuri cu UE și bunurile care trebuie să circule liber.......
Dar să nu mă ataci cu raţiuni “eco”…
Eu am spus ca daca as vrea o electrica aceste calitati le-as vrea nu ca vreau o masina electrica. Asa este aceste caracteristici se pot identifica pe foarte multe masini cu motoare conventionale, mai ales ca masinile BEV sunt mai grele din cauza bateriilor si momentan nu au la fel de multa autonomie ca un ICE, dar se vor interzice masinile ICE iar standardele de emisii vor din ce in ce mai putine emisii asa ca va trebuii sa testam piata la un moment dat. Aceste masini chiar daca vrem, chiar daca nu vrem sunt viitorul. Cu timpul vor scadea preturile la msinile BEV si vor fi la fel ca la o masina conventionala. Dar acum inca masinile electrice nu sunt destul de dezvoltate si mai trebuie niste timp pana sa fie la fel de bune ca cele conventionale si sa aibe autonomie la fel de mare ca una ICE. Eu momentan nu vreau o masina electrica pana nu se dezvolta multe statii de incarcare rapida si sa fie masinile BEV o solutie viabila.
După interzicerea oficială și Globală a "putorii fosile", câtă vreme s-o manevrezi în afara drumurilor publice nu va constitui infracțiune, o voi face fără să clipesc (aș fi în stare să-mi produc biocarburanți în ogradă), chiar dacă întreținerea mașinilor tributare ICE (și clandestine) m-ar obliga la eforturi supraomenești. Când nu va mai fi nicio șansă nici în acest sens, măcar că mă voi mângâia cu amintirile (personale și ale industriei de profil). Dar eu să zic "Eh, asta e, trebuie să conduc ceea ce se aprobă pe piață" ? Mai degrabă ar zbura porcul.
Sa nu uitam ca Dacia (Renault) cere in fiecare an acest program si orice guvern executa. Guvern care nu stie ce sa faca daca se cara Renault din Romanika asta. Deci acest program este un ajutor guvernamental mascat.
Pe langa asta nu pricep cum cea mai saraca tara din UE e cu bonusul cel mai mare la electrice. Bonus care putea fi acordat unor tinere familii cu copii de ex, nu la imbuibati eco.
Un mare kk.
Astăzi, mașinile electrice (EV) așa scumpe cum sunt, au costul total de utilizare (TCO) mult mai mic decât o mașină pe combustie internă (ICE).
Din 2 motive:
1. Costul pe km
Costul „combustibilului” este sub jumătate din costul cu motorina/benzina. Mai ales dacă depășești 12.000km/an, diferența de preț se amortizează în 3-4 ani sau mai repede. E rentabil ca mașină pentru agentul de vânzări care o folosește de multe ori pe zi. Sau pentru taximetrie.
Bine înțeles, ca să nu pierzi jumătate de zi la stația de încărcare este nevoie de autonomie de la 250km în sus.
Da, electricitatea nu este taxată suplimentar cum sunt combustibilii de la pompă, dar nici nu cred că va fi în următorul deceniu. Iar dacă se va taxa, nu va fi simțitor penrtu că prețurile de producție a energiei electrice sunt în cădere odată cu utilizarea eolienelor și a panourilor voltaice.
(aici apare o problemă cu perioada când nu bate vântul sau nu e însorit; dar o diversificare a producției poate echilibra acest neajuns - noi avem, de exemplu, hidrocentralele pe care le putem porni la minut seara sau în zilele înnorate; vântul și norii pot fi preziși astăzi extrem de exact)
2. Service-ul.
La o EV nu există frecare (cutie de viteze, motor) sau generare de căldură (motor). Un motor electric nu doar că e pe la 500€ în loc de 3000+€, dar nu are pierderi de energie prin frecare și căldură. Nu e nevoie de sistem de răcire a motorului sau de ungere. Astfel energia se folosește mult, mult mai rentabil.
Plus capacitatea de recuperare la frânare (sau coborâre pante).
De asemenea nu există cutie de viteze.
Toate astea duc la un cost infim cu service-ul și prelungesc cu mult durata de viață a mașinii. Tesla anunța acum câteva luni că se pregătește să producă mașini cu durată de utilizare 1.000.000 km.
Apoi mai sunt alte motive:
3. Liniștea
Da, unora le plac sunetele motoarelor. Pot fi de acord cu asta.
Dar la drum lung asta începe să deranjeze. De ce să nu ascult muzică în loc de sunetul motorului. De ce să nu-mi aud partenerul de drum mai de grabă. De ce să nu fac o activitate (șofatul) fără poluare sonoră?
Da, se vor auzi în continuare rulatul roților și vântul produs de mașină. Dar toți șoferii care au condus vreodată o mașină electrică au rămas surprinși de cât de liniște e. Și le place.
4. Devoratorii de tehnologie
E întotdeauna cool să fii printe primii utilizatori a unui produs nou sau tehnologie nouă - în cazul nostru ambele.
--------- Revin cu o continuare
1. Primul lucru să-l urmărești (dacă ai rezolvat-o pe cea cu prețul inițial) este alimentarea.
Da, există locuri unde poți alimenta rapid (până la 80% din capacitate), dar oricum ar fi tot pierzi 10-30-50 min. (în funcție de cât de goală e bateria).
Este bine să utilizezi astfel de încărcări doar la drum lung când trebuie să faci o pauză la câteva ore de codus (2-3h).
Altfel trebuie să încarci noaptea ca să nu fie deranjant. Și chiar nu este. La fel cum pui telefonul la încărcat vei face și cu mașina după ce o parchezi. E ușor să instalezi o stație de încărcare acasă. La noi, față de americani, avem avantajul celor 230v (ei sunt pe 110v). Asta înseamnă putere dublă.
În loc de 16h o încărcare compeltă, noi vom aștepta 8h.
Bine, nici americanii nu așteaptă pentru că-și montează prize de putere. Și noi putem face asta trecât de pe o fază pe 3 (380v) reducând și mai mult timpul de încărcare. Dar nu cred că e o investiție care merită.
Cu o priză acasă și încărcare peste noapte poți utiliza și tarif preferențial. Reduci astfel costurile de „combustibil” la o treime față de ICE.
Dacă ai o astfel de priză (și bine înțeles că ai) și la muncă încărcarea nu mai e deloc o problemă. Bine, este recomandat un contoar separat să poți și plăti electricitatea, dar nu văd în asta mare deranj dacă este voință.
Ceea ce ne lipsește astăzi în România e o rețea vastă de stații pentru încărcare de mare capacitate (minim 50kwh / stație). Dar vin și acestea în acești ani. Deja există trasee în România (București - Timișoara de exemplu) pe care există astfel de stații.
Da, sunt ceva costuri, dar de ești rupt în fund oricum nu-ți permiți electrică.
2. Faci mulți km anual
Cum am spus în comentariul anterior, diferența de preț între EV și ICE se amortizează în 3-4 ani.
Apoi mai e avantajul că durata de viață a unei mașini EV este ceva mai mare decât a uneia ICE pentru că nu există părți ce se încing (motor, zonă emisii) și necesită răcire sau frecări internse (motror, cutie viteze, curele, sistem răcire) și ar necesita ungere.
Notă:
Dacă îți faci planuri să utilizezi mașina mai mult de 5 ani, ține cont că capacitatea bateriei scade treptat. În medie cu 20% în 10 ani.
De asemenea, iarna sau când temperatura este toridă (dar iarna mai ales) capacitatea scade și cu 20% - în fapt nu bateria e marele vinovat ci încălzirea bateriei (și a habitatului) iarna sau răcirea bateriei (și a habitatului) vara.
---- revin cu partea 3
Ținând cont că sunt mai simple în construcție ca cele pe combustie internă (nu au probleme cu încălzirea excesivă sau frecare a componentelor) prețul mașinii fără baterie este mai ieftin. Mult mai ieftin.
Problema e la baterie.
Sunt tehnologii la stadiu de laborator care măresc capacitatea de până la 3 ori și viteza de încărcare până la de 5 ori. Dar până la implementarea într-o fabrică pot trece și 10 ani (5-8 în medie).
Există totuși posibilități de ieftinire.
Astăzi, în Europa, nu există o singură fabrică de baterii. Nimic. Zero.
Aduse cu vaporul din Asia de obicei și cererea foarte mare de baterii le face să fie scumpe.
Dar există astăzi 4 proiecte de fabrici de baterii în Europa (dar n-a început construcția nici uneia):
- în Polonia, la graniță cu Germania;
- lângă Berlin (GigaFactory Tesla);
- la granița dintre Germania și Franța, un proiect între Opel și Citroen;
- și încă unul... dar nu-mi aduc aminte de el (tot aici pe site am citit pe undeva).
Toate aceste 4 fabrici, când vor fi gata înspre 2024-2025, nu acoperă nici 40% din necesar. Vor mai apărea proiecte.
Ceea ce am aflat - tot din presă - este că la începutul acestui an EU a securizat câteva zone cu rezerve de materii prime pentru fabricile de baterii din Europa, semn că ne-am pus și pe acest continent pe treabă.
Ei, odată ce aceste fabrici vor fi în picioare și altele pe lângă ele încât să fie acoperită total cererea, prețul bateriilor va scădea. Pentru moment există cerere mai mare decât producția. Nu, nu la noi în România, ci în lumea civilizată care ține la sănătatea proprie.
Bun venit in capitalism tati, aici unde corporatiile conduc statul, nu invers. Deci pomana electorala cu iz de ciuma nu este deloc roșie in filmul despre care chiar tu vorbesti, dar al carui scenariu nu il stapanesti. Ca sa nu mai pomenim de eroarea stupida cu redirectionatul banilor catre familiile nevoiase, care acum cateva luni s.ar fi numit asistati social care stau si sug la țâța statului pe nedrept. Uiti ca sub umbrela galbena primesti doar daca meriti, doar daca produci ceva la schimb, nu pe degeaba, nu ?
Ascult (ador) “zgomotul” motoarelor ICE (mai puţin al Diesel-ului pe autoturisme), deci exist! Iar celor care ne îndeamnă “binevoitori” să descoperim “feeria” testării unei “electrice” le-aş propune un “monstru” precum Chevrolet Camaro (modificat de Trans Am Depot LLC, care a cumpărat de la NGMCO drepturile legale asupra mărcii Pontiac şi asupra denumirii “Trans Am”) 7.5 V8, cu compresor mecanic şi cu “herghelie” de cel puţin 1000…Plus că NICIODATĂ e-cojile de banane (cu atât mai puţin cele autonomizate) nu vor “radia” artă arhitecturală.
Hai sa vedem cum e cu TCO-ul BEV-urilor vs ICE-uri.
Si daca tot ne deranjam hai sa facem cateva scenarii cu best-case-uri si worst-case-uri. Ne raportam la preturile din Romania si ceva trimiteri la alte tari. Ne raportam doar la costuri de achizitie si rulare fara a lua in calcul asigurari si alte taxe de dupa achizitionare
ICE GPL - Logan 1.0 GPL din fabrica ~ 10k euro, consum mediu 8% gaz adica ~22lei/100km la preturile actuale. Cost rulare pentru 100k km 22k lei adica 4600 euro.
ICE diesel - Logan 1.5 DCI ~ 11k euro, consum mediu 6% adica ~33lei/100km la preturile actuale. Cost rulare pentru 100k km 33k lei adica 7000 euro.
ICE benzina - Logan 1.0 ~ 9k euro, consum mediu 7% adica ~37lei/100km la preturile actuale. Cost rulare pentru 100k km 37k lei adica 7900 euro.
BEV - Renault ZOE cel mai ieftin, 30k euro. Cost rulare 15 kWh/100km. Incarcat acasa la ~0.6 lei/kWh adica ~10lei/100km. Cost rulare pentru 100k km 10k lei adica ~2100 euro. Incarcat la statii contracost (minim 1.2 lei/ kWh) rezulta un cost de rulare cel putin dublu fata de incarcarea domestica 20k lei/100k km
1. Scenariul cel mai favorabil ambelor tipuri de masini (cele mai ieftine masini decente cu cel mai ieftin cost de rulare posibil):
comparam GPL-ul cu BEV-ul la costuri de rularesi si obtinem o diferenta de 2500 euro la 100k km intre BEV si ICE. Neconsiderand nici o reparatie si nici o intretinere cele 2 masini ating paritatea costurilor de rulare in 800k km distanta pe care BEV-ul sigur nu o face cu aceiasi baterie. .
Intretinerea motorului si transmisie ICE costa 1000 euro la fiecare 100k km (5 schimburi de ulei la 100 euro si o distributie la 500 euro). Intretinerea motorului electric nu costa nimic, cel mult un antigel dar e cost neglijabil.
Daca refacem calculul avem 3500 euro diferenta de cost de rulare ceea ce inseamna ca paritatea se va atinge in 570k km.
Daca consideram ca la 3-4-500k km BEV-ului sigur ii trebuie o baterie noua e posibil sa nu mai ajunga la paritate niciodata.
2. Scenariul cel mai defavorabil ambelor masini (cele mai ieftine masini decente cu cel mai mare cost de rulare).
ICE Benzina vs. BEV incarcat la statii contracost: 37lei/100km vs 20 lei/100km. Deci avem 17 lei diferenta la 100km adica 3600 euro diferenta per 100k km. Daca mai punem si reviziile si intretinerea ICE ajungem la o diferenta groso modo de 5000 euro per 100k km. Adica o diferenta de pret de achizitie de 20k euro se amortizeaza in 400k km
3. Scenariul cel mai favorabil ICE, cel mai defavorabil BEV:
Diferenta de cost de rulare intre GPL (22 lei/100km) si BEV alimentat la statii comerciale contracost (20lei/100km) e de 2 lei/100km. Nu are rost sa calculam amortizarea ca e in categoria distantelor interplanetare.
4. Scenariul cel mai favorabil BEV, cel mai defavorabil ICE
Diferenta de cost ICE benzina (37 lei/100km) si BEV incarcare domestica (10lei/100km) e de 27 lei adica 5700 euro per 100k km sau 6700 euro cu tot cu intretinerea ICE adica in 300k km se amortizeaza o diferenta de pret de 20k euro.
Cateva precizari:
- Am luat 2 modele de masina ieftina pentru a compara mai degraba tehnologiile intre ele.
- O comparatie 1 la 1 ar fi fost intre Kona si Kona EV in sa diferenta de pret se mentina (16k euro vs 34k euro preturi promotionale) si se poate face usor calculul paritatii.
- Mi se pare relevant sa includ GPL-ul in comparatie pentru ca se apropie foarte mult de BEV dpdv al costului de rulare. Inafara EU, pretul benzine e cam cat al GPL-ului la noi, iar la noi, ca dealtfel in toata europa, este un combustibil care se gaseste usor si in general mult mai ieftin decat benzina si motorina.
- Loganurile pe GPL care fac taxi stim sigur ca ajung la kilometraje astronomice. Cel mai mult am intalnit personal, Logan cu 730k km insa era in stadiu terminal.
- Motorul ICE si transmisia sunt singurele care aduc costuri suplimentare de intretinere si POF-uri fata de motorul electric.
- Loganul din comparatie se poate inlocui cu un Yaris hibrid la ~15k
- sau Fiat Tipo cu GPL de fabrica tot la ~15k euro dar e in clasa compacta.
- La 21k euro se poate alege un Auris hibrid pentru un consum de benzina mai mic in urban cel putin.
In loc de concluzie: oricum am da-o, amortizarea diferentei de cost de achizitie se produce in distante incrfedibil de mari sau nu se produce deloc daca BEV-ul are nevoie de baterie noua.
Mai e mult pana departe.
Personal imi pastrez dinozauru chiar daca imi sta degeaba in curte potentialul de 22kWh