Tensiunile diplomatice apărute între China şi Japonia par să capete o amploare din ce în ce mai mare în ultimele zile. Tensiunile şi revoltele populaţiei chineze par să dea peste cap întreaga activitate a companiilor japoneze cu punct de lucru în Ţara Marelui Zid.
Protestele din faţa ambasadei Japoniei de la Beijing s-au mutat în magazine şi chiar în showroom-urile auto. Acest boicot naţional s-a resimţit şi la nivelul vânzărilor, producătorii japonezi de automobile înregistrând o scădere considerabilă pe piaţa din China în ultima lună. În schimb, brandurile germane, americane sau sud-coreene au bifat creşteri cu până la 10 procente. Evoluţia din China este extrem de importantă pentru orice constructor auto fiindcă vorbim de cea mai mare piaţă din lume.
Mai mult decât atât, Toyota, Nissan şi Honda au raportat incidente serioase la nivelul reţelelor de dealeri din zona estică a Chinei, în regiunea Qingdao. Violenţele au degenerat apoi până la vandalizarea mai multor automobile de provenienţă japoneză, asupra cărora s-a aruncat cu pietre.
Nissan a anunţat că a oprit deja producţia la două uzine din China ieri şi azi, în vreme ce Toyota susţine că mai mulţi furnizori cu sedii în Ţara Marelui Zid au fost nevoiţi să-şi închidă porţile.La rândul lor, Mazda, Suzuki, Honda şi Mitsubishi au fost nevoiţi să ia aceeaşi măsură.
Mazda şi Suzuki au anunţat însă că vor redeschide uzinele în cursul zilei de mâine.Protestele chinezilor au apărut după ce guvernatorul oraşului Tokyo a anunţat că intenţionează să cumpere insula Senkaku, cunoscută pentru resursele sale bogate, de la un proprietar japonez. Tensiunile au escaladat recent, după ce cumpărarea a fost aprobată pentru 26 de milioane de dolari, iar chinezii au pretins că insula le aparţine.
via bloomberg
Totusi, daca chinezii renunta la masini japoneze, oare renunta si la Sony, Panasonic, JVC, Sanyo sau Toshiba? Ma cam indoiesc.
Nu e nevoie sa se retraga toti, e nevoie de jumatate dintre ele si deja se vor trezi cu vreo cateva milioane de oameni fara munca si cu o economie care nu va mai creste ca acum, nu zic ca trebuie sa plece toata lumea din China, competivitatea preturilor are si aspecte negative, si unii occidentali trebuie sa inteleaga ca nu prea se mai poate cu 2000 pe luna indiferent de situatie, dar nici sa se tinda ca toate produsele din lumea asta, indiferent care ar fi ele, sa se faca in China pt ca acolo sunt sute de milioane de oameni care sunt dispusi sa munceasca pe 100 de dolari pe luna, lasand alte zeci de milioane fara munca in Europa si SUA, adica e vorba aia, decat someri la noi, mai bine la ei. De ex, unele firme care se retrag din China si nu le convine sa mai plateasca salarii mari in Vest pot veni in Est, si chiar vin, din pacate mai putin in Romania, toata lumea stie dc, nu vor da 2000 de euro, dar nici 100 ca-n China.
De aceeasi parere, umplem conturile chinezilor si ne mai miram de ce europa se ingroapa in datorii si somaj ..