Nemultumirile Europei fata de taxa auto

De Robert Gherghe
Publicat Luni, 19.11.2007
CE continua sa ceara Romaniei sa dea dreptul celor care platesc taxa auto sa conteste valoarea acesteia.

Esential

2007 este anul in care s-a introdus taxa de prima inmatriculare in Romania.

Comisia Europeana (CE) insista ca Romania sa dea dreptul platitorilor taxei auto sa o conteste, iar autoritatile romane promit ca vor analiza varianta realizarii unui catalog privind valorile de piata a masinilor, in functie de factori precum marca si rulajul, pentru stabilirea scalei de depreciere.

Reprezentantii autoritatilor romane si cei ai Directiei Taxe a Comisiei Europene au avut, la 8 noiembrie, o noua serie de consultarii tehnice pe tema taxei auto. Expertii comunitari sustin ca procedura de infrigement (incalcarea reglementarilor comunitare), initiata de Comisie in luna martie, poate sa fie suspendata numai daca Romania va transmite un proiect de modificare a taxei in conformitate cu prevederile comunitare, precum si un calendar de adoptare, au declarat pentru Mediafax surse apropiate discutiilor.

Si in scrisoarea de somatie transmisa Romaniei la finele lunii martie oficialii europeni au aratat ca, in cazul in care contribuabilul nu este de acord cu autoritatile fiscale in ceea ce priveste evaluarea deprecierii reale a autovehiculului second-hand, legislatia romaneasca nu permite contestarea rezultatului stabilit conform grilelor fixe.

Autoritatile de la Bucuresti au intrebat CE daca mai este necesara o procedura de contestare a coeficientului de depreciere, in conditiile in care s-ar elabora un catalog pentru valorile de piata a masinilor, care sa ia in calcul factori precum marca, modelul si rulajul.

Reprezentantii CE au sustinut necesitatea existentei posibilitatii de contestare, fiecare stat avand dreptul sa decida asupra acesteia, in conformitate cu principiul subsidiaritatii. Expertii comunitari au dat ca exemplu Danemarca, unde exista un comitet format din reprezentanti ai administratiei fiscale, consumatori si dealeri, si au subliniat importanta utilizarii mai multor criterii decat cel al vechimii pentru stabilirea scalei de depreciere.

O alta intrebare a reprezentantilor autoritatilor romane a vizat posibilitatea scutirii de taxa a autovehiculelor hibride, pe termen nelimitat. Curtea Europeana de Justitie sustine dreptul statelor membre de a utiliza grile fixe pentru a lua in calcul deprecierea reala a autovehiculelor, pentru a se evita sarcinile administrative excesive. Cu toate acestea, respectivele grile intocmite pe baza unor criterii precum vechimea, kilometrajul, starea generala, metoda de propulsie, marca si piata autovehiculului trebuie sa fie lipsite de orice efect discriminatoriu, potrivit CE.

Mai mult, astfel de grile fixe pot fi compatibile cu Tratatul CE numai daca proprietarului unui autovehicul i se acorda dreptul de contesta, in fata tribunalelor nationale, rezultatele punerii in aplicare a respectivelor grile. Legislatia din Romania nu permite contribuabililor sa conteste rezultatele stabilite conform grilei de depreciere si sa solicite o evaluare exacta a valorii autovehiculelor lor uzate.

Astfel, Romania nu asigura niciun mijloc de corectare in cazurile in care un contribuabil considera ca aplicarea grilei nu reflecta cu exactitate valoarea reala a autovehiculului sau, conducand astfel la o aplicare excesiva a taxelor.

Taxa de prima inmatriculare a fost introdusa la inceputul acestui an, cand au fost eliminate accizele platite la importul si achizitia autoturismelor de pe piata interna. Taxa se calculeaza in functie de capacitatea motorului, de standardele de emisii si de vechimea autovehiculului.

Taguri: Taxa auto, Taxe

Comentarii (6)

  • marian radu
    taxa auto
    taxa auto foarte mare si in discrepanta cu realitatea numai la romania ,dar impozitele care sunt calculate dupa aceleasi grile strambe ,ex.un range rover 2.5 diesel 2007 de 100000 eu este in ochii fiscului mai putin valoros decat un nissan patrol 1994 3.0 de 8000 eu la primul platesti 800 ron si celalalt 1800 ron , unde este dreptatea?avantaj saraci sau bogati ?
    0 0
  • om de rand
    marian radu imi pare rau sa zic dar suntem condusi de hoti... nu am mai mult de zis
    0 0
  • cioc cioc
    taxe
    voi ati ales ... mai trebuie sa treaca inca 5 generati , tot de comunisti suntem condusi , doar ca inainte le era frica de ceusescu acuma nu mai au de cine sa le fie frica , isi modifica legile dupa cum vor ei si in folosul lor.
    0 0
  • Aligatoru'
    taxa
    Pe Moliceanu'-l inteleg ca are interes, dar restul conducerii din pnl nu le pasa ca dupa urmatoarele alegeri vor fi langa pntcd (adica la groapa de gunoi a istoriei)?
    0 0
  • wrctheo
    Aberatii
    Aberatii pe "tema" data..
    @ marian radu - nu ti se pare corect sa platesti mai mult daca ai o masina cu un catalizator mai vechi si mai putin performant?

    Vreti sa ramanem cu rablele noastre sau sa respiram un aer curat? Mie mi se pare normal ca acel Range Rover de 100.000 EUR sa aiba o taxa fiscala mai mica decat o saracie de Ford de vreo 10 ani..care costa doar 1000 de EUR la nemti si adusa pe platforme pline cu jeguri ca la bulgari..
    Bun, individul care nu are banutii necesari sa-si ia un BMW cu Euro 5, poate va avea bani de un credit pentru un Logan...dar nu se va plange de taxe..ca asta inseamna ca nu munceste suficient sa-si asigure un loc intr-un BMW..opinia mea.

    Respect
    0 0
  • Taxa verde - verde cu poza lui Lincoln
    Asta e si ideeea in care sint aruncati majoritatea celor ce au buget pentru masina o suma sub 10.000: indatorare si un Logan nou! Sau un citroen...sau un Cliofabia etc.
    Sigur multi din oamenii astia ar prefera un Astra 2004 sau un Golf sau ceva mai bun decit berlina sau SuperNova actuala.
    Cind o sa planteze ai lui Moliceanu aia 1000 pomi, o sa fluidizeze traficul si o sa sustina alternative ecologice sau mai putin poluante (sa sustina, nu sa puna alte taxe), poate atunci vom respira un aer mai curat.
    Iar smecheria asta mirlaneasca prin care unii isi dezvolta vinzarile de masini noi nu are cum sa tina loc unei adevarate strategii de mediu.
    Si hai sa nu ne mai dam ecologisti doar daca avem masini euro V, dar de peste 2000cmc, si ne ducem si pina la coltul strazii cu ele.
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru