Mit distrus: acul vitezometrului nu indică viteza reală din momentul impactului

De Sebastian Toma
Publicat Miercuri, 04.08.2010
Contrar credinţei populare, blocarea acului vitezometrului la un anumit nivel pe scara gradată nu indică viteza cu care a avut loc impactul.

Jurnaliştii de la Autoesporte au chemat doi experţi pentru a contesta mitul care spune că vitezometrul unui vehicul se blochează la un accident şi arată viteza în momentul impactului. De-a lungul timpului, numeroşi ziarişti şi reporteri au profitat de acest aspect în căutarea senzaţionalului, fără ca faptul să fie adevărat. De altfel, forţele implicate într-un impact pot fie să oprească vitezometrul, fie să îl facă să afişeze valori eronate. Adesea, cablul vitezometrului se rupe la impact, sau acesta pierde semnalul. În momentul pierderii semnalului, vitezometrul va trece automat la zero.

"De fiecare dată când văd un accident grav, oamenii estimează o viteză mult mai mare de impact. Spre exemplu, în cazul Prinţesei Diana, unele voci anunţau o viteză de impact de 200 km/h, în timp ce şocul s-a petrecut la doar 93 km/h – aşa cum au specificat experţii care au verificat gradul de deformare al vehiculului. Imobilitatea actului vitezometrului nu este un indicator clar al vitezei cu care circula vehiculul respectiv la momentul accidentului.

În timpul unui accident, inerţia poate să ducă la miscarea involuntară a acului din cauza decelerării foarte puternice.", a declarat Raphael Martello, un expert în accidente de circulaţie cu peste 33 de ani de experienţă în domeniu.

Viteza unui vehicul la impact poate fi măsurată doar de sistemul de senzori ai airbag-urilor. Din păcate pentru achetatori, acest sistem nu înmagazinează înformaţia respectivă pentru o perioadă mai lungă de timp şi nu permite vizualizarea acesteia cu niciun dispozitiv. Practic, nu există niciun mecanism în cadrul vitezometrului care să permită blocarea acelor în momentul în care vehiculul are un accident. Pe lângă deranjul de moment – cum ar fi cazul unui accident uşor, fără victime, proprietarul vehicului ar trebui să cumpere încă un set de ceasuri de bord pentru a înlocui componentele care s-au autodistrus la impact.

Iaran Gadotti, un expert în dezvoltare de la Continental specializat în panouri de instrumente, a declarat că vitezometrul poate oricând să treacă la zero în urma unui impact dacă rămâne fără curent sau dacă i se rupe cablul.

Fiind responsabil pentru dezvoltarea şi producţia vitezometrelor, Gadotti a declarat că acul vitezometrului nu este un mijloc de aflare a vitezei cu care a avut loc un impact, deoarece informaţiile furnizate de acest instrument sunt cu uşurinţă compromise.

Via | AutoEsporte

Comentarii (5)

  • da
    da se stie asta..de multe ori e mai mica decat viteza la care a avut loc impactul...
    13 3
  • mircea
    @edi80
    Tocmai asta e ideea, că se poate şi invers. Adică impactul să fi avut loc la o viteză mult mai mică decât arată indicatorul.
    19 2
  • cupitza
    MIthbusters
    Ar fi interesant de verificat de catre Jamie si Adam ....

    Cine le propune?

    Nu sa ne demonstreze prin calcule si alte supozitii, cum fac cei precizati in articol, ci practic, cu masina reala, instrumente de masurat viteza, etc ...

    Desigur, cu Buster la volan ;)
    27 0
  • Marius 2
    Se poate afla exact viteza de impact !!
    Viteza nu trebe citita de pe ceas , dupa impact se citeste (cu un tester) unul din calculatoarele de Airbag. In protocol-ul de diagnoza va aparea pe langa zi/luna/an + ora/sec/etc si viteza masini in momentul declansarii airbagului/lor si -s-au a centurilor.
    13 1
  • Forta de Inertie
    Acul se poate deplasa din cauza miscarii de inertie provocata de socul puternic.
    6 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru