Cum vârsta medie a parcului auto național este una ridicată, Guvernul caută soluții pentru descurajarea achiziționării de mașini vechi. S-a discutat inclusiv despre introducerea unei noi taxe pentru mașinile poluante, dar încă nu a fost luată o decizie în acest sens.
Ministrul Mediului, Tanczos Barna, a declarat recent că "Guvernul și-a asumat prin PNRR ca, până în 2026, să scoată din circulație 250.000 de vehicule mai vechi de 15 ani, aceasta fiind condiția ca România să primească fonduri europene pentru construirea de autostrăzi."
Programul Rabla este unul dintre mecanismele prin care românii sunt încurajați să achiziționeze mașini noi. În 2021, bugetul acestui program a fost dublat, iar suma totală de finanțări în cazul mașinilor electrice a fost triplată.
Pe viitor, susține ministrul, cei care vor să își schimbe mașinile mai vechi de 15 ani, dar situația financiară nu le permite achiziționarea unei mașini noi, vor primi "un sprijin semnificativ".
Totodată, autoritățile caută soluții de eficientizare a programelor Rabla Clasic și Rabla Plus.
" (Pentru 2022) Analizăm varianta tichetelor multiple, analizăm varianta obligativității pentru mașinile electrice de a scoate obligatoriu din circulație o mașină veche, analizăm impactul programului asupra mașinilor mai vechi de 15 ani sau mai vechi de 8 ani," a mai precizat Tanczos Barna.Oficialul a declarat că programul Rabla 2022 ar trebui să înceapă de la 1 februarie.
via Economica
Daca ne uitam la anul 2021, la cate masini s-au casat prin toate programele rabla, nu se atinge targetul doar peste 12 ani. Daca vine si o criza si nu mai cumpara lumea masini, atunci sa vezi...(2021 nu a fost an de criza)
dar de itp naspa ce zice? dar sa nu mai fim groapa europei la gunoaie ce zice? mai intai astea!
Trebuie taxat poluatorul
Un diesel 1.2 din 2020 care face 2000 km lunar poluează cu mult mai mult decât un diesel 2.0 din 2010 dar care face 500 km lunar
Taxarea la plesneală, la medie, statistici este o prostie
Taxa trebuie băgată în carburant
Nu că RO şi UE forţează cumpărarea de maşini noi, care nu le vrea nimeni
Cea mai apropiată de adevăr ar fi taxa în combustibil, cât arzi atât plătești.
E adevărat, nu ar ține cont de norma de poluare, dar cu timpul acele mașini cu normă mică vor fi treptat înlocuite, și-n plus motoarele mai noi sunt mai eficiente, deci consumul mai mic ar compensa neluarea în seamă a normei.
Parcă principiul este poluatorul plătește, nu? Păi atunci să plătească. De ce să-i băgăm pe toți în aceeași oală???
Hai, liber la mânuțe roșii!
Principiul poluatorul plătește este respectat DOAR dacă fiecare plătește cât arde.
Care-i problema că el își ține mașina pe locul de parcare plătit sau în curte acasă la țară și iese doar când are nevoie? Poluarea se produce atunci când motorul e pornit, indiferent că e un Cielo cu GPL care face 2000 km pe an sau un SUVoi de ”manager” care arde motorină să facă 40.000 pe an.
Din '90 încoace, de când cu "democrația originală" a lu' Iliescu, ne tot scremem să fim buricul pamântului și originali în toate, fără să ne uităm un pic în curtea altora cu oaresce experiență. Nuuu, noi trebuie să inventăm mereu apa caldă. Venim cu tot felul de lucruri doar-doar i-om fenta.
Așadar, decăt să vii cu tot felul de idei din puțul gândirii, nu mai bine pui neuronii la muncă. Uite colea cum se taxează în lumea civilizată: "https://cursdeguvernare.ro/schemele-de-taxare-a-poluarii-auto-in-statele-ue-ce-poate-alege-la-un-moment-dat-romania.html"
Hai, spor la lucru și la emis idei crețe!
P.S. Liber la mânuțe roșii, dar argumentate, nu cai verzi pe pereți.
Ori cu buletinele stat în stat pentru secui.
Sau cu legea asta nouă a sifonatului din feisbucuri mailuri etc fără aprobări judecători inventată tot de el și aprobată pe șest.
Mai scurt nu veți mai avea nimic, nu doar cazane și veți fi fericiți.
Într-adevăr e de puțul gândirii să asociezi deținerea unei mașini cu poluarea pe care O POATE produce teoretic. Mi se pare o idee creață și de noaptea minții să reduci noxele produse de diferiți combustibili la cantitatea de CO2 estimată de producător în condiții teoretice și să presupui că toate vor rula egal!
Nu inventăm apa caldă dar mai ales în condițiile puterii de cumpărare a românilor, ar trebui să ne gândim de 7 ori dacă aducem de afară orice măsură și cum o adaptăm să producă efectele scontate.
Și nu, nu e vorba de fente, am dat argumente.
Fix impozitul sau taxa de înmatriculare i-ar băga pe toți ”în aceeași oală”, hai să și gândim ce scriem.
Despre ce naiba vorbim aici?
Acum, serios, chiar consider că discuția e pierdere de timp din partea mea. Zi bună!
Și l-am combătut cu aceleași argumente pe care ți le înșir de 3 comentarii încoace și la care nu reacționezi nici măcar cât la vibrația smartfonului. Toată contribuția ta la discuție a fost un link spre un articol pe care nu l-ai înțeles și exprimarea frustrării că ai euro 6 și nu ți-ar conveni să plătești în combustibil o taxă pentru poluezi.
Oricum ca idee, nu mi se pare normal si nici democratic sa platesc nici eu nici tu.
Taxele astea au mai fost sub forma de ''taxa de mediu''?
Ce s-a facut cu banii aia pentru mediu?
Absolut nimic, doar s-au imbogatit niste hoti, padurile se defriseaza bine mersi, fabricile polueaza de rup 24 din 24, arderile de deseuri sunt in floare, santiere de constructii apar peste tot, ca na stam in Residence, etc.
Asa ca de ce sa fie taxe de poluare?
2. Sunt de acord si eu cu ideea ca masinile scoase din circulatie ar trebui sa fie masini functionale cu ITP si istoric de asigurare din ultimii 2 ani. Doar in felul acesta se scot rable din circulatie cu adevarat. Chiar si numai judecand dupa acest detaliu se vede ca programul a fost facut si executat doar asa, sa fie. S-au "scos din circulatie" practic niste epave care oricum nu mai circulau demult si n-ar mai fi circulat niciodata. Eu insumi am cumparat o asemenea epava pentru un tichet rabla.
3. Nu sunt de acord cu taxele, generalmente, insa o taxa aspra de tot pentru importurile de vehicule SH ar trebui impusa. E metoda sigura de a descuraja aceasta practica absolut oribila pentru noi toti, de a aduce toate vechiturile din Germania. ASta ar trebui sa inceteze urgent. As lua o asemenea masura in paralel cu niste masuri de incurajare de achizitionare masini PRODUSE NUMAI IN ROMANIA, masini noi si ieftine. As da subventii pentru asa ceva tinerilor si celor cu venituri foarte reduse care au nevoie reala de masina pentru a putea fi productivi. Se pot face lucrurile cu cap, numai sa se doreasca asta. In cazul in care aveti impresia ca ma contrazic cu punctul 1, nu e asa: in cazul in care e nevoie, trebuie ajutati oamenii ca sa poata mentine un loc de munca si sa-si castige painea.
Orice activitate umana are un grad de poluare, ca tot vorbim de acea amprenta a fiecaruia, de cand te scoli, aprinzi becul la baie, tragi apa, iei liftul, ajungi pe strada si tragi un partz. Si in somn poluezi, ca iti incarci telefonul peste noapte si lasi si caldura deschisa ca sa visezi frumos.
Deci viata si activitatea in sine genereaza poluare, dar poluarea trebuie repartizata pe unitatea de viata si pe unitatea de activitate, nu cumulata pe perioada vietii/activitatii. Dupa voi, unul care moare la 40 ani e mai putin poluator per total decat unul care moare la 80, ca deh, a trait mai putin! Bravo lui, dar e mort! Cel care continua pana la 80 ani va continua sa aiba amprenta lui ecologica pe Planeta asta, dar in timpul asta va fi si generator de activitate, de produs economic, necesare lui si celorlalti oameni.
Asa ca unul care face 40.000km/an cu EURO6, fata de cel cu 1000km cu NON_EURO, inseamna ca nu doar se plimba de colo colo aiurea..transporta, plateste parcari, taxe pod, cazari la hoteluri, vacante etc. in aia 40.000, deci antreneaza un circuit economic de taxe, plati, salarii pentru el si ceilalti mult mai mare decat o face cel cu 1000 km.... iar poluarea lui medie repartizata pe aceste beneficii este acceptabila socialmente celeilalte. Pai nu asa va si apare in taloane gradul de poluare? grame pe kilometru nu tone/anii de utilizare ai masini?
Si mai e ceva, nu e un singur cazan care face aia "doar 1000km/an", sunt mult mai multe cazane super toxice decat masini noi euro 5/6... deci nu mai macaniti cu faza asta ca astia cu fumigene polueaza mai putin ca nu mai tine.
Un sistem poluatorul plateste pe care il vad posibil de implementat, ca tehnologie exista, este in pretul carburantului, dar diferentiat la pompa per norma poluare... un tag/vinieta per masina care citit la pompa iti determina instant pretul pe care-l dai pe litru, de la 6,5 lei/l pt non-euro pana la 4.5 lei/l pt EUR6, de exemplu.
Si astfel taxezi si gradul de poluare (sau incurajezi gradul redus de poluare), si gradul de utilizare al masinii.
2. De ce nu se taxeaza masiv fabricile care scot fum non stop?
3. De ce se dau autorizatii de constructie pentru santiere pe spatii verzi?
4.De ce se defriseaza masiv paduri?
5.De ce se ard deseuri?
6.De ce cand se vorbeste de poluare se rezuma totul doar la masini?
7.De ce cand a fost stare de urgenta si traficul era spre 0 poluarea era la fel de mare ca in orice zi aglomerata?
Intamplarea face ca am avut o perioada buna cand am condus mult pe directia Germania-Romania. Am vazut f bine ce fel de masini aduceau vestitii "samsari" (nici macar de sfintele sarbatori de Craciun nu se opreau). Erau pur si simplu vechituri cumparate la mai putin de 1000 de eur. Astea erau peste 50% din ce vedeam pe platforme cu nr de SJ, MH samd. Ar trebui sa se fie taxate troacele pana la niveluri la care nu le mai cumpara nimeni. Asta ar fi o masura in beneficiul tuturor, chiar si al potentialilor cumparatori. Decat sa iesi pe sosea cu un Golf de 700 de Eur, cu siguranta e mai sanatos si mai sigur pt tine sa iei autobusul/trenul. Chiar si prin prisma costurilor de intretinere pentru o masina veche cu N probleme implicite. Pe care costuri, cand iei asa ceva, nu ti le permiti. Numai ca nu te duce capu' sa-ti dai seama de asta.
Cat despre SHurile de 4-5 ani, chiar am spus la un alt articol ca daca as fi Min Mediului as face un program pentru masini SH tinere, in parteneriat cu dealerii auto. La articolul cu finantarea pentru statii de incarcare, alaltaieri mi se pare.
Ca se importa masini de 700 euro, nu stiu cine ar cumpara asa ceva, dar oricum si din tara poti sa iti iei masina la 1000 de euro, nu trebuie sa fie adusa din Germania.
Masinile vechi oricum dispar inevitabil din circulatie, cate Golf 3, Bmw pisicuta, sau alte masini din anii 90 mai vezi pe sosele?
Acum masina veche inseamna Golf 5 din 2007, sau Astra 2008.
Inca o chestie importanta, acele masini trec prin RAR ca sa fie inmatriculate, daca sunt intr-adevar rable nu ar trebui sa treaca, ca trec cu spaga, asta e partea a doua, aici e de fapt problema.
Eu nu vad o probleme cu o masina veche intretinuta, aa, daca scoate nori de fum, e plina de rugina, nu are frane, are anvelope tocite praf etc clar nu are ce cauta pe sosea.
Dar asta e treaba ITP-ului, implicit al RAR-ului daca masina e adusa din afara.
Cumparatul din Romania nu e un punct valid. Eu ma refeream la stoparea importului si invechirii parcului auto in plus fata de cat e de vechi acum.
https://adevarul.ro/news/eveniment/zeci-perchezitii-tara-intr-un-dosar-evaziune-fiscala-domeniul-vanzarii-masini-second-hand-prejudiciu-6-milioane-euro-1_61b85ce25163ec42719158d5/index.html
De exemplu am văzut nenumărate suvuri etc din 2015-... Cu diferite defecțiuni care mergeau cu norul de fum in spate
Și voi îmi scoateți mașina mea care in toți acești ani a fost îngrijită k un bebeluș
Jeguri de oameni