Timbrul de mediu a fost eliminat începând din 1 februarie 2017 și a avut ca efect o creștere semnificativă a înmatriculărilor de mașini second-hand. Ulterior, autoritățile au anunțat că lucrează la o nouă formă de taxa auto, însă aceasta a fost amânată în repetate rânduri.
Ministerul Mediului a anunțat însă de curând că noua formă a taxei ar urma să fie anunțată până la sfârșitul acestui an. Nu este încă foarte clar cine și cum va plăti noua taxă, însă principiul va fi "poluatorul plătește".
Autoritățile au venit cu noi detalii despre viitoarea taxă auto și spun că ar putea exista o perioadă de tranziție pentru ca populația să se acomodeze cu această măsură.
“Eu am pus termen - şi atunci când îmi pun termen mi-am luat angajamentul, şi o şi fac - ca undeva până la sfârşitul anului să găsim forma finală a taxei de poluare, ca la începutul anului viitor să ştim exact ceea ce avem de făcut, cum gândim proiectele de mediu.
Poate de la 1 ianuarie, poate cu o perioadă de tranziţie până la 31 martie, aşa cum ne-am obişnuit, ca lumea să poată să se acomodeze - şi aşa este normal -, iar comunicarea noastră către cetăţeni este că trebuie să fie foarte bine făcută”, a declarat ministrul Mediului.Grațiela Gavrilescu a mai spus că, la noua taxă de poluare, specialiştii iau în calcul nu numai norma de poluare, capacitatea cilindrică, ci toate componentele "ca să nu avem niciun fel de problemă".
Via Agerpres
Sa vezi atunci cum vor inflori numerele de BG.
Poluarea se manifestă la arderea combustibilului, și atunci întreb și eu, a 200-a oară: cantitativ, poluează la fel de mult o mașină pe benzină euro 3 care circulă 8-10.000 de km pe comparativ cu una euro 5 sau 6 (eventual diesel) care circulă 40-50.000 km?
Oare pentru cei ce depind de mașini mulțumită minunatei rețele de transport în comun (dezastrul CFR și nu numai) ”se rentează” să plătească taxe inechitabile sau să mute mașina pe BG?
O să repet până o să vorbesc singur, mai corect decât în combustibil nu se poate, cât arzi atât plătești. Intr-adevăr diferența nu ar fi mare între normele de poluare, dar oricum cu trecerea anilor motoarele au devenit mai eficiente și dpvd al consumului, deci mașinile noi ar fi oarecum avantajate.
Așa că să vorbim de poluare efectivă, nu de aberații!
Ai dreptate in legatura cu includerea in ecuatia poluarii a numarului de km parcursi, si o componenta a taxei ar putea fi inclusa in pretul benzinei (desi o scumpire aici cred ca nu ar fi riscata de nici un guvern care are speranta sa mai iasa).
Pe de alta parte insa, nu poti spune ca nu exista diferenta intre gradul de poluare al unei masini Euro 6 si al uneia mai vechi Euro 2-3. Si diferenta de consum nu este suficienta pentru a justifica diferenta de poluare.
Poate pentru padurari e ok sa mearga cu un aro diesel, dar daca ai vedea la semafor 4-5 ligheane din astea non euro care fac prin oras 5-10 k km anual am incepe sa purtam cu totii masti respiratorii ca in china.
O solutie interesanta (dar nepractica in RO) ar putea sa fie aplicarea unui coeficient la impozitul anual pe baza citirii kilometrajului. Atunci vechimea ar fi exprimata atat in ani ani cat si in nr de km, iar impozitul ar depinde mult de rulajul masinii in ultimul an. Astfel nu ar mai fi penalizati nici colectionarii/pasionatii de masini vechi cu motoare mari care probabil ca circula undeva la 1000km pe an.
La ora actuala orice tehnologie ai avea pe masina, ceva consumi, si acel ceva polueaza, nu ai cum sa eviti poluarea mediului (intr-o masura mai mica sau mai mare).
In conditiile unui impozit progresiv, cu trecerea anilor, tu ca proprietar de masina ai ajunge sa o schimbi de buna voie, pentru ca ar fi deja un cost anual prea mare.
O masina veche polueaza din toate punctele de vedere, nu doar a combustibilului ars in cantitate mai mare. O masina veche ajunge sa nu mai fie sigura si poate prezenta un pericol pentru ceilalti din trafic. Si vorbim la nivel general ! Pentru ca 1 din 100 de persoane isi intretine masina corespunzator si 1 din 100 de persoane ar avea o masina de 10-15 ani vechime brici.
Un impozit progresiv, eventual coroborat cu costuri de asigurare tot asa in crestere odata cu trecerea anilor si de asemenea nistre controale ITP drastice, ar mentine un parc auto mai tanar.
Si pana la urma vorbim de un impozit pe un bun proprietate privata. Deci nu ar fi nimic aiurea. Daca ai o casa si nu stai in ea, nu platesti impozit ? Ba da. La fel si cu o masina pe care ai folosi-o fie 10.000 de km fie 100.000 de km intr-un an. Ai o proprietate, platesti dupa ea. Pana la urma nu e nevoie sa aiba toata lumea masina.
Să întreții corect o mașină mai veche de 10-12 ani devine din ce în ce mai scump, de-asta lumea civilizată renunță la ele, nu ar trebui un bir special pentru asta. Pur și simplu calculele economice ale fiecăruia ar trebui să conducă la mașini mai noi. Problema e alta la noi: nu sunt întreținute corect, dar buba e tot la autorități, și atunci ne întrebăm, e normal să plătim toți pentru că nu-și fac ei treaba să verifice și să sancționeze (RAR, service, poliție șamd)?
Iar verificatul kilometrilor nu e aplicabil, se mânăresc ei la vânzarea de sh, darămite așa, va deveni sport național darea lor înapoi.
Nu cred că au treabă atât de des pădurarii sau cabanierii în oraș, dar nu am nimic împotriva lor dacă ligheanele ar avea ITP-ul corect făcut și reviziile la zi. Însă hai să nu bagatelizăm doar la ei impactul unei asemenea aberații legislative, eu mă refer la toată populația aflată în afara unei rețele decente de transport. Și nu numai.
Iar aia cu ”nu au nevoie toți să aibă mașină” e o prostie periculoasă într-o țară liberă și teoretic din lumea civilizată. Ca dovadă incompatibilitatea cu legislația UE a tuturor aberațiilor precedente de ”taxă auto”.
Trebuie inceput cu ridicarea miilor de masini abandonate pe strazi.
Primariile pot face rost de informatii precum: neplata impozitului, lipsa ITP, etc.. si apoi prin lege ridicate toate aceste masini.
Apoi, tot prin lege, pot fi interzise gradual masinile cu norma de poluare mica (ex: non euro incepand cu 2019, euro 1 cu 2020 si tot asa pana se curata si reinnoieste parcul)
Iar soluția e să rezolvăm cauzele care au dus la situația actuală, nu să creăm altă problemă cu măsuri abuzive, atacabile și cu un efect cel mult discutabil.
Sunt de acord cu mașinile care sunt epave umblătoare să fie taxate sau intersize în circulație, pentru că prezintă un pericol.. dar dacă o mașină să zicem de exemplu 2006, este întreținută de la A la Z, service la timp, etc, nu văd rostul să taxeze pe acel om că poluează, mașinile noi nu poluează? Motoarele 2018 de 2.5, 3.0, 4.0 nu poluează ? Alea merg cu apă, am înțeles.
Deci, alea poluează, dar nu poluează, ok.
Taxa de poluare pe înțelesul tuturor, este o altă metodă de a scoate bani, statul nu are bani, vânzările auto nu merg bine la noi, chiar daacă mulți se laudă că merge foarte bine. industrie aproape că nu mai există, așa că statul trebuie să scoată bani și inventează fel de fel de pretexte, iar românul ca de obicei.. acceptă, că așa a fost învățat.
Vai că este poluare, așa și ? Unde sunt pădurile ?! Unde sunt copacii și verdeața ce trebuia să o aibă orice oraș mare din țară ?
Vai că românii cumpără sh în loc de mașini noi precum Dacia. Păi cu ce să cumpere domle mașini noi, cu 1500 lei net în mână ? unii nu-i primesc nici pe ăia.
Vai că românii preferă mașina în loc de transport în comun, așa și ? Credeți că pe patroni îi interesează că tu nu ai transport să faci naveta ? Nu, te concediază imediat și bagă altul cu pile că așa e la modă.
Până când românul nu ia atitudine față de infecțiile astea ce au venit după 89, nu se rezolvă nimic, o să stea să vadă cum o să-i ia până și ultimul leu din buzunar.
Încărcare la vilă, cu panouri solare şi baterie powerwall Tesla sau similară şi gata.
Pa taxă de poluare şi pa banii daţi la benzinărie.