Ministerul Transporturilor: "Nu recomandăm anvelopele de iarnă mai vechi de cinci ani"
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Oficialii din Ministerul Transporturilor, RAR şi ARR au emis un comunicat menit să clarifice situaţia privind anvelopele de iarnă şi controalele care vor fi efectuate după data de 1 noiembrie 2011. După cum ştiţi, 1 noiembrie 2011 este data de la care intră în vigoare OG 5/2011 privind obligativitatea anvelopelor de iarnă pe suprafeţe acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei. În cazul în care va fi nevoie, automobilele vor trebui echipate şi cu lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate, dar anvelopele de iarnă rămân singurul element obligatoriu pentru turisme în condiţii de acest gen.
În încercarea de a face economii, unii cetăţeni s-au orientat spre anvelopele de iarnă second-hand. Cei de la RAR nu au criticat achiziţia în sine, ci au venit cu un set de recomandări atât pentru cei care vor anvelope second-hand, cât şi pentru cei care au anvelope de iarnă mai vechi şi urmau să le folosească şi în sezonul acesta. Singura regulă este următoarea: "Nu se recomandă anvelope de iarnă second-hand mai vechi de 4-5 ani sau la care înălţimea profilului lor este mai mică de 4 mm". Automarket v-a instruit deja în ceea ce priveşte anvelopele de iarnă, iar sfaturile prezentate de oficialii RAR urmează aceeaşi linie – vechime maximă 5 ani şi înălţimea minimă a profilului 4 milimetri. Dacă totuşi cumpăraţi anvelope de iarnă second-hand, achiziţionaţi pneuri fabricate în urmă cu maximum 3 ani ( pentru asta, DOT-ul trebuie să se termine în 09/10/11) şi cu o înălţime a profilului de minimum 6 milimetri, ca să le puteţi folosi încă un sezon.
Oficialii RAR au specificat că anvelopele all-season sunt acceptate dacă prezintă marcajele specifice anvelopelor de zăpadă ( M+S, M.S., M&S). Aşadar, prezenţa fulgului de nea sau a crestei stilizate nu sunt obligatorii pentru considerarea anvelopelor cu denumirea comercială de all-season ca fiind de iarnă, cu toate că pneurile care prezintă respectivele inscripţii oferă performanţe superioare în condiţiile respective.
Avem şi o veste bună, dacă putem interpreta în acest fel respectivul comunicat. Ministerul Transporturilor apreciază că verificarea anvelopelor de iarnă poate dura cel mult 15 minute. Estimarea oficialilor nu include şi alte verificări la starea tehnică a vehiculului, deci un filtru ARR/RAR vă poate "fura" ceva mai mult timp dacă vehiculul pe care îl conduceţi prezintă suspiciuni şi necesită verificări suplimentare.
Comunicatul oficial emis de Ministerul Transporturilor în privinţa OG 5/2011
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, alături de Autoritatea Rutieră Română (ARR) și Regia Autonomă ”Registrul Auto Român” (RAR) informează că începând cu data de 1 noiembrie 2011 intră în vigoare prevederile OG 5/2011 privind obligativitatea dotării autovehiculelor cu anvelope de iarnă, lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate atunci când circulă pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei. Reamintim că noua legislație a fost publicată în Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 80, în data de 31 ianuarie a.c., asigurându-se astfel o perioadă de timp de 9 luni pentru ca cei vizați de noua legislație să intre în conformitate. Având în vedere unele prezentări distorsionate din media în legătură cu prevederile noii legislații în materie, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii face următoarele precizări:1. Scopul primordial al noii legislații este creșterea gradului de siguranță pe drumurile publice pe timp de iarnă și reducerea numărului de victime omenești ca urmare a echipării necorespunzătoare a autovehiculelor pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheață sau polei. MTI consideră că noua lege va salva vieți și va reduce costurile administrației pentru deblocarea drumurilor publice pe timp de iarnă. Creșterea siguranței este facilitată prin noua legislație având în vedere că anvelopele de iarnă schimbă în bine comportamentul unui vehicul în sezonul rece, micşorează spaţiul de frânare, menţin autovehiculul pe traiectoria dorită. În același timp, lanţurile sunt contraindicate pe gheaţă, iar utilizarea lor dăunează anvelopelor şi deteriorează îmbrăcămintea asfaltică a drumului. 2. Conform art. IV din Ordonanţă OG nr.5/2011, prevederile cu privire la obligativitatea dotării autovehiculelor cu anvelope de iarnă, lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate atunci când circulă pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei intră în vigoare de la 1 noiembrie 2011, iar legiuitorul nu a prevăzut în mod expres un interval de timp în care autovehiculele trebuie să fie dotate cu anvelope de iarnă ci doar în cazurile mai sus menţionate (drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei). În concluzie, dotarea autovehiculelor cu anvelope de iarnă, lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate nu depinde de o anumită perioadă de timp ci de condiţiile meteo, și anume drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei. 3.Un conducător auto trebuie să achiziţioneze anvelope omologate, în concordanţă cu cele înscrise de către RAR în cartea de identitate a vehiculului şi care poartă marcajul M+S (sau M.S, sau M&S). Nu se recomandă anvelope de iarnă second-hand mai vechi de 4-5 ani sau la care înălţimea profilului lor este mai mică de 4 mm. 4. Apreciem că verificarea anvelopelor de către inspectorii ARR/RAR poate dura cel mult 15 minute, fără a se verifica integral starea tehnică a autovehiculului. 5. Anvelopele denumite comercial „all seasons” sau 4S, ca şi cele Alpin, Mountain sau Winter, pot fi acceptate dacă au marcajul specific anvelopelor de zăpadă (M+S, M.S., M&S), conform Directivei Consiliului 92/23/CE privind pneurile autovehiculelor şi ale remorcilor acestora, precum şi montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite CEE-ONU nr. 54.6. În cazul autovehiculelor cu masa totalã maximã autorizatã mai mică de 3,5 tone sau cu maxim 9 locuri pe scaune, inclusiv conducătorul auto, sancţiunea pentru nerespectarea prevederilor legale se aplică conducătorului auto de către reprezentanţii Poliţiei Rutiere conform OUG nr.195/2002, valoarea amenzii fiind de 600 - 1400 lei şi se face venit integral la bugetele locale. 7. În cazul autovehiculelor de transport marfã cu o masã totalã maximã autorizatã mai mare de 3,5 tone şi a autovehiculelor de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducãtorului auto, sancţiunea pentru nerespectarea prevederilor legale se aplică după caz operatorilor de transport/întreprinderilor sau conducătorilor auto de către inspectorii de trafic ai ARR sau reprezentanţii Poliţiei Rutiere conform OUG nr.109/2005, valoarea amenzii fiind de 2500 – 4000 lei şi se face venit integral la Bugetul de stat sau bugetele locale, după caz. Dacă fapta constatată are ca efect şi blocarea unui sector de drum, sancţiunea contravenţională este de 5000 - 8000 lei plus costurile aferente intervenţiei de degajare a sectorului de drum afectat. 8. Statele europene care stabilesc obligativitatea „generală” de utilizare a anvelopelor de iarna în anumite perioade calendaristice şi în funcţie de condiţiile meteorologice sunt Finlanda, Estonia, Letonia, Lituania, Bosnia-Herţegovina, Slovenia. Două state au reguli chiar mai stricte, în sensul că utilizarea nu este condiţionată de condiţiile meteorologice: Suedia şi Norvegia. Obligaţia priveşte doar proprii cetăţeni/rezidenţi. Statele europene care stabilesc obligativitatea „parţială” de utilizare a anvelopelor de iarnă, în sensul că acestea trebuie să fie folosite atunci când condiţiile de drum o impun (drumuri acoperite cu gheaţă/zăpadă/mâzgă/brumă/polei), indiferent de perioada calendaristică, sunt Germania, Austria, Slovacia, Cehia, Italia, Norvegia, Ungaria, Franţa, Spania. Statele europene care doar „recomandă” utilizarea anvelopelor de iarnă sunt Polonia, Portugalia, Belgia, Olanda, Bulgaria, Luxembourg, Marea Britanie, Irlanda, Danemarca, Grecia. În mare parte din aceste state este obligatorie utilizarea de lanţuri, acolo unde există marcaje rutiere în acest sens (Polonia, Portugalia, Bulgaria). |
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din Intern
-
Galeria Țiriac Collection, cea mai mare colecție privată de automobile din România, tocmai a primit două exponate noi. Este vorba despre două modele Porsche 911, dintre care unul este GT3 R Rennsport, un model produs în doar 77 de exemplare. (04.12)
-
Potrivit noilor date furnizate de Asociația Constructorilor de Automobile din România, vânzările de mașini noi în România au scăzut cu 8 în luna noiembrie. Pentru ultimele 11 luni, vânzările au rămas în creștere față de anul trecut. (02.12)
-
Un nou studiu al pieței de mașini second hand din țara noastră arată că mai multe mașini au trecut prin mai mult de două schimbări de proprietar. Există cazuri în care mai multe mașini au trecut prin mâinile a nu mai puțin de 24 de proprietari diferiți pe parcursul vieții acestora. (28.11)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- STUDIU: Doar 1% din proprietarii de mașini electrice ar reveni la termice
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
Si daca am gumele din 2003, am mers cu ele numai 15000km si mai am 6-7 mm, ce fac?
Singura chestie este să nu întâlneşti zăpadă/polei pe drum şi nici să nu circuli la temperaturi mai mici de 7 grade Celsius cu anvelope de vară, că vei ”conduce” o sanie.
Legea INTRĂ ÎN VIGOARE din 1 noiembrie 2011, dar nu înseamnă că dacă ninge pe 28 octombrie 2012 şi tu ai anvelope de vară nu vei primi amendă dacă te prinde poliţia circulând.
fantezii umede cu acei ani specificati de tine.
depinzand de conditiile de stocare pe timp de "contra"sezon, viata unei anvelope poate creste sau scadea dramatic.
am folosit anvelopele initiale ale unei masini noi cumparate 3 ani consecutivi iarna-vara, acestea fiind all-season.
crapaturi au aparut treptat in toate cele 4 anvelope inca de la implinirea de 2 ani. au rulat 70-80k km fara nici un incident si le-am folosit in conditii de pretentii si forta. au respectat tot timpul ceea ce le-am cerut.
sub nici o forma nu as mai fi rulat mai mult pentru ca era clara oboseala lor fizica, chiar daca mai aveam carne pe ele.
in schimb, daca folosesti anvelope de vara sport pt sezonul cald si stochezi "iarna" corespunzator termic si cu impuritati (si vice-versa in sezonul de iarna) viata anvelopelor este sigur de 10 ani.
de multe ori am vazut anvelope aduse din jermania care aratau foarte bine, fara "imbatraniri" cu varste de peste 7-10 ani.
aceasta discutie este in spiritul aberatiei cu sugestia de 5 ani. nu exista in legea asta o astfel de limitare caci ar fi clar o prostie. sa puna ei la dispozitie testere de anvelope si cauciuc prin care sa confirme starea unui cauciuc.
de asemenea sunt fooooarte multe firme care vand drept noi anvelope cu dot de 2 sau 3 ani. cine stie prin cate depozite frecate si aruncate aiurea. alea chiar daca nu sunt folosite, sunt supuse imbatranirii si deci mai sunt valabile pt 1-2 ani, fata de cei 5 ani care sunt "nominali". pai si pretul atunci tre sa fie sub jumate "de nou".
a) pe fata am 5 mm adancime;
b) pe spate au doar 2,5-3 mm adancime;
Imi pot lua amenda?
Cu anvelopele de pe puntea spate "îţi iei" amendă:)
În plus, rişti un derapaj dacă frânezi tare înainte de un viraj sau la o succesiune de viraje.
Si ca sa obtina ceva profit,,,,,,,,,,,au gasit legea,cu plusuri dar si multe balbe!!!
stiu anvelope tocite care tineau masina pe curbe (nu a mea ci una construita special pt handling) fara grija. dar erau produse renumite de calitate superioara, care ofera mult mai mult decat o anvelope noua de origine necunoscuta.
deci da, intre o anvelopa noua "made in garaj" si una sh de 3 ani a unui producator re varf (binenteles si produsul in sine sa fie o gama mediu-superioara la producatorul respectiv, NU entry-level) sigur anvelopa uzata (nu vorbim de roti barbierite, jumulite, galme sau diverse semne anormale) va oferi un comportament rutier mai bun.
exact comparatia dintre un mercedes SH de 3 ani si o dacia noua. un mercedes (sau orice brand high-end) e contruit sa reziste si sa fie trainic comparat cu un low-level (orice care se incadreaza la acest segment nu neaparat dacia) nou. ah, are garantie. mda. haha!
ce sa inteleg?
Ce bine-i sa recomanzi pe banii altuia!!!
Da' cati bani au ajuns la buget din isteria asta cu anvelopele de iarna???? Si ... unde sunt banii aia???? Tot in botox, silicoane, posetute, bugatti-uri si altele asemenea???
Da' asfalt pe sosele cand turnati??? Da' autostrazi, ceva in afara de furat banii de la buget pentru botox si silicoane mai bagati si voi???
Sau niste material antiderapant, mai imprastiati si voi pe sosele, chiar daca nu mai sunteti obligati prin lege ...
toata ziua va vaicariti si cautati portite in lege care sa va scape de achizitionarea unor anvelope de iarna...
auzi si la un roman destept mai sus, ca toata viata a mers cu anvelope de vara iarna si nu a avut probleme si cand si-a luat si el o masina cu abs si esp si cauciucuri de iarna a derapat intr-unul...pai ai derapat ca toata viata ai mers cu dacie si cauciucuri de vara si acum ca ai esp si skoda octavia cel mai probabil te crezi mare sofer... adapteaza si tu viteza la conditiile de drum...nu te lasa condus de esp si alte sisteme...
Eu am vazut eficienta anvelopelor de iarna chiar sezonul trecut cand la o masina aveam anvelope premium nou noute de vara iar la cealalta niste anvelope de iarna cu care a venit echipata masina...diferenta era notabila, a 2-a fara esp statea mai bine decat prima care era mai masina si avea mai multe sisteme de securitate....asa ca la muncaaaaaaaaaaa cu voiiiii, ce naiba ma, sunt doar 4 cauciucuri de iarna, esentiale pentru siguranta voastra si a celor din jur......daca nu vindeti-va masinile iarna si luati-va tico, matiz unde cauciucurile sunt mai ieftine...sau e rusine sa recunosti ca nu ai bani sa intretii passatul cumparat in 2006 cand se vindeau terenuri?
Populatia Romaniei: " Nu recomandam lasarea drumurilor nedezapezite imediat dupa ce s-a produs ninsoarea , atat urbane cat si nationale, nu recomandam un cost mai mare de km de autostrada mai mult decat in UE.......etc "
CAUCIUCUL INBATRANESTE AM AVUT ANVELOPE CARE NU AU FOST FOLOSITE CATIVA ANI SI LA PRIMELE DRUMURI AU INCEPUT SA CRAPE
DIN PACATE LA NOI TREBUIE SA FIM MANATI DIN SPATE SI AMENINTATI PENTRU A FOLOSI CAUCIUCURI CORECTE
NU ITI PERMITI NU-TI LUA MASINA