Mild-hybrid sau PHEV? Răspundem cu ajutorul noilor Ford Puma facelift și Kuga facelift

de Automarket.ro, Foto: Dragoș Savu
Vineri, 29.11.2024
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Mild-hybrid, full-hybrid, plug-in hybrid. Chiar dacă am auzit, des, acești termeni în ultimii ani, unii încă nu știu exact ce înseamnă și care sunt avantajele și dezavantajele fiecărui sistem de propulsie de generație nouă, să le spunem așa. Fix misterul acesta încercăm să îl elucidăm în acest articol, dar nu doar teoretic, ci și aplicat, cu ajutorul noilor Ford Puma mHEV facelift și Kuga PHEV facelift.

Din dorința de a proteja mediul înconjurător, dar și pentru a evita unele represalii de ordin financiar, producătorii de automobile au îmbrățișat electrificarea în urmă cu câțiva ani. Unii mai cu elan, în timp ce alții au mai așteptat puțin până să se arunce cu capul înainte.

Astfel, în vocabularul fiecăruia dintre noi au început să apară termeni ca mild-hybrid, full-hybrid (hibrid fără încărcare la priză, în traducere liberă), plug-in hybrid (hibrid cu încărcare la priză) și, nu în ultimul rând, sistem de propulsie pur electric.

Printr-o serie de subvenții, statele au început să încurajeze achiziționarea de mașini electrificate, astfel că, pe străzi, au început să apară tot mai multe mașini cu sisteme de propulsie de generație nouă. Fie ele hibride fără încărcare la priză, plug-in hybrid sau 100% electrice. Așa cum știm, era motoarelor pur termice, hrănite exclusiv cu benzină și diesel, se apropie de final.

De pildă, România a dat startul programului Rabla Plus, prin intermediul căruia statul oferea o subvenție de aproximativ 10.000 de euro la casarea unei mașini vechi și la achiziționarea unei mașini noi, pur electrice (cu baterii), sau echipată cu pilă de combustie pe bază de hidrogen.

Încet, a început să se dezvolte și infrastructura de încărcare la nivel global. Desigur, unele țări nu au ținut pasul cu vremurile în care trăim (vezi Spania, Grecia etc.), în timp ce altele au pariat totul pe electrificare. În special țările nordice.

Chiar dacă majoritatea lumii este de acord că electrificarea industriei auto este viitorul, unele țări cu greutate au început să bată, ușor, în retragere. Germania, una dintre cele mai mari piețe auto din Europa, a sistat acordarea subvențiilor pentru achiziția de mașini electrice, în timp ce România a redus valoarea ecotichetului Rabla Plus la 25.500 de lei, adică circa 5.000 de euro.

Aproape imediat, atenția clienților a început să se mute pe mașinile electrificate, dar care mai ascund sub capotă un motor termic. Așadar, vânzările de mașini pur electrice au început să scadă. Apoi, trendul a început să se omogenizeze, oarecum.

COTA DE PIAȚĂ A MAȘINILOR ELECTRICE, ÎN SCĂDERE

Potrivit celor mai recente date, furnizate de către Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile, în primele 10 luni din 2024 au fost înmatriculate, în UE, cu 4.9% mai puține mașini pur electrice decât în același interval din 2023. De asemenea, cota de piață a acestora a scăzut de la 14% la 13.2%.

Mai departe, cota de piață a mașinilor plug-in hybrid a scăzut la 7.7% în luna octombrie 2024, de la 8.4% cât era în a zecea lună a anului trecut.

În tot acest timp, însă, înmatriculările de mașini hibrid au crescut cu 17.5% în luna octombrie, iar cota de piață a ajuns la 33.3%, de la 28.6% cât era în octombrie 2023. Altfel spus, este a doua lună consecutivă în care europenii înmatriculează mai multe mașini hibrid decât mașini echipate cu motoare pe benzină.

Acum că am trecut în revistă toate aceste procentaje, care sper că nu te-au plictisit, hai să trecem mai departe și să vorbim puțin despre fiecare sistem de propulsie, de generație nouă, în parte. Pentru că, așa cum spuneam, multă lume nu știe, nici acum, diferența dintre un sistem mild-hybrid și unul full-hybrid. Sau dintre unul full-hybrid și unul plug-in hybrid.

Dar nu o vom face doar teoretic, ci și aplicat, cu ajutorul noilor Ford Puma mHEV facelift și Kuga PHEV facelift. Două modele pe care noi le-am testat și care sunt foarte populare printre clienții din țara noastră. Și din Europa, până la urmă.

Așa cum te-am obișnuit, în cazul unui test la dublu, duo-ul dinamic format din jurnaliștii Automarket, Alex și Silvian, au început ziua de test cu o tragere la sorți. Hai să vedem ce are de spus fiecare despre mașina pe care a condus-o.

ALEX MONENCIU ÎN FORD PUMA FACELIFT

Tragerea la sorți m-a urcat la volanul noului Ford Puma facelift. Și, sincer să fiu, chiar îmi doream să conduc acest model. Pentru că nu este o simplă mașină, ci mai degrabă o vedetă în segmentul său și, nu în ultimul rând, un ambasador important pentru țara noastră, fiind construită la uzina Ford Otosan de la Craiova.

La fiecare 90 de secunde, de pe linia de asamblare a uzinei din Bănie iese un Ford Puma. Producția unui singur exemplar durează 17.3 ore, timp în care 670 de roboți și 600 de oameni interacționează cu mașina, pentru a o trece prin cele 1.200 de procese și a pune cap la cap cele 2.000 de părți diferite care alcătuiesc vehiculul.

La începutul anului 2024, mai exact în luna februarie, Puma a primit un facelift. Acest best-seller european vine acum cu un habitaclu modernizat, o gamă de motorizări simplificată și, nu în ultimul rând, o serie de tehnologii care fac condusul mai ușor și mai sigur.

Designul exterior nu a suferit modificări majore. Echipa de creație a redesenat grila frontală, care integrează acum noul logo Ford, iar farurile au aceeași formă ca înainte, doar semnătura luminoasă LED a fost schimbată.

Noul Puma facelift este disponibil în patru niveluri de echipare și anume: Titanium, ST-Line, ST-Line X și versiunea de top ST.

REVOLUȚIE TEHNOLOGICĂ LA INTERIOR

Dacă exteriorul nu a fost modificat prea mult, nu același lucru se poate spune despre interior. Da, găsești, în continuare, multe zone acoperite cu plastic tare, dar care nu sunt atât de deranjante și nu sunt, până la urmă, atât de neobișnuite pentru un model de segment B.

Ford este conștient de prezența acestor zone, dar americanii aleg să îți distragă atenția cu cele două ecrane generoase: primul are 12.8 inch și afișează informațiile instrumentarului de bord, complet digital, iar cel de-al doilea deservește sistemul multimedia și are 12 inch.

Apoi, avem un volan nou, plat în partea inferioară, cu 2 spițe, care vine îmbrăcat în piele ecologică Sensico.

În partea superioară a bordului regăsim, de asemenea, un material tare, dar și un soundbar semnat de către cei de la B&O. Acesta din urmă face parte din sistemul audio cu 10 incinte.

Puma facelift a luat exemplul celorlalte surate de ultimă generație și a redus la minim numărul butoanelor fizice. Majoritatea funcțiilor au fost preluate de sistemul multimedia SYNC 4, inclusiv cele ale sistemului de climatizare.

Nu spun că este, neaparat, un lucru bun, pentru că este mult mai ușor să reglezi temperatura prin intermediul unor butoane fizice, dar, adevărul este că poți număra pe degete modelele care mai păstrează această configurație "old school".

Măcar și-au mai spălat din păcate și au păstrat un buton rotativ pentru reglarea volumului sistemului audio. Desigur, există un buton dedicat pentru asta și pe volan.

Așadar, tunelul central este mai aerisit și integrează două suporturi pentru pahare, selectorul transmisiei, un mic spațiu de depozitare pentru cheie, două porturi USB și o zonă de încărcare prin inducție pentru telefoanele mobile.

Chiar dacă vorbim despre un crossover de dimensiuni, relativ, reduse (lungime de 4.186 metri și ampatament de 2.588 mm), Puma este destul de generos în ceea ce privește spațiile de depozitare.

Buzunarele portierelor sunt încăpătoare, iar portbagajul are o capacitate cuprinsă între 456 și 1.216 litri. În funcție de poziția banchetei.

Și asta nu este tot. Dacă ridici planșeta, mai găsești un spațiu de depozitare. Denumit Megabox, acesta are o capacitate de 80 de litri. Unde mai pui că există inclusiv un orificiu de scurgere, așa că poți depozita aici cam orice îți trece prin cap.

Dacă tot suntem la capitolul spațiu, trebuie să vorbim puțin și despre spațiul disponibil pe banchetă. La nivelul șoldurilor, pasagerii de aici au la dispoziție 1.234 milimetri, iar spațiul la cap este de 965 milimetri, dacă nu bifezi plafonul panoramic. Spațiul pentru picioare este de 863 de milimetri.

Cum se traduc aceste cifre? Dacă ai o înălțime peste medie, spațiul la picioare și spațiul la cap îți vor da puțin de furcă. Mai ales dacă ai ghinionul ca și șoferul să fie croit după același calapod.

MOTORIZĂRI ECOBOOST ELECTRIFICATE

Unitatea EcoBoost de 1.0 litri a avut un succes răsunător, mai ales după ce inginerii au decis trecerea la o distribuție pe lanț, tocmai de aceea Ford a ales să renunțe la agregatul de 1.5 litri. Așadar, singura variantă rămâne acest propulsor cu 3 cilindri și o putere de 125 sau 155 de cai putere.

Puma facelift mai poate fi comandat alături de o transmisie manuală, cu 6 rapoarte, dar și împreună cu o cutie de viteze automată, dublu ambreiaj și 7 trepte.

Mașina testată de noi a fost versiunea de 155 CP și transmisie automată. Oricât ți-ar face plăcere să interacționezi cu o transmisie manuală, începi să vezi și să simți avantajele unei cutii de viteze automate încă de când dai de primul blocaj de trafic.

Transmisia propusă de Ford este mai mult decât decentă, iar scopul său principal (mai ales dacă rulezi în modul standard) este să faciliteze un consum cât mai redus de combustibil. Pentru asta trece rapid prin cele 7 rapoarte și menține o turație scăzută a motorului. Dacă pui selectorul în modul Sport, vei observa cum turațiile cresc simțitor.

Acum, motorul nu se simte ca și cum ar avea 3 cilindri, mai ales din punct de vedere al vibrațiilor. Desigur, atunci când calci mai hotărât pedala de accelerație, sunetul va trăda numărul de cilindri pe care îi are propulsorul EcoBoost.

Ford Puma facelift se conduce ușor în oraș, chiar dacă suspensia sport (prezentă pe mașina testată de noi) este destul de rigidă și afectează confortul, mai ales atunci când suprafața de rulare este mai puțin prietenoasă. Direcția este specifică modelelor Ford, în sensul că primești un oarecare feedback de la roțile motoare.

Că tot veni vorba, modelul american este disponibil exclusiv cu roți motrice față.

CE ESTE SISTEMUL MILD-HYBRID?

Și acum să revenim la rafinamentul motorului EcoBoost de 1.0 litri. Un criteriu la care contribuie, chiar mult, sistemul mild-hybrid la 48V care îl asistă.

Pe înțelesul tuturor, sistemul mild-hybrid este cea mai simplă, și mai puțin costisitoare, tehnologie de electrificare. Rolul său principal este de a reduce consumul de combustibil și, desigur, emisiile de carbon generate de un motor cu ardere internă.

Sistemul integrează un mic generator electric, care înlocuiește elementele tradiționale de pornire a motorului și alternatorul, și o baterie litiu-ion de capacitate mică. Tehnologia prezentă pe Puma facelift funcționează pe baza unui sistem de 48V, care alimentează diverse sisteme auxiliare (de exemplu aerul condiționat). În cazul unui agregat obișnuit, acestea din urmă ar fi alimentate de motor.

Se obține astfel o funcționare mai eficientă, dar și vibrații reduse, mai ales la opriri și porniri dese. De pornirea la rece se ocupă un demaror clasic, dar atunci când motorul ajunge la temperatura optimă de funcționare, aceste operațiuni sunt realizate cu ajutorul sistemului mild-hybrid.

Ce trebuie tu să reții este că sistemul mild-hybrid oferă asistență limitată motorului termic. De pildă, sprijină propulsorul la accelerare, la decelerare și la drum lung, atunci când faci "coasting". Așadar, unitatea termică nu poate funcționa doar pe baza energiei electrice.

Acestea fiind spuse, mașinile echipate cu sistem mild-hybrid se conduc la fel ca cele convenționale. Sistemul nu afectează cu nimic autonomia și viteza mașinii. În plus, nu trebuie să treci pe la stații de încărcare pentru a umple bateria cu energie electrică, cum ai proceda cu o mașină plug-in hybrid sau 100% electrică.

Pentru că vorbim despre un sistem mai puțin complex și, implicit, mai puțin costisitor, prețul mașinii rămâne unul accesibil.

Înainte să trecem mai departe, trebuie să vorbim și despre consumul de combustibil pe care l-am obținut. Așadar, în oraș, Puma facelift a avut un consum de 10 litri/100 de km, iar în mediul extra-urban (drum național+autostradă), consumul a scăzut la 6.3 litri/100 de km. 

CÂT COSTĂ UN FORD PUMA FACELIFT?

Noul Ford Puma facelift pornește, în România, de la 25.400 de euro. Mașina testată de noi, adică Puma ST-Line X, cu 155 CP și transmisie automată, are un preț de listă de 31.500 de euro.

Fiind vorba despre un nivel de echipare superior, lista cu dotări standard este destul de stufoasă. Regăsim aici, printre altele, aer condiționat automat, cele două ecrane despre care am vorbit mai sus, lumini ambientale pentru habitaclu, hayon cu acționare electrică, scaune față reglabile manual, senzori de parcare spate, faruri/stopuri LED și suspensie sport.

În plus față de acestea, mașina din imagini are o culoare exterioară Gri Cactus, jante de 19 inch, faruri LED Matrix, plafon panoramic cu deschidere, pachet iarnă (scaune față încălzite și volan încălzit), dar și un pachet avansat de asistență pentru șofer.

Tocmai de aceea, prețul mașinii a urcat la 36.350 de euro. Ford oferă o reducere de 4.362 de euro, iar dacă mai pui și programul Rabla, prețul scade până la 30.581 de euro. Cu TVA inclus.

SILVIAN IRIMIA ÎN FORD KUGA FACELIFT PHEV

În primul rând, Puma nu este singura felină din familia Ford, cel puțin dacă ne referim la nume. Dacă v-aș spune că și Kuga se trage din aceeași specie? Ei bine, originea numelui Kuga derivă din aceeași rădăcină ca Mercury Cougar, un model construit de către cei de la Ford. 

Din punct de vedere fonetic, Cougar și Kuga se pronunță aproape la fel. Cum se traduce în română Cougar? Ca leu de munte, panteră americană sau puma. Din păcate, în țări precum Croația, Slovenia sau Serbia, Kuga înseamnă ciumă. Dar cam aici se opresc asemănările între Ford Puma și Kuga.

Eu am testat Kuga facelift, un model care a apărut la începutul acestui an. Acest facelift a venit cu o grilă frontală revizuită, faruri full LED unite de o bandă LED, o semnătură luminoasă nouă pentru stopuri și un difuzor de aer redesenat. 

INTERIOR REVIZUIT ȘI PERFORMANȚE CRESCUTE

Garda la sol a fost ridicată, iar clienții pot opta pentru jante de 18 sau 19 inch.

Noi am avut la test un nivel de echipare sportiv ST-Line X, dar important de notat faptul că acest facelift vine și cu o nouă echipare, numită Active. 

Probabil cea mai mare schimbare a avut loc la interior. Kuga facelift a primit un instrumentar de bord digital, de 12.3 inch. Totodată, display-ul central al sistemului multimedia SYNC 4 are o diagonală de 13.2 inch, iar conexiunea Apple CarPlay și Android Auto este wireless.

Habitaclul a fost regândit pentru a oferi și mai mult confort pentru pasageri. De exemplu, al doilea rând de scaune culisează pe o distanță de 150 de milimetri, astfel că pasagerii din spate au peste 1 metru spațiu pentru picioare. În același timp, acest lucru crește și volumul de încărcare al portbagajului cu 140 de litri, la 553 de litri.

Noi am testat cea mai puternică versiune, adică Plug-in Hybrid. Sistemul este format dintr-un motor cu 4 cilindri, pe benzină, de 2.5 litri, o unitate electrică și o baterie de 14.4 kWh. Asta înseamnă că tot acest sistem oferă 243 de cai putere și o autonomie pur electrică de 69 de kilometri.

Varianta pre-facelift oferea doar 225 de cai putere și o autonomie pur electrică de 56 de kilometri, în timp ce avea aceeași capacitate a bateriei.

CE ESTE UN SISTEM PLUG-IN HYBRID?

Vehiculele electrice hibride plug-in (PHEV) folosesc baterii pentru a alimenta un motor electric, precum și un alt combustibil, cum ar fi benzina sau motorina, pentru a alimenta un motor cu combustie internă. Modelele PHEV își pot încărca bateriile prin intermediul stațiilor de încărcare auto și prin frânare regenerativă.

Când ne referim la avantaje, mașinile PHEV pot merge mult mai mult în regim pur electric decât hibridele convenționale, iar asta înseamnă un consum de combustibil mult mai redus pe distanțe scurte. Totodată, emisiile poluante sunt mai scăzute decât la hibridele convenționale.

Din păcate, din cauza bateriilor mari, rezervorul de combustibil este, de multe ori, destul de mic. Totodată, modelele PHEV sunt mai grele, iar atunci când bateria ajunge la 0, consumul de combustibil crește semnificativ.

Deoarece Kuga PHEV a primit o cutie de viteze nouă, pierderile mecanice sunt mult mai puține decât la varianta pre-facelift. Ce înseamnă asta? Înseamnă reprize de accelerații mai bune și mai rapide. De exemplu, sprintul de la 0 la 100 de km/h se face în 7.3 secunde, un timp mult mai bun, dacă luăm în considerare că vechiul Kuga PHEV ajungea la 100 de km/h în 9 secunde. Viteza maximă a rămas aceeași adică 200 de km/h.

Chiar dacă este un SUV, Kuga este un Ford la finalul zilei. Spun asta, pentru că în general modelele Ford tind să se conducă plăcut, indiferent de segment. Așa este și cazul aici. Cum spuneam, noi ne-am jucat cu varianta ST-Line X, iar asta înseamnă că suspensia este ceva mai rigidă. 

Prin urmare, mișcările de ruliu și tangaj sunt bine ținute sub control, mai ales când vorbim despre un SUV de familie PHEV. Spun PHEV pentru că montarea bateriilor sub podea a făcut ca masa mașinii să fie de 1.859 de kilograme. Direcția este destul de rapidă și nu așa de ușoară precum vedem la alte modele din acest segment. 

Kuga reușește să filtreze zgomotul drumului destul de bine, cu doar un ușor zgomot venit de la roți. Dar menționăm că aveam montate pneurile de iarnă. În rest, există foarte puțin zgomot de vânt sau suspensie.

În modul complet electric, Kuga PHEV se deplasează silențios. Chiar și atunci când motorul pe benzină pornește, nu îl vei găsi deranjant cât timp nu apeși accelerația prea tare. Dacă o faci, zgomotul crește deoarece cutia de viteze CVT face ca turațiile motorului să urce și să rămână ridicate până când ajungi la viteza dorită.

CÂT COSTĂ NOUL FORD KUGA FACELIFT?

Noul Ford Kuga facelift pornește în România de la 30.300 de euro cu TVA. Dacă vrei să optezi pentru motorizarea testată de noi, dar nivelul de echipare Titanium, trebuie să scoți din buzunar cel puțin 40.900 de euro. Momentan, există 5 niveluri de echipare: Titanium, ST-Line, ST-Line X, Active și Active X. Noi am avut echiparea ST-Line X, iar mașina noastră de test a avut un preț de listă de 45.612 de euro cu TVA.

Când vine vorba de modele PHEV, un subiect de interes este consumul. Dacă cei de la Ford au declarat că Ford Kuga Plug-in Hybrid facelift are un consum de 1 litru/100 km atunci când bateria este încărcată, aflați că eu am avut un consum de 3.1 litri/100 km, cu mers exclusiv în mediul urban. Autonomia nu a fost chiar de 69 de kilometri, ci de 43 de kilometri, cifră foarte bună dacă luăm în considerare că suntem aproape în luna decembrie.

Cum spuneam, Kuga PHEV are o baterie de 14.4 kWh, iar puterea de încărcare este de 3.7 kWh. Prin urmare, încărcarea m-a costat 3 ore și jumătate și aproape 30 de lei. 

La fel de importante sunt și cifrele atunci când bateria este descărcată. În acel moment, Kuga tot funcționează ca un model hibrid în 70% din cazuri. Pot spune că am rămas surprins când am văzut că la ore de vârf consumul în oraș a fost de 7.7 litri/100 km. Pe drumuri extra-urbane consumul a scăzut la 5.4 litri, iar pe autostradă la o viteză cuprinsă între 130 și 140 de km/h, Kuga a consumat 6.2 litri/100 de km. 

Din păcate, Kuga PHEV vine doar cu roți motrice pe puntea față. Totuși, dacă doriți tracțiune integrală și sistem hibrid, există variante. Aici mă refer la aceeași unitate termică, de 2.5 litri, benzină care dezvoltă 155 de cai putere, conectată la un motor electric și o baterie mai mică decât cea de pe PHEV

În total 183 de cai putere, tracțiune integrală, sprint de la 0 la 100 de km/h de 8.3 secunde și un consum mediu declarat cuprins între 5.7 și 6.4 litri/100 de km. Aceeași versiune hibridă vine și cu roți motoare pe puntea față, dar cu 3 CP mai puțin, adică 180. Totuși, timpul de la 0 la 100 crește considerabil, la 9.1 secunde.

Intrarea în gamă se face cu un motor tot pe benzină (da, diesel nu mai există pe Kuga), de 1.5 litri, cu diferite puteri. Dacă ești mai tradiționalist și vrei să optezi pentru o cutie manuală, poți merge pe versiunea de 150 de cai putere. Dacă vrei să conduci mai relaxat, atunci poți opta pentru versiunea de 186 de cai putere cu transmisie automată. Ambele versiuni vin fără tracțiune integrală.

Comentarii (6)

  • ma scuzatz,
    1) cum puteti numi "SUV" pe Puma ? este cel mult un crossover sa nu zic un fiesta inaltat.
    2) cum puteti numi Kuga o masina buna cand costa cam peste 35 de mii una 4x4 ceea ce totusi e cam mult pentru buzunarele romanilor
    De ce ni se tot imping articole in care ni se incearca sa prezinte ca "normale" aceste preturi
    3) Eu am tot ford, dar unul mai vechi de care s multumit si care pana acum in 7 ani nu s a stricat nimic la el. Dar recunosc n as avea curaj sa cumpar un ford din asta nou. Din cauza de teama. Sa iei in ziua de azi o masina noua trebuie sa fii tare curajos avand in vedere...situatia
    2 3
  • Din punctul meu de vedere, cea mai buna varianta, in acest moment, este full-hybrid. Dar, pentru ca Ford nu v-a oferit asa ceva la test, ati ales sa o ignorati.
    0 2
  • Dacă ne luăm după diferența de preț și consum aș opta pentru Kuga. Puma are un consum mare. Acest consum îl găsești la Logan pe gpl. Iar gazul e 3.9...
    Dacă ar fi să iau în calcul costurile ulterioare cu impozit & asigurări aș înclina către Puma.
    Iar dacă ar fi să aleg aș lua Lexus LBX sau UX 250 ori 300, de cam aceiși bani, toate hybrid. :))))))
    2 0
  • Am vazut un test de consum pentru un Fiat 600 m-h 48V, masina similara cu Puma si in Bucuresti cu viteza medie de 12-14km/h, deci trafic crunt, avea un consum de 7.5%. In trafic urban mai normal cu viteza medie spre 18-20km/h consumul era in jur de 6.5%. Intr-adevar era un m-h de generatie noua cu motor electric integrat in cutia de viteze care putea propulsa masina de unul singur. Deci Puma cu 10% consum urban e de anii 2000. Nu mai zic ca Ficatul incepe de la 23k si este doar automata.
    1 0
  • @alex_cu_a_mic
    absolut, varianta prezentata de tine e mai avantajoasa din toate punctele de vedere. in plus, e mild hibrid doar cu numele, insa tehnic este un full hibrid, deci inca un avantaj major
    0 0
  • Catalin
    Multumesc de intrebare.
    Niciuna, fiind vorba de Forduri. Pentru mine producatorul acesta nu mai exista.
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru