Mercedes-Benz organizează, la fel ca alte mărci, evenimente de tip porţi deschise. În cadrul ediţiei 2014 a Roadshow Star Experience, denumirea celor de la Mercedes-Benz a acestui tip de eveniment, am venit la o întâlnire rapidă cu o parte din gama constructorului din Stuttgart. Spunem o parte pentru că Mercedes-Benz are una dintre cele mai largi game de pe piaţă între producătorii premium, incluzând peste 40 de modele, fără să numărăm versiunile de performanţă, iar o întâlnire cu toate ar fi fost complicată atât din punct de vedere logistic, cât şi din punct de vedere temporal, deoarece trei ore au fost puţine pentru Star Experience.
Siguranţă înainte de surpriza din trei litere
Principalul punct forte al acestui eveniment, prezenţa gamei AMG, nu a fost menţionat în invitaţia la Mercedes-Benz Roadshow Star Experience. Am fost chiar mirat când am văzut AMG-urile acolo şi nu mă aşteptam să le şi conducem. Plecasem la drum în dimineaţa respectivă cu gândul că voi conduce GLA şi Clasa C pe pista aeroportului Băneasa, fără să sper la ceva mai mult.
Cum îţi poţi bate joc de milioane de euro fără să ştii
Sistemele de siguranţă active şi pasive aduc costuri de milioane de euro pentru producătorii de automobile care le dezvoltă. Alături de ei investesc şi furnizorii care vor produce componentele necesare, pentru a se asigura că totul va funcţiona cum trebuie dacă vehiculul care le poartă este implicat într-un accident. Din păcate, oamenii sunt oameni şi încearcă mereu să păcălească sistemul sau se mint singuri că ştiu mai multe decât dictează stasticile şi sunt mai buni decât majoritatea, dacă nu chiar mai buni decât toţi.
Centura de siguranta la 50 de ani: de ce e atat de importanta?
Secretul sistemului respectiv? Airbag-ul pentru genunchi, care "ţintuieşte" şoferul în scaun preţ de câteva clipe, nemăsurabile cu un ceas de mână, dar suficiente cât să construiască întâlnirea dintre acesta şi airbag-ul în trepte integrat în volan, menit să-i protejeze capul şi cutia toracică de un impact frontal. Să nu ne înţelegeţi greşit, nu este un sistem care să favorizeze şoferii care nu poartă centura de siguranţă, ci o metodă de a-i salva pe cei care au uitat să facă acest lucru în cazul unui accident, cu toate că nu este la fel de performant ca atunci când centura este cuplată.
Statistică neagră în 2010: Şase români au murit zilnic în accidente rutiere
15 lucruri pe care nu le ştiai despre accidentele auto
În loc să poarte centura de siguranţă, aşa cum spune legea, cum dictează bunul simţ şi cum ar trebui să "urle" instinctul de conservare, mulţi dintre şoferii români apelează la diferite tertipuri pentru a evita acest lucru, unul mai rău ca altul. Problema nu caracterizează doar pe noi, spun piloţii germani veniţi să ne faciliteze întâlnirea cu AMG-urile, fenomenul fiind un lucru întâlnit la nivel global. România se poate "mândri" cu faptul că avem vânzători de "păcălici de centură" chiar în intersecţie, lucru care nu poate fi spus şi despre statele vecine. Statisticile ne spun că avem şi cele mai multe decese în accidentele auto la milionul de locuitori: 93 de morţi la 1.000.000 români în 2013. Cea mai proastă valoare din Uniunea Europeană.
Cele mai grave soluţii, precum centura trasă prin spatele scaunului, şoferul aşezat pe centura fixată sau "păcăliciul de centură". Indiferent de situaţie, dacă toate sistemele de siguranţă din maşină "cred" că este cuplată centura de siguranţă, acestea vor funcţiona ca atare, declanşând o pleiadă de airbag-uri în caz de accident. Iar atunci să te ţii, pentru că airbag-ul se desface cu viteze ce pot depăşi 200 km/h. Forţele pe care le percepe corpul şoferului într-un accident fără centură, la 50 km/h, sunt comparabile cu cele percepute la saltul într-o piscină de pe o trambulină, de la zece metri, într-o piscină de câţiva metri adâncime, dar fără vreun strop de apă.
Statistica recomandă autostrăzile: doar 6% dintre accidentele grave din Germania au loc pe Autobahn
REPORTAJ: Condusul defensiv - o lecţie de supravieţuire la volan
Dacă toate sistemele de siguranţă de la bord cred că pasagerul/şoferul are centura cuplată, airbag-urile îi pot face mai mult rău decât bine. Astfel, dacă montezi un "păcălici de centură" sau tragi centura prin spatele scaunului ca să nu mai auzi sunetul de avertizare pentru că nu porţi centura, ai şanse mari să mori în caz de accident. Pentru "confortul pe care-l ai fără centură", rişti să mori "de mâna" unui sistem menit să te apere, care nu ştie că i-ai pus beţe în roate şi care te-ar fi salvat în mod normal. Acum, că ai primit această informaţie, ce te jenează mai tare: să porţi centura sau să ştii că nu-i vei mai vedea niciodată pe cei dragi în cazul unui accident care are loc la viteze uzuale pe drumurile româneşti?
AMG, Trei litere magice în contextul potrivit
Întâlnirea cu modelele AMG a fost scurtă - vreo 30 de minute în total - dar savuroasă.
Odată ce m-am găsit la bordul unui model AMG, nu mi-a mai parut rău că m-am trezit la 7 dimineaţa într-o sămbătă, iar toate problemele vieţii cotidiene au dispărut în câteva clipe, la fel cum ard AMG-urile carburantul când au acceleraţia la podea. Vom trece în revistă scurta experienţă cu modelele care ne-au impresionat cel mai puternic.A 45 AMG
Am început la bordul mezinului gamei, A 45 AMG, pentru ca senzaţiile pe care le oferă acesta să nu fie ascunse în umbra fraţilor mai mari, cu indicativul "63" dacă am fi început să îi conducem pe aceştia primii. Cei 360 CP din dotare oferă performanţe demne de numele AMG. Acceleraţia de la 0 la 100 km/h şi ceva peste, după cum ne-a permis traseul, s-a făcut într-un ritm impresionant, după cum previziona şi timpul pentru 0-100, de 4.6 secunde. Tracţiunea integrală permanentă din dotare îţi dă senzaţia că mergi pe şine, dar mici derapaje sunt permise de sistem atunci când rulezi în modul Sport, mai ales cu puţin ajutor din partea volanului. Apelativul de mezin al gamei AMG îi revine acestui model doar din prisma dimensiunilor, nefiind "mezin" la performanţă. Direcţia nu este grea şi prezintă un nivel de feedback potrivit, fără senzaţii artificiale, iar ce-am putut experimenta din calităţile suspensiei ne face să suspinăm cu gândul la un test în toată regula cu acest model.
SL 63 AMG
Denumirea SL vine de la Sport Leicht şi a fost creată în urmă cu jumătate de veac. De atunci, SL-ul a devenit mai puternic, mai tehnologizat şi mai performant la toate aspectele. Are majoritatea elementelor tehnologice din gama Mercedes-Benz şi plusează cu un acoperiş din sticlă electrocromatic (devine transparent sau opac la apăsarea unui buton) şi, în cazul versiunii 63 AMG, cu un V8 excepţional, care asigură 537 CP şi 800 Nm. Felul în care această maşină accelerează este greu de descris în cuvinte, iar nivelul de control asigurat cu ESP-ul activat este foarte ridicat. O mică joacă la nivelul butonului care dezactivează preţiosul sistem de siguranţă aduce derapaje însemnate, marcate cu mult fum dinspre anvelope şi prezintă un pericol chiar şi pentru şoferii experimentaţi. Cu toate că nu sunt sigur că-mi voi permite vreodată un SL63 AMG, ştiu că-şi merită cei 160.000 de euro dacă judecăm după senzaţiile pe care le-am trăit în clipele petrecute în compania sa. Iar dacă tot dai 160.000 de euro pe o maşină, de ce să nu iei şi pachetul de performanţă, care aduce 100 Nm şi 27 CP în plus?
E 63 AMG S 4Matic
Singura berlină din gama AMG prezentă la eveniment era şi cea mai puternică maşină disponibilă în cadul acestui eveniment, pentru că avea 585 CP şi 700 Nm, datorită pachetului sport aplicat motorizării V8 twin-turbo de 5.5 litri. Datorită tracţiunii integrale din dotare şi a cailor putere suplimentari, E63 AMG S 4Matic a fost şi cel mai rapid model prezent la eveniment. Cu sau fără ESP, maşina rupe aderenţa la succesiunile rapide de jaloane abordate cu acceleraţia apăsată cu sete, iar în cazul în care aţi îndrăznit să decuplaţi sistemul de control al stabilităţii, vă veţi trezi cu o bestie pe care puţini o vor putea controla. Dacă vă treziţi, vreodată la volanul unui asemenea model, nu decuplaţi ESP-ul dacă nu aveţi suficient spaţiu de degajare, cum aveam noi pe pista scoasă din folosinţă, că lucrurile pot degenera în câteva secunde.
Foto: Mercedes-Benz
E foarte bine ca Mercedes are programe asemanatoare cu BMW, Audi, Porsche, etc. Stiu ca a fost totul mult prea scurt ca sa va faceti o parere completa, dar sunt tare curios cum se compara cu BMW si Audi, in versiunile sportive. Wow, mai ales E63 S model si SL63. Desigur, din punctul vostru de vedere ... mai ales ca v-au trecut prin maini sute de masini si experienta voastra nu se compara cu a niciunuia dintre noi.
Din pacate, asa cum au observat si altii de-a lungul timpului, sunt putine Mercedes-uri testate pe Automarket.ro si sunt ferm convins ca nu este vina voastra. Din pacate, relatiile umane nu sunt totdeauna perfecte, si daca se porneste cu stangul, mai ales la nivel inalt, este mai greu sa repari ceva pe parcurs. Sper tare mult ca acel cineva de la Mercedes, la nivel national, sau chiar mai sus, sa-si reconsidere pozitia fata de Automarket. Sunt lucruri care nu pot fi spuse public, dar cu un pic de diplomatie, rabdare si buna vointa se pot rezolva multe. Bineinteles, daca ai cu cine :)
Disclaimer: Cele scrise mai sus sunt pure speculatii, reprezinta parerea mea personala si trebuie tratata ca atare :)
In incheiere, bafta multa si reveiw-uri cat mai multe, bogate in detalii si experiente placute alaturi de Mercedes si AMG.
asta + vorba dulce si te-ai scos, asa-i?