Mazda MX-30 sub lupă: am condus prototipul primului model electric Mazda

de Cornel Șocariciu
Miercuri, 15.01.2020
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Am mers în Portugalia pentru a testa prototipul primului model electric dezvoltat de Mazda. Versiunea de serie, MX-30, va ajunge la dealeri în a doua jumătate a anului curent, iar ediția specială de lansare este disponibilă pentru 33.900 de euro.

La finalul anului trecut, Mazda a decis să treacă în rândul producătorilor auto care dețin în gamă modele electrice. Constructorul nipon a prezentat noul MX-30 cu ocazia Salonului Auto de la Tokyo, iar câteva săptămâni mai târziu listele de pre-comenzi au fost deschise și pentru piața din Europa. Conform oficialilor producătorului nipon, Mazda MX-30 ar urma să ajungă la dealeri în a doua jumătate a anului curent.

Întrucât japonezii abia acum pătrund în această lume a vehiculelor electrice, alți constructori având deja zeci sau sute de mii de electrice vândute în Europa, a fost organizat un eveniment special dedicat prezentării lui MX-30 pe Bătrânul Continent.

Evenimentul s-a desfășurat în Portugalia, iar organizatorii au oferit atât informații cu privire la pachetul tehnic pregătit de MX-30, cât și detalii despre design și interior. Mai mult decât atât, preț de câteva zeci de minute am avut ocazia să conducem și unul dintre prototipurile de teste pe care niponii le-au utilizat pentru dezvoltarea versiunii de serie MX-30.

1. Filozofia de design Kodo trece la era electrică

Filozofia de design Kodo este cea care stă la baza noului SUV electric MX-30. Dar pentru a atrage și mai mult atenția asupra identității modelului electric, designerii producătorului nipon au decis să vină cu o serie de elemente noi, distincte.

Toate elementele de la nivel frontal converg acum către logo-ul Mazda, iar grila cu un design nou și farurile sculptate în caroserie propun o identitate nouă pentru MX-30. Pentru a atrage și mai mult atenția, designerii propun o caroserie cu elemente vopsite în trei nuanțe, o premieră pentru Mazda. Iar aceste culori pot fi observate cel mai bine atunci când MX-30 este privit din lateral. Prin această strategie a culorilor, japonezii spun că au reușit să dezvolte o mașină cu un puternic caracter dinamic.

Dar MX-30 mai are un atu în ceea ce privește designul: portierele inspirate de cele ale vechiului RX-8.

Ușile din față vor putea fi deschise la un unghi de 82 de grade, iar cele din spate promit un unghi de deschidere de 80 de grade. În acest fel, niponii menționează că accesul pasagerilor pe locurile din spate va fi realizat mult mai comod. Din păcate, centurile de siguranță pentru locurile din față sunt fixate în "montantul" mobil central, ceea ce înseamnă că ori de câte ori unul dintre pasagerii din spate vrea să coboare, lucrurile devin ceva mai complicate.

Oficialii spun că deschiderea ușilor a fost inspirată și de locuințele din Japonia care, prin intrările generoase, nu doar te invită să pășești înăuntrul lor, ci pun în valoare și detaliile interiorului.

Pentru a facilita accesul persoanelor pe locurile din spate, japonezii au pregătit și un sistem capabil să plieze și să retragă scaunul din față prin simpla apăsare a unui buton.

2. Interior din materiale prietenoase cu mediul

O mașină electrică este, prin definiție, un vehicul prietenos cu mediul. Dar în cazul Mazda, această filozofie se regăsește și la nivelul materialelor folosite la interior (producătorul nipon nu este singurul constructor din industrie care mizează pe astfel de materiale).

Mazda spune despre interiorul lui MX-30 că este spațios și că dă naștere unui mediu deschis. Designerii au acordat o atenție deosebită elementelor de la nivelul habitaclului, dar au ales și materiale prietenoase cu mediul.

Imediat ce vei urca la volanul lui MX-30 vei descoperi că filozofiile generale Mazda în materie de ergonomie și atenție orientată către șofer au fost păstrate, dar a fost adăugat un plus de simplitate. Primul element nou, netradițional, îl reprezintă ecranul tactil gândit special pentru control sistemului de climatizare. Display-ul are o diagonală de 7 inch și se află la baza "consolei plutitoare", aceasta din urmă fiind dezvoltată pentru a oferi și mai multe spații de depozitare. În momentul în care vei intra în mașină, pe ecranul tactil vor apărea o serie de elemente grafice care diferă atât în funcție de temperatura ambientală, cât și în funcție de momentul zilei.

Pentru elementele de la interior, Mazda a decis să mizeze pe materiale care scad și mai mult amprenta totală de CO2. Astfel, vor există materiale fabricate 100% din PET-uri, denim, piele ecologică și plută (doar resturile care provin în urma procesului de fabricare a dopurilor de plută).

Conform reprezetanților Mazda, interiorul va fi disponibil în versiunile Industrial Vintage sau Modern Confidence.

Instrumentarul de bord va fi unul mixt (digital+analog), iar ecranul central de 8.8 inch va beneficia de un software compatibil cu Apple Carplay și Android Auto.

3.
Arhitectură cu baterie de 35.5 kWh

Mazda MX-30 mizează pe noua platformă Skyactiv-Vehicle Architecture, aceeași structură pe care niponii o oferă pe Mazda 3 sau Mazda CX-30. Întrucât avem în față un model electric, japonezii au decis să integreze pachetul de baterii în podeaua mașinii și să dezvolte o structură specială pentru protecția acesteia.

Mazda MX-30 are dimensiuni identice cu cele ale SUV-ului compact CX-30. Lungimea modelului electric este de 4.395 de mm, lățimea măsoară 1.795 de mm, iar ampatamentul măsoară 2.655 de milimetri. Doar înălțimea este mai generoasă cu 30 de mm.

Pentru a pune în mișcare noul MX-30, niponii propun un motor electric capabil să dezvolte 105 kW (echivalentul a 143 de cai putere) și 265 Nm. Motorul electric este ținut în viață de un pachet de baterii Li-Ion cu o capacitate de 35.5 kWh.

Iar în momentul în care Mazda a anunțat capacitatea bateriei, mulți fani au fost dezamăgiți întrucât autonomia modelului electric va fi de până la 200 de kilometri (WLTP). Mazda a venit și cu un răspuns oficial pentru această decizie. Iar pentru a înțelege planul din spatele introducerii bateriei de 35.5 kWh trebuie să ne întoarcem în 2007, anul în care producătorul japonez a anunțat debutul proiectului Sustainable Zoom-Zoom.

Japonezii își doresc emisii de CO2 mult mai mici (în 2030 au planificat emisii mai mici cu 50% față de 2010) și o societate mobilă sigură. Iar toate aceste obiective vor fi realizate în urma dezvoltării unor noi tehnologii. E-Skyactiv este una dintre tehnologiile care vor ajuta Mazda pentru atingerea obiectivelor din cadrul proiectului Sustainable Zoom-Zoom.

Conform inginerilor Mazda, o baterie de 35.5 kWh va genera emisii de CO2 per ciclu de viață mult mai mici decât cele ale unei baterii cu o capacitate de 95 kWh începând cu procesul de producție și continuând cu cele de exploatare și înlocuire (vezi graficul de mai jos).

Altfel spus, niponii s-au gândit că pentru a veni cu un produs cu o amprentă de carbon cât mai mică asupra mediului înconjurător, este necesară o baterie cu o capacitate de stocare mai mică.

Bateria va putea fi încărcată și la prize AC cu un charger on-board de 6.6 kW, dar va suporta și încărcare la prize rapide cu o putere de până la 50 kW (pentru piața din Europa Mazda va oferi mufe în standard CCS, nu CHAdeMO, așa cum se întâmplă în general în cazul producătorilor japonezi).

Pentru moment, oficialii producătorului nipon nu oferă informații despre timpul necesar pentru 0-100 km/h, viteza maximă sau masa totală. În viitor, Mazda va introduce și o versiune cu range-extender, rolul acestuia urmând să fie jucat de o nouă generație a motorului rotativ. 

4. Sunet special în difuzoare și un comportament dinamic bun

Așa cum am menționat la început, pentru evenimentul din Portugalia, organizatorii au pregătit și un scurt test cu unul dintre prototipurile care a stat la baza dezvoltării versiunii de serie MX-30.

Presupun că ați observat că în denumirea modelului apare și particula MX. De ce? Pentru că asemenea celor de Ford (fac o paralelă care duce la asemănarea de nume dintre Mustang și SUV-ul electric Mustang Mach-E), Mazda are în gamă un model capabil să stârnească emoții puternice. Da, da, despre MX-5 vorbesc, cel mai iubit roadster din lume cu o istorie de peste 30 de ani.

Și deși avem în față un SUV electric, japonezii au decis să-i imprime acestuia o parte din caracterul micuțului MX-5.

Prototipul de teste a "îmbrăcat" caroseria SUV-ului CX-30, iar la interior doar selectorul transmisiei se apropie de designul celui pregătit pentru versiunea de serie MX-30. În rest, elementele de interior au fost preluate de la CX-30. În schimb, tot "scheletul" aflat sub caroseria de CX-30 a fost același pe care clienții îl vor regăsi pe versiunea de serie.

Imediat ce vei porni, difuzoarele vor fi invadate de un sunet nou și straniu. Este sunetul pregătit de inginerii Mazda pentru a transforma MX-30 într-un vehicul "viu". L-am numit așa pentru că se modifică în funcție de cât de tare apeși pedala de accelerație, atunci când nivelul cuplului livrat crește.

Pentru a înțelege cum a reușit Mazda să dezvolte un sunet antrenat care poate fi asociat cu livrarea cuplului motor, japonezii au pregătit un exemplu simplu.

Aceștia spun că omul este capabil să își imagineze cantitatea de apă a unui râu și viteza cu care curge aceasta în funcție de frecvența și volumul generate de curgere. Bazându-se pe această calitate a omului, japonezii au reușit să sintetizeze sunetul mașinii electrice. Îmi este dificil să-l asociez cu ceva cunoscut, întrucât îmbină zgomotele generate de un motor electric cu anumite sunete care seamănă cu cele ale unei chitare electrice. Sunetul de rulare poate fi auzit în clipul de mai jos timp de două secunde începând cu secunda 30:

Traseul pregătit de organizatori a avut aproximativ 30 de kilometri și a inclus atât porțiuni de localități, cât și zone cu drumuri naționale pline de viraje.

La pornirea de pe loc, Mazda MX-30 nu impresionează prin resursele livrate. Da, se mișcă binișor, însă nu te aștepta să te ridici de la volan cu dureri în zona cervicală, întrucât resursele motorului electric nu sunt atât de generoase.

Noul MX-30 va avea o masă totală mai mare decât cea a lui CX-30. Dar, cu toate acestea, SUV-ul electric are un comportament dinamic bun. Nu este dificil de manevrat pe viraje, ba chiar aș putea spune că mi s-a părut foarte agil. Așa cum deja ne-am obișnuit, Mazda introduce și pe MX-30 sistemul G-Vectoring Control Plus (în cazul SUV-ului electric, acesta s-a transformat în e-GVC Plus) care aplică o frânare ușoară a roților din exteriorul virajului pentru a crește stabilitatea.

Mazda pune preț pe comportamentul dinamic, iar suspensiile au fost reglate în așa fel încât să imprime sportivitate. Amortizoarele reușesc să "înghită" fără prea multe probleme neregularitățile de la nivelul solului, disconfortul resimțit la interior fiind unul minim. Totuși, pe denivelările scurte, MX-30 nu se descurcă atât de bine și are un comportament mai puțin cizelat. Direcția oferă un feedback generos și comunică cu finețe tot ce se întâmplă la nivelul asfaltului.

Deși nu am avut foarte mult timp la dispoziție în compania sa, prototipul lui Mazda MX-30 a reușit să îmi ofere senzații asemănătoare cu cele ale mașinilor cu motoare cu ardere internă, fără să fiu "deranjat" foarte mult de faptul că sunetul propulsorului convențional a fost înlocuit de un sunet artificial care mimează livrarea cuplului motor. Din punct de vedere dinamic, SUV-ul nu iese din tiparele cu care ne-a obișnuit până acum producătorul nipon.

5. Ediția specială de lansare are un preț de pornire de 33.900 de euro

La scurt timp de la prezentarea noului MX-30, Mazda a deschis și listele de pre-comenzi pe piața din România. Japonezii propun o ediție specială de lansare cu un preț de pornire de 33.900 de euro și cu o mulțime de dotări pentru interior.

Ediția de lansare va beneficia standard de culoarea de caroserie Ceramic Metallic, jante de 18 inch și faruri adaptive cu LED. Pentru interior, niponii propun scaune față încălzite și acționate electric, climatizare automată, ornamente de plută pentru consola centrală și pentru portiere, head-up display, ecran central cu diagonala de 8.8 inch, serviciile Apple Carplay și Android Auto, cameră video pentru mersul cu spatele, senzor de ploaie și lumină și sistem de navigație.

În ceea ce privește parte de siguranță, japonezii propun pentru ediția de lansare următoarele tehnologii: asistent inteligent de frânare în oraș, sistem de avertizare la depășirea benzii de rulare, sistem pentru recunoașterea semnelor de circulație, sistem de asistență pentru menținerea benzii de rulare, asistent inteligent la frânare și pilot automat adaptiv.

Altfel spus, Mazda a adoptat cu MX-30 aceeași strategie cu care și-a început cariera noua generație Mazda 3: prețuri de pornire ceva mai piperate, dar dotări generoase.

Comentarii (11)

  • Excelent articol ! Bravo Automarket !

    Ce nu imi place la masina este faptul ca este cam scumpa si are autonomie mica.
    9 7
  • andrei
    pai are autonomie mica pt ca bateria sa aiba amprenta de co2 mica. trebuie sa ne hotaram ce vrem, ca toate la un loc pare ca nu se pot realiza. daca era autonomia ca la id3 tipau ceilalti, "ecologistii". ca de ce are bateria la producere amprenta mare de co2.

    problema e ca masina asta nu ajunge pana la brasov. iar usile alea.....sa ne trezim la realitate. nici putere multa. iar pretul numai mic nu e.
    17 5
  • @ skoda
    e gandita pentru urban, adica te duci si te intorci cu acelasi plin.
    11 2
  • Adrian
    @ @skoda
    Gandita pt urban? Si unde o incarci? Te duci zilnic 2 ore la Kaufland? Si stai ca inca nu sunt prea multe electrice care sa ocupe cele maxim 3 locuri pe care le gasesti ici-colo.

    Electricele nu sunt pentru oras, sunt pentru suburbii, pentru cei care stau la curte. Mai sunt case si in oras, dar n-au loc sa bagi nici macar un Smart.

    Pentru orase doar hibridele.
    8 7
  • Andrei
    3 nuante de culoare, materiale prietenoase cu mediu si in rest putina substanta. O incercare palida pentru Mazda, care nu promite mare lucru, dar pe bani multi.
    10 4
  • ACE - Craiova
    Trei masini care au autonomii superioare si preturi comparabile:
    - PEUGEOT e-2008 (50 kWh - 310 km WLTP) - cca. 35.250 Euro (Germania);
    - HYUNDAI Kona Electric (64 kWh - 449 km WLTP) - cca. 35.500 Euro (Germania)
    - KIA e-Niro (64 kWh - 455 km WLTP) - cca. 36.700 Euro (Germania).
    INCA o masina crossover/SUV: SKODA Vision iV, anuntat pentru versiunea de serie in aceasta vara-toamna - cu baterie de cca. 83 kWh si autonomie estimata de 500 km...unele zvonuri dau preturi de start de cca. 35-40.000 Euro (Germania)....
    Inclin sa cred ca MAZDA doreste sa arunce pe piata un prim model electric pentru a scapa de niste amenzi usturatoare (previzibile)...
    17 5
  • andrei
    @Adrian: dar cum golesti tu 200km zilnic? :)
    asta cu electricele care nu sunt pt oras, dar sunt pt suburbii (desi posesorii vin zllnic cu ele la servici) m-a amuzat teribil.
    6 7
  • Mazda a avut un calapod pe care l-a utilizat pentru doua feluri de pantofi (masini) pe el:
    1) CX-30
    2) MX-30.

    MX-30 este in relitate un CX-30 in mare (80-90%) pe care s-a adaptat/instalat o baterie de acumulatoare.
    6 2
  • Adrian
    @andrei
    Ii golesti prin stilul de condus, prin AC pornit continuu vara, prin kilometri suplimentari fata de acasa-serviciu-retur. Mai mergi la mall, mai mergi sa iei nevasta de la salon, mai mergi la un restaurant, mai mergi la sală. Si uite asa poti face 100km pe zi. Ok, nu trebuie incarcata lnic, ci la 2 zile.

    Si nu-mi spune tu ca aia 200km autonomie sunt fix atat. Sunt mai putini.
    3 5
  • Mazda, in stilul caracteristic, are o viziune proprie diferita de tendintele aparente ale pietei, sau cel putin de ce fac ceilalti producatori.
    Daca stai sa te gandesti, pentru o familie medie dintr-o tara civilizata (care locuieste in suburbii la casa si are cel putin 2 masini) MX-30 este fix ce trebuie. Spatiu interior cu acces facil pentru dus copiii la scoala etc, autonomie suficienta pentru 2-3 zile, pozitie relativ inalta (confort in oras); Daca ma gandesc si la versiunea cu range extender mi se pare ca poate deveni si prima masina a familiei. Acolo depinde insa cum va functiona RE-ul.
    Da, nu se adreseaza chiar tuturor, ci segmentului amintit mai sus.
    In alta ordine de idei sunt convins ca lipsa range extender-ului din prima versiune arata tocmai graba celor de la Mazda pentru evitarea unor sanctiuni.
    9 2
  • netam-nissan
    am inteles ca marca e buna de aia nu vad de fapt mazde multe prin parcarea carfur asa-i romanu
    si asta cu baterie cit motostivuitoru meu ar merge dar va rog io luminati intunericu din mintea mea ce e aia FEATURE si de ce nu test
    drumuri bune macar sa aveti ca parcari lipsa
    16 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru