Mauro Forghieri este o legendă în lumea Formulei 1 și, mai ales, în cadrul Scuderiei Ferrari. Din păcate, în urmă cu puțin timp, a venit vestea tristă că celebrul inginer italian s-a stins din viață la vârsta de 87 de ani.
Forghieri s-a născut la Modena în 1935. Tânărul inginer a călcat pe urmele tatălui său și s-a angajat la echipa italiană imediat după ce a absolvit Universitatea din Bologna în 1959. Doi ani mai târziu, la vârsta de 27 de ani, Forghieri avea să devină principalul inginer al Scuderiei, după plecarea lui Vittorio Jano în 1961.
Primul monopost Ferrari proiectat de Forghieri a fost Ferrari 156/63 Aero, o versiune modificată a monopostului din 1961. Cu această mașină, John Surtees a obținut prima lui victorie în Formula 1 pe circuitul de la Nurburgring.
În 1964, Forghieri a venit cu prima sa creație de la zero, monopostul Ferrari 158. Același John Surtees avea să câștige titlul mondial în acel sezon, în fața unor nume grele ca Jim Clark și Graham Hill. Mai mult, Ferrari avea să câștige în acel an și titlul de campioni în clasamentul constructorilor.
Pe lângă monoposturile de Formula 1, Forghieri a fost responsabil și de proiectarea prototipurilor de anduranță din anii '60 și '70.
Mașinile desenate de el au triumfat în celebra cursă de 24 de ore de la Le Mans de 3 ori consecutiv: în 1963, 1964 și 1965.Începând din 1974, Ferrari s-a concentrat exclusiv pe Formula 1, ceea ce i-a permis inginerului italian să producă monoposturi și mai performante. În 1975, monopostul Ferrari 312 T, conceput de el, a introdus cutia de viteze transversală și a reușit să câștige atât titlul la piloți, cu Niki Lauda la volan, cât și titlul la constructori.
A urmat monopostul 312 T2, care a cucerit titlurile la constructori în 1976 și 1977, iar Niki Lauda și-a trecut în palmares al doilea titlu în 1977.
Următoarea creație de succes a lui Forghieri a venit în 1979 cu monopostul 312 T4, care a introdus efectul de sol, o idee preluată de la echipa rivală Lotus. Cu această mașină, Jody Scheckter a devenit campion mondial în acel sezon, fiind singurul pilot african care a reușit această performanță. Scuderia a cucerit și titlul la constructori în același an, iar legendarul Gilles Villeneuve a devenit vice-campion.
După două sezoane dificile în 1980 și 1981, Ferrari a cucerit titlurile la constructori cu monoposturile 126 C2 și 126 C3 în 1982, respectiv 1983.
La proiectarea acestor monoposturi, Forghieri a fost ajutat de către britanicul Harvey Postlethwaite, care a preluat funcția de director tehnic al echipei italiene.Ultimul monopost Ferrari proiectat de mâna lui Forghieri a fost 126 C4 din 1984. Acea mașină nu a fost foarte competitivă, dar a obținut o victorie în etapa din Belgia mulțumită lui Michele Alboreto.
Mauro Forghieri a rămas la Ferrari până în 1987, de unde a plecat către Lamborghini. Acolo, el s-a ocupat de dezvoltarea unui motor V12 de Formula 1, care a fost testat inclusiv de către Ayrton Senna în 1993.
În perioada în care Forghieri a fost principalul inginer al echipei italiene, Ferrari a reușit să obțină 4 titluri mondiale la piloți și 7 titluri mondiale la constructori. El va rămâne pentru totdeauna o legendă pentru tot ce înseamnă Ferrari și motorsport.
via Formula 1
Comentarii (0)