Masinile second-hand inunda piata auto din Romania
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Conform unui studiu recent efectuat de Automotive News, evolutia pietei auto din Romania s-a schimbat dramatic de la introducerea Taxei de mediu. Inca de la introducerea Taxei de prima inmatriculare in anul 2007, Romania a fost sesizata de comisia europeana sa renunte la aceasta sau sa o schimbe radical. Ulterior aceasta a fost schimbata, trecand prin mai multe forme, pana cand s-a ajuns la Taxa de mediu in luna iulie 2008.
CONTROVERSE
Discutiile aparute intre timp si evolutia contra curentului a pietei auto din Romania au creat neliniste in Guvernul Romaniei si specula in ceea ce priveste preturile masinilor second hand. Prin introducerea Taxei de prima inmatriculare in anul 2007, Guvernul a incetinit simtitor vanzarile autoturismelor vechi, care si-au mentinut pretul, avand in vedere faptul ca un vehicul similar nu putea fi adus din Uniunea Europeana si imatriculat la un cost final comparabil cu vehiculul deja inmatriculat in Romania. Sanctiunile impuse de Uniunea Europeana au dus la schimbarea algoritmului de calcul al taxei de inmatriculare. Vanzarile de masini noi au scazut dramatic, pe cand automobilele second hand au explodat ca numar, creand cozi impresionante la RAR, organism complet depasit de situatie.
Birocratia de la Administratia Financiara si cea de la Registrul Auto Roman au creat diverse probleme cetatenilor care s-au hotarat sa inmatriculeze o masina second-hand. Functionarii Administratiei Financiare nu aveau un mijloc de calcul al taxei pe care trebuiau sa o plateasca soferii, iar RAR a stabilit un etalon propriu prin care se catalogheaza norma de poluare a automobilelor.
Modificarile ulterioare, desi sunt aprobate de institutii importante si recunoscute in domeniu, nu sunt recunoscute de RAR, iar soferii afla la inmatriculare sau printr-o cerere de expertiza ce norma de poluare indeplineste masina lor.
SECOND-HAND-UL BATE NOUL
Din momentul intrarii in vigoare a legii, la 1 iulie 2008, importurile de masini second-hand au depasit importurile de masini noi. De atunci, situatia nu s-a schimbat, numarul importurilor de masini second hand crescand in continuare fata de numarul de importuri de masini noi, aflat in continua scadere. Taxa de mediu este calculata in functia de norma de poluare, anul primei inmatriculari si capacitatea cilindrica. Acestor factori li se aplica un coeficient de depreciere, bazat pe premisa ca un vehicul vechi nu va avea o durata de viata prea mare, deci nu va polua la fel de mult ca un autoturism mai nou cu o norma de emisii superioara.
In primele opt luni ale anului, vanzarile de masini noi au scazut cu 2.9% , atingand pragul de 198.934 unitati. Producatorul cel mai lovit de acest fenomen este Dacia, care a vandut numai 61.024 unitati ale modelului Logan, vanzarile scazand cu 11% fata de anul trecut. In anul 2007, in Romania au fost inmatriculate, conform APIA, 124.000 masini second hand.
DACIA ARATA CU DEGETUL POLONIA
Purtatorul de cuvant Dacia, Silviu Sepciu, sustine ca “acesta ar putea fi inceputul procesului care a avut loc in Polonia in anul 2004”. Dupa ce Polonia a aderat la Uniunea Europeana in 2004, Guvernul a inaturat taxele de import pentru vehiculele secon hand. In urmatoarele 30 luni, Polonia a importat peste 2.5 milioane de masini second-hand, in timp ce vanzarile de masini noi au scazut dramatic. La un an de la schimbare, vanzarile de masini noi in Polonia erau cu 32.8% mai mici fata de aceeasi perioada a anului trecut.
In conditiile actuale, este mai putin costisitoare inmatricularea unui automobil second hand cu vechimea de peste 15 ani, fata de inmatricularea unui vehicul nou. Spre exemplu, imatricularea unui Volkswagen Golf din anul 1993 echipat cu un motor de 1.4 litri (Euro 2) costa 2.602 euro in anul 2007, pe cand in anul 2008 aceasta costa 119 euro.
In schimb, pentru inmatricularea unui Volkswagen Golf din anul 2007 cu un motor Euro 4 de 1.4 litri, se plateau 284 euro in 2007, pe cand in anul 2008 taxa ajunge la 191 euro.SE SCHIMBA TAXA DE MEDIU?
Formularea gresita a Taxei de prima inmatriculare si apoi a Taxei de mediu a dus la numeroase controverse. Taxa de mediu ar putea fi eliminata sau schimbata dramatic, aceasta decizie fiind disputata atat in Parlament, cat si in Senatul Romaniei. Producatorii si importatorii ar dori taxa marita pentru unele modele si scazuta pentru altele.
Presedintele APIA, Ernest-Virgil Popovici a concis: “ Prezenta taxei este benefica in comparatie cu lipsa acesteia”. Observatorii pietei auto au declarat, in plus, ca numerosi indivizi au inceput sa aduca si sa inmatriculeze masini din Europa de Vest, pentru ca acestea sa fie vandute apoi clientilor din Romania.
Romania are cea mai mare piata de desfacere pentru automobile noi din Europa Centrala si de Est. Anul trecut au fost vandute in Romania 312.532 masini noi, Polonia venind pe locul doi in acest clasament, cu 293.319 unitati vandute.
Via | Automotive News
Adauga un comentariu
Modele Dacia in Romania
-
Dacia Dokker Preţ: 9.250 - 14.400 €
-
Dacia Dokker Stepway facelift Preţ: 12.300 - 14.200 €
-
Dacia Dokker Van facelift Preţ: 9.280 - 11.880 €
-
Dacia Duster Preţ: n/a - 18.950 €
-
Dacia Lodgy Preţ: 9.500 - 15.450 €
-
Dacia Lodgy Stepway facelift Preţ: 12.900 - 15.350 €
-
Dacia Logan facelift Preţ: 6.950 - 12.650 €
-
Dacia Logan MCV facelift Preţ: 7.900 - 13.650 €
-
Dacia Logan MCV Stepway Preţ: 12.090 - 13.990 €
-
Dacia Sandero facelift Preţ: 7.150 - 13.300 €
-
Dacia Sandero Stepway 2020 Preţ: n/a €
-
Dacia Sandero Stepway facelift Preţ: 11.200 - 13.600 €
Ultimele stiri din Intern
-
Galeria Țiriac Collection, cea mai mare colecție privată de automobile din România, tocmai a primit două exponate noi. Este vorba despre două modele Porsche 911, dintre care unul este GT3 R Rennsport, un model produs în doar 77 de exemplare. (04.12)
-
Potrivit noilor date furnizate de Asociația Constructorilor de Automobile din România, vânzările de mașini noi în România au scăzut cu 8 în luna noiembrie. Pentru ultimele 11 luni, vânzările au rămas în creștere față de anul trecut. (02.12)
-
Un nou studiu al pieței de mașini second hand din țara noastră arată că mai multe mașini au trecut prin mai mult de două schimbări de proprietar. Există cazuri în care mai multe mașini au trecut prin mâinile a nu mai puțin de 24 de proprietari diferiți pe parcursul vieții acestora. (28.11)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- STUDIU: Doar 1% din proprietarii de mașini electrice ar reveni la termice
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
Total gresit. APIA a sustinut vechea Taxa de inmatriculare
Va multumim pentru atentie.
Asta presupune ca pe strazile noastre sa vedem trafic fluidizat si masini decente.
DAR....exista un DAR....avem niste probleme:
1.Masini decente, deci noi si cat mai noi, vor fi doar printr-o politica protectionista.Fratzica, vrei masina noua dar nu ai bani - mergi pe jos, ia taxiul, apeleaza la prieteni, mergi cu microbuzul.Asta e situatia, asta e capitalismul.
Vrei masina second pt ca nu ai bani sau nu vrei sa investesti in ea - ia-ti una de maxim 5-7 ani, din tara sau strainatate....si cu asta basta.
N-ai bani nici de un WC public dar vrei o cazatura de Golf din 1990 toamna - mai puneti pofta-n cui....poate intr-o alta viata....dar nu acum.Du-te dracu la munca, fa ceva, si sigur vei avea bani si de un Logan second hand, ca doar nu te-a facut ma-ta in Golf.Saracu mai e si al dracu in Romania.
Rusine insa francezilor de la Renault-Dacia pt ca duc o politica de monopol in Romania, de aici si vrajeala asta cu taxa de mediu, taxa de draci.
2.Fluidizarea circulatiei - daca ar fi drumuri decente si parcari in prostie amenajate peste tot pe unde se poate, altfel ar fi situatia. Dar derbedeii din politica fura la greu, deci din start nu sunt strazi bune, nu largesc strazile din marile orase in special, nu elimina rahaturile alea de tramvaie ca sa nu mai stam cu calea ferata in mijlocul drumului(fir-ar ele ale dracu sa fie cu cine le-a inventat si le-a implementat) si nu-si dau interesul pentru parcari.
Concluzia: Daca vrei sa faci ceva bun, ia masuri radicale, fa ceva simplu, fiabil si rapid.
Mircea Badea zice bine la incheierea emisiunii: TRAIM IN ROMANIA SI ASTA NE OCUPA TOT TIMPUL
As mai adauga si eu ceva: CAP SI MINTE DE RUMAN - PUTOARE DE RUMAN
Dar nu este normal ca acel "oricine" sa nu poata sa inmatriculeze acea masina din cauza taxelor prohibitive. Intre a avea dreptul si a nu putea face si a avea dreptul, a putea face dar a alege sa nu faca e o diferenta. Ca sa nu zic de situatia pana in 2007, cand nu aveai dreptul sa inmatriculezi o masina sub standardul euro 3.
In fine, revenind la ce ziceam: taxa este ABERANTA. Trebuie doar legiferata o reglementare pentru verificarea tehnica non-abuziva a masinilor care intra in tara.
In prima forma proteja marca de toata jena a celor de la renault pe care ne-au trambitat-o ca ne-o fak la 5 mii de euro apoi au scos un jaf de masina de la 6800-11 000 de euro!
Si pentru ce statul sa ma oblige pe mine sa cumpar harbul asta care nu face real mai mult de 4 mii de euro avand in vedere raportul calitate-pret?
Un ww Bora cu maxim 50 000 km la bord rulaj, clima , carte de service completa, stare f f buna e doar 5-6 mii de euro in afara!
Si e cu foarte mult deasupra, calitativ vorbind , e mult deasupra unui logan cu toate optionalele posibile , logan care il iei cu 11 mii de euro!
Sa nu uitam ca mult trambitatat masina ieftina de doar 6.800 euro de la logan e doar o cutie cu motor, fiind complet dezechipata!!
Nici macar faruri ceata, radiou...etc!
Toate celelalte costa enorm
si daca vrei o masina decenta de la logan tre sa dai mai mult ca pe m masina germana noua!
Asa ca de ce sa protejam hotii?
Cei de la renault au o afacere!
De ce s-o faca pe spinarea mea?
Eu de ce sa nu am masina buna ?
De ce sa pot sa-mi iau doar sicriu cu roti?
,,Domnii '' de la Logan daca vor sa-si vanda rabla atunci s-o faca la pretul corect!
In conditiile actuale , cu aceste importuri de second-hand, cei de la renault ar trebui sa-si reconsidere oferta de pet si sa scoata pe piatat loganul la pretul sau real raportat la calitate, adica intre 4-6 mii euro in functie de variantele de echipare!
Piata libera sa immuna pretul nu banditii lui Tariceanu!
Ca atata face loganu' lu peste!