Uniunea Europeană pregătește un amplu pachet financiar pentru a sprijini economiile statelor europene în urma pandemiei de coronavirus SARS-CoV-2.
Pachetul financiar va include o componentă majoră pentru industria auto, însă aceasta va fi gândită în special pentru a promova vânzarea de mașini electrice și dezvoltarea infrastructurii de stații de încărcare, potrivit unui document aflat în lucru obținut de agenția de presă Bloomberg.
Cea mai importantă prevedere a documentului este propunerea ca mașinile electrice să fie scutite de plata TVA-ului în toate statele Uniunii Europene. Practic, aceasta măsură va conduce la scăderea prețurilor la mașini electrice în România cu 19%, valoarea TVA-ului aplicată în prezent în țara noastră.
România oferă în prezent prin programul Rabla Plus și un bonus de 45.000 de lei (circa 9.375 de euro) la achiziționarea unei mașini electrice, în limita a cel mult 50% din prețul vehiculului. Prin urmare, prețurile finale ale mașinilor electrice ar urma să scadă semnificativ în România.
De exemplu, prețul unui Skoda Citigo-e IV, teoretic cea mai accesibilă mașină electrică din România, ar urma să scadă de la 19.990 de euro cu TVA la numai 16.800 de euro fără TVA, la care se poate adăuga și un bonus guvernament de 8.400 de euro, astfel că prețul final ar urma să fie de numai 8.400 de euro. Totuși, întreaga cotă de Citigo electric alocată pentru România a fost deja epuizată, iar pentru moment modelul nu mai este disponibil în țara noastră.
Între timp, prețul unui Renault Zoe, unul dintre cele mai populare modele electrice din România, ar urma să scadă de la 33.550 de euro cu TVA la 28.193 de euro fără TVA și la 18.818 euro prin programul Rabla Plus.
Nissan Leaf, un alt model electric popular în țara noastră, ar urma să coste doar 21.465 euro fără TVA și prin Programul Rabla Plus sau 30.840 de euro fără TVA dacă nu este cumpărat prin Rabla Plus.
De asemenea, în cadrul documentului sunt menționate și alocarea unui fond de 20 miliarde de euro la nivel european în următorii doi ani în cadrul programului "Purchasing Facility for Clean Vehicles" pentru reducerea emisiilor de dioxid de carbon, precum și alocarea unui fond de investiții de 40 sau 60 de miliarde de euro pentru dezvoltarea de sisteme de propulsie electrice.
Nu în ultimul rând, documentul propune dublarea fondurilor pentru construcția a două milioane de stații publice de încărcare pentru mașini electrice până în anul 2025.
Pentru moment nu este clar dacă și când vor intra în vigoare aceste măsuri.
Ceva mai serios acu, nașterea The (e)Brave New World trebuia grăbită cumva și ocazia a picat la țanc... ce coindicență, domle !
P.S. Site-uri gen Caradisiac trec periodic în revistă reducerile-bonusurile-pomenile-discounturile tuturor mărcilor -- care, deloc întâmplător, văz că se-ndreaptă rapid spre 35-40% din prețurile de listă.
Poate că și AM ar trebui să (re)vină cu știri din astea.
n.b. Vb. de reduceri ale dealerilor oficiali, concurând cu succes pe cele ale *mandatarilor* (băieți deștepți hexagonali cu rol de gunoieri ai stocurilor.)
Concluzie: vin vremuri interesante...care nu țin cont de zicala aia chineză -- să nu-ți dorești neapărat vremi PREA interesante.
Ma indoiesc ca, in conditiile disparitiei TVA, va mai (putea) ramane valabil si programul RABLA sau RABLA Plus, astfel incat sa scada preturile masinilor pur electrice, in unele cazuri, chiar si cu 40-50% fata de cele actuale !!!
Sau (e)scutirea de rovinietă. Ori vouchere-cadou în kilovaci-oră pentru cei mai docili, când se vor adeveri distopii gen *Do Androids Dream Of Electric Sheep?*
...Sau poate când oile electrificate vor visa la androizi.
Arunc însă prosopul că-s K.O. văd prin palme roșii :-) și n-are oricum vreo noimă cafteala deloc electrizantă cu morile de vânt.
Daca ai banuti de SH si TVA-ul aferent iti iei SH + TVA. Simplu
Astia mai saraci isi vor indrepta atentia catre electrice. Simplu.
... ulterior și fiecare model
De fapt tot din banii nostri ii plateim pe cei care-si cumpara electrocasnice. Bani care ar putea mari investitiile in santate, invatamant, autostrazi. De fapt subventiile astea ce imbunatatesc?
Aaaa, da, am uitat, nu mai mor copilasii de cancer la plamani.
ma rog, bat campii dar incercam sa zic ca nu ii poti multumi pe toti. si daca se directioneaza banii spre ce i se pare lui X ca e mai important (si nu neg ca e sau nu) tot nu inseamna ca ii vei multumi pe toti si ca nu iti vor reprosa ceva, e evident ca se promoveaza extrem de agresiv electricele. ma indoiesc insa ca s-ar mai da si rabla plus daca se scoate tva.
Decat sa tot dea atatea ajutoare masinilor electrice ca sa fim mai eco, mai bine obliga constructorii de masini sa planteze un copac la fiecare masina construita. Si gata, suntem eco.
In loc sa incurajezi initiativa privata, inventivitatea umana, cercetarea (unde chiar e nevoie de fonduri si unde nimeni nu obiecteaza cand se aloca fonduri in plus), astia de la Brusel se apuca sa incurajeze anumite ramuri fara nicio baza reala in stiinta. Cum spun americanii: there's no science to support that!
Cum sa te miri ca UE devine tot mai insignifianta? Cum sa te miri ca antieuropenismul e in floare si Europa devine tot mai putin importanta pe harta? Cu asemenea indivizi la butoane, e o chestiune de timp pana vom ajunge bataia de joc a lumii. Unde in anii '80 eram vocea intai, acum am ajuns o umbra palida a ceea ce am fost. Si deconstructia continua. Cu pasi mici, dar se merge inainte.
Acele creaturi de la Bruxelles trebuie oprite, pana nu e prea tarziu.