Lexus a luat ființă în 1 septembrie 1989. Cu zeci de ani mai târziu decât principalii săi rivali germani. Un decalaj care trebuia recuperat rapid. Iar japonezii se pricep de minune la a crește într-un an cât alții în 10. Au înțeles imediat că trebuie să le ofere clienților un design unic, combinat cu artizanat de cea mai înaltă calitate pentru a trece de la titulatura onorantă de „brand premium al Toyota”, la o titulatura cu mai multă personalitate și autenticitate.
Chiar dacă și-a făcut apariția acum „doar” trei decenii, Lexus a avut grijă să fie promotorul unor tehnologii noi. Mai mult, a intuit rapid potențialul SUV-urilor. Încă de prin 1998, atunci când a lansat pentru prima dată modelul RX. Era primul model al mărcii și unul dintre puținele SUV-uri premium de la acea perioadă. Spre exemplu, BMW, Audi și Porsche aveau să se trezească abia după câțiva ani.
3 milioane de clienți mai târziu, Lexus RX a devenit unul dintre cele mai populare modele din istoria companiei și un nume de referință atunci când te gândești la un crossover mediu premium. Cu un asemenea background, Lexus nu putea trimite în #RomanianRoads Luxury Edition by Michelin un alt reprezentant. Așadar, vom avea alături de noi un Lexus RX450h.
DESIGN UNIC, OBȚINUT PRIN METODE UNICE
A patra generație a crossover-ului duce mai departe artificiile spectaculoase de design cu care japonezii ne-au obișnuit. Partea frontală impresionează cu o grilă uriașă, despre care Lexus spune că a fost desenată de un singur om vreme de șase luni. Și efortul nu s-a oprit aici. Pe lângă creativitate, a fost nevoie și de artizanat dus la cel mai înalt nivel. Un maestru Takumi, botezat așa pentru că a atins 60.000 de ore de muncă într-un anumit domeniu, a creat manual o matriță din metal. Așadar, ar fi păcat să nu zăbovim puțin cu ochii în detaliile grilei unui Lexus RX de fiecare dată când vedem unul pe stradă.
Restul caroseriei a fost, de asemenea, creat cu o atenție obsesivă la detalii și la procesul de fabricație. Există o tehnologie specială de pliere a metalului, ajunsă deja la a patra generație, care este folosită pentru caroseria actualului RX. Această tehnologie promite muchii uniforme pentru capotă, portiere și celelalte panouri ale caroseriei.
După ce se obțin muchiile ascuțite perfecte, mașina merge la un amplu proces de vopsire. Chiar dacă este automatizat, procesul de vopsire se inspiră din mișcările maeștrilor în acest domeniu, reușind să le imite mișcările și aplicarea manuală a vopselei. Bineînțeles, și aici vorbim despre aceeași maeștri Takumi, cu un palmares impresionant în domeniile lor.
În #RomanianRoads Luxury Edition by Michelin, ochii noștri vor căuta să îmblânzească muchiile abrupte ale unui Lexus RX450h, disponibil în echiparea F Sport+. Cred că vorbim despre cea mai „ascuțită” apariție din tot convoiul nostru, o apariție lungă de 4.9 metri, care vine la pachet, cum era de așteptat, cu un ansamblu hibrid.
INTERIOR DESĂVÂRȘIT DE SPECIALIȘTI ÎN MATERIALE
Lexus se ghidează după filosofia japoneză „omotenashi”, care presupune anticiparea nevoilor și oferirea unor soluții de comfort. Așa că, după ce te obișnuiești cu exagerările exteriorului, e timpul pentru un răsfăț pentru simțuri. În special pentru cel tactil.
Lexus pune mare accent pe materialele premium și, mai mult, le desăvârșește prin tehnici unice în industria auto.Spre exemplu, lemnul folosit la interior este realizat de specialiștii diviziei de instrumente muzicale Yamaha. Tăierea cu laser a ornamentelor din interiorul unui Lexus RX450h durează 8 săptămâni, pentru că sunt urmați 14 pași specifici.
Grija pentru pasageri nu se oprește la materiale. Lexus a brevetat un sistem de climatizare denumit Climate Concierge. Acesta este capabil să ajusteze automat încălzirea sau ventilația în scaune în funcție de temperatura de afară, și beneficiază de o funcție Nanoe, care emite emite particule microscopice încărcate negativ în habitaclu. Acestea fixează praful sau alergenii și le îngreunează pentru a le aduce în zona inferioară a habitaclului. Mai există și funcția S-FLOW: ea detectează ce locuri sunt ocupate și ajustează automat climatizarea doar pentru locurile respective.
Așadar, o atenție la detalii de-a dreptul obsesivă, care putea reieși oricum din poziția la volan, creionată cu ajutorul oamenilor care au lucrat la Lexus LFA. Sau din alte lucruri banale cum ar fi inserțiile cauciucate presărate în toate spațiile de depozitare pentru a fixa obiectele. Există chiar și un spațiu de depozitare pentru sticle care îți permite să le desfaci dopul cu o singură mână.
Și tot la detalii minore pe care le observi, probabil, doar după o utilizare îndelungată, aș trece și faptul că ștergătoarele se opresc atunci când se deschide o portieră pentru a nu stropi pasagerii sau șoferul.
TEHNOLOGIE DE ULTIMĂ GENERAȚIE
Chiar dacă s-a pierdut în detalii fine de confort și execuție, Lexus nu a uitat nici de tehnologie. Pe lângă elementele devenite deja regulă în acest segment (farurile full-LED, acționarea electrică a hayonului și încălzirea sau ventilația în scaune), Lexus vine și cu două ecrane generoase, de 12.3 inch fiecare. Unul ține locul instrumentelor de bord, iar celălalt, central, mutat cu 14 centimetri mai aproape de șofer, deservește sistemul multimedia. Acesta vine cu o conexiune Apple CarPlay și Android Auto, perfecte pentru nevoile noastre din turul României, întrucât vom folosi intens Waze sau Google Maps, cele mai fidele oglinzi ale drumurilor noastre.
Lista sistemelor de siguranță este și ea destul de stufoasă și include pilot automat adaptiv, disponibil chiar de pe primul nivel de echipare. Există și un sistem care detectează pietonii și bicicliștii, capabil să funcționeze și pe timp de noapte. Nu lipsește sistemul de menținere a benzii de rulare și nici cel de avertizare la ieșirea dintr-o parcare cu spatele.
PROMOTORUL UNEI ARHITECTURI HIBRIDE CU PEDIGREE
Ne întoarcem din nou în timp pentru a menționa că Lexus RX este primul vehicul premium hibrid. Versiunea aceasta a fost lansată în anul 2005 și a marcat momentul cu o participare în celebra cursă de anduranță de 24 de ore de la Nurburgring.
Astăzi, la 15 ani distanță, Lexus contabilizează 1.7 milioane de exemplare hibride RX vândute către clienții săi. Și, în acest context, nu puteam avea alături de noi altă versiune decât cea hibridă.
De altfel, pe piața din România, aceasta este singura motorizare disponibilă. Ansamblul hibrid se folosește de un motor care va fi pe placul puriștilor, adică un V6 de 3.5 litri, capabil să dezvolte 262 de cai putere și un cuplu de 335 de Nm, resimțit abia pe la 4000 de rotații. În sprijinul acestuia, pentru a suplimenta resursele, Lexus a făcut rost de două motoare electrice, unul cu 167 și unul cu 123 de cai putere.
Acesta din urmă este folosit pentru a angrena puntea spate și pentru a oferi tracțiune integrală. Agregatele electrice, împreună cu cel convențional, oferă o putere totală de 313 cai, adică suficient pentru a-l plasa pe Lexus RX450h pe picior de egalitate cu concurența germană.LEXUS RX450H ȘI CONCURENȚA DIN SEGMENT
Și dacă tot a venit vorba de concurență, trebuie să spunem că în cei 22 de ani de activitate, Lexus RX și-a câștigat dreptul de a sta la masa celor mai opulente SUV-uri din segmentul premium. Prin urmare, atunci când vorbim despre concurență trebuie să ne uităm la BMW X5, Audi Q7 și Mercedes-Benz GLE. Nu am uitat nici de Volvo XC90 sau Range Rover Sport.
E drept, nici unul dintre acești rivali nu beneficiază de o arhitectură hibridă Self-Charging, cum este cazul lui Lexus RX. Putem contabiliza în dreptul Range Rover Sport, Volvo XC90, BMW X5 și Mercedes-Benz GLE soluții hibride alimentate la priză.
Bineînțeles, și când vine vorba de prețuri Lexus RX se apropie de pretențiile financiare ale rivalilor. Însă, dacă pui în balanță dotările oferite de nivelurile de echipare generoase, japoneza va părea întotdeauna o alternativă mult mai accesibilă. Cel puțin în comparație cu nemții.
LISTĂ DE PREȚURI LEXUS RX | |||||
MOTORIZĂRI |
PREȚ DE BAZĂ |
||||
VERSIUNE |
PUTERE (CP) |
MOTOR |
|||
RX 450h Business | 313 | Self Charging Hybrid | 68.425 | ||
RX 450h Executive | 313 | Self Charging Hybrid | 71.042 | ||
RX 450h Executive Plus Sunroof | 313 | Self Charging Hybrid | 75.565 | ||
RX 450h F Sport | 313 | Self Charging Hybrid | 78.183 | ||
RX 450h F Sport + | 313 | Self Charging Hybrid | 82.705 | ||
RX 450h Luxury | 313 | Self Charging Hybrid | 82.586 | ||
RX 450h Panorama Luxury | 313 | Self Charging Hybrid | 86.275 |
Prețurile pornesc de la 68.425 de euro pentru nivelul de echipare Business, care oferă în standard un display color de 4.2 inch pentru computerul de bord, un alt ecran de 8 inch pentru sistemul multimedia central, Apple CarPlay și Android Auto, control cu zonă tactilă pentru sistemul multimedia, sistem audio Pioneer cu 9 difuzoare, climatizare, coloană de direcție ajustabilă electric, Lexus Climate Concierge, parbriz încălzit, scaun cu ajustare electrică pentru șofer, scaune față încălzite și ventilate, cheie inteligentă și tapițerie din piele. Așadar, cam tot ce-ți poți dori încă de la primul nivel de echipare.
Clienții mai pretențioși pot urca la următoarele niveluri, printre care și cel F Sport+, disponibil pe mașina care merge alături de noi în #RomanianRoads Luxury Edition by Michelin. Ea costă 82.705 euro și promite, pe lângă un look mult mai sportiv, toate tehnologiile enumerate mai sus, plus un interior în care ne vom bucura de scaune F Sport și de un volan îmbrăcat în piele perforată, care poate fi și încălzit. Cu o asemenea listă de dotări, opțională nu mai putea fi decât vopseaua, care, e drept, costă puțin peste 1000 de euro.
FIȘA MAȘINII CARE NE VA ÎNSOȚI ÎN #ROMANIANROADS LUXURY EDITION BY MICHELIN
Cred că este mașina cu detalii perfecte. Jos pălăria!