De fapt, în ciuda tuturor opiniilor informale care spun că maşinile autonome vor fi mult mai puţin sigure, tehnologia în continuă dezvoltare ne duce tot mai aproape de o realitate în care aceste maşini vor reprezenta o parte integrantă a traficului.
Mai mult, apariţia maşinilor autonome va elimina o bună parte dintre accidentele rutiere, iar riscurile la care se expun şoferii vor fi mult micşorate, astfel că marile companii de asigurări vor scădea cu circa 80% primele pe care posesorii de maşini le vor plăti anual. Cum sună o maşină autonomă dacă asigurarea scade cu 80%? Ne răspunde acelaşi studiu american: procentul celor care sunt gata să experimenteze o astfel de maşină creşte de la 22.4 la 37.6%, iar cei care afirmă că nu şi-ar cumpăra niciodată un autoturism care se conduce singur se răresc considerabil, de la 24.5 la 13.7%.Celelalte întrebări interesante ale studiului Insurance.com arată că 73% dintre şoferi sunt siguri că maşina anului 2040 va funcţiona complet diferit faţă de cele pe care le vedem pe străzi în 2014 sau că, în cazul în care ar putea programa maşina autonomă să reacţioneze într-un accident, 79% dintre şoferi ar prefera ca aceasta să intre frontal într-o altă maşină decât să lovească unul sau mai mulţi pietoni.
Apropo de masinile autonome, nu vad sa se discute un lucru esential: cum se va adapta masina la infinitatea de situatii care pot aparea in trafic?
Hai sa vedem cateva situatii banale:
- o noiembrie in europa; temperatura exterioara 3 grade, pe jos umed, si dintr-o data intr-o mica vale temperatura scade la un grad si e ceata iar umezeala de pe jos se transforma in polei; ce face masina autonoma in caz de franare brusca? se duce sanie in capul de pod. Ce se intampla dupa asta? Procese, despagubiri si tot tacamul.
- luna iulie, europa, canicula 35 grade afara; la nivelul asfaltului 55 grade; cauciucurile se topesc aderenta se topeste si ea; ce se intampla in caz de nevoie de fraanre brusca? masina franeaza mai greu si iarasi e posibil sa pupe ceva.
- se merge pe un drum pe care abia a plouat; mai sunt mici balti pe ici pe colo; ce se intampla daca se franeaza fix intr-o baltuta de asta? intervine acvaplanarea si iarasi nu iese bine.
Complexitatea si varietatea situatiilor e infinita. Nu vad un sistem capabil sa se adapteze oricarei situatii.
Omul, oricat de tolomac ar fi el, stie sa franeze inaintea unei balti, sau sa mearga incet in caz de ceata, sau s-o lase mai incet cand simte ca e gheata sau mazga pe jos.
Deci autonomele sunt o utopie, si daca vor ajunge vreodata legale, iese scandal mare la primul accident.
- ceata...masinile autonome vor vedea in infrarosu sau in alt spectru invizibil, vor fi dotate cu radar pentru identificarea celorlalate masini sau vor comunica intre ele
- canicula....sistemele masinii "citesc" suprafata de rulare . Mercedes are deja un sistem de identificare a .....gaurilor din asfalt sau diferentelor de nivel regland sistemul de rulare sa nu-ti sara fundul de pe scaun. Ca fapt divers cauciucurile nu se topesc si nici aderenta nu se topeste...
- baltutele....cu siguranta nici un umanoid nu franeaza in balta pentru ca el in cele 10 zecimi de secunda, calculeaza instanataneu fortele de frecare, adancimea baltii, pelicula de apa formata intre asfalt si cauciuc si alte cateva zeci de input-uri generate de situatia concreta. Sa numai vorbesc ca un om nu va frana sau nu va trece prin balta pentru ca ii stropeste pe pietoni, lucru de care calculatorului i se flutura.
da, compexitatea si varietatea situatiilor este infinita si vrem nu vrem masinile autonome vor deveni realitate.
Probabil ca viitorul sunt masinile autonome (electrice sau pe hidrogen) insa asta nu se va intampla inainte de 2040-2050. Ma refer la scara larga nu doar la cateva zeci de mii de bogatani la nivel mondial care vor avea asa ceva poate chiar din 2020.
Chiar nu va dati seama?...Trebuie sa apara dusmanul nostru, al tuturor (Antihrist), care nu se va putea impune la conducerea Globului decat pe un fundament uman complet "golit de continut", adica slugile oculte care ii pregatesc terenul urmaresc cu asiduitate ca ansamblul solid personalism-dinamism (reprezentat de "lantul psihologic" capacitate de rationament-raportare la sentiment-discernamant moral-exercitarea vointei-implicare activa) sa fie nu atat spulberat, cat anulat...Cu alte cuvinte, Fiara are nevoie sa devenim niste "zombi", dar care sa ramanem in statiune bipeda, macar atat...
incearca sa fii la subiect. E pacat sa bati campii cu prostii religioase pe un site auto chiar daca trimiterile tale subtile au o logica. Adica tu daca activezi pe un site cu tema jesus vs satana vorbesti de GM si masini autonome?
intreb si io
Intamplator sunt programator si din experienta iti spun ca o simpla crestere de 20% a complexitatii unui produs (software), necesita cresterea cu 100% a volumului de teste necesare pentru mentinerea aceluiasi nivel de calitate.
Treaba cu masinile care se conduc singure e foarte serioasa pentru ca de ea depinde viata unor oameni.
Situatiile sunt extrem de diverse si nu se reduc doar la condusul pe autostrada intr-o tara civilizata.
Aderenta e dusmanul principal al autonomelor pentru ca e foarte greu de calculat cu precizie pentru ca tine de cauciucuri, tipul de asfalt umiditatea la nivelul asfaltului etc. si se poate schimba intr-o fractiune de secunda.
Daca folosesti niste algoritmi supersafe s-ar putea sa ajungi ca viteza maxima sa fie 50 km/h pe autostrada si sa te depaseasca toata lumea pe langa faptul ca o sa fie cam ilegal de mica viteza.
Cum isi da seama masina daca ai anvelope de vara sau de iarna?
Ce se intampla daca la schimbarea anvelopelor iti pui un set cu rezistenta redusa la inaintare si masina a fost programata cu niste anvelope cu rezistenta medie?
Conducerea autonoma e mai mult decat inconjurarea masinii cu senzori "de parcare".
Un exemplu foarte simplu de cat de complexe sunt situatiile in lumea reala: serviciile de voice recognition dau chix in 90% din cazuri (testat pe nexus 5) pentru ca vorbitul e o chestie extrem de complexa. Sa nu mai zic ca la recunoastere vocala se munceste de 20 de ani. In 20 de ani am ajuns sa stapanim 10% din cazuri. Si asta nu e un exemplu vital de care depinde viata unor oameni. Iti mai permiti sa ghicesti, sa alegi un raspuns cu probabilitate sub 100%. Daca dai chix, nu conteaza, ii spui "Please try again" si esti acoperit.
Imi mentin ideea de la inceput cum ca tot hype-ul asta cu autonomele e un vehicul de PR si atat. Imi amintesc de un exemplu bun de PR. Daca va mai amintiti, acum ceva vreme a fost avalansa de articole cu Nissan Juke Nismo cu 500 cai. Care e utilitatea lui? Doar publicitatea. Simplul fapt ca se scrie de bine despre tine, iti aduce beneficii de imagine. Alt exemplu este cel suportul de bicicleta pentru Jaguar F-type. Auzi tu .. suport de biciclete de acoperis pentru un coupe. Iarasi PR pur. Sa se vorbeasca despre noi. Nu e un lucru deloc rau si se pompeaza bani seriosi in asta.
Dar sa dai ca sigure autonomele e mult lucru.
Din cate stiu, toate aceste date pot fi introduse intr-un DB local sau extern... ca nu mai suntem in epoca de piatra sa comunicam cu piatra si fumul...
Am condus o masina care are un ridicat grad de autonomie (Volvo V40) si vreau sa zic ca a fost supersafe in proportie de 100% pe viscol de nu vedeai la 20m in fata... Si da... as dori o masina autonoma pentru uzul zilnic, avand in vedere ca drumurile nu mai sunt asa de libere incat sa te bucuri de condus...
A... si cand am fost cu V40, mi-am dat seama si cat de ineficient este omul ca si conducator auto. Desi am o experienta de condus de peste 800.000 km condusi in toate conditiile posibile si fara accident, am constatat ca V40 ma face praf la orice ora din zi si din noapte in materie de reflexe, analiza a mediului inconjurator (mediu de trafic) si decizii corecte dpdv obiectiv.
motoarele de peste 100 de cai acum 30-40 de ani erau extraordinar de scumpe, dar cresterea volumului de productie au facut ca acestea se devina accesibile financiar pentru mai toata lumea...
Dar sa sa spui ca autonomele sunt utopie e cam mult
Ramanand in limitele bunul simt tehnic, avioanele, navetele spatiale ori rachetele se piloteaza cam singure de ceva vreme(inclusiv aterizare...cea mai dificila manevra in aviatie). Tu ca si programator esti cel mai in masura sa stii ca evolutia in domeniu este inerenta si daca tu (la general vorbind) nu poti face soft-ul potrivit nu insemna ca peste 20 de ani utopia nu poate deveni realitate.
niciodata sa nu spui niciodata
PS. nimeni nu sustine autonomele deranjeaza doar extremismul pesimist de genul "nu se poate face frate pentru ca la momentul vorbirii n-avem sculele si nici mintea". As spune ca asta e filosofia romanului care-si baga p.... cand lucrurile devin dificile sau il depasesc.
PS2.umbla vorba prin sat ca (virgula) calculatorul sistemului Apollo nu era mai puternic decat cel al unui calculator de buzunar (adica bucata aia de plastic pe care o cumperi acum din orice magazin de maruntisuri la 3 lei si iti da si un pix gratis pe langa el)
Eu ma plang pt. alt aspect(si mai important d.p.m.d.vedere)
legislatia rutiera ar trebui schimbata la nivel mondial....toate masinile autonome probabil se vor 'conecta' vor comunica intr-un fel....toate ar trebui ca 'vorbeasca aceeasi limba' ca so spun asa
Ce se va intampla in tari din lumea a 3-a(Africa de exemplu)care si prin 2050 va trai tot in saracie si educatia in asemenea tari e la pamant.......degeaba ai masina autonoma care e in stare sa se conduca singura daca la tot pasu e o sansa sa intre un bizon cu 2 clase si permis auto in tine
Mai bine sa evitam introducerea masinilor autonome in productie si comercializare ca ne vom pierde si ultima speranta de libertate....
Si camerele de supraveghere din marile orase au fost o idee buna la inceput si uite ca acum sunt o povara........nu te mai poti nici 'pisa' la colt de strada ca deja te si inchid astia......
Pana la urma umanoizi de pe aceasta planeta vor ajunge niste paraziti,niste roboti controlati cu forta,lipsiti de sentimente obligati sa faca cum li se spune......
Deci cu ce te deranjeaza ca eu sporovaiesc concomitent despre GM si...adevarul conditiei umane? TOTUL din jurul nostru este conceput sa ne afunde intr-o letargie nesanatoasa, frustranta si nevrotica...Nu, tzenule?
PS: Vianule, tu postezi mai des ca mine...Si mai de calitate ;)
Nu de alta, dar acum 2 zile eram intre Craiova si Pitesti, pe la 9 seara, in plin cod rosu, si nu se vedea nici urma de marcaj pe drum. Din cate stiu, sistemele inteligente care exista azi instalate pe masini se cam bazeaza pe aceste marcaje...
Asa ca bafta cu autonomele. Cred ca au aceeasi sansa ca si unii extremisti din Harghita...