MAŞINI DE POVESTE: Toyota 2000GT, primul simbol nipon al dinamicii auto

de Dragoș Băltățeanu
Luni, 11.02.2013
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Un automobil rar cu o poveste specială. Vorbim despre Toyota 2000GT, dar mai ales de varianta Targa, un automobil sport venit din Japonia care ar fi trebuit să apară în compania lui James Bond. Povestea sa vine în rândurile următoare.

Toyota 2000GT a fost lansată în 1965 la Salonul Auto de la Tokyo, fiind unul dintre primele automobile sport adevărate produse în Japonia. A durat însă aproape doi ani până modelul a fost introdus în producţia de serie. Aclamat de presa de specialitate a vremii şi fiind comparat cu Porsche 911 la capitolul dinamică, Toyota 2000GT avea să intre direct în cărţile de istorie. A fost un model produs într-un număr extrem de redus, ceea ce îl face astăzi extrem de valoros. Doar 351 de exemplare au fost produse în serie, toate fiind manufacturate în colaborare cu Yamaha între 1967 şi 1970. 

DESIGN

Toyota 2000GT Coupe

Designul acestui model a rupt toate concepţiile despre cum trebuie să arate un automobil sport din anii '60 în Japonia. Fluid, cu forme rotunde, de o simplitate dezarmantă, designul modelului 2000GT a fost o revoluţie pentru Toyota. Când modelul a ajuns în Marea Britanie, a fost imediat comparat cu Jaguar E-Type, formele fluide fiind asemnătoare între cele două automobile de legendă. Este greu de spus cine este autorul formelor din designul modelului Toyota 2000GT. Albrecht Goertz, cel care a creat modele precum BMW 507 sau Datsun Z, este creditat pentru designul modelului Toyota. Însă compania japoneză îi atribuie acest merit unui tânăr designer japonez: Satoru Nozaki.

MOTOR

Şase cilindri în linie, 2.0 litri, 150 CP

Inima modelului este, aşa cum evocă şi numele acestuia, un motor de 2.0 litri cu şase cilindri în linie care dezvolta 150 CP. Acest motor avea să fie folosit de numeroase modele din gama Toyota timp de 30 de ani. Trei carburatoare Solex asigurau combustibilul necesar pentru a aduce la viaţă acest propulsor clasic.

INTERIOR

Interior simplu, elegant cu inserţii din lemn.

Elegant, simplist, cu inserţii din lemn roşiatic. Cam aşa ar putea fi descris interiorul acestui automobil rarisim. Două cadrane mari sunt plasate în faţa celui de la volan, pe ele fiind indicate turaţiile motorului şi viteza de rulare.

Alte cinci mici cadrane sunt amplasate în partea superioară a consolei centrale pentru un look vintage, dar elegant. 

2000GT TARGA & CABRIO

Toyota 2000GT Targa

Esential 351 de exemplare ale modelului Toyota 2000GT au fost fabricate.
2 unităţi 2000GT Cabrio au fost create pentru filmul "You Only Live Twice".
1 singur exemplar Targa a fost construit în 1984 după planurile originale Toyota.
Partea mai interesantă a poveştii noastre este dată de două versiuni extrem de rare ale modelului 2000GT. Toyota avea să fie contactată de producătorii filmului "You Only Live Twice", pentru a furniza două modele care să apară în film. "You Only Live Twice" era unul din filmele din seria James Bond, iar Sean Connery urma să îi dea viaţă celebrului agent secret. Toyota a ezitat iniţial, pentru aproape două săptămâni, să dea curs acestei invitaţii. Când a acceptat, şi-au dat seama că modelul 2000GT Coupe va fi cam strâmt pentru înălţimea lui Sean Connery: 1.88 metri. Pentru a rezolva problema, inginerii japonezii au început imediat să dezvolte o versiune Targa pentru 2000GT. 

Având doar două săptămâni la dispoziţie, acest lucru a fost imposibil de realizat, dar Toyota a recurs la o soluţie de avarie. Două coupe-uri stock au fost taiate rapid pentru a realiza o versiune Cabrio. Aceasta a fost folosită la filmările producţiei "You Only Live Twice", care este, paradoxal, singurul film din seria James Bond unde agentul 007 nu conduce: agentul Bond apare în modelul Toyota doar ca pasager. Producătorii filmului s-au mai confruntat cu o problemă. Actriţa Akiko Wakabayashi, interpreta personajului Aki, nu ştia să conducă, aşa că maşina a fost manevrată în film de doi piloţi de teste de la Toyota. Ca orice automobil pentru James Bond, 2000GT-ul din film a fost dotat cu gadgeturi specifice.

Dintre acestea menţionăm un minitelevizor, camere de luat vederi în spatele plăcuţelor de înmatriculare, sistem de comunicaţie şi sistem audio. Toyota 2000GT apare în total de şase minute în filmul din 1967, în ciuda faptului că iniţial s-au filmat mai multe scene care au căzut la montaj.


Îmi place acea maşină mică din Japonia. Oare era un Datsun?

Daniel Craig "James Bond"
actor
Versiunea 2000GT Targa a rămas la stadiul de proiect până în 1984. Un pasionat, pe numele său Ed Pessin din Culver City, California, a angajat firma Richard Billings din Los Angeles să construiască un singur exemplar din acest model după schiţele originale Toyota. Acest automobil unicat a fost vândut la licitaţie de către RM Auctions în octombrie 2010.

James Bond şi Toyota 2000GT Cabrio

2000GT SHELBY

Toyota 2000GT Shelby
Un lucru mai puţin ştiut este că un detaliu legat de Caroll Shelby. Americanul a iubit acest model şi a preparat trei exemplare pentru a concura după normele SCCA (Sport Car Club of America). 1968 a fost singurul sezon în care două Toyota 2000GT Shelby au concurat în Statele Unite.

2000GT EV

Toyota 2000GT EV

Un proiect mai recent a implicat transformarea unui exemplar 2000GT în automobil electric. La începutul anului trecut a apărut ştirea că o companie din Japonia, numită Crazy Cars Project, a transformat o Toyota 2000GT în automobil cu propulsie electrică. Să modifici un exemplar atât de rar este un act ce frizează blasfemia, dar şi suficient de îndrăzneţ pentru a stârni curiozitatea pasionaţilor. Inginerii au înlocuit motorul termic de 2.0 litri cu şase cilindri cu un motor electric ce dezvoltă 161 CP. Un sistem de acumulatori de 35 kWh asigură curentul necesar, iar capota şi luneta au fost acoperite cu celule fotovoltaice pentru a contribui la încărcarea acumulatorilor. 

Comentarii (4)

  • O masina de succes
    3 1
  • Un model cu istoria.Bravo Toyota.
    5 2
  • AndreiRN
    Uitat sa mentioneze ca americani i-au "rugat" sa nu produca acest model in volum mare.
    3 4
  • Frumoasa insa ramane o copie submotorizata de E-Type si Ferrari. La vremea respectiva japonezii copiau precum chinezii acum.
    0 5

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru