Seria maşinilor de poveste continuă în această săptămână cu un alt automobil special pentru cei care au prins anii '60. Am vorbit acum ceva vreme despre Renault 8, mai ales în varianta sa Gordini, iar astăzi dedicăm acest episod modelului Skoda 1000 MB. Avem şi un motiv întemeiat: Skoda 1000 MB tocmai a împlinit 50 de ani de la naştere, fiind primul automobil al Cehoslovaciei produs în serie mare. A fost lansat în 1964 şi a consemnat 443.000 de unităţi produse, dintre care mai bine de jumătate au mers la export.
La jumătatea anilor 60, Skoda era una dintre puţinele alternative la maşinile sovietice care se găseau pe piaţa românească. Dacia 1100 avea să fie lansată abia în 1968, aşa că mulţi dintre părinţii noştri au avut o Skoda în parcare. În anii '80, modelul 1000 MB fusese deja înlocuit cu Skoda 100S sau chiar cu mult mai moderna Skoda 120, dar multe 1000 MB erau încă în funcţiune.
Începuturile
Skoda 1000 MB a debutat în 21 martie 1964, fiind succesorul modelului Octavia (cel original din 1959). Era un model compact şi modern pentru anii '60. Folosea arhitectura cu motor şi propulsie spate, o configuraţie extrem de populară în acea perioadă. De asemenea, era primul model Skoda ce folosea aceste soluţii de motorizare alături de o caroserie autoportantă. Pentru Skoda, această combinaţie a marcat un moment important în istoria de aproape 120 de ani.
Riscul de a adopta o strategie total diferită a dat roade, modelul 1000 MB fiind unul dintre cele mai bine vândute automobile produse de cehi până la acea dată. Între aprilie 1964 şi august 1969 au fost produse 443.000 unităţi. Jumătate au mers la export, ajungând chiar şi pe pieţe extrem de îndepărtate ca Australia şi Noua Zeelandă.
Motorizare
Pentru a menţine masa totală şi consumul de carburant la cote cât mai mici, cehii au ales un motor de 988 cmc. Propulsorul avea patru cilindri, era amplasat în spate şi livra 37 CP. În combinaţie cu greutatea totală a maşinii, ajunsă totuşi la 755 kg, acest motor asigura un consum de carburant ce se situa între 7 şi 8 litri pentru 100 km. Motorul mic asigura însă o viteza maximă de numai 120 km/oră. Mai târziu, în 1968, puterea motorului a fost crescută la 43 CP.
Skoda a înţeles nevoia unor resurse ceva mai generoase şi a acţionat în consecinţă. În 1967 se năştea versiunea Skoda 1100 MB, care beneficia de o capacitate a motorului mărită la 1.1 litri pentru a genera 52 de cai putere.
Dimensiuni
Skoda 1000 MB are un pic peste patru metri lungime, 1.62 lăţime şi 1.39 înălţime. Pentru bagaje, pasagerii aveau la dispoziţie un portbagaj nu foarte mare, de numai 220 de litri, amplasat în faţă. Roata de rezervă era şi ea poziţionată frontal, sub portbagaj.
1000 MBX
Chiar dacă Skoda 1000 MB a fost o prezenţă comună şi pe străzile din România, puţini ştiu de existenţa unei variante coupe. Modelul a fost declinat şi într-o variantă cu trei uşi. Numit Skoda 1000 MBX, acest automobil a fost construit într-o serie destul de mică. Doar 1.400 de unităţi au fost asamblate în versiunea cu motor de un litru şi încă 1.114 în versiunea cu motor de 1.1 litri. Raritatea lor le face extrem de dorite de colecţionari şi piese importante în cadrul muzeului Skoda din Mlada Boleslav. Tot în muzeul brandului ceh există şi un prototip pentru o variantă break a modelului 1000 MB.
Imi plac mult lucrurile simple (asa cum spunea MISHA).
Un articol cu un W123, W126, W140 ... sunt destule informatii pe internet. Si v-am mai zis ca suntem multi care v-am putea ajuta daca ati colabora cu noi ...publicul/fanii acestui site.
In acele vremuri lumea era mai buna, mai relaxata, mai boema, mai prietenoasa...oare nu era mai bine atunci?
Daca e sa analizezi cu atentie noul Twingo vei vedea ca e o mica bijuterie. Se fac compromisuri big time, inevitabil, dar , tot inevitabil, masinile devin din ce in ce mai complexe.
http://www.youtube.com/watch?v=La2t7UKUL1o
ti-as dori sa fii unul dintre inginerii care proiecteaza o masina. Din afara pare usor dar acolo rezista doar cei mai buni...
@Crystyann...true...dar asta a spus fiecare generatie la vremea ei.... de cand omul a depasit stadiul de maimutza....
Ai dreptate, insa, ca sa parafrazez un intelept al literaturii universale, atunci cand, in epoca asta moderna in care suntem coplesit de graba si de rautate, mai vad oameni care mai simt o emotie privind o maina de legenda, rasuflu usurat si ma gandesc ca nu este totul pierdut pentru specia umana!
Inteleptul respectiv se referea la biciclete, dar cred ca in cazul de fata se poate extrapola ...
Cat despre vremurile "bune" de alta data ... privind pozele cu gagicile in bikini mi-a venit in minte scena descrisa de pastorul Wurmbrandt din cartea "Cu Dumnezeu in subterana". Detinutilor politici din anii 60 li se vorbea/aratau astfel de fotografii ca sa ii termine psihic si sa-i deternine sa treaca in tabara comunistilor. "Ia uitati tovarasi! Lumea de-afara se distreaza si se bucura de viata in timp de voi va pierdeti tineretile in intuneric si foame. Ia semnati hartia asta ca va lepadati de Dumnezeu si sunteti liberi". Si n-au fost putini care au cedat. Stiu, deviez de la subiect.
Prima noastra masina a fost un Trabant. Aveam 2 ani si mama ma tinea pe genunchi pe scaunul din fata. De cate ori intorceam capul o gadilam pe barbie cu caciula. In ziua de azi trebuie sa-ti legi copilul in centuri pe scaunul din spate iar cauza nr 1 pentru accidentele mortale este vorbitul la telefon. Alte vremuri, alte standarde.