Volkswagen Golf este automobilul care a marcat câteva generaţii bune de pasionaţi auto. Un model longeviv care a definit ceea ce astăzi numim clasa compactă şi care a devenit un etalon în segmentul său. Povestea sa începe acum 40 de ani, odată cu lansarea primei generaţii. Modelul care poartă numele unui sport elitist avea să iasă de pe banda de asamblare de la Wolfsburg în 29 martie 1974. Avea o misiune grea de îndeplinit. Trebuia să înlocuiască cu succes celebrul Volkswagen Beetle, un automobil extrem de popular. 21.5 milioane de exemplare fuseseră construite, iar Golf trebuia să se ridice cumva la înălţimea înaintaşului său. Conceptul era nou, inginerii renunţând la soluţia clasică cu motor spate şi tracţiune spate în favoarea unui automobil modern cu tracţiune faţă şi motor amplasat transversal în faţă.
Oare avea să convingă publicul? Răspunsul venea mai repede decât se aştepta toată lumea: în luna octombrie 1976, adică la doi ani şi jumătate Volkswagen sărbătorea deja un milion de Golf-uri produse.
Originea numelui
O denumire simplă. dar care stârneşte şi astăzi controverse. Ce înseamnă Golf şi de ce şi-au numit astfel cei de la VW modelul de clasă compactă? Prima teorie - şi cea mai cunoscută - este că numele provine de la Golfstorm, denumirea în germană a curentului Gulfstream. Deşi Volkswagen nu a confirmat niciodată acesată origine, explicaţia ar fi logică, Volkswagen aflându-se atunci într-o perioada când îşi numea modelele după denumiri ale diverşilor curenţi: Passat, Scirocco, Jetta, Bora. Altă ipoteză este că numele provine dintr-un set de denumiri legate de sport şi sunt uşor de pronunţat în orice limbă, la fel ca şi Polo şi Derby.
Prima generaţie Golf (1973-1983)
Desenată de Giorgio Giugiaro, prima generaţie VW Golf este şi astăzi recunoscută instant de către orice pasionat de automobile şi nu numai. Liniile drepte, simple şi extrem de curate şi farurile rotunde au făcut din Golf simbolul unei generaţii. În 1976, Golf-ul inventa practic clasa compactă, deşi era mult mai mic faţă de standardele de astăzi. Era şi mult mai practic faţă de un Beetle, deoarece avea un hayon larg pentru acces la compartimentul dedicat bagajelor şi era disponibil atât în versiune cu trei portiere cât şi cu cinci. Una din elementele distincte ale Golfului este montantul C. Giugiaro a vrut să-i dea o formă specială acestui element de caroserie care până acum avea simplul rol de a susţine plafonul. Designerul italian a făcut astfel din montantul C un element de design specific pentru Golf, dându-i forma literei C, o temă care s-a regăsit apoi în diverse forme pe aproape toate generaţiile modelului german.
Golf I a mai adus cu el o serie de premiere. Volkswagen avea să introducă un motor diesel aspirat pe modelul Golf D din 1976 şi apoi unul turbodiesel pe Golf GTD din 1982. Mai important, primul hothatch Golf GTI avea să fie lansat în 1976, iar în 1979 versiunea cabrio a modelului Golf.
Primul Golf s-a vândut şi în Statele Unite ale Amercii sub numele de Volkswagen Rabbit. Americanii au derivat şi o versiune pick-up bazată pe prima generaţie Golf, numită Rabbit Pickup. În Europa, ea a ajuns să fie cunoscută sub numele de Caddy, moment care a marcat naşterea unei alte denumiri cunoscute şi azi în gama VW. Împreună cu toate derivatele sale, prima generaţie Golf s-a construit în 6.72 milioane exemplare.
A doua generaţie Golf (1983-1992)
În august 1983, Volkswagen lansa a doua generaţie a modelului Golf. Ceva mai mare în dimensiuni, dar cu o formă similiară cu prima generaţie, Golf II oferea cum semnificativ mai mult spaţiu pentru pasageri. La fel ca prima generaţie, Golf II era disponibil atât în versiune cu trei portiere, cât şi cu cinci. Deşi părea o continuare normală a primei generaţii lucrurile nu au fost atât de simple.
Când oficialii Volkswagen s-au întâlnit pentru a decide care este soarta viitorului model, mulţi dintre ei au susţinut ideea unei schimbări radicale.
"Să facem ceva total diferit, aşa cum au făcut şi concurenţii noştrii", s-a auzit în sala de şedinţe. Dar apoi cineva a spus: "Nu! Să păstrăm ideea, să construim un urmaş cu aceeaşi temă." Aşa s-a născut succesul uriaş al modelului Golf. Din faptul că modelul a evoluat de la generaţie la generaţie, dar niciodată nu şi-a şocat clienţii fideli cu un design atipic sau cu o schimbare totală a personalităţii. Iar Golf II avea să facă exact acest lucru. A luat tema primei generaţii şi a îmbunătăţit-o. Au fost păstrate modelele speciale, ca GTI-ul. Au fost păstrate farurile rotunde, dar şi montantul spate în forma literei C. A doua generaţie a adus primul Golf echipat cu frâne cu ABS în 1986, dar şi primul exemplar echipat cu transmisie integrală Syncro introdusă în acelaşi 1986. 6.41 milioane exemplare ale modelului Golf II au fost construite în lumea întreagă.A treia generaţie (1993-2001)
Anii '90 cereau însă o schimbare, iar a treia generaţie a venit cu cea mai îndrăzneaţă propunere de design de la lansarea modelului de segment C. Silueta cu linii drepte lăsa locul uneia cu linii ceva mai rotunjite, iar o schimbare majoră venea în partea frontală, unde Volkswagen renunţa la farurile rotunde în favoarea unora cu o formă ovală. În plus, Volkswagen investea enorm în siguranaţă. A treia generaţie a adus airbaguri frontale şi o caroserie cu ranforsări suplimentare ce a venit cu o îmbunătăţire a rezultatelor la testele de impact. Golf III a fost prima generaţie echipată cu motor cu şase cilindri pentru versiunea VR6, cruise control, injecţie directă de motorină (TDI în 1993). ABS-ul a devenit o dotarestandard pe toate modelele Golf începând cu 1996. O nouă versiune decapotabilă a fost introdusă în 1993, dar şi prima versiune break bazată pe modelul Golf ce a purtat numele Variant. Volkswagen Golf III a obţinut titlul de European Car of the Year în 1992, devansând modele ca Citroen ZX sau Opel Astra. Aproape 5 milioane de exemplare au fost asamblate.
A patra generaţie (1997-2004)
CP. Inginerii grupului introduceau şi injecţia directă de benzină pentru motoarele FSI, iar în 2002 era lansat cel mai puternic Golf din toate timpurile. Numit R32, modelul era capabil să atingă o viteză de top de 250 km/oră. Tot pe acest model avea să debuteze şi transmisia automată cu două ambreiaje DSG. Golf IV avea să iasă din producţie în 2004, cu un total de 4.99 milioane de unităţi produse.
Poate cea mai cunoscută şi răspândită generaţie a modelului Golf este cea cu numărul patru. Designul abordat a fost perfect, reuşind să îmbine linia clasică cu cea modernă. Existau elemente ce trimiteau imaginaţia către prima generaţie a modelului, dar în acelaşi timp era cel mai modern dintre toate. A fost lansat în 1997, dar a treia generaţie a continuat să se vândă pe anumite pieţe până în 2011. Calitatea fabricaţiei era deosebită şi reuşea să se impună ca standard în clasa compactă. Modelul a continuat să democratizeze siguranţa (aşa cum le place celor de la Volkseagen să spună) prin introducerea de noi sisteme de siguranţă în dotarea modelului. În 1998, ESC-ul şi asistarea la frânare era oferite pentru modelul Golf, iar în acelaşi an era introdus şi primul Golf cu tracţiune integrală cu sistem Haldex numit Golf 4Motion. Transmisia cu şase trepte manuală a debutat în 1998, iar în 2001 a fost lansat un nou GTI, cu motor de 180A cincea generaţie (2004-2008)
Volkswagen avea nevoie de un urmaş pe măsura succesului generaţiei anterioare. Şi avea să reuşească din nou, creând generaţia a cincea, cel mai confortabil exemplar de până acum. În 2004, Golf V lua clasa compactă prin surprindere, reuşind să îşi menţină standardul de etalon al clasei. Deşi mulţi concurenţi s-au apropiat de Golf, iar eternele discuţii despre care model este mai bun vor exista întotdeauna, nimeni nu poate contesta notorietatea modelului Golf V. A fost extrem de popular în Europa, dar şi la noi în ţară, fiind în vogă în momentul creşterii economice care a dus la maximul pieţei auto atins la noi în ţară: 2007-2008. Volkswagen a continuat să inoveze cu o caroserie mai rigidă, şase airbaguri, o nouă suspensie spate, cutie automată DSG cu şapte trepte, faruri bi-xenon plus primul twincharger folosit pentru o motor pe benzină.
Propulsorul TSI din 2006 folosea pentru supraalimentare atât sistem turbo, cât şi un compresor. Volkswagen a introdus şi o serie de modele derivate din modelul Golf. Golf Plus a debutat în 2007, apoi CrossGolf, dar şi un nou model break şi eficientul Golf BlueMotion ce promitea un consum de 4.5 litri/100 km. Golf 5 care a stat pe piaţă doar patru ani, doar 3.27 milioane unităţi au fost fabricate.A şasea generaţie (2008-2013)
A şasea generaţie a venit mai repede decât se aştepta toată lumea. Volkswagen a decis să o introducă după doar patru ani şi mulţi au spus că este doar un facelift numit pompos generaţie nouă. parţial adevărat: Golf VI şi Golf V împart multe elemente comune, dar vizual ele sunt diferite. Blocurile optice, atât cele frontale cât şi stopurile, sunt modernizate şi modificate vizibil.
A şaptea generaţie (2013-prezent)
A şaptea şi actuala generaţie a modelului Golf a sosit anul trecut, după ce a fost prezentată pentru prima dată publicului în septembrie 2012. Pentru prima dată, o generaţie nouă era mai uşoară cu 100 kg faţă de cea precedentă. Consumul de carburant a scăzut prin introducerea de propulsoare noi şi, tot în premieră, Volkswagen propune şi o versiune cu propulsie electrică pentru noul Golf.
Volkswagen e-Golf poate fi achiziţionat şi oferă o autonomie de 190 kilometri. Inovaţiile nu se opresc aici, în această toamnă, va fi lansat şi Golf GTE, model ce foloseşte un sistem plug-in hybrid pentru propulsie.
A şaptea generaţie a modelului Golf a reuşit să impresioneze din nou şi juriul Car of the Year în anul lansării sale. Astfel în 2013, Golf a devenit European Car of the Year pentru a doua oară după succesul obţinut în 1992.
Golf este cel mai de succes model construit vreodată de Volkswagen. În vara anului 2013, VW a atins cifra de 30 milioane unităţi produse. Actuala generaţie este asamblată în patru uzine: două dintre ele sunt în Germania, la Wolfsburg şi Zwickau, iar celelalte sunt amplasate în China, la Foshan şi în Mexic, la Puebla.
Versiuni sportive
Golf GTI
Fiecare generație Golf a avut la rândul ei o variantă hot numită GTI. A fost și este unul dintre cele mai dorite hot hatch-uri de pe piață. Iar dacă la început era aproape singur în categoria sa, concurența este astăzi mult mai puternică. Prima generație GTI a fost lansată în 1975, puterea fiind furnizată de un propulsor de 1.8 litri cu injecție ce dezvolta 110 CP la 6.100 rpm. Un Golf GTI 1 cântărea doar 810 kg, iar accelerația la 0 la 100 km/oră se făcea în 9 secunde. Deși este considerat primul hothatch disponibil pentru publicul larg, există voci care spun că Golf-ul GTI a fost precedat de versiunea Abarth a modelului Autobianchi A112, lansată în 1971. Vom detalia povestea versiunii GTI într-un material dedicat pe Automarket.ro.
Rallye Golf
O versiune sportivă mai puțin cunoscută a modelului Golf a fost lansată în 1989, sub numele Rallye Golf. Era bazată pe a doua generație a lui Golf și se distingea prin blocurile optice pătrate și prin aripile evazate agresiv. Versiunea Rallye folosea tracțiunea integrală Syncro și un motor supraalimentat de 1.763 cmc ce dezvolta 160 CP. Doar 5.000 de exemplare au fost construite, scopul principal fiind omologarea modelului pentru raliuri. Prețul era de 50.000 mărci germane, dublu față de un Golf GTI obișnuit.
Golf R32 și Golf R
Volkswagen a exploatat și mai mult nișa unui model compact performant cu versiunea Golf R. Primul Golf R a fost dezvoltat pe platforma modelului de generația a patra și a impresionat la vremea lansării sale, în 2002. Volkswagen a luat popularul model Golf 4, i-a pus transmisie integrală 4Motion și a îndesat sub capotă motorul VR6 de 3.2 litri, unitate care dădea și denumirea modelului: Golf R32. Rezultatul? 240 CP și un sunet de neuitat.
Volkswagen a păstrat apoi această tradiție și pe următoarele generații. De la Golf 5 până la modelul actual, toate au și o versiune R. Care este obligatoriu cea mai puternică din gamă și folosește tracțiune integrală. Linia de versiuni R ar putea fi completată în viitorul apropia de o variantă extremă de 400 CP, anunțată de conceptul Volkswagen Golf R 400, prezentată recent la Salonul Auto de la Beijing 2014.
Golf conduce clasamentul vanzarilor doar in Europa,la nivel mondial Ford Focus si Toyota Corolla au vanzari mai mari decat modelul german.
Nu excelează la nici un capitol însă e o mașină versatilă, bună la toate cu care te împaci de minune în peisajul cotidian!
Un articol excelent, felicitări redacției pentru documentare!!
Am zis ca nu renunt la el, decat daca renunta el la mine. Sper sa ies la pensie(sau sa apuc vreo pensie) si sa merg duminica la plimbare in golf-ul meu din tinerete, prima masina cumparata pe numele meu, cu banii mei(credit) si pentru ca dintr-asta am vrut si mi-am dorit.
Multi se plang ca pasionatii de masini nu ar merge cu masini banale/normale. Eu ii contrazic. Nu trebuie sa ai Ferrari ca sa fii pasionat de masini, mai ales ca marea majoritatea a celor care au masini fac parte din "middle class" si nu din cei 1% cei mai bogati oameni de pe planeta ca sa-si poata permite bolizi sau colectii de masini stil Jay Leno sau nu stiu ce emir arab.
Si daca e sa ne legam strict de fiabilitatea acestei masini eu cred ca aici se incadreaza cel mai bine primele 3 generatii. Dar evident trebuie tinut cont si ca pana acum 15-20 si concurenta arata cu totul altfel.
Ah, si un lucru foarte important pe care de ani de zile il spun pe acest site referitor la designul lui Golf (in zadar, evident, pentru ca tot timpul "bat campii") cu care sper ca in sfarsit s-a facut lumina:
"Când oficialii Volkswagen s-au întâlnit pentru a decide care este soarta viitorului model, mulţi dintre ei au susţinut ideea unei schimbări radicale. "Să facem ceva TOTAL diferit, ASA CUM AU FACUT CONCURENTII NOSTRI", s-a auzit în sala de şedinţe. Dar apoi cineva a spus: "Nu! Să păstrăm ideea, să construim un urmaş CU ACEEASI TEMA." Aşa s-a născut succesul uriaş al modelului Golf. Din faptul că modelul a evoluat de la generaţie la generaţie, dar niciodată nu şi-a şocat clienţii fideli cu un design atipic sau cu o schimbare totală a personalităţii."
G5 2.0 tdi in talon 2009 :) comanda noua in ultima saptamana in care se mai putea, urma sa se inchida fabrica pentru aparitia G6.
in prezent am 200000 de km. nici o defectiune. revizii la Porsche toate(s-a terminat cartea cu stampile). la 50, 100, 150 si 200000 am inlocuit placutele de frana(cam la jumate), discurile au ramas cele din fabrica. la 150000 distributia. doua becuri la faza scurta si atat. prietenii ma speriau: volanta, injectoare, turbo...la mine nimica.
ps: nu am filtru de particule.
adica dupa parerea ta toti iubitorii de golf din lume tineri sunt cu creierul spalat. Ce masina trebuia sa-mi iau asa numai de dragul de a fi diferit.Am cocheta cu idea de Civic dar de ce sa nu iau referinta in clasa ? faptul precizat in postarea mea de sus eu zic ca spune multe. acum eu nu stiu cate masini ai schimbat tu si ce preferi, eu prefer sa ma plimb mult si sa repar putin. numai bine.