Masina istorica, cumparata pe mai nimic in SUA

De Mircea Meșter
Publicat Miercuri, 01.08.2007
Doi mecanici americani au cumparat un 500 ruginit care atinsese in 1969 un record de consum incredibil: 0.96 litri/100 km!

Imaginati-va ca achizitionati o masina de la fiare vechi cu scopul de a recolta piesele inca functionale de pe aceasta si a le revinde. Cand ajungeti acasa, surpriza! In portbagaj gasiti acte care ii cresc instant valoarea acesteia.

Ei bine, aceasta este situatia unor americani, care dupa ce au cumparat un Fiat 500 produs in 1959 si plin de rugina de la Talladega International Motorsports Hall of Fame and Museum, au descoperit ca masina fusese eroina principala a unor teste exclusive derulate de cercetatorii de la Shell in 1969, aceasta reusind in acea vreme sa atinga un record de consum de (Atentie!) 0.96 litri/100 km. Printre actele care atestau aceasta performanta s-au amestecat cateva articole aparute in revistele vremii, inregistrari audio de la eveniment si nu in ultimul rand cateva acte de proprietate care atestau faptul ca masina i-a apartinut fondatorului NASCAR, Bill France.

Cei doi americani care au cumparat masina aparent terminata ca istorie sunt Lee McKee si Alan Apel, ultimul patronul unui service la care McKee e mecanic.

Evident, dupa ce au aflat ca masina din mainile lor poate valora de cateva sute sau mii de ori mai multe decat pretul cu care au cumparat-o, cei doi vizeaza acum reconstruirea cat mai fidela a modelului, aflandu-se in cautarea de imagini foto si video cu evenimentul Shell de acum 38 de ani. Si pentru ca a venit vorba de testul de consum, acesta este chiar stramosul competitiei cunoscute astazi sub numele de Shell Eco-Marathon, derulandu-se in primavara fiecarui an.

"Se pare ca totul a pornit de la o discutie in contradictoriu intre inginerii Shell, fiecare laudandu-se ca poate consuma extrem de putin cu o anumita masina", spune McKee. Acesta continua: "pentru a reusi un astfel de consum, cercetatorii au fost nevoiti sa sacrifice multe dintre dotarile normale ale lui Fiat 500, masina in discutie neavand marsarier, radiator, ventilator si pompa de apa pentru racirea motorului iar la varful de consum a rulat cu doar 26 de kilometri pe ora. Practic, au facut lucruri care ar parea imposibile intr-o masina de strada dar au reusit totusi sa se plimbe prin oras cu aceasta.

Tot secretul a constat in mentinerea motorului la temperaturi foarte inalte. In acets mod, era utilizata fiecare picatura de combustibil".

In ceea ce priveste reconditionarea masinii, cei doi americani afirma ca "totul se rezuma la timp si la bani. Acest proiect nu ne va aduce bani, va costa circa 20.000 de dolari si vom fi nevoiti sa continuam munca la atelierul nostru in conditii normale. Practic, proiectul "500" este unul dedicat timpului nostru liber. la final, cand vom reface masina asa cum era ea in 1969, vrem sa o testam la circuitul de la Talladega pentru a vedea daca putem reface performanta de consum a cercetatorilor Shell".

Comentarii (22)

  • Cosmin
    Fiat? 500?
    ce doamne iarta-ma fac cu un fiat 500? n-are cel putin 4500cc, 8 in v si 150 de cai ca masinile americane .... asta poate fi facuta sa aiba 900cc 3 in linie si 150cai, e prea deosebita pt ei ...
    0 0
  • BurgerKing
    Grasuii
    Poate pe vremuri americanii erau mai slabuti si ei ca in ziua de azi nici copii lor nu incap in Fiatul asta. Am o intrebare.... consumul era obtinut cu velele ridicate ?
    0 0
  • :P
    fiat 500 a fost si va fi mereu una din masinile mele preferate...respect :D
    0 0
  • flavius
    fiat 650
    Imi pare rau dar din imagine se vede clar ca nu este un "500" ci un "650".
    0 0
  • crsiti
    da...
    in primul rand este un fiat 500 , deoarece cat de prosti ar fi americanii nu ar face poza cu alta masina decat cu cea pe care o restaureaza.norocul lor ca au dat de masina asta.
    0 0
  • Iceman
    Norocosiii
    Doamne de ar da norocul asta si peste mine. :)) :D. dar eu oricum ma ocup de restaurari de motociclete. bv lor. le urez mult succes la restaurare
    0 0
  • Macanaki
    Ce vremuri...
    Bravo lor, norocosilor. Au pus mana pe o bucata de istorie auto vie de pe vremea cand Fiat facea masini bune. Din pacate e greu de crezul ca peste vreo 30 de anicineva va cumpara vreun 500 din asta nou sau vreo Albea sa o restaureze.
    0 0
  • si eu am un fiat 500
    is super masina .... cel putin cand mergi in oras toti se uita dupa tine... ii o senzatzie faina bless fiat 500 :))
    0 0
  • Clar nu e 500
    Clar nu e Fiat 500. Cine nu crede sa dea o cautare pe google sa vada imagini cu fiat 500 (cel vechi nu cel nou :) ). Astia au pus acolo o imagine care li s-a parul lor ca seamana, dar mai bine renunti la imagine decat sa pui una aiurea.
    0 0
  • abarth
    e 600
    Normal ca e fiat 600 si nu e fiat 500, se observa f usor diferentele dintre cele doua modele. Masina din imagine NU e fiat 500. As fi curios ce motor avea..pt ca din fabrica, fiat-ul 500 are un motor racit cu aer in 2 pistoane, iar fiat-ul 600 un motor clasic, 4 pistoane,apa.
    0 0
  • ciprian milia
    da cred si eu
    stiti ce capacitate are?
    498 cmc
    credeti ca e mare lucru sa fie asa?
    eu da
    pt ca eu am un 500 in curte si imi consuma in jur de 3-4 la 100 dar are si vechime (1969) si mai trebuie reconditionat
    0 0
  • abarth
    posibil
    E posibil..daca au calculat ...
    Ciprian..ai postat dupa mine, ai un 500?Nu vrei niste piese de 500 apropo..
    1 0
  • ce te faci daca ti se scoala?
    Ce te faci daca ti se scoala?
    Ramai blocat in masina?
    0 0
  • florin_cars
    pt Mircea Mester
    XXX !!! totusi..e gresit articolul, nu e "Proiectul 500" ci "Proiectul 600", cum de s-a strecurat o asemenea greseala majora nu-mi dau seama, dar masina din poze e Fiat 600, si cum se zicea mai sus, 500 avea mot in 2 cil raciti cu aer, iar 600 intr-adevar avea motor racit cu apa..deci radiator, deci pompa apa, deci ventilator ;)
    Cam mari greseli.
    0 0
  • chevy_nova
    600
    nu e nici prima nici ultima greseala a acestor asa zisi jurnalisti auto...pur si simplu trebuie sa ignori lucrurile astea,si sa citesi stiri la pagini cu jurnalisti adevarati....
    0 0
  • Mircea
    500
    Este un 500. Contestatiile se primesc pe adresa americanilor.
    0 0
  • inainte sa dai o stire te informezi
    e fiat 600 asta pt orice dubiu intrati aici ca poza e originala cu un fiat 600,http://www.philseed.com/images/fiat-600-1956.jpg
    0 0
  • 600
    da. e fiat 600.
    0 0
  • nu cred ca e 500
    mie imi pare un m3 mai vechi cu 3,7 cilindri pozitionati in dublu X. Masina are 2 cai putere si consuma de fapt 1 litru la 1320 km parcursi. Interesant nu? Pentru mine nu. Cine restaureaza clar are probleme la cap. IDEEA E SA MERGEM INAINTE NU INAPOI. but then again who gives a shit.............
    0 0
  • vitezistul
    breloc
    eu cred ca au luat-o sa o puna ca breloc la chei sau atarnata la oglinda...
    0 0
  • ciprian milia cipri_mi@yahoo.c
    pt abarth
    da ma intereseaza piese de fiat 500 ca vreau sa ma apuc de reconditionat
    0 0
  • fiat 500
    cred ca ati gresit cei de la shell au facut teste si au declarat ca masina in 19.. a consumat 0,96 galoane combustibil la 100 de km asta inseamna aproape 4 l combustibil ...asa mai credem si noi..
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru