Better Place, o companie din Israel specializată în dezvoltarea infrastructurii necesare încărcării vehiculelor electrice, a solicitat lichidarea companiei. Cei de la Better Place erau parteneri ai Renault, dezvoltând pentru aceştia şi pentru alţi producători de vehicule electrice reţele de staţii de încărcare în Israel şi în Danemarca. Planurile vizau o extindere în Australia, dar israelienii nu au obţinut finanţarea necesară. Aceştia au anunţat un deficit de 561.5 milioane de dolari în luna noiembrie a anului trecut, iar situaţia economică nefastă i-a făcut pe liderii companiei să decidă lichidarea Better Place.
Reprezentanţii conducerii companiei susţin că au solicitat lichidarea pentru a păstra funcţionarea reţelei şi pentru a putea compensa pierderile clienţilor şi angajaţilor în timp util. Eşecul companiei israeliene este motivat de numărul redus de clienţi ai reţelei de încărcare a vehiculelor electrice, numărul acestora fiind sub aşteptările lui Shai Agassi, antreprenorul care a fondat compania Better Place.
Modelul de business al companiei Better Place viza introducerea de abonamente pentru clienţi, care erau plătite în funcţie de numărul de kilometri parcurşi de aceştia în urma încărcării de la staţiile de schimbare a acumulatorilor pentru vehiculele electrice. Ideea celor de la Better Place se conforma cu viziunea celor de la Renault, care doreau staţii de încărcare unde acumulatorii unui automobil electric puteau fi schimbaţi în câteva minute, în mod automat, pentru a permite continuarea călătoriei cu un acumulator încărcat la maximum, pentru a extinde autonomia unui vehicul electric fără a folosi un motor cu ardere internă. Practic, principalul motiv al lipsei de succes întâmpinate de compania din Israel este vânzarea slabă a vehiculelor electrice în comparaţie cu infrastructura deja creată, prea mare pentru a se susţine financiar din baza contribuţiilor clienţilor.Via AutomotiveNews (înreg.)
"40000 euroi un electric" Depinde in ce curte te uiti. Un Tesla ajunge si la 80.000 euro lejer. Dar la fel de bine poti avea o masinuta superba de oras precum un Renault ZOE care-i 13.700 euro pentru un francez.
Si nu de pretul curentului trebuie sa-ti faci griji, ci de pretul barilului de petrol. Cu aceeasi bani, parcurgi o distanta de pana la 10 ori mai mare in mod full-electric, decat pe benzina sau motorina.
@ @ery - ideea e buna, dar unii pot considera ca ZOE nu e suficient de sigura la impact, in tarile civilizate sa stii ca sunt cateva bucati de zoe, dar acolo lumea mai merge cu un scuter, cu o bicicleta, nu cu SUV-uri in oras.
Toyota are meritele sale. Sunt initiatorii primului hibrid de masa.
Prius e insa alt segment. E loc pentru toate lumea.
Asa cum Toyota au fost primii pe felia lor, asa Renault-Nissan sunt primii pe segmentul masinilor electrice.
Prius a debutat in 1997 deci a avut aproape 14 ani avans fata de prima electrica de masa, Nissan Leaf (decembrie 2010). Prius a avut timp 16 ani sa dovedeasca ceva, de aceea nu strica sa acordam putin credit masinilor 100% electrice.
Eu zic ca sunt masinile electrice de la Renault-Nissan sunt foarte sigure la impact.
Renault Zoe are 5 stele Euroncap cu punctaj mare:
http://www.euroncap.com/results/renault/zoe.aspx
IIHS din statele unite, care-i mult mai sever, a adaugat Nissan Leaf in lista “Top Safety Pick” 2013.
http://green.autoblog.com/2013/05/09/2013-nissan-leaf-named-top-safety-pick-in-iihs-crash-tests/
deasemenea...
http://www.automarket.ro/stiri/nissan-leaf-a-primit-cinci-stele-si-la-testele-de-siguranta-din-australia-39252.html
http://www.automarket.ro/stiri/renault-zoe-a-adunat-80-din-comenzile-segmentului-electric-din-franta-in-50515.html
Renault Zoe se adreseaza momentan pietei Vest-Europene si are un target clar. E vorba pentru inceput de companii inovatoare si persoane deschise la minte, instarite, ce nu vad o problema in a-si pune masina la incarcat seara in garaj, la fel ca telefonul mobil si a pleca dimineata relaxat prin oras.
Majoritatea europenilor nu fac mai mult de 100 km pe zi si s-a dovedit ca "range anxiety" dispare in momentul in care masina e sistematic condusa. Oricum, infrastructura de incarcare e bine dezvoltata in Vest. Orice alte analize nu-si au rostul pentru o masina ce nu se comercializeaza in Romania.
Hai sa-ti fac eu un calcul comparativ din punctul de vedere al unui francez cu 3.300 euro salariu mediu:
Pret curent electric: 0.09 euro / kWh
Pret litru benzina: 1.7 euro
Renault ZOE electric 65 kW / 88 CP
Pret de baza: ______________________________13.700 euro
Pret baterie_________________________________2.844 euro
-abonament 79euro/luna x 3ani, 12.500 km/an
Consum urban (litri/100km) --
Rezervor (litri) --
Autonomie urban: 160 km
Cost alimentare plin:__________________________ 5.8 euro
Cost curent/carburant pe km____________________0.03 euro
Consum urban (litri) --
Cost urban in 12.500 km ________________________453 euro
Cost consum urban in 3ani, 37500km_____________1.359 euro
____________________________________________________
Costuri totale teoretice, fara revizii ______________17.903 euro
Renault Clio 1.2 75 CP
Pret de baza: ______________________________14.270 euro
Pret baterie____________________________________0 euro
Consum urban: 7.0 l/100km
Rezervor : 45 litri
Autonomie urban: 642 km
Cost alimentare plin:__________________________ 76.5 euro
Cost curent/carburant pe km_____________________0.12 euro
Cost urban in 12.500 km ________________________1.490 euro
Cost consum urban in 3ani, 37500km______________ 4.470 euro
_____________________________________________________
Costuri totale teoretice, fara revizii________________18.740 euro
Catava observatii:
Tragand linie, in 3 ani si 12.500 km/an, Renault Zoe va costa 17.903 €, cu 837 euro mai putin decat Renault Clio 1.2.
Masinile electrice au intretinerea mai ieftina decat masinile cu motoare termice, deci avantajul creste si mai mult. Legat de pret , Clio este in media segmentului, deci calculul e destul de elocvent. Zoe e bine pozitionat in comparatie cu alte masini de clasa mica. Ar trebui sa stii ca Zoe e gandit cu un nivel de echipare mai bogat decat Clio Authentique, cel din comparatia de mai sus.
In Romania, energia electrica e chiar mai ieftina decat In Franta, deci costurile de alimentare sunt chiar mai mici. Oricum se vor schimba multe in bine pana apare Zoe in Romania.
Deci sa recapitulam:
-ecologie: ZERO emisii in exploatare (poate cel mai important)
-amplasarea bateriilor determina o excelenta distributie a maselor si un centru de greutate redus =>tinuta de drum extrem de echilibrata
-piese in miscare mult mai putine => fiabilitate teoretica superioara + costuri de intretinere mai reduse.
-silentiozitate
-intreg cuplu disponibil aproape instant la apasarea pedalei de acceleratie si constant pe toata plaja de turatii.
-te deplasezi mai ieftin decat cu o masina conventionala.
-energia electrica e o sursa regenerabila=> o stabilitate a pretului mai buna pe termen lung, decat la combustibii fosili epuizabili si dependenti de noi explorari costisitoare => posibilitatea de a previziona mai bine bugetul.
-masinile electrice pot fi alimentate fie de la reteaua electrica, fie de la un sistem propriu de producere a energiei electrice prin panouri solare sau mini-turbine eoliene(daca aceste instalatii sunt disponibile)
-timpul de incarcare al bateriilor este insesizabil daca se incarca noaptea (cand energia e mai ieftina) in garajul propriei case.
-prezinta risc mult mai redus de incendiu/explozie in caz de accident, datorita lipsei de combustibili ca benzina/motorina, care sunt foarte inflamabile.
-diverse avantaje guvernamentale si parcari gratuite.
- zoe din cite stiu eu e mai mic deci confort pt mine cam putintel(1,8m si 100kg)
-al meu auto diesel consuma totusi 5.5 la oras(mers normal si nu locuiesc in bucuresti)
-tinind cont ca nu avem o retea nationala,mie-mi trebuie un garaj pt incarcarea masinii cu o autonomie MICA...la noi acesta costa 5-6000 euro fara facilitati(curent,apa etc...ma gindesc ca enel nu-ti trage curentul cu preturi derizorii...din cite stiu eu e 2000 ron /1a...daca resesc corecteaza-ma); cred ca esti de acord ca n-o sa stau cu prelungitoare de la et 2 pina-n parcare
---instlatii eoliene sau solare(aici iti vb din experienta deoarece la firma as fi avut nevoie de aport de caldura) eoliana pica deoarece nu am conditiile necesare, iar cea solara costa o avere(e adev pt ce vroiam eu... nu am facut o dimensionare numai pt incarcarea masinii)
-sa zicem ca miine avem o retea de incarcare---cine crezi ca iti va vinde curentul cu 0.6 ron cit costa acum curentul? in primul rind ca curentul(scuze kk-nia) la firme e cu aproape 10% mai scump,o statie ca aia necesita investitii turbate(sa intrebi la enel cit costa amperajul de care ai nevoie...o sa lesini),mai trebuie un stoc important de baterii,mai trebuie platite impozite pe teren si cladiri, eventuale chirii ,salariile angajatilor....iti zic eu ca ti s-ar vinde cu un pic mai ieftin decit carburantii fosili
-si nu in ultimul rind, nimeni nu vrea mai mult ca mine falimentul petrom ,dar sa fim seriosi ACUM electrica este o utopie din punct de vedere al costurilor si nu cred ca deplasarea cu electrica in viitor va fi ieftina(gindeste-te numai la impozitele care le ia statul din impozitarea mobilitatii cu auto)...pe3 hirtie totul suna frumos(ca-n problemele de fizica pe care le rezolvam in liceu,in care totul se desfasura in conditii ideale),dar cind ai de lucrat in realitate totul se schimba radical...si apropo chestia cu poluarea MOMENTAN este o abureala...
@semtex
multumim pentru detalierea exacta, e bine venita, aici ar mai fi de adaugat scumpirea carburantului peste 3 ani, se poate si dubla
Totusi acolo unde vedem ZOE, vom vedea ca 90% din masini sunt de clasa A si B
Ca avantaje majore ar fi: emisiile ZERO si faptul ca nu polueaza fonic, dar cu o floare nu se face primavara.
Aceste masini fiind strict de oras vor deveni o fita a celor cu bani