EXEMPLUL LOS ANGELES
Ei bine, în acest context de care nu scapă absolut niciun oraş mare al lumii, cei care conduc destinele oraşului american Los Angeles au reuşit să dezvolte recent primul sistem de semafoare corelate pe întreaga lungime a bulevardelor şi străzilor principale. Proiectul are deja efecte evidente printre şoferii care se declară extrem de mulţumiţi de fluiditatea traficului, iar timpii de transport au scăzut în unele părţi ale oraşului cu până la 12%.
"Pur şi simplu se vede cum maşinile circulă.
E un lucru complet neobişnuit pentru Los Angeles, e o uşurare imensă", spune Michael Rose, un producător de film freelance citat de NBC. Deşi realizarea acestui proiect are efectele scontate, dezvoltarea şi punerea sa în aplicare nu au fost atât de uşoare pe cât s-ar crede. Astfel, pentru a putea să coreleze toate semafoarele de pe suprafaţa oraşului - 1215 kilometri pătraţi, aproximativ cât suprafaţa judeţului Ilfov - oficialii care conduc destinele oraşului american au avut nevoie de nu mai puţin de 30 de ani şi de o investiţie de circa 350 de milioane de dolari (aproximativ 270 de milioane de euro). Spre comparaţie, Bucureştiul va investi exact aceeaşi sumă în doi ani (2013-2015) pentru faza a doua de dezvoltare a Staţiei de Epurare a Apelor Uzate de la Glina.Proiectul a început oarecum întâmplător, în momentul în care organizatorii Jocurilor Olimpice din 1984 au sincronizat semafoarele din aria stadioanelor şi arenelor dedicate acestui eveniment. Pentru că efectul a fost pozitiv, autorităţile au anunţat startul dezvoltării proiectului pentru întreaga zonă locuită a oraşului Los Angeles şi a suburbiilor sale.
CUM FUNCŢIONEAZĂ?
După ce întregul sistem a fost pus la punct pe partea electronică şi computerizată, cu simulări în timp real ale traficului din oraş, pe lungimea străzilor şi bulevardelor din Los Angeles au fost postate indicatoare care arată viteza optimă cu care şoferii ar trebui să circule pentru a ca fluiditatea traficului să fie una cât se poate de ridicată. Proiectul a implicat şi montarea unei reţele complexe de camere video prin care inginerii pot regla din mers lucrurile atunci când, de exemplu, doar o zonă a oraşului este aglomerată.Normal, există şi unele segmente orare în care reţeaua de bulevarde este, totuşi, supraaglomerată.
"Vor exista şi perioade în care sistemul este pur şi simplu supraîncărcat. La orele de vârf, de exemplu, este pur şi simplu imposibil pentru şoferi să menţină viteze indicate pentru a parcurge distanţele spre casă sau spre birou fără a mai sta la semafoare. Dar, de acum, din ambuteiajele orelor de vârf se va ieşi mult mai repede", susţin experţii în trafic citaţi de NBC.
La mine in Zarnesti de exemplu, desi sunt foarte multumit de nivelul de trai si tot ce ofera orasul, unul din putinele motive de frustrare sunt tocmai semafoarele. Am observat demult in ce hal pot fi de nesincronizate. A fost unul din primele lucruri care mi-a sarit in ochi, din prima zi. Chiar si cand traficul e linistit, tot nu poti trece de mai mult de 2-3 semafoare fara sa te opresti.
Desi pare o joaca de copil, totusi, sincronizarea si mai ales adaptarea in timp real, "din mers" la conditiile de trafic implica o munca uriasa si un sistem bine pus la punct. Dar ca intotdeauna, stiinta folosita corect ne poate imbunatati substantial nivelul de trai.
Daca vreti sa fiti siguri ca prindeti sageata verde pentru virajul la stanga cand stati la semafor, unele intersectii au in asfalt niste crapaturi verticale si orizontale, intretaiate, cel mai adesea in forma de diez, #, lungi cam de 1 m.
Alea nu sunt crapaturi naturale, sunt senzori montati in asfalt. Daca stati deasupra lor, la urmatorul verde primiti si voi sageata.
"Tip"-ul il stiu de la un sofer de taxi. Bafta :)
ai uitat sa spui ca se va defecta peste maxim o luna :)
uitati aici articol si poza din Los Angeles...
http://www.nytimes.com/2013/04/02/us/to-fight-gridlock-los-angeles-synchronizes-every-red-light.html?pagewanted=all&_r=0