Iran Khodro (în limba persană „khodro” înseamnă automobil) a luat ființă în 1962 la Teheran. După ce a încercat, fără succes, să construiască sub licență mașini Fiat, compania iraniană și-a îndreptat atenția către Hillman Hunter, un model britanic.
În 1967, Paykan Hillman Hunter intra pe linia de asamblare din Iran, fiind primul automobil produs în această țară. Așadar, un simbol național, de foarte multe ori poreclit "Caleașca Iraniană".
Șapte ani mai târziu, ultimul Șah al Iranului, Mohammad Reza Pahlavi, îi face cadou un Paykan Hillman Hunter lui Nicolae Ceaușescu, pentru a marca alegerea acestuia din urmă în funcția de președinte al Republicii Socialiste România.
Acum, mașina a fost cumpărată la licitația organizată de casa Artmark. Deși s-au "bătut" pentru ea foarte mulți iranieni (care voiau să aducă acasă acest simbol național al anilor '70), noul proprietar al limuzinei este un colecționar român. Acesta a plătit pe ea 95.000 de euro, în condițiile în care prețul de pornire a fost de doar 4.000 de euro.
"Un ofertant iranian a fost supralicitat de un cumpărător român cu doar 5.000 de euro," a declarat Alina Panico, reprezentant al casei de licitații Artmark.
Limuzina Paykan Hillman Hunter este aptă să circule pe drumurile publice. Motorul de 1.5 litri, cu care este echipată, dezvoltă 54 de cai putere, suficient pentru a atinge o viteză maximă de 145 km/h.
via MSN și Artmark
1.5 litri ăla juri că e 15 litri...
iar praful vândut de așa-zișii biznismeni iranieni e făină.