Limitarile de viteza cresc emisiile poluante?

De Mircea Meșter
Publicat Luni, 30.07.2007
Asociatia Dealerilor din Spania a ajuns la concluzia ca limitarile de viteza nu scad gradul de poluare. Ba dimpotriva.

Una dintre masurile pe care minicipalitatile le iau pentru a reduce poluarea este limitarea vitezelor pentru toate tipurile de vehicule. Si totusi, Asociatia Dealerilor din Spania (Faconauto) a comandat un studiu ale carui rezultate sunt cel putin interesante din acest punct de vedere. Astfel, spaniolii sustin ca reducerea vitezelor are efecte exact opuse.

In sustinerea acestei cauze, Faconauto aduce trei argumente puternice. In primul rand, limitarea vitezelor ridica numarul de masini implicate in blocajele din trafic si ridica numarul accidentelor, deoarece masinile implicate intr-un blocaj nu pot "evada" in caz de acrosaj in lant.

In al doilea rand, deoarece majoritatea masinilor vandute in Europa au transmisie manuala, utilizarea treptelor joase determina turatii mai mari si implicit emisii mai mari de CO2.

In sfarsit, unul dintre cele mai tari argumente este faptul ca, in principal, masinile sunt construite pentru a consuma/emite noxe in regim optim la circa 90-100 km/h, in timp ce autoritatile spaniole incearca in aceasta toamna sa reduca accidentele pe sosele prin limitarea vitezei la 80 km/h.

Solutia pe care o propun spaniolii este adoptarea unor limite de viteza care sa mearga pana la 120 de km/h, cu precizarea ca acestea pot fi flexibile in functie de conditiile meteo, de trafic si de "conduita responsabila a soferilor".

In plus, una dintre masurile pe care le avanseaza Faconauto seamana cu celebra taxa de prima inmatriculare care a creat atatea divergente la noi: teste de emisii mult mai stricte si implicit incercarea de a scoate din circuit masinile vechi cu emisii mari pentru a face loc celor mai noi si mai putin poluante.

Comentarii (12)

  • Mari dobitoci!
    Cum pot spune ca la viteze mici masina trebuie turata, pentru ce sa turez masina daca mergi cu 30km/h ii ajung 1200-1400t/min!
    A doua prostie: masinile consuma cel mai putin intre 60-90km/h
    0 0
  • prudentul
    sa-ti explic, ca-i foarte greu
    Daca mergi cu 40 km/h in treapta I vei avea un numar de turatii mai mare decat daca mergi cu aceeasi viteza in treapta a III-a (exemplul e usor fortat, cu o singura exceptie n-am mai intalnit pe nimeni sa mearga cu 40 km/h in treapta I). Cu alte cuvinte, 100 km parcursi in oras cu viteze mici si in trepte inferioare inseamna rotatii mult mai multe decat aceeasi distanta parcursa la 90 km/h parcursa pe autostrada/drum intins in treapta a V-a. In plus, in oras masina TREBUIE turata, altfel nu pleci de la semafor...

    Masinile consuma cel mai putin in jurul valorii de 90 km/h, depinde de model, gama de motoare si de raportul angrenajelor din cutia de viteze (plus o sumedenie de alte variabile). Unele modele sunt destinate performantei si favorizeaza demarajele rapide. Acestea au rapoarte mai scurte, in detrimentul consumului. Alte modele sunt mai lenese. Accelereaza mai greu, au rapoarte mai lungi, dar sunt ceva mai economice.

    In concluzie, in articol nu au fost scrise prostii si nici autorii nu sunt (mari) dobitoci. Acum ca am lamurit problema, iti doresc o zi sau seara buna si mai calma.
    0 0
  • prudentule
    Nu trebuie sa-mi explici pentru ca cunosc foarte bine rolul cutiei de viteze. Pana acum am avut am condus cateva modele de masini (am ceva experienta in mecanica si la volan si cand spun experienta nu ma refer la arsul combustibilului pe la semafoarele din bucuresti) Si indiferent de capacitatea cilindrica, de tipul motorului, sau de viteza maxima pe care o puteau atinge, toate masinile consumau cel mai putin intre 60 si 90km/h.
    0 0
  • multi destepti pe aici
    spune-mi te rog de unde ai scos faza asta ca consumul ar fi cel mai mic intre 60 si 90 km/h.
    0 0
  • pt Desteptul IO
    Pune mana si te informeaza inainte sa ma contrazici. Treaba am testat-o de-a lungul timpului, am citit-o prin carti si mai sunt informatii pe net.
    Peste 90km/h, la autoturismele de strada, frecarea cu aerul creste implicit consumul. Exceptie, daca se poate spune asa, fac automobilele cu CX Foarte scazut, cu forme aerodinamice extreme. Cand spun aerodinamica extrema nu te gandi la masinile de Formula1- ele au un CX foarte prost.
    Si vorba lui Iantzu pune mana pe carte ca nu urzica!
    0 0
  • Drako
    P-asta cu masinile F1 ca au un CX foarte prost ai luat-o din basme?
    0 0
  • 123
    Comentariul tau e de-a dreptul pueril.
    Sa-ti explic: masinile F1 au un CX Foarte prost datorita rotilor care confera o rezistenta mare la inaintare si a eleroanelor care sunt facute sa asigure o crestere a fortei deportante. De unde crezi ca rezulta forta deportanta daca nu din cresterea rezistentei la inaintare?
    Scuza-ma ai facut FIZICA la scoala? Aaa! Sau nici macar n-ai terminat clasa intai!

    Pune mana pe carte, ca nu urzica!
    0 0
  • Mircea
    @Drako
    Absolut corect. Citez:

    "A substantial amount of downforce is provided by using a rear diffuser which rises from the undertray at the rear axle to the actual rear of the bodywork. This downforce comes at the cost of what is actually a quite high aerodynamic drag coefficient (about 1 according to Minardi's technical director Gabriele Tredozi [1]; compare with the average modern saloon car, which has a Cd value between 0.25-0.35), so that, despite the enormous power output of the engines, the top speed of these cars is less than that of World War II vintage Mercedes-Benz and Auto Union Silver Arrows racers. However, this drag is more than compensated for by the ability to corner at extremely high speed. The aerodynamics are adjusted for each track; with a relatively low drag configuration for tracks where high speed is relatively more important like Autodromo Nazionale Monza, and a high traction configuration for tracks where cornering is more important, like the Circuit de Monaco."
    0 0
  • GAGARIN
    O PROPUNERE TARE !
    Ma adresez in special celor din redactie(ii) care pot scrie pe la gazete si diferite emisiuni- Faza spaniolilor este absolut desteapta, la noi in ultima vreme tot apar pe la TV unii si altii si hulesc soferii care in opinia lor sunt niste "dementi" (este adevarat ca sunt totusi destui)PROPUNEREA PENTRU REDUCEREA NR. ACCIDENTELOR LA NOI este : marirea limitei de viteza de la 50 la 70 in Orase, de la 90 la 110 in afara localitatilor si de la 130 la 150 pe autostrazi. BENEFICII: fluidizarea traficului (reducerea poluarii- evitarea blocajelor), APOI interzicerea autovehiculelor cu o masa max autorizata mai mare de 7,5 T pe timpul zile pe drumurile sau sectoarele de drum cu o singura banda de mers pe sens BENEFICII: eliminarea tonajului greu care distruge soselele si polueaza datorita constructiei si a incarcaturii foarte mult (la noi multe sosele tranziteaza localitatile indepartarea poluarii din localitati)eliminarea factorului de risc crescut de producere a accidentelor grave (in majoritatea cazurilor de accidente produse la depasiri sunt implicate Tir-uri. si nu in cele din urma MARCAJELE SI SEMNALIZAREA RUTIERA sa fie facuta ca in tarile occidentale unde chir sa fii si tot nu poti spune ca nu ai vazut semnul sau atentionarea- responsabilii cu aceasta sa fie aspru pedepsiti dac nu se ingrijesc de ele sa fie acolo unde trebuie si supervizibile. Deasemeni montarea de indicatoare care sa-ti arate clar limita de viteza pe acel sector de drum (de cate ori nu ati avut habar daca sunteti in localitate sau cu ce viteza este voie pe anumite sectoare de drum ??? ASADAR FACETI CEVA CA MACAR UNA DINTRE CELE TREI SA FIE PUSA IN PRACTICA- este si spre binele TAU !!! nu mai fi indiferent romaneee!
    0 0
  • dementu
    si inca ceva
    pentru "IO" , daca te duce un pic capul, si se invart rotitzele cum trebuie macar un pic logic ai sa-ti dai seama ca in treapta a 5-a de viteza sa luam un exemplu se schimba la minim 60 km/h, iar turatia motorului difera in functie de capacitate ...dar se invarte in juru a sub 2000...dar daca tu te duci in treapta a 3-a pana la 90 km/h si ai o turatie de 4000-5000 atunci esti prost !
    0 0
  • cel_care_stie_tot
    ha ha ha
    mi-a placut de tine dementule, si chiar asa e, iti dau dreptate; mai sunt persoane care la 110 schimba a 4-a; insa am observat ca femeile in general au o problema cu acceleratia pana la turatii mari; intr-adevar este bine, pentru ca un motor care are in viatza sa parte de subturatii, e unul mai uzat doin cauza fortelor la care este supus; turatiile optime la care se schimba treapata de viteza variaza,de la capacitatea motorului, greutatea masinii, treapta de viteza...
    0 0
  • un tip simplu
    intradevar
    am citit decat ultimele 2 comentarii, si intradevar cel_care_stie_tot e chiar dibaci! am avut o dacie din 96, 1.4 carburatie, 210.000 km (!neumblat in el, insa super intretinut, tratamente de motor si aditivi) iar recent mi-am luat o berlina noua noutza, 8000 de km injectie, si fac diferentza intre vechea knd schimbam a 4-a la 50 km/h si noua, care nu cere a 4-a decat dupa 60-70 fara sa fie prea turata. ca tot veni vorba, la performate cu vechea ma duceam la blana intr-a 3-a la 80 iar cu noua ma duc lejer in blana la 120.va salut si numai respect si inca ceva: TRAIASCA DURALUBE!!!
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru