Lexus LS reîncărcat: japonezii prezintă oficial a cincea generație a limuzinei prin excelență

de Mircea Meşter
Luni, 09.01.2017
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Lexus LS este modelul prin care marca japoneză speră să-i atragă pe oamenii cu bani care nu vor să intre în "cercul închis" al limuzinelor germane din segmentul de lux. Iar noua generație este mai agresivă ca niciodată la nivel estetic.

Lexus folosește ediția 2017 a Salonului Auto de la Detroit, care și-a deschis astăzi porțile oficial pentru presă, pentru a prezenta noua generație a limuzinei LS, rivalul japonez al trioului german Clasa S - Seria 7 - A8. Dezvăluit la 28 de ani de la lansarea primei generații, un model considerat la acea vreme o revoluție tehnologică și inginerească, noul LS va fi cea de-a cincea generație a limuzinei japoneze și vine pe lume într-o perioadă în care atenția iubitorilor acestui tip de modele este concentrată pe de o parte pe lupta dintre Mercedes Clasa S și noul BMW Seria 7, pe de altă parte spre noua generație Audi A8, care va fi la rândul său prezentată în acest an.

Lexus LS: date esențiale

● Lexus LS este "nava amiral" a gamei de modele Lexus. Prima generație a fost lansată în 1989, iar astăzi ajunge la a cincea.

● Noul model este mai mare în dimensiuni, însă aspectul general este mult mai agresiv decât cel al mașinii pe care o înlocuiește. Acest lucru se datorează atât designului apropiat de ceea ce numim astăzi "coupe cu patru uși", cât și faptului că înălțimea mașinii a scăzut ușor, astfel că din profilul este ceva mai "așezat" pe șosea.

● Modelul este construit pe platforma tehnică Lexus GA-L, dedicată de marca japoneză modelelor de segmente superioare. Aceasta garantează o arhitectură cu propulsie (tracțiune spate) sau integrală, în funcție de versiune, element care oferă un nivel dinamic superior rivalilor care nu beneficiază de acest avantaj.

● La nivel estetic, noul LS se inspiră din gama de dată recentă Lexus și oferă linii care încearcă să amestece agresivitatea frontală cu o alură elegantă. Conform japonezilor, designerii au plecat de la o coală albă de hârtie în dezvoltarea noului model, împrumutând doar filosofia de design văzută recent pe modele precum coupe-ul LC sau pe cea mai nouă generație a SUV-ului RX.

● Lexus pune la bătaie cinci modele de jante, oferite la dimensiuni de 19 și 20 de inch.

● La interior, Lexus a pus în aplicare ceea ce japonezii denumesc "omotenashi", un principiu conform căruia șoferul este privit ca un partener.

Principalele piese centrale ale interiorului sunt scaunele cu reglaje pe 28 de zone care oferă răcire, încălzire și masaj Shiatsu.

● Design-ul bordul este considerat unul "organic" și îi oferă celui de la volan acces la toate comenzile vitale ale mașinii fără ca acesta să fie nevoit să-și schimbe poziția de condus.

● Iluminarea interioară ambientală este inspirată de celebrele lanterne japoneze, iar elemente de confort precum cotierele integrate în portiere sunt și ele preluate din folclorul nipon. Lemnul din habitaclu este și el rezultatul combinării metodelor tradiționale de prelucrare cu tehnologiile noi, precum tăierea cu ajutorul laserului.

● La nivel dinamic, LS oferă cea mai recentă generație a sistemului de control al șasiului pe care Lexus l-a botezat VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management). Acesta controlează toate elementele dinamice ale mașinii, de la suspensii la direcție, și "este capabil să ofere stabilitate când mașina traversează suprafețe cu aderență precară, așa cum sunt petele de gheața pe un asfalt uscat".

● Noua generație LS a "slăbit" cu 90 de kilograme față de modelul pe care-l înlocuiește. Explicația se regăsește mai ales în utilizarea unor materiale ușoare la construcția șasiului și a panourilor de caroserie. Lexus susține că și centrul de greutate al mașinii a fost modificat, astfel că acum e localizat mai jos și mai central.

● Pleacă V8, intră V6. Vechiul motor V8 de pe generația anterioară a fost înlocuit de un V6 bi-turbo de 3.5 litri care oferă 420 de cai putere. Acesta este cuplat cu o cutie automată cu 10 trepte, soluție tehnică care apăruse pe generația anterioară în premieră pe un sedan de lux și care continuă să asigure transmisia și pe noul LS.

● Transmisia automată oferă tehnologia clasică, cu convertor de cuplu, însă Lexus susține că timpii de schimbare a treptelor rivalizează cu cei oferiți de o cutie cu dublu ambreiaj.

● Fiind prezentat în SUA, Lexus LS ne oferă doar cifrele "americane" de performanță.

Astfel, aflăm că accelerația 0-60 de mile (0-96 km/h) are loc în 4.5 secunde în versiunea cu propulsie (tracțiune spate).

● Lexus nu a oferit nicio informație legate de viitoare versiune hibridă care va fi oferită în Europa celor care și doresc un consum ceva mai apropiat de familiarele diesel-uri de pe Bătrânul Continent. Cel mai probabil, aceste informații vin în luna martie, la Salonul de la Geneva, acolo unde LS își face debutul european.

● Lexus LS este disponibil opțional cu suspensii pneumatice. Acestea se ajustează în momentul deschiderii mașinii de la cheia inteligentă pentru ca locurile să fie accesate ușor. 

● Sistemul audio oferit de Lexus pe LS este semnat de compania Mark Levinson și vine cu o tehnologie de eliminare a zgomotelor de rulare, pentru ca experiența acustică să fie una de nivel superior.

● Sistemele de bază ale mașinii sunt accesate în trei moduri: prin display-ul central de 12.3 inch, cu ajutorul touchpad-ului de pe consola centrală (despre care Lexus susține că a fost dezvoltat pentru a imita mișcrile de bază de pe smartphone) și printr-un Head-Up Display color care proiectează informațiile de rulare pe parbriz, în câmpul vizual al șoferului, și despre care Lexus susține că este cel mai mare ca suprafață din întreaga industrie auto.

● La nivel de siguranță, LS oferă pachetul Lexus Safety Sistem+, care oferă un set complet de sisteme active și pasive. Cel mai interesant este cel de detectare a pietonilor cu direcție activă: în cazul în care mașina detectează iminența impactului cu un pieton pe banda de rulare, aceasta preia controlul frânelor și a direcției pentru a-l evita pe acesta fără a părăsi limitele benzii. Conform celor de la Lexus, acest sistem este prezent în premieră mondială pe o mașină de serie.

Comentarii (27)

  • Plasă de Buzău
    31 22
  • Aia de la Lexus au facut un concurs cred cine o deseneaza mai urat ! Daca si Toyota asta mai bine finisata e concurent pt. S 7 si A8....e clar !
    27 27
  • Pentru mine grila aia imensa imi sugereaza mai mult a tunning kitsch-os decat eleganta...
    26 17
  • Iar au intrat saraciile sa comenteze prostioare. Masina asta este cea mai inovativa din segmentul ei, cu inovatii ce W222 si noul Seria 7 nici nu viseaza . Vedem cum ''Lemnul din habitaclu este și el rezultatul combinării metodelor tradiționale de prelucrare cu tehnologiile noi, precum tăierea cu ajutorul laserului.'' sau ''Lexus LS este disponibil opțional cu suspensii pneumatice. Acestea se ajustează în momentul deschiderii mașinii de la cheia inteligentă pentru ca locurile să fie accesate ușor. '' sau '' Sistemul audio oferit de Lexus pe LS este semnat de compania Mark Levinson și vine cu o tehnologie de eliminare a zgomotelor de rulare, pentru ca experiența acustică să fie una de nivel superior'' si multe altele.

    Si nu in ultimul rand ofera Head Up Display de 24 inch ( cel mai mare din industria auto ).
    17 30
  • Mda... modelul arata de mare lux asa cum se observa si in imaginii. Calitatea materialelor conform imaginilor arata saltul imens pe care il face in acest segment. In ceea ce priveste designul exterior, raman cu o intrebare : Oare nemtii nu pot crea un design la fel de original precum Lexus ? LS-ul se diferentiaza complet de restul limuzinelor - GS si IS, pe cand la rivalii europeni copy-paste-ul e la moda, fara nici o nota de originalitate. Felicitari Lexus, un mare salt !
    25 22
  • @automobilistul

    In afara de faptul ca ai cont facut astazi, 9 ianuarie, ziua lansarii oficiale a noul LS, coincidenta cu siguranta, ce poti sa ne spui despre puntea spate ? Eu unul sunt foarte bucuros, pentru ca dupa o asteptare de cativa ani, in sfarsit pot sa admir revenirea taticului limuzinelor.

    Tin sa felicit Lexus, a renuntat la V8 aspirat, un mostru al fiabilitatii, pentru un V6 bi-turbo, care stim noi cum sta treaba cu turbinele, apoi toata lumea stie ca o limuzina adevarata in aceasta clasa, o nava amiral cum se spune, nu trebuie sa aiba mai mult de 6 cilindri,
    26 7
  • @Tony

    Noul LS din fata arata exact ca un IS mai mic, despre ce diferentiere vorbesti? E acelasi copy-paste ca la majoritatea concurentilor, apoi originalitatea Lexus de abia a aparut de cativa ani, de la lansarea actualului IS, ca inainte numai originali nu erau, mai ales generatiile vechi de LS si GS, cu inspiratii clare de la Mercedes, asta la exterior.
    20 10
  • @automobilistul by mascarescu idiotescu !
    Poate sa il taie si cu puterea mintii. DEGEABA ! Tot o Toyota ramane si mai e si urata ca un porc transat ! NEXT !
    22 22
  • inexorabil
    Doamne, ia-mă, stinge-mi neamul! Articolul ăsta putea lesne să figureze la pariuri, ȋnainte de publicare, cu cotă fixă de 1.01 pentru eveniment probabil “cârâieli obișnuite / pe AM găzduite”.

    Până la urmă, care-s mai bune: sarmalele ȋn foi de varză sau cele ȋn foi de viță? Ȋncă nu s-a priceput, după zece ani de existență (și experiență!) a acestui site, că mașinile reprezintă, ȋn fond, alegeri strict personale! Vorba aceea din bătrâni: “Poți să te c… ȋn gustul omului?”. Tot ȋnvăluiți ȋn infantilismul nostru balcanic am rămas?! Se impune, prin logica firii, să evoluăm, dar nu către hipermodernism și ultratehnologism, ci către calitatea specială de cetățeni ai Raiului veșnic! Totuși, tributari acestei mentalități plebeice de țațe mereu puse pe harță, cu largul concurs și spre satisfacția totală a demonului discordiei, nu putem interacționa nici măcar cu normele elementare ale civilizației umane, darămite cu…Să fim serioși!
    Carențele educaționale pot fi suplinite, ȋn mod uimitor, de această rezervă nebănuit de vastă a…autoeducației (traducere: a-ți realiza falimentul lăuntric și, ȋn consecință imperioasă, a-L lăsa pe Creator să intervină miraculos cu Duhul și Harul Său…).

    Prima la mână: Lexus se menține autoritar ȋn fruntea clasamentelor fiabilității, fie că ne convine, fie că nu. Dintre toate mărcile de lux reale și imaginabile, imediat sub acesta se plasează…Buick – o mențiune cât se poate de obiectivă, chiar dacă ați bănui că n-am cum să fiu insensibil…

    A doua la mână: merită subliniată strădania japilor de a-și stabiliza liniile de design. Ce-i drept, și mie grila respectivă mi se pare un pic…dadaistă, dar nu mă ȋndoiesc de originalitatea ei!

    A treia la mână: măiculiță, câtă piele cusută “de colo până colo” (iar senzația principală se arată ȋn direcția…volanului), așa cum și Triada & CT6 au, dar parcă nu iese ȋn evidență la ele…Bordul lui Lexus ar putea constitui material de studiu ȋn ședințele din RC sau măcar temă de reflecție personală pentru fiecare participant, ȋn frunte cu tot mai obamista (ca discreție și platitudine) Barra. Fiindcă, pardon, la LS am remarcat cusătură ȋn jurul tahometrului!? (poza 41)

    Ultima la mână: Dane, lasă ironiile alea care posomorăsc și mai rău curcile și uită-te și prin ograda proprie: Seria 7 nu (mai) oferă niciun motor aspirat, dar se proclamă limuzină…Și, din câte am citit, motorul de 4,4L V8 bi-turbo era cel mai problematic al firmei: cică cele două turbine erau ȋn așa fel poziționate, ȋncât devenea imposibilă răcirea motorului, caz ȋn care uleiul ȋși atingea punctul de fierbere. Am zis “era”, fiindcă nu cunosc situația din prezent.
    Nu te repezi cu concluzia, deoarece chiar nu-i iau apărarea “inovativului” inovator ȋn limba română, alias automobiliticul nostru cel de toate zilele…Oricum, rușinică atât pentru Seria 7, cât și pentru CT6: 2L turbo de vreo 260 CP?! Măcar că la A8 era mai vechi. Ȋmi scapă rațiunea acestei măsuri, pentru un nespecialist ca mine…

    Oare va rămâne un perpetuu vis deșert dorința mea strașnică de a-mi fi măguliți ochii minții cu decență ȋn comentarii, dacă profesionism sau măcar talent…nexam!
    19 10
  • Din lateral mi se pare că arată excelent. Din față, ei bine...
    6 1
  • @inexorabil

    Despre ce vorbești, despre faptul că motoarele turbo Bmw sunt nefiabile? Asta o știe toată lumea. Eu spuneam că Lexus renunță la un V8 aspirat, pentru un V6 dopat cu două turbine, care chiar dacă sunt așezate corespunzător, nu ca la Bmw, tot vor fi niște semne de întrebare, sau așa ar trebui, că de ani de zile tot aud " motoare turbo = probleme ".

    În privința acestui V6 ca echipare de top, parcă e cam puțin pentru Lexus, știu că are Bmw seria 7 cu patru cilindri și 260 de cai, dar motorizarea de top este alta.

    Sunt de acord cu tine în privința interiorului, este reușit, original, reprezintă partea cea mai interesantă la acest model.
    14 1
  • andrei
    Imi place textul asta, pentru ca nu are sens:

    ''● Modelul este construit pe platforma tehnică Lexus GA-L, dedicată de marca japoneză modelelor de segmente superioare. Aceasta garantează o arhitectură cu propulsie (tracțiune spate) sau integrală, în funcție de versiune, element care oferă un nivel dinamic superior rivalilor care nu beneficiază de acest avantaj.''
    Ce avantaj lipseste rivalilor sai?

    Problema acestui model si a altora este ca nu au imagine, motoare variate si nici o rigurozitate specifica Audi/Bmw/Mercedes. Pur si simplu daca ajungi sa le iei la bani marunti vei observa fie ca au o cutie lenta/balbaita sau etajata aiurea, ergonomia o fi buna pentru un japonez, dar pentru un european ramane o masina ciudata, nu poti lua un Diesel (si majoritatea vor Diesel) si ai consum mare, nu o poti configura cum vrei tu ci doar cum vrea fabrica. Nu o poti personaliza si ai o masina de stoc, care s-ar putea sa nu iti ofere ce astepti de la ea samd.
    Va ramana ca si pana acum doar un outsider, va fi jucatorul de rezerva care nu va juca, cu adevarat, niciodata.
    11 8
  • @dan_grc

    Nu ai haz absolut deloc. Stii foarte bine la ce m-am referit, iar asta se adauga inclusiv in cazul BMW . Lexus LS nu seamana deloc cu nici un alt model din gama atat de bine cum seamana un C - E sau S classe .

    Cu consideratie,
    7 10
  • @andrei

    De acord cu ceea ce afirmi. Lexus nu are o gama de motoare variate precum cele diesel foarte poluante de pe VAG ( Audi, Porsche ) si nici o rigurozitate specifica lor ( sabotarea cifrelor de consum ) , pur si simplu cutia cu 10 rapoarte ( care nici nu a aparut, dar tu o cunosti foarte bine ) este una lenta si etajata aiurea chiar daca aceasta imita experienta uneia cu dublu ambreiaj moderna . In alta ordine de idei, ''majoritatea'' care vor diesel sunt doar din tarile subdezvoltate, ceea ce-i putem incadra mai de graba ca minoritate, nu majoritate.
    8 10
  • @dan_grc: Tocmai vin de la un drive test cu masina asta, am avut-o de inchiriat, iar despre suspensie iti pot spune eu: are punte rigida ca matizul plus ca nu a fost deloc fiabila in cele 2 ore pt care am inchiriat-o.
    3 4
  • @tony

    Tu ai idee ca tocmai ai spus ceva unor semidocti ai fenomenului auto ? Pentru astia ''dizalul'' ala care polueaza si care in tarile dezvoltate cum ai zis tu, este demult scos in orase mari, in tarile sarace este D-zeu pe pamant. Cu toate ca pretul motorinei este mai mare decat al benzinei, iar unul diesel consuma cat un benzinar in oras.


    @Dan Grecu. Ma asteptam ca noul an sa-ti dezvolte gandirea de cocalar infect, dar tot prost ai ramas amice. Motorul asta face 0-100 in 4,6sec si are 420CP. Versiunea de top, va fii varianta hybrid 600H si cea pe hidrogen. Sa-ti exemplific ? Motorizarea pe hidrogen inseamna ceva la care BMW nici nu viseaza.
    6 10
  • Ciudat cu Automarket n-a precizat si faptul ca noul LS are urmatoarele :

    1. Sistem activ de antifonare ( inovatie unica in industria auto )

    2. Jante cu o structura goala la interior, fapt care ajută la reducerea rezonanței acustice a zgomotului produs de pneuri ( inovatie unica in industrie )

    3. Suspensie de ultima generatie

    4. Cel mai avansat Head Up Display color dar si cel mai mare de 24 inch.

    5. Sistemul Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM), tehnologie ce permite reglajul fiecărui capitol esențial al noului model - sistemul de frânare, direcția, trenul de rulare și suspensiile
    9 11
  • nu conteaza
    @Scorpion: bre mai da-te jos din cazanul tau plin de funingine si zgomot si mergi si tu cu o masina, lasa caruta de la tara deoarece e adevarat ca atunci cand saracia e mare si o janta de lexus valoreaza cat toata masina ta arunci cu cacat. Te intelegeam dar nu esti totusi cam prea trist... prea trist...
    6 6
  • @automobilistul
    De ce simti nevoia sa iti faci cont in fiecare luna madalescu by Florian.Anghelescu by etc ? Nu ne poti pacali....daca ne crezi idioti, singurul idiot esti chiar tu ! Nu mai polua forumul....nu vezi ca nu te suporta nimeni ?
    8 8
  • inexorabil
    Ei, așa da! Mi-a plăcut replica ta, Dane. Ȋn schimb, nu te recunosc atunci când preferi zeflemeaua, fiindcă ȋmi creezi impresia că ții să te cobori la nivelul mafiotului și asta chiar mă deranjează…Ai văzut de câte ori am ȋncercat și eu să-l iau peste picior și…ce-am obținut? Doar consum ȋn van de energie. Lasă-l de tot ȋn plata Domnului! El le știe tot pe ale lui (iată, te face “infect”, “prost”…ce vrei? fiecare se limitează la ȋnzestrarea nativă). Fii sigur că ansamblul Toyota-Lexus ȋși va vedea mai departe de treabă habar n-având de existența lui zelotistă. De-aia ȋți zic să rămâi demn, căci inteligent ești, de bună seamă. Aseară te-am abordat ca pe Mădălina, dacă tot ți-ai arogat pielea ei. Nu mi-a plăcut să te dojenesc, dar mi s-a părut necesar (chiar te rog să-mi ȋntorci gestul, când va fi cazul).

    La urma urmei, nu mă ȋndoiesc de faptul că suntem cu toții de acord că toate companiile și mărcile sunt definite de lumini și umbre. Un truism incontestabil.

    Regretul meu cel mai mare ȋn privința lui BMW este că münchenezii au tendința de a renunța definitiv la aspirate, chiar dacă tradiția lui 6 ȋn linie continuă! Cu mulți ani ȋn urmă, un BMW M3 i6 NA era mai performant decât un Buick GN V6 turbo! De ceva vreme ȋncoace ȋnsă, toate companiile de anvergură (ȋn primul rând istorică!) parcă s-ar fi vorbit ȋntre ele să ne inoculeze anume ideea că nu doar turbo, ci “twin-turbo” imprimă comportamentul maxim sportiv al mașinilor, deși eu cred că mai degrabă se caută dinadins diminuarea duratei de viață a motoarelor (ȋntr-un mod cât se poate de legal, de elegant și de…tentant), astfel ȋncât gagiii să-și asigure un ritm accelerat de vânzări. Bani și iar bani (până și pietista și exclusivista Volvo a dat de gust și, de aceea, de acum ȋncolo, va dori să stea numai ȋn coasta Triadei). Nu-i mai satură Dumnezeu…
    4 1
  • ne ambalam ca trabantul la deal pentru o masina care nici macar nu se va comercializa in romanica. Pe de alta parte suntem vai de curul nostru dar avem pretentii la masini premium, chiar sunt curios cati din posesorii de masini de peste 30k castiga 100k/an cum ar fi normal, la noi masina nu arata cine esti ci cine ai vrea sa fii, asta fiind si motivul pentru care vezi o gramada de imbecili care daca au un bemve sub cur se cred stapanii soselelor...
    5 3
  • nu conteaza
    Pe mine ma amuza maxim cum comenteaza fix scursura societatii, romanul prost cu tdi la scara vechi de 14 ani legat cu sarma si itp luat pe naspa cum isi da el cu parerea. Eu inteleg ca e saracie mare si bagam de 50 de ron motorina de la Petrom ala gasit cu waze-ul ca e cel mai ieftin dar parca sa fii asa de prost sa crezi cu toata taria ce spui... makes you wonder...
    6 5
  • @nu contează
    Și pe alții îi amuză cum comentează alții, ca tine, de seria 7 sau S, ca fiind niște râsuri de mașini, iar în parcare ai Yaris din 2000, este fix la fel de penibil.
    5 5
  • nu conteaza
    Pai cine a comentat de S sau seria 7. Tu ai dreptate cu acest post, dar din cate vad pleaba dizalistilor tristi imputiti cu bc-ul setat pe consum non stop au sarit ca arsi sa comenteze de o masina care nici daca si-ar vinde casa nu ar avea bani sa o achizitioneze. Doi la mana ceilalti doar si-au exprimat parerea nimeni nu a zis nimic de septar si S asa ca in fond iti dau dreptate, e acelasi lucru si sa comentezi de celalalte doua limuzine.
    4 4
  • @Scorpionul.recalcitrant.

    Salut Alex ( name real life ). Chiar era atat de greu sa iti treci numele adevarat ? Sau iti era teama ca te vor cauta userii pe ''feisbuc'' si iti va vedea Golful 3 pe care il ai la coperta cu numere citez : PB 2035 BP. Pentru cei care nu stiu - PB = Plovdiv aka Bulgaria. Inteleg sa fii frustrat dar nici chiar asa.


    @@nu contează aka anonimul frustrat. Nu stiu ce-i mai cocalaresc. Sa ai un 2.0 TEDEIU inscris la vecini sau sa ai un Yaris 1.3 cumparat de nou si cu care sa te deplasezi prin Bucuresti.


    @54,

    Doar ca Matizul are punte semi-rigida ''cinzeci-si-patrule'' avand in plus bara stabilizatoare si amortizoare spate poziţionate unghiular spre exterior care au si ele rol de stabilitate marind mobilitatea rotilor, adica ceva mai complex si mai scump decat bara de torsiune fixa de pe Audi TT 2016 :))) Ai dat cu muci-n fasoale.
    4 6
  • @automobilistul by mascareasca raioasa si idioteasca
    Ca sa vezi cat de prost esti , numele real e Adi nu Alex.Nu l-ai nimerit.
    Golf 3 ? La ala ai ajuns ? E o evolutie pt. tine de la caruta la Dacia 1100 si acum la Golf 3. Bvo....ai mai evoluat si tu putin. De si tot un prapadit ai ramas si probabil asa vei muri !
    5 5
  • Inovatie unica? Ori e doar inovatie, ori e doar unica. Mare dilema cu regulile gramaticale. Alta inovatie(sau unicat) este sablarea aia umeda, pe care o fac cei de la lexus, dupa ce vopsesc masinile. Ai uitat de asta? Lemnul ala din interior este lemn adevarat sau este buruiana lustruita cu laserul. In loc de buruiana se va citi bambus. Hai ca esti bun!
    1 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru