Ştim cu toţii că există două tipuri de leasing: cel financiar şi cel operaţional. Dacă cel financiar este cel mai des utilizat de persoanele fizice şi de companii, leasing-ul operaţional este ceva mai puţin cunoscut la noi, dar piaţa dedicată a crescut în 2013 şi principalii jucători din această zonă se aşteaptă la o creştere continuă şi în 2014. Cu ajutorul celor de la LeasePlan, cea mai mai companie de leasing operaţional din România, aflăm ce este leasing-ul operaţional, pentru cine este bun şi în ce situaţii, dar şi ce configuraţii de vehicule sunt mai favorizate la capitolul valoare reziduală. Acestă valoare reprezintă preţul estimativ al vehiculului la momentul în care contractul de leasing s-a încheiat şi maşina să fie vândută unui terţ.
CE ESTE LEASING-UL OPERAŢIONAL?
Principala diferenţă dintre leasing-ul operaţional şi cel financiar vine la momentul încheierii perioadei de leasing. Dacă în cazul unui leasing financiar intri în posesia maşinii după plata ratei reziduale finale, în cazul leasing-ului operaţional lucrurile sunt diferite: clientul nu are nicio obligaţie de achiziţie (dar poate opta pentru cumpărare sau prelungirea contractului, de exemplu), revânzarea autovehiculului către un terţ fiind intermediată automat de compania de leasing, la un preţ estimativ al vehiculului în acel moment.
Altfel spus, în cazul leasing-ului operaţional plăteşti "închirierea" maşinii, în rata de leasing fiind incluse atât asigurările, cât şi eventualele reparaţii şi chiar schimbarea anvelopelor, dacă e cazul. Practic, clientul "închiriază" maşina pe o perioadă mai mare, toate cheltuielile cu aceasta fiind suportate de compania de leasing. Cu toate acestea, rata lunară este de obicei mai mare pentru că leasing-ul operaţional nu presupune plata unui avans.
Cei de la LeasePlan se mândresc cu soluţia lor full service pentru flote pentru leasing operaţional, care include administrarea, finanţarea şi alte servicii de acest gen. După cum explică şi directorul general al companiei, Bogdan Apahidean, serviciile de leasing operaţional ajută o companie să se concentreze pe propriul domeniu de activitate, în timp ce vehiculele pe care le foloseşte sunt îngrijite de ei, evitând bătăile de cap aferente.
LeasePlan intenţionează să aibă peste 10.000 de autovehicule în administrare în 2014, o premieră pe piaţa din România. Pentru a realiza acest lucru, compania anunţă achiziţia a 3.000 de unităţi în 2014, care vor înlocui 2.000 de autovehicule ale căror contracte vor expira.
Cât despre evoluţia internă a acestui segment, directorul general LeasePlan face o estimare personală de creştere de cinci procente faţă de rezultatele din anul precedent, dacă sfera politică şi situaţia financiară din ţară nu prezintă schimbări nefavorabile faţă de momentul actual.CULORILE EXCENTRICE SCAD VALOAREA REZIDUALĂ
Stastisticile pe care le adună operatorii de leasing operaţional aduc informaţii interesante despre valoarea efectivă a maşinilor la încheierea perioadei de leasing. De exemplu, în cazul a două vehicule cu configuraţii şi rulaje identice, aflate în aceeaşi stare după o perioadă dată de utilizare, culoarea neobişnuită a unuia dintre ele duce la o valoare reziduală mai mică. În cazul maşinilor de volum, cele mai bune culori sunt cele din paleta standard, care sunt şi cel mai des întâlnite pe stradă. Pe lista de recomandări intră albul şi nuanţele de bleumarin. Începând cu clasa compactă, nuanţele metalizate, cum ar fi argintiul, intră la categoria recomandărilor făcute de companiile de leasing.
Pentru automobilele de peste 30.000 de euro şi modelele premium, nuanţele închise, dar metalizate sunt aproape obligatorii pentru o valoare reziduală cât mai bună. Cu toate că firma de leasing pe care o conduce nu refuză alegerile excentrice de culoare, acestea pot fi dăunătoare pe termen lung.
Tot la capitolul excentricităţi, modelele mai mari de segmentul E sunt o raritate în lumea leasing-ului operaţional. Cele mai scumpe modele oferite de LeasePlan prin leasing operaţional sunt din gamele BMW Seria 5, Audi A6 şi Mercedes-Benz E-Klasse, cu toate că există şi câteva excepţii din oferta Range Rover.
BENZINĂ SAU DIESEL, ETERNA DILEMĂ
În accepţiunea generală, modelele echipate cu propulsoare diesel îşi păstrează cel mai bine valoarea la revânzare. Acest avantaj are însă o faţă interesantă în faptul că modelele pe benzină reprezintă majoritatea maşinilor vândute în România.. Explicaţia din spatele acestei discrepanţe vine la preţul de achiziţie al unui diesel. Într-un fel, diferenţa de preţ dintre cele două tipuri de motorizări se păstrează proporţional în valoarea reziduală, modelele motorizate diesel fiind mai scumpe chiar şi după mai mulţi ani, în ciuda faptului că ar putea să fie asociate cu costuri de întreţinere mai ridicate.Când vine vorba de achiziţia unui autovehicul prin leasing operaţional şi valoarea sa reziduală, Bogdan Apahidean recomandă motorizările alimentate cu benzină pentru segmentul A, precauţia în segmentele B şi C şi diesel-urile în segmentul D şi mai sus. Situaţia complicată din segmentele B şi C apare din cauza diferenţei de preţ dintre diesel-uri şi "benzinare", care constrânge clientul să aleagă în funcţie de nevoile sale, nu neapărat de valoarea reziduală previzionată a vehiculului.
CÂŢI KILOMETRI PARCURGE O MAŞINĂ DE LEASING OPERAŢIONAL?
În medie, o maşină folosită în regim de leasing operaţional parcurge între 100 şi 120 de mii de kilometri pe parcursul duratei contractuale. Anul 2012 avea o durată contractuală medie de 41 de luni, aceasta urcând la 43 de luni în anul 2013, potrivit datelor interne LeasePlan. Desigur, există şi clienţi care ajung să parcurgă 200.000 kilometri în această perioadă sau chiar mai mulţi, dar ei sunt excepţii, explică reprezentantul LeasePlan. Dintre cele peste 9.000 de vehicule aflate în administrarea LeasePlan, 85% sunt în regim de full service, ceea ce înseamnă sprijin suplimentar pentru utilizator din partea companiei de leasing operaţional.CÂND ESTE UTIL LEASING-UL OPERAŢIONAL PENTRU O SOCIETATE?
După cum ne-a explicat directorul LeasePlan, soluţia oferită de această companie nu este pentru oricine şi orice firmă. Clientul ideal are un parc auto în adevăratul sens al cuvântului, de peste 10 autovehicule, sau îşi doreşte să aibă acest lucru. Abia de la 10-15 autovehicule în sus, leasing-ul operaţional este o soluţie viabilă economic pentru clienţi, explică Bogdan Apahidean. Până la acel prag, companiile ar putea să obţină economii prin exploatarea şi îngrijirea vehiculelor din parcul auto în regie proprie, deşi directorul general al LeasePlan nu consideră această valoare demnă de termenul "parc auto".
Cel mai mare client al LeasePlan, OMV Petrom, utilizează în jur de 2.300 autovehicule. În total, compania olandeză are în total aproximativ 200 de clienţi din diferite domenii, care îi asigură o cotă de piaţă estimată la 17%.
Eu chiar nu intele de ce Automarket se compromite sa scrie asemenea articole! Corect si deontologic ar fi ca undeva la inceputul articolului sa fim avertizati ca, de fapt, citim un material publicitar!
Si daca face reclama ce? nu stiam ca intru aici sa citesc documentare!