LE MANS 2012: Audi a câștigat a 80-a ediție a cursei de anduranţă cu hibridul R18 e-tron

De Dragoș Băltățeanu
Publicat Duminica, 17.06.2012
Audi a dominat ediția 2012 a cursei de 24 de ore de la Le Mans ocupând toate cele trei poziții ale podiumului. Victoria a revenit echipajului Lotterer / Treluyer / Fassler pe un Audi e-tron hibrid. Este prima dată în istorie când cursa de la Le Mans este câștigată de un hibrid.

Audi și-a trecut în cont victoria cu numărul 11 obținută la Le Mans. Pentru prima dată, însă, Audi reușește victoria în celebra cursă de anduranță folosind un automobil hibrid. Audi-ul e-tron quattro este primul bolid de curse cu propulsie hibridă care reușește să câștige cursa de anduranță de 24 de ore. E-tron folosește un motor turbodiesel ajutat de un propulsor electric. Echipajul care câștigat ediția 2012 este același cu cel care a obținut victoria dramatică de anul trecut: Andre Lotterer, Marcel Fassler și Benoit Treluyer au reușit să obțină victoria pentru Audi-ul cu numărul de concurs 1. Ei au reușit să îi țină la distanță pe mult mai experimentații lor colegi Tom Kristensen, Dindo Capello și Allan McNish, piloții celui de-al doilea Audi hibrid. Cele doup Audi-uri hibrid s-au duelat pe aproape tot parcursul cursei, preluând pe rând conducerea cursei. Un accident provocat de McNish cu două ore înainte de finiș avea să decidă învingătorul.

Marca din Ingolstadt a mai înscris și două modele R18 Ultra, echipate doar cu motor turbodiesel. Audi-ul cu numărul de concurs 4 a terminat cursa pe locul trei, în timp ce Audi-ul cu numărul 3 s-a clasat pe locul cinci. Acest ultim echipaj a avut parte de o ieșire în decor în prima parte a cursei, iar apoi s-a confruntat și cu probleme tehnice.

Toyota, LOVIȚI DE GHINIOANE 

Audi a dominat fără probleme ediția cu numărul 80 a cursei de 24 de ore de la Le Mans. Singura concurență a venit din partea echipei Toyota, dar japonezii au fost urmăriți de ghinion. Un accident serios a scos din concurs Toyota TF030 Hybrid nr. 8 sâmbătă până la căderea serii. Pilotul britanic Anthony Davidson se afla la volanul Toyotei când s-a acroșat cu un Ferrari 458 Italia din clasa GTE AM pilotat de italianul Piergiuseppe Perazzini. Davidson s-a ales cu două vertrebe fracurate în urma accidentului. Al doilea echipaj Toyota avea să se retragă cu probleme tehnice.

CELELALTE CLASE

Clasa LMP2 a fost câștigată de echipa HPD Starworks, în timp ce victoria la clasa GTE Pro a revenit Ferrari-ului 458 pilotat de echipajul Fisichella / Bruni / Vilander. Clasa amatorilor a fost adjudecată de Corvette-ul privat pilotat de echipajul Bornhauser / Canal / Lamy. Portughezul Pedro Lamy a reușit să obțină victoria în ultimele 20 de minute ale cursei.

DELTAWING, ABANDON EMOȚIONANT

Conceptul experimental Nissan DeltaWing a fost unul dintre cele mai aclamate apariții din acest an la Le Mans.

Dezvoltat în colaborare de nume mari ale industriei auto, cele mai cunoscute fiind Nissan și Michelin, DeltaWing a concurat în afara competiției, fiind invitatul special al acestei ediții Le Mans 24h. Din păcate pentru echipa DeltaWing, după ce antrenamentele și calificările au decurs fără probleme, prototipul cu formă neconvențională a fost nevoit să abandoneze după 6 ore de la start în urma unei ieșiri în decor cauze de acroșajul cu un prototip Toyota. La volanul său se afla în acel moment Satoshi Matoyama, cel care a oferit imaginile acestui an după ce a încercat din răsputeri să-și readucă mașina pe pistă timp de 90 de minute. Deși mecanicii săi îl coordonau de după gradurile de protecție, Matoyama s-a recunoscut până la urmă învins, abandonând și părăsind pista în lacrimi.

CLASAMENT FINAL

 1. #1  Audi       Lotterer/Fassler/Treluyer    LMP1   378   
 2. #2  Audi       McNish/Capello/Kristensen    LMP1   377   +     1 tur
 3. #4  Audi       Jarvis/Bonanomi/Rockenfeller LMP1   375   +    3 tururi
 4. #12 Lola       Prost/Heidfeld/Jani          LMP1   367   +   11 tururi
 5. #3  Audi       Gene/Dumas/Duval             LMP1   366   +   12 tururi
 6. #22 HPD        Brabham/Dumbreck/Chandhok    LMP1   357   +   21 tururi
 7. #44 HPD        Potolicchio/Dalziel/K-Smith  LMP2   354   +   24 tururi
 8. #46 Oreca      Thiriet/Beche/Tinseau        LMP2   353   +   25 tururi
 9. #49 Oreca      Perez Companc/Kaffer/Ayari   LMP2   352   +   26 tururi
10. #26 Oreca      Ragues/Panciatici/Rusinov    LMP2   351   +   27 tururi
11. #13 Lola       Belicchi/Bleekemolen/Primat  LMP1   350   +   28 tururi
12. #41 Zytek      Zugel/Julian/Gonzalez        LMP2   348   +   30 tururi
13. #25 Oreca      Martin/Charouz/Graves        LMP2   346   +   32 tururi
14. #35 Morgan     H Hansson/Leinders/Martin    LMP2   341   +   37 tururi
15. #42 Zytek      Brundle/Brundle/Ordonez      LMP2   340   +   38 tururi
16. #23 Oreca      Tresson/Mailleux/Lombard     LMP2   340   + 2m47.469s
17. #51 Ferrari    Fisichella/Bruni/Vilander    GTEP   336   +   42 tururi
18. #59 Ferrari    Makowiecki/Melo/Farnbacher   GTEP   333   +   45 tururi
19. #97 Aston      Mucke/Fernandez/Turner       GTEP   332   +   46 tururi
20. #50 Corvette   Bornhauser/Canal/Lamy        GTEA   329   +   49 tururi
21. #67 Porsche    Pons/Armindo/Narac           GTEA   328   +   50 tururi
22. #71 Ferrari    Bertolini/Beretta/Cioci      GTEP   326   +   52 tururi
23. 
#73 Corvette Garcia/Magnussen/Taylor GTEP 326 + 3m10.910s 24. #45 Oreca Briere/Nakano/Petersen LMP2 325 + 53 tururi 25. #57 Ferrari Krohn/Jonsson/Rugolo GTEA 323 + 55 tururi 26. #40 Oreca Frey/Hirschi/Meichtry LMP2 320 + 58 tururi 27. #79 Porsche Neiman/Pumpelly/Pilet GTEA 313 + 65 tururi 28. #70 Corvette Bourret/Gibon/Belloc GTEA 309 + 69 tururi 29. #43 Norma Rosier/Haezebrouck/Thirion LMP2 308 + 70 tururi 30. #21 HPD Leventis/Kane/Watts LMP1 303 + 75 tururi 31. #61 Ferrari Kauffman/Aguas/Vickers GTEA 294 + 84 tururi 32. #83 Ferrari Rodrigues/Illiano/Ferte GTEA 292 + 86 tururi 33. #55 Porsche Daniels/Palttala/Camathias GTEA 290 + 88 tururi 34. #74 Corvette Gavin/Westbrook/Milner GTEP 215 + 163 tururi 35. #17 Dome Minassian/Bourdais/Ara LMP1 202 + 176 tururi 36. #38 Zytek Hancock/Dolan/Kurosawa LMP2 271 abandon 37. #33 HPD Tucker/Bouchut/Diaz LMP2 240 abandon 38. #30 Lola Sims/Buurman/Iannetta LMP2 239 abandon 39. #88 Porsche Ried/Roda/Ruberti GTEA 222 abandon 40. #15 OAK Montagny/Kraihamer/Baguette LMP1 219 abandon 41. #66 Ferrari Walker/Cocker/Wills GTEP 204 abandon 42. #48 Oreca Firth/Hartley/Hughes LMP2 196 abandon 43. #77 Porsche Lietz/Lieb/Henzler GTEP 184 abandon 44. #75 Porsche al Faisal/Curtis/Edwards GTEA 180 abandon 45. #31 Lola Holzer/Schultis/Moro LMP2 155 abandon 46. #58 Ferrari Ehret/Jeannette/Montecalvo GTEA 146 abandon 47. #24 Morgan Nicolet/Lahaye/Pla LMP2 139 abandon 48. #7 Toyota Wurz/Lapierre/Nakajima LMP1 134 abandon 49. #80 Porsche Bergmeister/Long/Holzer GTEP 114 abandon 50. #28 Lola Giroix/Badey/Johansson LMP2 92 abandon 51. #8 Toyota Davidson/Buemi/Sarrazin LMP1 82 abandon 52. #0 DeltaWing Franchitti/Krumm/Motoyama CDNT 75 abandon 53. #81 Ferrari Perazzini/Cadei/Griffin GTEA 70 abandon 54. #99 Aston Nygaard/Poulsen/Simonsen GTEA 31 abandon 55. #16 Pescarolo Collard/Bouillon/Hall LMP1 20 abandon 56. #29 Lola Ihara/Deletraz/Rostan LMP2 17 abandon

Comentarii (10)

  • Felicitari Audi pt victorie! Sa aud acum carcotasii ce au de spus
    27 11
  • cat6alin
    Peugeot a lipsit.....doar asa audi avea un adversar pe masura
    17 11
  • felicitari pt audi!!!Turbo diesel si hibrid....tare oricum!!!.......@chuck norris poate inca nu ti-ai dat seama dar hibridele sunt viitorul de acum inainte!!!deci???
    12 8
  • pacpac
    anu viitor o sa fie ceva mai mult spectacol toyota o sa vina mai bine pregatita mazda cu un prototip nou e o sa fie mai interesant da ce va fii in 2014 porsche,audi,toyota,mazda
    11 0
  • Un rezultat oarecum previzibil. Insa Toyota s-a descurcat de minune considerand ca e prina participare dupa o pauza de 12 ani. In 2013 sigur vor veni mult mai pregatiti si mai competenti. Un sfarsit trist pentru Nissan cu DeltaWing... a fost emotionant sa ii vad cum s-au chinuit sa readuca la viata masina avariata in partea posterioara. O cursa frumoasa, care ma face sa astept cu sufletul la gura editia #81.
    8 0
  • Daca s-ar intoarce si Peugeot probabil ca ce s-a intamplat anul trecut s-ar mai repeta. Cursa din 2011 a fost superba intre Audi si Peugeot. Acum ar mai fi si Toyota.
    10 2
  • Asta cu hibridele sunt o mare porcarie. Cred ca a plecat pe motorul diesel si cand a vazut ca este la o distanta buna a mers si pe cel electric cat a mers si gata. Hibridele in general sunt o porcarie. ori 1% electric ori nu .
    1 14
  • Ne vedem la anul
    @alex tu ai macar 1% idee cum functionau aceste 2 modele hibride? Ambele solutii sunt total diferite, ingenioase si de viitor.

    Mare pacat de Toyota. Eu am incredre in ei si sper ca la anul sa le dea de furca rau celor de la Audi. Si daca ar reveni si Peugeot ar fi cel mai frumos cadou pentru fani.

    PS asa fara concurenta victoria e amara si pentru Audi.

    Ce sa zic hai Peugeot, hai Mazda si mult spor celor de la Toyota.
    9 2
  • andrei
    frumoasa cursa
    parca erau cancerigene dieselurile...:))
    0 2
  • anonim
    o gresala:" Ferrari 458 Italia din clasa GTE Pro pilotat de italianul Piergiuseppe Perazzini"

    si in clasament este trecut la clasa GTEA.
    (53. #81 Ferrari Perazzini/Cadei/Griffin GTEA 70 abandon)
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru