Deși a prelungit producția actualului Defender pentru a face față cererilor venite în ultimul an, Land Rover nu a amânat data de lansare a noii generații. Constructorul britanic continuă pregătirile, iar parte importantă din acest proces este alegerea unei fabrici care să producă viitorul model off-road.
Pentru asta, Land Rover a decis să inaugureze o uzină complet nouă în Slovacia, gata să producă primele mașini începând cu anul 2018. Fabrica va fi construită lângă orașul Nitra și va avea o capacitate totală de producție de 300.000 de unități pe an.
Land Rover a luat în calcul și alte țări europene, precum și soluții din Statele Unite sau Mexic, însă Slovacia a câștigat cursa pentru că dispune de o infrastructură bună, ușurează logistica producătorului britanic.Uzina nu va fi folosită doar pentru a produce viitorul Defender, întrucât cererea nu va fi atât de mare.
Aici se vor naște și alte modele Land Rover, dar și produse din familia Jaguar.
Ce au ăștia, frate, și nu avem noi? Am fost pe acolo și nu mi s-a părut că stau pe vreun munte de bani. Nu par foarte diferiți de noi. Am văzut și acolo câteva așezari mai rămase în urmă, chiar și localități unde populația rromă era destul de numeroasă. Și nu toate drumurile lor sunt grozave. E drept, nu au un teritoriu atât de vast, deci nu au trebuit să construiască sute și mii de kilometri de autostradă. Dar teritoriul lor poate fi tranzitat destul de rapid.
Așadar, ce ne-ar trebui ca să ne tragem și noi o rețea de drumuri?!
Slovacia, Ungaria, Polonia si sa nu mai zic Cehia ne dau clase la orice capitol si nu o zic din auzite pentru ca am vizitat intens cele patru state in ultimii 25 de ani. Deh, sunt tari care au inceput reforma cu ciunteala in carne vie din anii '90 si au avut avantajul ca au apartinut in istorie de niste imperii in timp ce noi am fost la granita lor - un tampon.
Ce ne-ar trebuii? Puscarii si justitie!
N-am vizitat niciodată Slovacia, deci n-aş avea dreptul moral să mă pronunţ despre capacităţile, facilităţile şi abilităţile de acolo, dar nu mă îndoiesc în privinţa adevărului subînţeles că există nişte avantaje concrete (care cred că se referă şi la infrastructura...umană) pentru corporaţiile interesate să investească în Slovacia. Hm, totuşi, mă fac că plouă...Doar ştiţi că eu aparţin "dinozaurilor" fideli până la moarte concepţiei clasice despre producţia maşinilor: totul să fie realizat în ţara de baştină sau să provină de acolo! Fabricile, proiectele, materialele, manopera şi executanţii (este vorba despre toţi oamenii implicaţi în proces, inclusiv inginerii şi designerii, fiindcă şi ei muncesc). Din interacţiunea armonioasă a acestor cinci elemente trebuie să rezulte "calitatea totală". Însă ar fi hilar să pretinzi aşa ceva, astăzi, constructorilor, mai ales că globalizarea în plan auto a început să-şi arate colţii încă din perioada interbelică, în care, din păcate, al meu drag GM a avut cel mai pregnant rol...
Nu zic nu, îmi place Land Rover, în general. Nu atât însă încât să salivez precum Marchionne :) Ştiţi ceva? Mă tot bântuie impresia că toate companiile, în frunte cu Triada VAG-Daimler-BMW, pizmuiesc LR (nu pe tine, @LR, ci Land Rover-ul, dar, dacă vrei, poţi să înţelegi şi aşa propoziţia mea:) ). Însă ceea ce mă surprinde este fiabilitatea cică nu prea ridicată a mărcii engleze. De exemplu, pe o scară de la 1 la 5, la categoria "luxury large SUVs", situaţia stă în felul următor, în ordine descrescătoare:
Lexus LX - 5
Toyota Land Cruiser, Lincoln MKT - 4
Cadillac Escalade, Infiniti QX80, Lincoln Navigator - 3.5
Mercedes-Benz GL-Class - 3
Audi Q7, Land Rover Range Rover - 2.5
Desigur, "grosul" clienţilor axaţi pe premium, cu precădere cei din Europa, nu se uită la un astfel de clasament. Singurul criteriu pe care ei îl valorează este: "Cu ce umblă partenerii mei de afaceri şi prietenii mei de distracţii sau ce preferă ei? Vreau şi eu!".
Legat de cei mai bogați, aici nu e vorba doar de asfaltatori. În orice sector economic, de stat sau privat, ceva trebuie dat: Sfântu' Șperț. Aproape că nu există licitații netrucate. Iar in multinaționale, aproape nicio mișcare nu se face fără un "comision".
Probabil, Ratan Tata este la curent cu ce se întâmplă aici și nu vrea să își dea foc la valiză.
Cât despre conceptul de produs construit integral in house, cred că așa ceva nu a existat niciodată. Chiar dacă cineva ar fi capabil să-și producă singur fiecare componentă, tot va apela la un import de materie primă, energie, forță de muncă etc. Nimeni nu poate avea totul. Cred că globalizarea a apărut într-o fază incipientă de la începuturile civilizației, odată cu primele forme de negoț.