La mulți ani, motorsport! 130 de ani de la Paris – Rouen, prima cursă oficială de mașini din lume

de Tiberiu Safta
Luni, 22.07.2024
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Se împlinesc 130 de ani de când a avut loc prima cursă oficială de mașini din lume. Aceasta a fost o întrecere de la Paris la Rouen, iar primul câștigător a fost Albert Lemaître, la volanul unui Peugeot de 3 cai putere

„Cursele de mașini au început la 5 minute după ce a doua mașină a fost construită.” Asta este una dintre cele mai cunoscute replici atribuite lui Henry Ford. Și a avut dreptate, deoarece prima cursă de mașini, care a fost și ilegală, a avut loc în anul 1867, între două mașini cu abur, în orașul Manchester din Marea Britanie.

18 ani mai târziu, Karl Benz a patentat primul automobil modern, cu motor termic în 4 timpi, în ciclul Otto și alimentat cu benzină. La început, mașinile de la sfârșitul secolului al XIX-lea erau, în esență, trăsuri motorizate. Pe parcursul următorilor ani, au început să apară mai mulți producători noi de automobile: Daimler, Peugeot, De Dion-Bouton, Panhard-Levassor și mulți alții.

PRIMA CURSĂ DE MAȘINI: DE LA PARIS LA ROUEN

Odată ce s-au înmulțit mașinile, a luat naștere și ideea de a ține curse pe drumurile publice din Europa. Această idee a luat naștere oficial în anul 1894. În ziua de 22 de iulie, acum exact 130 de ani, a avut loc prima cursă oficială de mașini din istorie. Prima astfel de cursă a fost organizată în Franța și a fost o întrecere de la Paris la Rouen.

Evenimentul a fost organizat și promovat de către ziarul Le Petit Journal, iar cursa în sine a fost ideea francezului Pierre Griffard, editor la acest ziar și unul dintre cei mai importanți organizatori de evenimente sportive din acea perioadă.

Pentru prima cursă oficială de mașini s-au înscris nu mai puțin de 102 concurenți. Însă, doar 21 dintre aceștia aveau să ia startul în cursă.

La finalul întrecerii, câștigătorul avea să fie recompensat cu suma de 5000 de franci aurii.

TREI ZILE DE CALIFICĂRI

Dar înainte de cursa mare, concurenții trebuiau mai întâi să treacă de o sesiune specială de calificări pentru a putea lua startul. Calificările au avut loc pe parcursul a 3 zile, între 19 și 21 iulie 1894, cu o buclă de 50 de kilometri în jurul Parisului. Pentru ca piloții să se califice în cursă, aceștia trebuiau să parcurgă turul capitalei franceze în mai puțin de 3 ore. Cei care nu reușeau să se încadreze în acest interval nu mai aveau dreptul să ia startul în cursa mare până la Rouen.

La începutul calificărilor s-au aliniat la start 26 de concurenți. Cei mai mulți dintre ei au venit cu mașini cu motoare pe benzină, însă au fost și unele mașini cu aburi. Din cei 26 de concurenți care au luat startul în calificări, 21 au reușit să se califice pentru marea întrecere.

PRIMUL CÂȘTIGĂTOR ȘI PRIMA DESCALIFICARE DIN ISTORIE

Între Paris și Rouen era o distanță 126 de kilometri. O nimica toată în zilele noastre, însă o distanță foarte mare pentru standardele de acum două secole. Așa se face că, în ziua de 22 iulie 1894, la ora 8 dimineața, s-a dat startul primei curse oficiale de mașini din istorie. Acesta este momentul în care sporturile cu motor au luat naștere oficial.

La finalul cursei, primul care a ajuns la Rouen a fost contele Jules-Albert de Dion, la volanul unei mașini cu motor cu aburi. Pentru contele de Dion, cursa a durat 6 ore și 48 de minute, la o viteză medie de numai 19 km/h.

Pe locul 2 a venit Albert Lemaître, cu al său Peugeot, ajungând la Rouen cu o întârziere de 3 minute și 30 de secunde față de contele de Dion.

Contele Jules-Albert de Dion

Deși contele de Dion a fost primul care a ajuns la Rouen, el avea să fie descalificat. Asta pentru că mașina pilotată de el nu avea un fochist la bord pentru a alimenta motorul cu aburi. Din această cauză, mașina lui de Dion a fost declarată neeligibilă.

Drept urmare, Albert Lemaître a fost declarat câștigătorul cursei de la Paris la Rouen, la volanul unui Peugeot cu motor pe benzină care dezvolta doar 3 cai putere. Mai mult, premiul de 5000 de franci aurii fost împărțit între mărcile Peugeot și Panhard-Levassor, deoarece mașinile lor erau considerate „cele mai apropiate de ideal”, așa cum relata ziarul care a organizat întrecerea.

UN MOMENT CARE A SCHIMBAT LUMEA

Albert Lemaître

Cursa de la Paris la Rouen din 1894 a fost un succes răsunător pentru noua industrie de automobile. Foarte rapid, mărcile existente, dar și cele care aveau să ia naștere în anii următori, și-au dat seama că sporturile cu motor sunt cea mai bună ocazie de a face reclamă pentru modele noi, dar și pentru a demonstra superioritatea tehnică a mașinilor față de mijloacele de transport existente până atunci. Cursa de la Paris la Rouen din 1894 rămâne în istorie drept un eveniment care a schimbat lumea.

Comentarii (1)

  • Diana Șosoacă
    Felicitari pentru articol.
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru