Povestea mărcii germane începe cu încercarea unui inginer bavarez, Karl Friedrich Rapp, de a dezvolta cele mai bune motoare de avion. Rapp Motoren Werke, așa cum se numea compania pe care o deținea, avea sediul central la marginea orașului Munchen. Nu pentru că așa s-a nimerit, ci pentru că Rapp dorea să lucreze foarte aproape de cel mai important client al său: Gustav-Otto, o companie de aviație cunoscută la acea vreme, spre începutul secolului trecut.
De fapt, originea aviatică a mărcii din Munchen este încă vizibilă în logo-ul BMW. Oficial, logo-ul rotund cu nuanțe alb și bleu reprezintă o evocare a culorilor de pe steagul Bavariei, motiv care se regăsește, printre altele, și pe stema celui mai titrat club de fotbal din Germania, Bayern Munchen. Neoficial, odată cu o reclamă care a apărut în anii '20, logo-ul BMW este considerat o stilizare a elicei unui avion, evocând astfel originile companiei. Logo-ul a apărut pe lume în 10 decembrie 1917, când a fost introdus în Oficiul Imperial pentru Patente sub numărul 221388.
Două "zile de naștere"
Ziua "nașterii" BMW este încă disputată de două date din doi ani diferiți. Unele surse consideră că BMW AG s-a născut în 21 iulie 1917, când Rapp-Motorenwerke GmbH, compania deținută de Karl Friedrich Rapp, și-a schimbat numele oficial în Bayerische Motoren Werke AG (BMW AG), continuând să producă motoare de avion la o fabrică nouă din Moosacher Strasse, Munchen.
Alte voci, printre care însăși cea a companiei BMW, anunță că data nașterii companiei este 7 martie 1916, adică exact acum 100 de ani, moment în care Gustav-Otto-Flugmaschinenfabrik se transformă în Bayerische Flugzeuge AG. Motivul "decalării" datei de origine a brandului bavarez este faptul că noua companie urma să preia mai târziu, în 1922, numele, marca și logo-ul Bayerische Motoren Werke AG (BMW AG), pe care le-a atașat istoriei propriei companii.
Motociclete, apoi mașini
După Primul Război Mondial, compania BMW a renunțat la producția de motoare de avion și a trecut la motociclete (o aripă a companiei care continuă cu succes și astăzi) și apoi la mașini. De fapt, prima mașină produsă de BMW a fost Dixi, în 1928, model asamblat sub licență Austin. Deși era departe de imaginea de marcă premium sportivă pe care o degajă astăzi BMW, Dixi a reprezentat o mină de aur pentru companie, ajutând BMW să treacă peste marile probleme economice de la sfârșitul Războiului. Mai târziu, după ce s-a pus pe picioare, BMW a început să producă mașini cu succes în motorsport, o zonă în care marca bavareză a încercat să exceleze pe tot parcursul existenței sale.
Între cele două mari războaie, cel mai de succes model a fost Type 328 Roadster, o sportivă cu două locuri care a reușit să adune peste 120 de victorii pe circuitele lumii între 1936 și 1940. De altfel, 328 Roadster este considerat de mulți "părintele" sportivității în cadrul mărcii BMW, pentru că moștenirea sa este continuată implicit astăzi, prin prezența mărcii în diferite competiții din sporturile cu motor.
Nu în ultimul rând, 328 este mașina care ne-a prezentat în premieră un element care a devenit ulterior unul dintre simbolurile mărcii: grila dublă.Problemele de după al doilea Război Mondial. Era Isetta
Al doilea Război Mondial a amenințat serios compania bavareză, care - la fel ca multe alte companii din Germania - a fost la un pas de colaps. BMW a supraviețuit însă și, la începutul anilor '50, a produs consecutiv modelele 501 și 502, care demonstrau faptul că germanii încearcă să investească serios în cercetare și dezvoltare. Cele două modele beneficiau de aportul primelor motoare V8 produse din aliaj ușor, un avantaj radical în industrie la acea vreme. Materialul urma să fie utilizat ulterior și la fabricarea caroseriei și a șasiurilor, sportivul BMW 507 utilizând o astfel de soluție dublată de prezența motorului V8 de pe 501 și 502.
A urmat perioada Isetta, un model de oraș care a devenit una dintre cele mai vândute modele din Europa anilor '50. Cu un motor cu un cilindru de 12 sau 13 cai putere și cu doar două locuri, Isetta a devenit rapid unul dintre hiturile vremii, BMW reușind să vândă peste 160.000 de unități. Foarte interesant este faptul că Isetta nu este un concept original BMW, fiind "împrumutat" de la compania italiană Iso Rivolta, un alt nume de legendă al industriei auto despre a cărui poveste Automarket a scris pe larg AICI.
La sfîrșitul anilor '50, BMW a fost extrem de aproape de o fuziune cu rivalii de la Daimler-Benz. Cu o companie lovită de probleme financiare cauzate de faptul că profiturile scădeau, acționarii BMW AG propun vânzarea către Daimler. Independența BMW este însă salvată de Herbert Quandt, unul dintre principalii acționari, care hotărăște într-o întâlnire a acționarilor care a avut loc în 9 decembrie 1959 să cumpere mai multe acțiuni și să construiască o strategie de restructurare care urma să se dovedească excelentă.
Ascensiunea spre manualele de istorie
BMW a reușit să construiască mașini admirate în continuare, anii '60 fiind cei în care a luat naștere o familie de sedanuri sport de familie. BMW 1500, 1600, 1800 și 2000 au fost tot atâtea succese ale mărcii în industria auto a vremii.
Spre anii '70, BMW devine una dintre superputerile auto ale Europei, poziție din care marca bavareză dezvoltă o mulțime de sisteme și elemente care vor revoluționa industria. Anul 1972 este unul magnific pentru BMW: este înființată divizia de motorsport (BMW Motorsport GmbH), se deschide prima fabrică în afară Germania (Africa de Sud), apare prima mașină electrică experimentală din istoria mărcii (BMW 1602 Elektro, utilizată ca mașină de asistență la Maratonul din cadrul JO 1972 din Munchen) și este lansat BMW Seria 5 E12, model care dă startul noii ere a nomenclaturilor BMW. De aici înainte, modelele mărcii poartă un nume ușor de descifrat: prima cifră este numele modelului, în timp ce următoarele sunt construite în funcție de capacitatea cilindrică a motorului sau, ulterior, în funcție de nivelul de putere.
În anul 1975, BMW prezintă Seria 3, care va deveni cel mai de succes model din întreaga gamă a mărcii. În 1976 apare Seria 6, cu primele sale coupe-uri prezentate la Salonul Auto de la Geneva.
Succese majore în motorsport
Anii '80 aduc și mai multe premiere pentru BMW. În ianuarie 1981, BMW câștigă Raliul Paris-Dakar cu Hubert Auriol în șaua unui BMW R80 G/S, iar în octombrie 1983 BMW sărbătorește primul titlu de campion mondial în Formula 1 ca furnizor de motoare pentru Brabham, prin Nelson Piquet. Tot în anii '80 apar primul diesel (524td în 1983), primul BMW cu tracțiune integrală (325i AWD) și primul BMW M3 (1985).
În anii '90, BMW AG aduce sub propria aripă mărcile Rolls-Royce și Mini, ultima venită la pachet cu Grupul Rover (Rover, MG, Mini și Land Rover).
La înființarea BMW Group, în 1999, toate mărcile din Grupul Rover - în afară de Mini - sunt vândute. Land Rover ajunge la Ford, celelalte branduri ajung în posesia companiei Phoenix Venture Group. Tot în 1999, BMW anunță conceptul din care va deriva primul său SUV. Numele prototipului: Sports Activity Vehicle. Numele modelului de serie: X5.Evoluție și viitor
În anii 2000, BMW continuă să se dezvolte pe axa modelelor și pe cea a tehnologiilor. În 13 septembrie 2001, la doar două zile de la atentatele de la New York, este prezentată la Frankfurt noua generație a lui Seria 7, care introduce în lumea auto sistemul iDrive, care de atunci a fost "împrăștiat" pe toată gama de modele BMW și Mini. În 2004 apare Seria 1, încercarea BMW de a ataca zona comapctă cu un model cu pretenții premium. Cu doi ani mai devreme, în 2002, BMW Group reușește să depășească pentru prima dată un milion de mașini vândute pe parcursul unui singur an. Anul trecut, în 2015, marca BMW a ajuns la vânzări de aproape 2.000.000 de unități.
Era recentă BMW este strâns legată de lansarea sub-brandului i, o gamă în care bavarezii au lansat deja două modele "verzi" - i3 și i8 - și care va fi completată în viitor cu noi mașini hibride sau electrice.
Dedicatia celor de la Mercedes-Benz mi se pare foarte faina!
https://www.facebook.com/MercedesBenz/videos/10154001739121670/
La multi ani BMW si cat mai multe masini sport..cat mai spartane daca se poate:))))
Lasand la o parte multele modele legendare, cred ca E30 i-a facut pe 90% dintre fanii de BMW sa devina fani.
Pe mine E30 M3 in 1989 si E28 prin 92-95
Da...nici mie nu imi place modelul ala....e mia ciudat putin. Dar tehnic e reusit. E un BMW performant si fiabil.
www.youtube.com/watch?v=OMvqWkbYMi4
O tempora! Oricum, viață lungă, BMW!