Jeep Wrangler JL versus Jeep Wrangler JK. Confruntarea dintre două generații ale unui model extrem de de important pentru marca Jeep. Sosit oficial în România, noul model Wrangler JL a fost prezent alături de predecesorul său, Wrangler JK, în cadrul evenimentului Jeep Wrangler Tour.
Moștenitor legal al celebrului Willys Jeep, modelul care a motorizat lumea militară în cele mai dificile condiții, Jeep Wrangler este o legendă pentru pasionații de off-road. Willys a fost modelul folosit de armata americană în cel de-al doilea Război Mondial, iar după încheierea acestuia a rămas "cal de povară" în multe zone de pe planetă. Simplu și dur, Willys se descurca în condiții greu de imaginat pentru un automobil normal: noroi, nisip, drumuri dificile și condiții meteo adverse.
Wrangler a moștenit genele bunicului Willys, iar de-a lungul a trei longevive generații a făcut fericiți milioane de pasionați de off-road și de ieșiri în natură. Începând cu 2018, Wrangler oferă o nouă generație, una care adaugă un plus de stil italian în ecuația americană. Pentru că Jeep face acum parte astăzi din grupul FCA, alături de Fiat, Lancia și Alfa Romeo.
În cadrul evenimentul de la Brașov a fost prezent un singur exemplar Jeep Wrangler de generație nouă: un 2.2 CRD Sahara pus față în față cu două exemplare ale generației anterioare Wrangler JK 2.8 CRD Rubicon.
Departamentul în care noul Wrangler a făcut cele mai mari progrese este cel al comportamentului rutier pe asfalt. Generația anterioară suferea la acest capitol, suspensia fiind gândită pentru condiții dificile, nu pentru viraje abordate sportiv. Au dispărut vibrațiile, direcția este mult mai precisă (deși raza de bracare este în continuare imensă), iar Wrangler JL a devenit aproape prietenos la drum lung pe șosea. Deși a păstrat arhitectura cu șasiu independent, mișcările caroseriei sunt mult mai bine controlate, ruliul și tangajul păstrându-se în limite acceptabile.
Dimensiunile exterioare sunt la fel de mari, mai ales în varianta cu patru portiere, însă noul Wrangler JL se comportă mai delicat pe șosea. În off-road nu a avut încă ocazia să îl conduc, dar având în vedere că s-a descurcat admirabil alături de celelalte modele prezente la Jeep Winter Tour și coroborând cu concluziile colegului Bogdan din cadrul testului internațional de lansare, putem spune că noul Wrangler și-a păstrat intacte calitățile sale de off-roader suprem.
Trebuie menționat, însă, că noul Jeep Wrangler JL a dezamăgit la testul de impact EuroNCAP. În cadrul sesiunii de teste de anul trecut, noul Jeep Wrangler a primit o singură stea din cinci, iar gradul de protecție pentru pasagerii adulți a fost evaluat la doar 50%.
Modelul a înregistrat deformări majore la nivelul podelei, iar la capitolul sisteme de siguranță, noul Wrangler a primit un scor de 32%.La nivel de design, cele două generații par similare la prima vedere. Pentru un ochi neinițiat, ar putea părea chiar două versiuni diferite ale aceluiași model. Dar nu este chiar așa. Sub FCA, Jeep Wrangler și-a păstrat caracterul și aspectul general care l-a consacrat, dar a primit o serie importantă de îmbunătățiri.
Iată principalele diferențe:
1. Lumini LED
Orice proprietar de Wrangler JK știe că farurile rotunde standard sunt ineficiente, astfel că majoritatea proprietarilor le schimbă cu soluții aftermarket mai puternice. Pentru noul Wrangler JL, sistemul cu halogen clasic a fost păstrat doar la versiunea de bază, acesta fiind însă înlocuit cu un sistem modern LED de la nivelul de echipare Sahara în sus, chiar dacă forma rotundă a farurilor a fost păstrată. De asemenea, semnalizatoarele rotunde amplasate lângă grila radiatorului au migrat acum pe evazările aripilor, alături de luminile de zi LED.
În spate, stopurile au aceeași formă, dar folosesc tehnologia LED. Farurile rotunde încadrează clasica grilă Jeep cu șapte fante, dar la versiunea JL a dispărut logo-ul Jeep de pe capotă.
2. Interiorul
Generația anterioară Wrangler JK a fost fabricată între 2006 și 2018, fiind una dintre cele mai longevive versiuni ale modelului. Deși a primit îmbunătățiri de-a lungul timpului, interiorul a rămas aproximativ la fel, multe dintre elementele folosite fiind păstrate din era în care Jeep aparținea concernului DaimlerChrysler.
Indicatoarele de bord analogice rotunde cu display monocrom verde au fost înlocuite cu o planșă de bord modernă cu indicatoare clare, ușor de citit, care în centru are un display central color mare pe care sunt afișate informațiile computerului de bord. Cutia de viteze automată de origine Chrysler cu trepte care puteau fi schimbate manual acționând levierul stânga-dreapta a fost înlocuită cu o cutie de viteze automată cu opt trepte cu un levier mult mai robust. Acționarea sistemului de tracțiune integrală și blocarea diferențialului se fac prin intermediul unui al doilea levier amplasat lângă cel al cutiei de viteze.
De asemenea, noul Wrangler JL are buton pentru pornirea motorului. Este pentru prima dată când un Wrangler poate fi pornit de la buton, toate modelele anterioare folosind clasica cheie de contact.
3. Motorizarea
Cel mai răspândit motor pe generația anterioară a modelului Wrangler era propulsorul diesel 2.8 CRD de 200 CP.
Învechit, zgomotos, acest propulsor nu mai corespundea cerințelor moderne.FCA l-a înlocuit cu mult mai rafinatul propulsor diesel 2.2 CRD, care oferă tot 200 CP, oferind însă un consum de carburant mult mai bun. Alternativ, noua generație Jeep Wrangler poate fi comandată și cu motorul pe benzină 2.0 Turbo de 270 CP.
4. Infotainment
Modelul anterior nu avea un sistem de infotainment. Câteva informații de la computerul de bord erau afișate pe display-ul monocrom de culoare verde amplasat sub indicatoarele analogice pentru turometru și vitezomentru.
Noul Wrangler JL dispune de un display impresionant amplasat pe consola centrală. Acesta face parte din sistemul multimedia Uconnect, are o diagonală de 7 inch, rezoluție HD și oferă Bluetooth, conexiuni Apple Car Play, Android Auto și comenzi vocale. Grafica este foarte plăcută, iar sistemul oferă o multitudine de informații, inclusiv legate de activitățile off-road.
5. Capacități off-road
Așa cum bine știm, locul preferat de joacă al modelului Wrangler a fost și va rămâne off-road-ul. Dacă versiunea JK a devenit aproape legendară în acest domeniu, pretându-se la infinite modificări și îmbunătățiri din parte profesioniștilor, noul model nu se lasă mai prejos.
Jeep Wrangler JL vine cu cifre asemănătoare cu modelul anterior atunci când vine vorba de capacități off-road. Avem un unghi de atac de 43.9 grade, unul de degajare de 37 grade și o gardă la sol de 27.4 centimetri. Vechiul model avea un unghi de atac de 44.4 grade, 40.7 grade pentru unghiul de degajare și o gardă la sol de 25 cm. Cifrele sunt valabile pentru versiunea cu patru portiere.
6. Prețul
Jeep Wrangler JK există încă în oferta producătorului, iar prețurile pentru modelul anterior, foarte apreciat între pasionații de off-road, variază între 34.500 și 45.300 euro în funcție de echipare și motorizare. Noul Jeep Wrangler JL are un preț semnificativ mai mare. Prețul de pornire este 49.000 euro și poate ajunge până la 59.000 euro pentru versiunile de top.
https://www.euroncap.com/en/results/jeep/wrangler/34192