Anul 2023 este unul foarte special pentru Lamborghini din două motive. În primul rând, constructorul italian împlinește 60 de ani de când a lansat primul său model, 350 GTV. Al doilea motiv special este faptul că, începând din acest an, toate modelele noi ale mărcii vor fi lansate cu motorizări hibride. În doar două zile vom asista la debutul succesorului lui Aventador, un hypercar cu motor hibrid de peste 1000 de cai putere.
Până atunci, a venit momentul oportun să explorăm o parte din istoria Lamborghini. Mai exact, vom vedea cum a evoluat fabrica mărcii italiene de la început până în zilele noastre.
NOUA UZINĂ, CONSTRUITĂ ÎN DOAR 8 LUNI
În 1963, Ferruccio Lamborghini, care producea tractoare sub numele său, a decis să construiască mașini exotice, care să concureze cu cele produse de rivalii de la Ferrari. Pentru asta, fondatorul a ales ca noua sa fabrică să fie construită în orașul Sant’Agata Bolognese, aflat la doar câțiva kilometri distanță de Cento, orașul natal al lui Ferruccio Lamborghini.
Clădirea principală a noii uzine a fost construită în doar 8 luni, iar fabrica a fost considerată la vremea respectivă ca fiind una dintre cele mai moderne. În 20 octombrie 1963, Lamborghini a lansat primul său model de serie, 350 GTV. Evenimentul lansării a avut loc chiar în fața uzinei, acolo unde a fost invitată presa de specialitate pentru a asista la momentul lansării primului Lamborghini.
DOUĂ LINII DE ASAMBLARE SEPARATE
Începând din 1966, Lamborghini a început să-și producă propriile cutii de viteze și diferențiale. Halele de producție, birourile, atelierul de service și camerele pentru teste erau toate integrate într-un spațiu de 12.000 de metri pătrați. În interiorul uzinei existau două linii de asamblare separate. Una dintre ele era dedicată producției de motoare și de alte componente mecanice ale acestora. Pe cea de-a doua linie erau construite mașinile propriu-zise.
La început, producția de modele Lamborghini era una extrem de mică.
În 1965 au fost produse doar 67 de exemplare la uzina din Sant’Agata Bolognese. Acest număr avea să crească pe parcurs. În 1968, uzina a fost mărită cu până la 3500 de metri pătrați datorită a 3 clădiri industriale noi. Acele clădiri au îmbunătățit facilitățile de producție ale mărcii și au oferit și încăperi noi și moderne pentru teste.
Producția uzinei a ajuns la 425 de exemplare în 1971. Un asemenea ritm a fost menținut până în 1979, atunci când au fost construite doar 55 de mașini din cauza crizei petroliere din acel an. Din fericire, producția a crescut în anii '80, cel mai bun an din acest deceniu fiind 1987, atunci când Lamborghini a construit 470 de mașini, plus 300 de motoare marine.
PRIMUL PROTOTIP DIN LUME CU ȘASIU DIN FIBRĂ DE CARBON
Bineînțeles, inovația face parte din ADN-ul Lamborghini. În 1983 a fost înființat departamentul Esperienza Materiali Compositi, creat special pentru dezvoltarea și producția materialelor din fibră de carbon. Cu această ocazie a fost creat prototipul Countach Evoluzione, primul Lamborghini cu șasiu din fibră de carbon. De altfel, acest prototip a fost și primul din lume care folosea un asemenea material pentru construcția șasiului.
ERA AUDI: ESTE DESCHIS UN MUZEU CU DOUĂ ETAJE
Odată începutul anilor ’90, Lamborghini a început dezvoltarea sistemelor electronice avansate, precum și a unor materiale compozite noi. Viteza de dezvoltare a crescut exponențial după ce Lamborghini a fost preluat de Audi în 1998.
La începutul noului mileniu, Lamborghini avea 440 de angajați și a produs 296 de mașini. Un an mai târziu, în 2001, au fost finalizate și renovările sediului, primele din istoria companiei. Cu această ocazie au fost construite o clădire nouă de birouri, un muzeu cu două etaje și un spațiu nou de cercetare și dezvoltare, alături de îmbunătățiri aduse liniilor de asamblare.
La momentul aniversării a 40 de ani de existență, Lamborghini a deschis noul său departament de creație, Centro Stile.
Tot în 2003, Lamborghini a produs 1305 mașini, iar numărul angajaților a crescut la 624. Creșterea avea să continue rapid și în următorii ani. În 2006, Lamborghini a produs 2087 de mașini.
Doi ani mai târziu au început lucrările la noul departament Finishing, o zonă dedicată verificărilor finale pentru mașinile pregătite să iasă pe porțile fabricii. Tot în același an a fost inaugurată și o platformă logistică nouă, aflată într-o nouă clădire specială.
PRIMELE PROIECTE ECOLOGICE
Următoarele noutăți au venit în 2011. În acel an a fost deschis Parcul Lamborghini, dedicat unor programe ecologice. Tot atunci a fost inaugurat și departamentul CFK – Lamborghini Carbon Production pentru dezvoltarea unor materiale compozite noi. Modelul Aventador, lansat în același an, a primit o caroserie confecționată în totalitate din fibră de carbon.
Un an mai târziu, Lamborghini a inaugurat o nouă clădire dedicată dezvoltării prototipurilor sale. Aceasta este prima clădire industrială cu etaje multiple din Italia cu o amprentă de carbon neutră. De acum, Lamborghini a început să se concentreze mai mult asupra reducerii nivelului de emisii și asupra unui mod de producție sustenabil.
URUS DUCE MAI DEPARTE POVESTEA DE SUCCES
La final, odată cu lansarea primului SUV al companiei, Urus, uzina Lamborghini a fost extinsă până la o suprafață de 160.000 de metri pătrați. Astfel, noul SUV de performanță a primit propria sa linie de asamblare. Tot atunci a fost construit și un nou circuit de teste, cu 13 suprafețe diferite, special creat pentru SUV-uri.
Așadar, uzina Lamborghini din SantAgata Bolognese este cu adevărat un punct de referință pentru industria de automobile. În prezent, uzina Lamborghini are în componența sa peste 2000 de angajați, iar în 2022, constructorul a produs un număr record de mașini: 9233 la nivel mondial.
via Lamborghini
Sa zicem ca a compensat cu minunatiile prezente intr-un spatiu mult prea mic pentru ce reprezinta marca asta.
Baia muzeului era parca a unui taran carpato-danubiano-pontic care si-a lipit singur gresiasi faianta in buda iar sapunul cumparat de la birtul comunal, de ala ieftin-ieftin, o zeama colorata fara alt efect ca mirosea a parfum rusesc.
Cum ziceam....muzeul auto si-a meritat toti banutii. Prea mic totusi.
PS wc-ul ala se potrivea cu atmosfera nazisto-comunista din fostul RDG cand am oprit, la intoarcere in Romania, in Germania sa mancam la un restaurant pe autostrada. O balena de 200 de kile transpirata din cap pana in picioare ne-a trantit cu o greata absoluta cate un polonic de sos si doi carnati infecti in farfurie, de ai fi zis ca ne face o favoare ca o platim pentru asta. Tigara din coltul gurii ii mai lipsea. Mustata o avea deja.
In rest a fost frumos.