Când te gândești la Range Rover, primele cuvinte care îți vin în minte sunt "lux" și "off-road". Până la urmă, vorbim despre o mașină care a ajuns să coste, în zilele noastre, de la 127.000 de euro în sus. Dar, puțină lume știe că luxul nu a făcut parte dintotdeauna din vocabularul SUV-ului britanic.
Pentru a-i afla povestea, trebuie să facem o plimbare imaginară prin istoria sa, care se întinde pe mai bine de cinci decenii.
O IDEE NUMITĂ RANGE ROVER
Până la nașterea lui Range Rover, trebuie să vorbim puțin despre legendarul Land Rover. Celebrul model a fost conceput de compania Rover în 1947, iar inspirația a venit de la o mașină sinonimă cu cel de-al Doilea Război Mondial: Jeep-ul Willys.
Producția a început în 1948. La debut, Land Rover a fost primul vehicul civil (de serie), cu tracțiune integrală, care avea atașate portiere și un plafon confecționat din metal, nu dintr-un material textil.
Originalul Land Rover, cunoscut și ca Series Land Rover, era foarte capabil în off-road, dar avea un interior destul de spartan. Tocmai de aceea, oamenii de la Rover au început să caute soluții pentru a-l mai cizela puțin.
Prima încercare a avut loc în 1949, cu modelul Station Wagon. Construit de carosierul Tickford, acesta s-a dovedit a fi mult prea scump pentru acele vremuri, fiind comercializat în doar câteva sute de exemplare.
Dar Rover nu a renunțat cu una, cu două. Doi ani mai târziu, britanicii au încercat din nou să combine robustețea lui Land Rover cu un șasiu cu două roți motrice: o rețetă care a ajuns să stea la baza oricărui crossover modern.
Încă nehotărâți, mai marii companiei au dat undă verde pentru dezvoltarea prototipului cu numărul 2. Planul inițial era ca versiunea de serie să debuteze în 1960, dar Consiliul de Administrație nu a putut ajunge nici de această dată la un numitor comun.
Din acest motiv, în 1958, planurile pentru un Land Rover mai civilizat au fost puse într-un sertar și date uitării. Din fericire, nu pentru totdeauna.
LA VREMURI NOI, PLANURI MAI VECHI
Anii treceau, iar în SUA începeau să devină tot mai populare modele ca Ford Bronco și Jeep Wagoneer. Văzând asta, Rover a revenit asupra planurilor sale de a lansa un Land Rover mai puțin spartan. În 1966, inginerii Charles Spencer King și Gordon Bashford au fost însărcinați cu punerea acestor planuri în aplicare.
"Ideea era să combinăm confortul și ținuta de drum a modelelor de stradă Rover, cu abilitățile în off-road ale lui Land Rover. Nimeni nu făcea asta," declara Charles Spencer King la acea vreme.
Viitoarea mașină trebuia să aibă o suspensie corespunzătoare, să fie echipată cu tracțiune integrală permanentă, iar ca propulsor a fost luat în considerare motorul V8 de 3.5 litri, produs sub licență General Motors. Designul urma să fie semnat de David Bache, cel care a desenat și modelul Rover P6.
Schițele inițiale ale lui Bache nu au fost pe placul celor de la Rover, dar, între timp, King și Bashford au dezvoltat câteva panouri de caroserie simple, pentru testare. Într-un final, Bache a ajuns să perfecționeze ideile celor doi.
PRIMA GENERAȚIE RANGE ROVER: ORIGINI UMILE
În 1966, Rover a devenit parte integrantă a gigantului British Leyland. Din această cauză, proiectul viitorului Range Rover a primit undă verde de-abia în 1967. Atunci au fost construite între 10 și 26 de prototipuri care au purtat numele "Velar" (tradus din limba italiană, înseamnă a camufla sau a acoperi). Prototipurile aveau chiar și o siglă proprie, pentru a crea și mai multă confuzie. Inutil să vă reamintim că unul dintre modelele din gama Range Rover se numește acum Velar, inspirat de prototipurile de pe atunci.
După o sesiune de testare, extrem de solicitantă, care a avut loc în Europa și Africa de Nord, noul Range Rover a fost prezentat în 17 iunie 1970, în Cornwall. Jurnaliștii prezenți la eveniment au avut ocazia să testeze modelul în off-road și s-au îndrăgostit pe loc de el.
"Așteptat cu nerăbdare, noul Range Rover s-a ridicat și chiar a depășit așteptările mari pe care le aveam de la el," nota la acea vreme publicația Autocar.
În decembrie 1971, Range Rover avea să treacă prin cea mai mare provocare a sa, atunci când două exemplare au fost conduse din Anchorage, Alaska, până în Tierra del Fuego, Argentina. Acestea au primit câteva modificări (troliu, elemente de protecție etc.), dar în rest au rămas cât se poate de standard.
Conduse de o echipă de soldați britanici, mașinile au ajuns cu succes la destinație, în august 1972. Au cucerit chiar și zona de păduri tropicale și mlaștini (considerată de netrecut), cunoscută ca Darien Gap, dintre Columbia și Panama.
Așa cum spuneam, Range Rover a avut origini umile. Luxul lipsea complet de la interior, podeaua era la același nivel cu pragurile, pentru a putea fi curățată mai ușor, și era acoperită cu preșuri din cauciuc, care puteau fi spălate cu furtunul.
Bordul era din plastic, iar scaunele erau îmbrăcate în velur. Construcția era de tip "body-on-frame", suspensia utiliza arcuri elicoidale, iar caroseria avea 3 uși. Inițial, motorul era un V8 de la Rover, care dezvolta 127 de cai putere.
Chiar și aceste mici compromisuri, cererea era atât de mare, încât primii proprietari și-au vândut mașinile pentru profit.
PLÂNGERI DE LA PALAT
Încet, încet, Range Rover a început să fie modernizat. A apărut mocheta la interior, iar portbagajul a fost retapițat. Legenda spune că unele "plângeri" au venit chiar de la cel mai înalt nivel. Cu alte cuvinte, de la Palatul Buckingham.
Se știe că Reginei Elisabeta a II-a îi plăcea foarte mult să conducă, în special modele Land Rover.
Și, odată cu apariția lui Range Rover, englezii aveau o mașină pentru toate situațiile. "Este singura mașină care se simte acasă în Park Lane, în Sahara, în Darien Gap, pe un circuit de karting și pe câmp," scria în 1975 publicația Motor.
Aceștia au uitat să menționeze celebrul Luvru din Paris. La începutul anilor '70, muzeul din capitala Franței a expus un exemplar Range Rover, pe care l-a descris ca fiind "o lucrare exemplară de design industrial".
După 11 ani de la debut, Range Rover a mai primit un set de portiere. Tot în 1981, a fost prezentată ediția limitată In Vogue, dezvoltată în colaborare cu renumita revistă de modă Vogue. Un an mai târziu și-a făcut apariția și o transmisie automată.
În 1984, motorul V8 inițial, de 127 CP, a primit injectoare Lucas, iar puterea a crescut la 155 CP. Dacă tot suntem aici, capacitatea cilindrică i-a fost modificată de la 3.5 la 3.9 litri, în 1990, și la 4.2 litri în 1992.
Revenind, însă, spre finalul anilor '80, Range Rover a primit un agregat diesel de 2.4 litri, care dezvolta 112 cai putere. Aceeași unitate putea fi regăsită și sub capota modelului Rover SD1.
Pentru a le închide gura cârcotașilor, un prototip denumit Range Rover "Beaver Bullet" a doborât 27 de recorduri pentru mașinile diesel, inclusiv acela pentru cea mai rapidă mașină diesel de la acea vreme: atingea 160 km/h.
Au urmat și alte îmbunătățiri, inclusiv motoare mai mari (2.5 litri diesel), tapițerie din piele, ornamente din lemn, scaune ajustabile electric, geamuri electrice și trapă.
La începutul anilor '90 a debutat chiar și o variantă cu ampatament lung, echipată cu o suspensie pneumatică, controlată electronic.
A fost primul SUV din lume pe care puteai găsi așa ceva. Practic, Range Rover era pregătit pentru o nouă eră. Nu mai rămânea decât să se lanseze o nouă generație.A DOUA GENERAȚIE: LUX, ÎN TOATĂ PUTEREA CUVÂNTULUI
Cum reinventezi un clasic? Aceasta era întrebarea la care trebuia să răspundă Land Rover în urmă cu 30 de ani. Iar răspunsul era: foarte greu. Pe lângă atributele care l-au transformat într-un real succes, echipa de creație trebuia să includă acum și ceva mai multe accente premium în rețeta modelului britanic.
"Recrearea unui clasic precum Range Rover este o mare provocare, clar nu una ușoară. A trebuit să producem un design familiar, dar contemporan, care să fie pe placul clienților deja existenți și să atragă noi iubitori de mașini de lux," recunoștea la acea vreme George Thomson, directorul de design Land Rover.
Proiectul celei de-a doua generații Range Rover a purtat numele de cod 38A, după clădirea în care lucra echipa de dezvoltare. Pe lângă echipa condusă de Thomson, britanicii au lansat provocarea de a desena un nou Range Rover și către marile case de design. Și-au imaginat cum va arăta noua generație nume mari, precum Bertone, Pininfarina și Italdesign.
Toți au venit cu o serie de concepte, dar în fazele finale s-au calificat cei de la Bertone și echipa lui George Thomson. Aceasta din urmă a fost aleasă câștigătoare, iar designul final (care combina elemente estetice clasice cu unele noi, precum farurile pătrate și silueta mai elegantă) a primit undă verde.
Noua generație Range Rover a debutat în 1994. În tot acest timp, modelul original a fost redenumit Range Rover Classic și a rămas în producție până în 1996, fiind comercializat (în cei 26 de ani) în peste 317.600 de exemplare.
Acum, însă, era vremea unui Range Rover mai rafinat, aerodinamic și, nu în ultimul rând, mai luxos. Comparativ cu prima iterație, cea de-a doua era mai mare (fiind bazată pe varianta cu ampatament lung) și mai grea.
Motoarele V8, pe benzină, aveau acum capacități cilindrice de 4.0 și 4.6 litri.
Totodată, britanicii simțeau că vechiul motor diesel, de 2.5 litri, nu mai este potrivit pentru acest model. Aveau nevoie și aici de un agregat mult mai eficient și mai rafinat, tocmai de aceea, John Hall, directorul de program, a cerut ajutorul bavarezilor de la BMW.
Constructorul din Munchen a fost de acord să le permită britanicilor utilizarea motorul său de 2.5 litri turbodiesel, cu șase cilindri în linie. Tot în 1994, BMW achiziționează Grupul Rover din care făcea parte Land Rover.
În materie de lux, a doua generație Range Rover venea echipată cu suspensie pneumatică îmbunătățită (propunea 5 opțiuni de ridicare a mașinii), oferea în premieră sistem de navigație prin satelit și TV. Mai mult, calitatea materialelor și a finisajelor a fost net superioară. Pentru clienții mai pretențioși a fost înființată divizia Autobiography (un fel de BMW Individual).
Land Rover a ridicat ștacheta și mai sus în 1998, atunci când a debutat versiunea Vogue SE, care costa în Marea Britanie peste 50.000 de lire sterline. Din acest moment, era clar că Range Rover a pășit în gama de lux.
Vârful iceberg-ului a fost momentul în care Wolfgang Reitzle (însărcinat de BMW să supervizeze Land Rover) a vrut să dubleze prețul versiunii Vogue SE prin instalarea motorului V12, de 5.4 litri, de pe Seria 7. A fost o idee îndrăzneață și chiar au fost construite două prototipuri funcționale.
Planurile au fost, până la urmă, abandonate de frică să nu-i fie compromise prea tare abilitățile în off-road.
TESTUL "PIPĂITULUI"
De fapt, chiar Reitzle a fost cel care a scurtat, oarecum, durata de viață a celei de-a doua generații Range Rover. Motivul real este necunoscut, dar există o legendă interesantă.
Potrivit acesteia, Reitzle s-a urcat într-un exemplar legat la ochi și a început să pipăie toate materialele și finisajele din habitaclu, pentru a vedea calitatea și durabilitatea lor. La finalul testului au rezultat nu mai puțin de 70 de zone care necesitau îmbunătățiri.
Legenda spune că, din această cauză, a început lucrul la cea de-a treia generație Range Rover încă din 1995. Altfel spus, Wolfgang Reitzle nu a vrut să rezolve eventualele probleme prin intermediul unui facelift (așa cum se întâmplă de obicei), ci i-a îndemnat pe cei de la Land Rover să se gândească la o nouă iterație.
UN RANGE ROVER PENTRU NOUL MILENIU
Pentru a treia iterație Range Rover, nimic nu mai era lăsat la voia întâmplării. Mai ales că noul mileniu bătea la ușă.
Echipa de design, condusă acum de Geoff Upex, a primit ordin clar: să construiască noul SUV pornind de la zero. Inițial au fost desenate 12 schițe, dar la final doar 4 au ajuns să fie transformate în prototipuri, la scară reală, modelate din lut. Două purtau semnătura Land Rover, iar două pe cea a bavarezilor de la BMW.
Acest lucru se întâmpla în 1997. Conceptul câștigător a fost cel al lui Phil Simmons, designul propus de acesta fiind inspirat de bărcile de viteză italiene Riva. Nu lipseau, însă, o serie de elemente clasice, care te duceau cu gândul la modelul original.
A treia generație Range Rover a fost proiectată în așa fel încât să împartă componentele cu Seria 7, nava amiral a bavarezilor de la BMW. Direcția în care voiau să meargă britanicii era mai mult decât evidentă.
Mai modern și mai luxos ca oricând, acest Range Rover a fost primul cu o structură de tip monococă. Acest lucru se traducea, în primul rând, printr-o ținută de drum rafinată. Suspensia pneumatică era acum mai confortabilă și îi permitea SUV-ului să fie și mai capabil în teren accidentat.
Gama de motorizări era preluată de la BMW: un motor V8 de 4.4 litri și un agregat turbodiesel de 2.9 litri, cu șase cilindri în linie. Tracțiunea integrală era standard, iar transmisia manuală urma să fie înlăturată. Așadar, o nouă premieră pentru Range Rover.
Calitatea interiorului a fost recunoscută chiar și de rivali. Propunea ornamente din lemn, tapițerie din piele, aluminiu și un design preluat de la noul Discovery. Călcâiul lui Ahile era, însă, electronica, împrumutată, până la urmă, de la BMW Seria 5.
În 2000, BMW ia decizia să dezbine Grupul Rover. Bavarezii au păstrat Mini pentru ei, iar Land Rover și Jaguar au ajuns la Ford. În ciuda acestei modificări, constructorul din Munchen a continuat să furnizeze motoarele și componentele pentru a treia generație Range Rover, care a debutat în 2001.
Trei ani mai târziu, britanicii prezentau conceptul Stormer care anunța noua direcție de design a lui Range Rover.
Primul facelift a venit în 2005 cu câteva modificări de design, în special la nivelul părții frontale și a blocurilor optice. Mai important este că, odată cu acest facelift, motoarele pe benzină și electronica BMW au fost înlocuite cu unele Jaguar.
PRIMA DIVERSIFICARE A GAMEI RANGE ROVER
De amintit propulsorul V8 de 4.2 litri, supraalimentat, preluat de la Jaguar XJR, care îi oferea noului Range Rover performanțe de invidiat.
Acesta a fost disponibil, inclusiv, pe primul SUV sportiv din gama Range Rover, iar aici ne referim, desigur, la Range Rover Sport. Acesta a debutat în 2005.Noul Range Rover Sport mai venea cu o noutate: sistemul Terrain Response. Pe scurt, acesta permitea reglarea gărzii la sol și optimiza confortul și performanțele, atât pe șosea, cât și pe teren accidentat. Sistemul a fost instalat și pe Range Rover în 2007.
Tot atunci, motorul diesel BMW a fost înlocuit cu agregatul V8 turbodiesel de la Ford.
În 2010, Range Rover mai trecea printr-o transformare, care îi oferea un aer și mai modern. Acesta este și momentul în care gama de motorizări a fost extinsă, odată cu apariția motorului de 5.0 litri, supraalimentat.
Salonul Auto de la Paris, din același an, marchează debutul unei noi variante: Range Rover Evoque. Bazat pe conceptul LRX, prezentat în 2008, Range Rover Evoque a impresionat încă de la început, numeroase publicații declarându-l "Mașina Anului".
Tot în 2008, Land Rover și Jaguar, unite sub Grupul JLR, au fost vândute de Ford către indienii de la Tata Motors.
A PATRA GENERAȚIE RANGE ROVER
Înlocuirea celei de-a treia generații Range Rover s-a dovedit a fi o treabă mai grea chiar și ca înlocuirea modelului original. Dar, acum, Land Rover beneficia de resursele Tata Motors, care era unul dintre cele mai mari conglomerate ale vremii.
Misiunea devenea și mai grea pentru că și alți producători premium prindeau gustul segmentului. SUV-ul britanic începea să aibă rivali inclusiv de la BMW, Audi și Porsche.
A patra generație Range Rover a fost lansată în 2012, în cadrul Salonului Auto de la Paris. A fost prima care dispunea de o caroserie nouă, confecționată din aluminiu, lucru care i-a permis să fie mai ușor cu 420 de kilograme decât vechiul model. Chiar dacă dimensiunile generale au crescut.
Designul impozant a fost realizat "in-house", iar gama de motorizări includea două propulsoare pe benzină (inclusiv cel de 5.0 litri supraalimentat) și două agregate diesel. În plus, a fost instalată o nouă versiune a sistemului Terrain Response.
A DOUA DIVERSIFICARE A GAMEI RANGE ROVER
În 2013, la Frankfurt, Range Rover primește o versiune cu propulsie hibridă, cu motor V6, de 3.0 litri, și 340 de cai putere. Această motorizare propunea un consum mai mic de combustibil, emisii de noxe reduse, dar asigura aceleași abilități pe teren accidentat.
Pentru a demonstra acest lucru, britanicii au organizat un traseu de 16.000 de kilometri, cu plecare de la uzina din Solihull (Anglia) și sosire la Bombay (India). Această expediție includea chiar și traversarea munților Himalaya.
Au continuat și derivatele, nu doar înlocuirea navei amiral. A doua generație Range Rover Sport a debutat tot în 2013, fiind prezentată de actorul Daniel Craig, cunoscut pentru rolul lui James Bond. Doi ani mai târziu, Range Rover Sport primește o versiune de performanță SVR, acesta fiind primul model fabricat de divizia Special Vehicle Operations.
Pe lângă motorul V8 supraalimentat, care dezvolta 510 CP, acesta putea fi deosebit ușor după cele 4 terminații ale sistemului de evacuare și spoilerul spate exclusiv. În plus, emblemele SVR îți spuneau că nu ai de-a face cu un Range Rover obișnuit.
Diversificarea gamei continuă. Tot în 2015 debutează Range Rover SVAutobiography. Bazat pe varianta cu ampatament lung, SUV-ul duce luxul la un alt nivel. Avea scaune individuale în partea din spate, frigider pentru răcit șampania, tapițerie din piele de cea mai bună calitate și tablete cu touchscreen pentru locurile din spate.
În același an, britanicii își uimesc fanii cu varianta decapotabilă a lui Range Rover Evoque.
Modelul Range Rover Velar intră în scenă în 2017, anul în care Range Rover primește, de asemenea, un facelift. Un an mai târziu făceam cunoștință cu primul Range Rover Plug-in Hybrid.
Sistemul de propulsie dezvolta în total 404 CP și 640 Nm, iar bateria de 13 kWh asigura o autonomie în modul pur electric de până la 40 de kilometri.
UN RANGE ROVER PENTRU ERA ELECTRIFICĂRII
La finalul lunii octombrie 2021, Land Rover a dezvăluit a cincea generație Range Rover. Cel mai luxos SUV al britanicilor venea acum cu o platformă nouă, denumită MLA-Flex, care îi permitea să fie comandat cu ampatament normal sau cu ampatament lung.
Totodată, clienții aveau la dispoziție variante cu 4, 5 sau 7 locuri. Din punct de vedere al designului, a cincea generație Range Rover nu s-a distanțat foarte mult de modelul pe care l-a înlocuit.
A primit, însă, un set de lumini inteligente care au capacitatea de a ilumina drumul pe o distanță de 500 de metri. Mai mult, funcția adaptivă a farurilor full LED poate ilumina 16 zone diferite ale drumului.
Echipa de creație a pus mare accent pe aerodinamică, tocmai de aceea SUV-ul are un coeficient Cx de 0.30. De invidiat în acest segment.
Suspensia pneumatică a rămas standard, la fel și tracțiunea integrală cu diferențial central. Sistemul de direcție activă de pe puntea spate îi permite noului Range Rover să aibă cea mai redusă rază de bracare din gamă: mai mică de 11 metri.
În habitaclu, luxul este la el acasă. Land Rover a instalat aici un instrumentar de bord digital, cu ecran curbat de 13.7 inch, display de 13.1 inch pentru sistemul multimedia Pivi Pro, sistem de climatizare cu filtru care blochează inclusiv virusul SARS-CoV2 și două ecrane de 11 inch pentru locurile din spate.
Dacă este bifată varianta cu 4 locuri, cei de aici mai primesc un ecran de 8 inch între cele două scaune. Să nu uităm de sistemul audio Meridian cu 35 de incinte.
Era electrificării și-a pus amprenta și mai tare pe gama de motorizări a noului Range Rover. Regăsim aici o mulțime de propulsoare convenționale (cu sistem micro-hibrid la 48V) și electrificate, inclusiv două versiuni plug-in hybrid care pot parcurge până la 100 de kilometri în modul pur electric.
În 2024, Range Rover va primi și o versiune 100% electrică, pentru ca transformarea să fie completă.
Tot anul acesta, britanicii au prezentat cea de-a treia generație Range Rover Sport, bazată pe a cincea generație a SUV-ului.
Având o istorie de peste 5 decenii, Range Rover a trecut prin mai multe transformări: de la SUV-ul cu interior care putea fi spălat cu furtunul, la modelul de lux care a ajuns în ziua de azi. În tot acest timp, însă, modelul britanic a rămas fidel rețetei originale, cel puțin din perspectiva abilităților pe care le are în off-road.
pare povestea lui Becali !
de la oi la limuzină de lux !
acum serios: frumos articol
din păcate la trecerea către electric, Land Rover a eşuat, iar Rivian R1S este noua maşină SUV city la modă !!!
Vedeţi că şi Sandy Monroe îşi schimbă "main car, primary car" cu Rivian R1S !
Luxosul de astăzi dacă te lasă n drum chemi platforma și amanetezi apartamentul. Sau vila după caz.
păi să spele balega de pe camera de marşarier