Istoria logo-urilor auto europene
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Istoria marilor producatori de automobile a fost una foarte agitata, unii constructori europeni construind la inceput avioane sau biciclete. Automarket ti-a pregatit o scurta trecere in revista a celor mai importante brand-uri auto, precum si modificarile aduse logoului propriu.
Pentru ca din punctul Alfa a inceput Universul, incepem si noi a va spune despre Alfa Romeo. Asa cum orasele Buda si Pesta s-au unit si au format Budapesta, tot la fel A.L.F.A., acronimul de la Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, s-a alaturat celor de la Romeo (nume venit de la Nicolas Romeo, inginer care a preluat compania in 1914).
Proiectul initial a fost fondat de catre Alexandre Darracq, care mai apoi a colaborat cu Cavaliere Ugo Stella in 1910 si a inceput constructia de automobile. Romano Cattaneo este cel „vinovat” de prezenta sarpelui pe stemele masinilor italiene. In timp ce astepta un tramvai in statia Piazza Castello din Milano, acesta a fost inspirat de crucea rosie de pe steagul milanez, care mai apoi se va alatura sarpelui verde.
Dupa 1916, Romeo Nicolas a transformat Alfa Milano in fabrica de munitii, urmand ca dupa razboi compania sa preia numele patronului si sa devina Alfa-Romeo. Un nume greu pe acele timpuri care s-a remarcat in special in competitii, dar si prin modelele unice care adoptau un design de exceptie inspirat de celebra casa Itale Design.
Aston Martin a luat nastere in 1913, cand Lionel Martin si Robert Bamfold au fondat compania Martin & Bamford Limited la acea vreme. Abia in 1922, Lionel Martin prezenta primul sau automobil Aston, denumit astfel in urma probelor efectuate in raliul de pe dealul Aston Clinton.
Nu putem aminti de Aston Martin, fara sa amintim de numele pereche, James Bond. De culoare argintie si foarte rapid, Aston Martin DB Mark III a fost masina condusa in 1959 de catre Ian Fleming. Productia cinematografica, Goldfinger, a avut ca personaj principal un Aston Martin DB5 dotat cu mitraliera, scaun care se putea catapulta si placute de inmatriculare interschimbabile.
De unde vine insa abrevierea DB? David Brown a fost omul care a preluat firma in 1947 si care a pus in vanzare masini de mare putere cu caroserii de aluminiu: AM DBS, DBS Vantage si DBSV 8, initialele sale fiind preluate de modelele produse.
Daca la inceput literele A si M au fost inconjurate intr-un cerc, dupa 1927 aripile au reprezentat decorul celebrului nume.
Toti stiu acum ca Audi produce modele ca A1, A2 si tot asa pana la R10. Putini stiu insa ce inseamna Audi: "Hark!" in germana, "listen" in engleza si "Audi" in latina. Inceputul companiei se leaga de numele celebrului August Horch, inginer german care a lucrat initial la Karl Benz.
In 1899 si-a creat propria sa fabrica, A. Horch & Cie. Un deceniu mai tarziu, a fost fortat sa-si infiinteze o alta companie, al carei nume era un mister chiar si pentru el. Ideea i-a venit in timp ce-si vizita pertenerul de afaceri, Franz Fikentscher, pe care l-a gasit studiind latina. Cum pe August il chema Horch, iar "Horch!" insemna "Asculta!" in limba germana, Franz a propus ca numele companiei sa fie Audi. Ideea a fost acceptata imediat, astfel luand nastere in 1910 Audiwerke GmbH.
Si cum "Unde-s multi, puterea creste", in 1932 a luat fiinta Audi Union, alianta constituita din Audi, Horch, DKW si Wanderer. Interesant este faptul ca acest logo cu patru inele unite era folosit doar pentru masinile de curse, cele patru companii continuand sa produca masini separat.
Mergand mai departe in istorie, uitata dupa anul 1939, Audi, singura firma care a ramas in viata din cele patru, s-a unit cu Volkswagen si Mercedes in 1965 in vederea unei colaborari atat pe plan tehnic, cat si pe plan economic.
Abia in 1985, Auto Union s-a constituit in compania Audi pe care o cunoastem astazi.
Bayerische Motoren Werke AG sau Bavarian Motor Works, a luat fiinta in 1916 la Munchen, la inceput fiind un atelier de reparatii. Karl Friedrich Rapp si Gustav Otto au fost cei care au pus initial bazele firmei, fiecare dintre ei fiind directori la doua fabrici distincte de productie a aeronavelor.
Rapp si Otto nu erau deloc familiarizati cu industria constructoare de masini, oamenii de baza care au stat in spatele BMW fiind Josef Popp, Max Friz si Camillo Castiglioni. Aceste trei personalitati au facut posibila dezvoltarea in timp a companiei, asigurand o baza tehnica trainica.
Cercul din sigla BMW provine de la logo-ul companiei Karl Rapp, care se ocupa de constructia de avioane de mici dimensiuni. Culorile alb si albastru vin de la steagul bavarez, pe vremea aceea toate avioanele fiind vopsite in aceste nuante.
In timpul Primului Razboi Mondial, BMW a fost principalul distribuitor de avioane. Esecul Germaniei i-a facut pe conducatorii companiei sa-si schimba planurile, incepand sa produca saboti de frana, motorete, motociclete si in final masini. Mai este de remarcat aici faptul ca BMW este printre singurele companii care si-au pastrat numele si sigla inca de la lansarea lor pe piata.
Asemeni companiei Alfa Romeo, Fiat isi are radacinile tot in Torino, cunoscuta pe atunci sub numele de Fabbrica Italiana Automobili Torino. Unul dintre cei mai mari producatori de automobile din Italia si chiar din Europa, a fost fondat in 1899 de un grup de entuziasti, in frunte cu Giovanni Agnelli. Chiar si in zilele noastre, numele Agnelli a ramas in consiliul de conducere al firmei.
In paralel cu construirea de masini de curse, asa cum se obisnuia pe atunci, FIAT a trecut pe segmentul producerii de masini de serie. Pana in 1967 a fost pe locul intai ca producator de automobile in Europa, fiind apoi detronat de rivalii de la Volkswagen.
Istoria FIAT se leaga in mod direct si de marcile Ferrari si Lancia, acestea intrand de mult timp sub umbrela firmei din Torino. Mai apoi, FIAT isi dezvolta influenta inspre U.R.S.S. si Republica Populara Polona, instaland noi linii de fabricatie sub licenta.
In 1960, directorul de design s-a uitat spre fabrica in timpul unei furtuni puternice, observand numele FIAT sub forma a cinci linii oblice, de aici luand nastere logo-ul ciudat adoptat de italieni.
Despre producatorul francez Peugeot se spune ca reprezinta cel mai vechi stindard al industriei auto. In 1812, doi frati, Jean-Pierre si Jean-Frédéric Peugeot, au convertit moara lor de vant intr-o fabrica specializata in lucrari metalice. Decenii la rand, familia Peugeot construia bunuri din metal, masinarii, umbrele, masini de cusut si mai apoi biciclete, dupa 1885. Peugeot a reprezentat in acele timpuri cel mai mare producator de biciclete din Franta.
Dupa 4 ani, in 1889, Armand Peugeot a construit primul automobil cu aburi, iar in 1890 a produs un model cu propulsie pe benzina tip Daimler. Justin Blazer a avut ideea imortalizarii leului pe sigla Peugeot in 1847, animal care a fost inscriptionat si pe steagul Regiunii Franche-Comté. Simbolul leului s-a dorit a reprezenta calitatea inalta de care dadeau dovada lucrurile iesite din curtea Peugeot.
Tot Justin Blazer a avut ideea de a propune familiei franceze sa se reprofileze pe masini. In 1842, Peugeot a inventat rasnita de piper, al carei mecanism a ramas neschimat vreme de peste 150 de ani.
In 1898, Louis Renault construieste primul sau automobil cu motor De Dion Bouton, locul de productie nefiind altul decat propria-i curte. In scurt timp a primit mai multe comenzi pentru realizarea de modele, astfel ca la sfarsitul aceluiasi an, alaturi de fratele sau, Marcel, infiinteaza compania Societe Renault Freres, cu o productie de 77 de autoturisme.
Sediul firmei avea sa fie in Boulogne-Billancourt, Franta, avand ca logo cele trei initiale ale fratilor Renault: Louis, Marcel si Ferdinand. Noua marca isi capata reputatia dupa cursele de la Paris-Viena si Paris-Bordeaux.
In 1908 ajunge sa produca 4.000 de unitati pe an, urmand ca in timpul razboiului mondial sa ajunga sa construiasca tancurile FT-17. Sigla trece si ea prin modificarile razboiului, infatisand o perioada un tanc.
Constructorul francez reuseste sa se evidentieze dupa razboi cu modelele aparute in 1927, Monasix, Monaquatre si 4 CV. In 1927, Victor Vasarely a fost cel care a transformat emblema Renault intr-un romb atat de familiar astazi.
Asemeni companiei BMW, Saab construia la inceput avioane necesare Flotei Aeriene a Suediei. Chiar si in reclamele de astazi, se remarca faptul ca modelul adopta un design asemanator bolizilor aerieni. Compania Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB) a fost infiintata in 1937 si a avut mai apoi multe succese in ceea ce priveste randamentul si performantele obtinute in cadrul raliurilor de atunci.
Primul prototip aparut in 1946 a fost testat pe o distanta de 530.000 de km in conditii severe de mediu, modelul numindu-se 92001 sau "ursaab". Dupa un an de la aparitia primului automobil, a fost lansat si SAAB 92, denumit astfel pentru ca a fost proiectul cu numarul 92 infiintat de companie, precedentul 91 fiind un avion.
In frunte cu un logo ce reprezenta griffon-ul, fiinta legendara cu cap de vultur si trup de leu, in 1947 s-a fondat Saab Automobile. Scania-Vadis a fost partenerul SAAB timp de cateva decenii, dupa care in 2000 firma suedeza a fost preluata de General Motors.
VOLKSWAGEN
Ultimul, dar nu cel din urma, reprezinta in momentul de fata producatorul numarul unu de automobile din Europa. In anul 1934 inginerul Ferdinand Porsche incepe sa studieze proiectele de executie ale unui autoturism popular in cadrul uzinei NSU. Dupa 4 ani de zile, la Wolfsburg este fondata uzina care avea sa produca viitoarele autoturisme Volkswagen.
Cea de-a doua mare conflagratie mondiala intrerupe constructia in serie la uzina Volkswagen, locul acestora fiind luat de amfibiile Kubelwagen si Schwimmwagen. Productia de autoturisme a reinceput in anul 1945, iar dupa doar trei ani se fabricasera deja 20.000 de unitati. Compania se dezvolta incredibil de mult, in luna noiembrie 1972 ajungand sa totalizeze 20.000.000 de unitati produse.
Franz Xavier Reimspiess este angajatul Porsche care a castigat concursul de design organizat pentru stabilirea logoului VW. Pentru realizarea sa, a primit o suma modica de doar 400 de dolari.
via | Neatorama
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din General
-
Potrivit unor noi informații apărute în presă, conducerea Grupului Volkswagen ia în calcul să renunțe la ideea de a închide câteva dintre fabricile sale din Germania. În prezent, grupul german poartă mai multe negocieri cu sindicatul muncitorilor. (13.12)
-
Asociația Constructorilor Europeni de Automobile va avea un nou președinte începând din 2025. Noul președinte al asociației va fi Ola Kallenius, actualul CEO Mercedes-Benz. (11.12)
-
Partidul Popular European, cea mai mare grupare politică din cadrul Uniunii Europene, dorește să modifice acordul de interzicere a vânzărilor de mașini noi cu motoare termice din 2035. PPE vrea să permită vânzarea de mașini noi cu motoare termice și după 2035. (11.12)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
- BMW: Toate modelele diesel, produse în Germania, alimentate inițial cu ulei vegetal hidrotratat
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
Comentarii (28)