Interviu cu Tiff Needell (Fifth Gear): "Am visat de când mă ştiu să fiu omul maşinilor"
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
În România, când zici emisiune auto adevărată, zici fie Top Gear, fie Fifth Gear. Dacă Top Gear este un nume ultracunoscut la noi, iar oamenii din spatele său au devenit unele dintre cele mai apreciate vedete de televiziune din lume, Fifth Gear este apreciată mai ales de pasionaţii de maşini care vor mai puţin spectacol şi mai multă informaţie. În vârful ierarhiei celor două emisiuni stau două nume grele ale entertainment-ului britanic: Jeremy Clarkson pe de o parte, Tiff Needell pe de altă parte. Să fii anunţat că vei avea o discuţie faţă în faţă cu Tiff Needell este ca şi cum ai primi un tort de căpşuni după o perioadă bună în care ai mâncat pâine cu sare. E o plăcere să laşi în spate discuţiile despre planuri auto, strategii şi poveşti seci servite printre dinţi şi manuale de marketing de unii dintre oamenii care conduc industria şi să vorbeşti despre maşini cu un tip deschis, amuzant şi plin de savoare. Are 60 de ani, a fost fondatorul BBC Top Gear, show pe care l-a prezentat timp de 14 ani, iar din 2002 a trecut la Channel 5, cu întreaga echipă, unde a inventat Fitfh Gear. Printre altele, în CV-ul lui Tiff stau două curse în Formula 1 (1980, cu Unipart Racing Team) şi mai ales câteva apariţii în Cursa de 24 de ore de la Le Mans, competiţie a cărei simplă evocare - am văzut în timpul interviului - îl face să fie fericit. Pe Tiff îl puteţi vedea, ca de obicei, pe Discovery Channel. Fifth Gear (sau În viteza a cincea, aşa cum este tradus show-ul în limba română) reîncepe în curând cu un nou sezon, al 20-lea, în fiecare sâmbătă de la ora 10. Tiff va avea treabă - printre altele - cu Lamborghini Aventador, iar colegii săi, Vicki, Jonny şi Jason, vor testa Mini Coupe, noul Ford Mustang sau gama electrică de la Renault. Nu vor lipsi nici teste cu Range Rover Evoque pe cel mai abrupt deal din Anglia sau o evaluare în stil Fifth Gear a celei mai economice maşini de pe planetă. |
AUTOMARKET: Încep cu o întrebare legată de motorsport. Ai fost activ pentru o perioadă în Formula 1 în anii '80, consideraţi de glorie ai acestui sport. Cum era pe atunci competiţia şi ce s-a schimbat între timp? Crezi că Formula 1 de azi merită să fie urmărită?
TIFF NEEDELL: Evident, pe vremea mea era mult, mult, mult mai greu decât acum (râde). Maşinile de acum sunt mult mai uşor de pilotat. Când pilotam noi, totul era manual, ştiai că trebuie să schimbi treptele de viteză mecanic, nu era niciun computer între tine şi motor, era o experienţă mult mai directă, mai exactă. Astăzi, maşinile moderne sunt atât de rapide, încât precizia, concentrarea şi condiţia fizică trebuie să fie la un nivel mult mai ridicat decât pe vremea mea. Astăzi e mai uşor de condus maşina, e un stil complet diferit de pilotaj. E mult mai uşor să schimbi vitezele, poţi retrograda în mijlocul virajului, când frânezi sau când accelerezi puternic. Dar a rămas un sport fantastic. Până la urmă, indiferent că vorbim de anii '50, '60, '70, '80 sau de vremurile de azi, doar 24 de piloţi - cei mai buni - se află pe pistă. Ştii, la fotbal, de exemplu, fiecare echipă are 24 de jucători...
Care e favoritul tău în Formula 1?
Eu ţin cu Jenson Button. Dar cred că cel mai bun pilot e Sebastian Vettel, chiar dacă valorile sunt foarte apropiate. Ştim cu toţii că pilotul trebuie să fie bun şi că maşina trebuie să fie bună, deci un pilot bun e de fapt o combinaţie între toate acestea. Dar Vettel e foarte rapid atât pe un singur tur, cât şi în cursă, în timp ce Button nu e atât de bun în calificări. Încă nu are acel ceva care îţi trebuie în calificări, dar în cursă e la fel de bun ca orice alt pilot.
PILOTUL TIFF NEEDELL
Tiff, ai pilotat în cele mai importante competiţii din lume.
Formula 1 a fost, evident, vârful carierei mele de pilot, e o competiţie în care maşinile sunt făcute doar pentru a concura pe circuit, fără niciun compromis. Dar am participat la 14 ediţii ale Cursei de 24 de ore de la Le Mans şi am fost foarte norocos să prind anii '80, când în Grupa C erau maşini fenomenale: Porsche, Nissan, Mercedes, Toyota, Mazda, Jaguar. O formulă fantastică. Ştii, când se lasă noaptea la Le Mans sau când începe să se lumineze în zori simţi lucruri cu adevărat speciale. Te afli într-o maşină de curse pe circuit în timp ce ziua se schimbă în noapte şi noaptea în zi şi alergi la maximum cu o maşină de curse pe un circuit de modă veche de 13 kilometri şi jumătate. Din punctul de vedere al experienţei, absolut nimic nu e peste Cursa de 24 de ore de la Le Mans.
Tiff Needell şi Eje Elgh înainte de Cursa de 24 de ore de la Le Mans din 1987
Se vede că eşti jurnalist, povesteşti cu foarte mare pasiune.
(Râde) Da, aşa este. Dar cu aceeaşi pasiune îţi spun că trebuie să scoată motoarele diesel din competiţiile sportive cu maşini.
Apropo, Stirling Moss s-a retras din cursele auto la 82 de ani. Tu ai 60, îl vei depăşi?
Da, evident. Vreau să mă prindă 85 de ani pe circuit, dacă Stirling Moss a putut 82 (râde). Dar, dacă mă gândesc mai bine, eu nu voi folosi niciodată cuvântul "retragere", deci practic voi sta pentru totdeauna în cursele auto.
Eşti jurnalist auto şi pilot de performanţă. Care dintre aceste două meserii îţi aduce cele mai mari satisfacţii? Cum vezi diferenţele dintre lupta pentru audienţă şi cea pentru podiumuri?
Când eşti pilot, eşti de unul singur şi faci ce crezi tu că trebuie făcut pentru a câştiga. Bineînţeles, ai echipa în spate când eşti la boxe, dar după ce ai ieşit de acolo eşti tu cu maşina, chiar dacă - mă repet - astăzi maşina înseamnă şi foarte multe multe computere care te ajută. Oricum, succesul unui program de televiziune este mai degrabă un rezultat de echipă decât unul individual. Deci e un lucru diferit, chiar dacă pot spune că directorul de platou este team managerul meu sau că sunetiştii şi cameramanii sunt mecanicii. E tot un efort de echipă, dar televiziunea este un rezultat de echipă mai evident decât motorsportul.
Tiff Needell şi Derek Bell la Silverstone în 1988
PREZENTATORUL TIFF
Închei întrebările din motorsport şi trec la acel Tiff pe care îl ştim cu toţii de la televizor. Când ai realizat că întreaga ta carieră se va desfăşura între maşini?
Am visat de când mă ştiu să fiu omul maşinilor. De fapt, tocmai am publicat autobiografia mea, Tiff Gear, o carte pe care ţi-o recomand cu multă căldură (n.m. prefaţa e scrisă de Jeremy Clarkson, unul dintre vechii preteni foarte buni ai lui Tiff), iar acolo am povestit cum tatăl meu mă ducea la curse încă de când de-abia mergeam în picioare. Mă uitam prin gard la Stirling Moss, Jim Clark şi Graham Hill şi visam să fiu şi eu ca ei. Nu am crescut însă într-o familie bogată şi nu am crezut că-mi voi realiza vreodată acest vis, însă am strâns bani să merg la Şcoala de Pilotaj de la Brands Hatch şi am făcut asta, chiar dacă eu încă credeam că e doar un hobby. Am terminat facultatea de Construcţii Civile, construiam poduri, iar în paralel m-am trezit câştigând un Lotus 69 de Formula Ford (n.m. a câştigat monopostul într-un concurs organizat de revista Autosport). Şi mi-am spus "Ştii, de fapt acum eşti pilot de curse".
Mai ţii minte care era maşina ta preferată atunci când erai copil? Un poster, un sunet, o amintire specială legată de o maşină?
Dintotdeauna am fost atras de Lotus, pentru că Jim Clark pilota pentru Lotus. Am iubit Lotus 15 - una dintre primele mele maşini - şi am privit întotdeauna cu dragoste Lotus 25 şi Lotus 49, pe care le consider cele mai frumoase maşini de curse din toate timpurile. Deci pasiunea mea pentru motorsport nu m-a lăsat să am maşini preferate între cele de stradă. Mi-au mai plăcut Jaguar D-Type, Porsche 917 şi Ferrari 512, maşini speciale la vremea lor.
Eşti co-prezentator Fifth Gear, scrii din acest an pentru revista Evo şi faci echipă cu băieţii de la Top Gear pe scenă în show-ul Top Gear Live, fost MPH. Cum se vede colaborarea dintre rivali din interior?
Îmi face o mare plăcere. Cred că jurnaliştii auto şi prezentatorii TV ai show-urilor auto formează o mare familie. Suntem cu toţii fanatici, fani ai maşinilor şi nu cred că îi pasă cuiva cine deţine afacerile şi cine are fiecare revistă sau show TV. Dacă mergem la o lansare de maşină, ne simţim bine cu toţii, deci chiar cred că în lumea auto există o familie mare şi fericită. Nu ne uităm unii la alţii ca la nişte concurenţi, ci ca la nişte fraţi şi surori, deci sentimentul e unul foarte plăcut.
SFATURILE LUI TIFF
Ce sfaturi ai pentru un tânăr care vrea să intre acum în jurnalismul auto?
Trebuie să ştie cât mai multe lucruri despre maşini, să îi contacteze pe cei de la ziarul local al oraşului şi să-i convingă să-l lase să scrie articole despre maşini. Oricine poate astăzi să îşi facă un blog propriu şi să scrie. Evident, trebuie să ştii să conduci şi trebuie să ai propriile opinii despre maşini, nu să le foloseşti pe cele pe care biroul de presă al unei mărci le-a scris pentru tine. Trebuie să ai încredere în propriile opinii şi să simţi diferenţele dintre maşini. Asta face diferenţa dintre un tip care doar scrie şi unul care ştie ce scrie despre o maşină.
Eşti activ şi în Social Media, ai un cont de Twitter (@tiff_tv) şi unul de Facebook. Cum vezi zona asta din punctul de vedere al unui tip care a tercut prin mulţi ani de experienţă?
Folosesc doar Twitter, pentru că pagina de Facebook e construită de alţii pentru mine. Dar îmi place Twitter pentru că e amuzant. De fiecare dată când avem o cursă de Formula 1 pot să scriu un comentariu controversat şi să văd cum reacţionează lumea. E amuzant, chiar îmi place Twitter, cred că nivelul oamenilor de pe Twitter e bun. Nu trebuie să faci foarte multe, mesajele ajung de jur împrejurul lumii şi e foarte plăcut să vezi comentariile tuturor.
O ultimă întrebare: cum arată imaginea preferată a lui Tiff? Într-un pub cu prietenii urmârind o cursă lângă o bere bună sau pe un circuit închiriat cu nişte maşini adevărate?
O, ce întrebare grea! (râde). În pub sună foarte bine. E greu de spus ce prefer, pentru că-mi place să stau cu prietenii într-un pub şi să urmăresc un Mare Premiu la televizor, dar îmi place şi circuitul. Să spunem că merg ziua pe circuit şi seara în pub, e ok aşa?
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din Interviu
-
În cadrul unui eveniment găzduit de Centrul de Design Dacia din București, constructorul de la Mioveni și-a prezentat piloții și mașina cu care este gata să cucerească Raliul Dakar din 2025. Echipajul Dacia Sandrider este format din Cristina Gutierrez, Nasser Al-Attiyah (câștigător de 5 ori al Raliului Dakar) și Sebastien Loeb (câștigător de 9 ori al Campionatului Mondial de Raliuri) cu care am avut ocazia să realizăm și un interviu. Dacia deja a înregistrat o victorie la evenimentul Rally Raid din Maroc. (14.11)
-
În cadrul evenimentului organizat de Nissan la Le Mans, în cadrul căruia am văzut noul monopost de Formula E, am avut ocazia să îi luăm și un interviu lui Lucian Gheorghe, românul care antrenează creierul piloților Nissan din competiția electrică. (18.10)
-
Automarket a avut ocazia de a sta de vorbă cu celebrul pilot Ken Block la standul Ford, în cadrul Salonului Auto de la Geneva. (03.01)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- STUDIU: Doar 1% din proprietarii de mașini electrice ar reveni la termice
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
Imi place ca old fashion, un purist in ceea ce privesc masinile si motorsportul.Felicitari pentru interviu, desi as fi vrut sa vad mai mult intrebari :)
As fi interesat sa vad episodul cu Sandero accidentat de Top Gear, mi-l puteti recomanda de pe ceva site ? Multumesc.
Si eu imi doresc sa devin macar un mic ,,TIFF" :)) insa mai am mult de muncit.
Cred ca la stiri de genul asta se vede cine e cu adevarat pasionat de masini si are habar cat de cat despre ele, pentru ca "trebuie să ai încredere în propriile opinii şi să simţi diferenţele dintre maşini. Asta face diferenţa dintre un tip care doar scrie şi unul care ştie ce scrie despre o maşină."
P.S.: Pe cand un interviu si cu J.C. :))
@SaabCuantic
Nu ştiu de unde ai prins ideea că nu te înţelegi cu mine :) Apreciez opiniile tale şi consider că sunt unele dintre cele mai corect construite între cele ale userilor noştri fideli. Problemele tale nu au legătură cu Automarket sau cu Mircea Meşter, ci cu alţi useri :)
Sunt un fan la Top Gear, dar imi place foarte mult si Fifth Gear...ce e drept, TG este de fapt un pamflet cu si despre masini, pe cand Fifth Gear este mai aproape de formatul clasic al unei emisiuni auto, bineinteles realizata cu un profesionalism exemplar.
Felicitari Mircea pt. interviu. Iar acum o intrebare pentru tine. Cum te-ai simtit cand ai fost fata in fata cu Tiff? Adica, totusi, e un etalon in domeniul jurnalismului auto.
In rest, e chiar bun interviul si in sfarsit, mai vedem si chestii originale pe Automarket.
s-a auzit? poate anul asta numai schimbam notele de pe o seara pe alta si nici nu valoram modelele dupa tara de provenienta.
Omul Tiff Needell imi place foarte mult, pentru pasiunea dovedita, pentru implicarea deosebita in motorsport. Vocea calda si ochii care stralucesc, atunci cand vorbeste despre pasiunea sa, spun totul. Si cred ca mai are acel ceva: o deosebita modestie, care-l determina sa spuna si altora cu drag, despre pasiunea sa. Un model despre ceea ce este sanatos sa insemne pasiunea adevarata.
Cat despre Tiff, reprezinta exact jurnalistul ideal de autoshow! Daca emisiunea lui ar dura 24 de ore din 24, pe bune daca as mai schimba canalul...De fapt, cuvintele noastre omagiale par prea sarace pentru a-l defini fidel pe acest colos pilduitor! Bafta in continuare, Tiff, iar din respect pentru dumneata nu uitam s-o tinem in...viteza a cincea :)
Pasiunea insemna acel vis pe care il avem de cand suntem copii, asa cum marturiseste Tiff Needell. Cand nu uitam visul, pasiunea exista frumos si la varsta maturitatii. Tiff Needell ne dovedeste atat de bine ca este posibil sa traim cu sportivitate si bucurie pasiunea care ne anima. Pasiunea poate exista frumos, chiar daca nu vom avea vreodata participarile si palmaresul celor care sunt in varf, dar care reusesc atat de bine sa se faca simtiti printre noi. Pentru ca pasiunea exprimata frumos se transmite si inspira.
Deosebite multumiri pentru Mircea Mester, interviul este ca un dar frumos care zambeste tuturor!