Interviu cu designerul-sef VW: "Toate modelele VW vor avea fata noului Golf"
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
In seara lansarii noului VW Polo, Automarket a stat la aceeasi masa cu directorul de design al Grupului Volkswagen, cunoscutul Walter Maria de' Silva. Italianul de la carma grupului german a raspuns tuturor intrebarilor pe care i le-am adresat, discutia alunecand de la viitorul Volkswagen la Alfa Romeo si chiar la Dacia. Walter de' Silva si-a inceput cariera de designer la Alfa Romeo, acolo unde a intrat in randul celor mai apreciati designeri ai lumii prin crearea unuia dintre cele mai frumoase modele din ultimele decenii: Alfa 156. La sfarsitul anilor '90, de' Silva a trecut la SEAT, de unde a fost promovat, acum trei ani, in functia de designer-sef al intregului grup Volkswagen.
Printre modelele de top desenate de italianul de 58 de ani se numara, pe langa Alfa Romeo 156, si Alfa 147, ultimul Seat Cordoba, actuala familie Leon/Altea, dar mai ales gama recenta a celor de la Audi (Q7, TT, A4, A5, A6). Walter de' Silva este cel care a impus noua grila single-frame in gama Audi si noile linii de design ale gamei Volkswagen, el fiind omul care a scos pe piata noul Golf 6 si noul Polo.
- Alfa Romeo 156 dinainte de facelift este o masina frumoasa, care va intra in istoria auto. Spun asta fara a risca sa gresesc, chiar daca eu am desenat aceasta masina. Chiar si astazi a ramas una dintre cele mai proportionate creatii de pe sosea. Am realizat primul desen al lui Alfa 156 intr-o intalnire extrem de plictisitoare cu sefii Fiat de atunci.
- Eu am trait pentru Alfa Romeo. Daca vrei sa transformi Alfa Romeo intr-o marca trendy lansand un model ca MiTo, totul e OK. Insa la MiTo, la fel ca in cazul lui 159, exista o problema de proportii. La acest nivel trebuie sa utilizezi o platforma noua si dedicata, pentru ca imprumutul unei platforme vechi de la un model deja existent nu inseamna calitate.
- Noul Polo este construit de la zero si initiaza o linie cu o puternica identitate de marca. Designul lui Polo poate fi considerat unul responsabil. Polo este proiectat pentru un viitor care dupa aceasta criza va fi cu siguranta diferit.
- Partea frontala de la Golf si Polo va fi semnul urmatorilor ani la Volkswagen. Si ma refer la urmatorii 10 ani. Designul nostru nu e conservator, ci este bazat pe linii simple. E o diferenta enorma intre aceste doua concepte. Cuvintele care caracterizeaza noul Polo sunt estetica, protectie, functionalitate, eleganta si simplitate.
- Noul Polo iese in evidenta prin simplitate. Tinerii din ziua de astazi sunt foarte atrasi de formele simple. UItati-va la iPhone. E cel mai bun exemplu ca simplitatea preia controlul. Iar simplitate inseamna responsabilitate. Toate masinile de succes au fost simple, au avut un design curat. Nu exista nici macar o masina cu design complicat in istoria auto care sa fi avut succes.
- In comparatie cu ce se intampla in industrie cu 15 ani in urma, acum trebuie sa desenezi o intreaga familie de masini, nu un simplu model.
- In fiecare dimineata cand ajung la birou am in fata proiectele a 120-130 de modele care vor aparea pe piata in urmatorii ani. Ma refer la modelele tuturor marcilor din Grupul Volkswagen.
- In industria auto exista trei tipuri de designeri: Leader, Follower, Copier. Nu trebuie sa copiem niciun alt design de pe piata. TREBUIE sa ne dezvoltam propria logica si propriile linii. Cand am venit la Volkswagen, am oprit toate proiectele de design si le-am refacut. Nu puteam risca sa ajungem la situatie in care liderul copiaza urmaritorul.
- Peugeot vrea sa aiba un %u201Csentiment de familie%u201D cand e vorba de designul modelelor sale. Poate sa iti placa sau nu. Dar filosofia e corecta. Strategia in design inseamna ca trebuie sa planuiesti viitorul indepartat inca de astazi. Toate companiile auto care dispun de o strategie pe termen lung vor castiga.
- Regulile noi de siguranta nu sunt o ingradire pentru design, ci o oportunitate. De altfel, atunci cand mi-am inceput cariera in design, nu existau centuri si nu existau airbag-uri. Toate au venit pe parcurs si m-am adaptat. In momentul in care esti ingradit incepe creativitatea. Inchisoarea inseamna provocarea limitelor. Esti mult mai creativ in inchisoare decat esti in libertate.
- Exista o problema reala in relatia design-marketing. Atunci cand vad o masina pe strada, pot sa spun clar daca ea este rezultatul designului sau al marketingului. In cazul Mercedes CLS, de exemplu, pot sa spun clar ca masina este rezultatul marketingului. De asemenea, Seat Exeo este o oportunitate de marketing. Iar in perioada de criza prin care trecem, Exeo s-ar putea sa devina o surpriza de piata. In cazul lui Exeo, designul nu este un element esential.
- Viitorul proiect al marcii Volkswagen este legat de dezvoltarea familiei de modele mici care incepe cu citadinul Up. La Audi, proiectul imediat este dezvoltarea lui A1. La Seat este vorba de noul Leon. Oricum, pana la Salonul Auto de la Geneva 2011 veti avea in fata intreaga noua gama Volkswagen.
- Noul Audi A1 va face parte din segmentul mic doar prin dimensiuni.
Diferentele vor fi clare in materie de performante, feeling, calitate. Masina va fi 100% un Audi. - Fiecare proiect este o noua provocare. Nu pot sa spun ca prefer sa desenez modelele unui segment sau ale altuia. Am desenat Audi R8, dupa care am creat noul Volkswagen Polo. Cert este ca o masina mica este mult mai greu de desenat decat una mare. O masina sport se deseneaza usor, pentru ca nu esti foarte ingradit de buget.
- Sunt foarte multumit de Audi, incep sa fiu multumit de Volkswagen, continuam cu Seat. Acum un an, am inceput sa schimbam Skoda. Cred cu tarie faptul ca Skoda are foarte mult potential. Ultimele modele Skoda dispun de un %u201Cfamily face%u201D. Problema celor de la Skoda e legata de faptul ca designul vechilor modele a fost mult prea clasic. Problema la Seat este ca marca trebuie sa isi defineasca pozitia pe piata.
- Modelul pe care as fi vrut sa il desenez este Citroen DS.
-
Am o parere buna despre designul modern al unor modele retro. Totusi, cate modele de acest tip exista? Mini, Fiat 500, Beetle. Nu cred ca Citroen si-a definit clar ce vrea sa faca cu noul DS. De fapt, noul DS nu are legatura cu ce a fost DS-ul la vremea lui. Fiat Topolino nu va fi, de fapt, o reeditare a modelului vechi decat prim nume. Este imposibil sa redesenezi originalul Topolino.
- Beetle-ul original nu a fost o jucarie, a fost o masina in adevaratul sens al cuvantului. Actualul Beetle e mai mult o jucarie. Ei bine, viitorul Beetle va fi de asemenea o masina.
- Noul Ford Fiesta pacatuieste printr-un design exagerat. (n.r. expresia folosita de Walter de%u2019 Silva este %u201CThe new Fiesta is clearly overdesigned%u201D).
- Audi A5 este cea mai frumoasa masina pe care am creat-o vreodata. Cand am creat A5 am fost inspirat de modelele italiene granturismo (GT).
- In 2001, am desenat o posibila grila a unor modele Audi pe cand eram la Martorell (n.r. sediul central al Seat). Acel desen se afla acum inramat pe peretii casei unuia dintre sefii mei. Langa desen am scris si un fel de dedicatie: Intr-o zi, toate modelele Audi vor arata asa. Acea grila este acum denumita single-frame si este prezenta astazi pe toate modelele Audi.
- Dacia este un concept extrem de interesant. Modelul Logan a avut cateva probleme de design, insa acest aspect a inceput deja sa se imbunateasca simtitor. Prefer Dacia in fata altor marci pentru ca proiectul in sine este unul foarte onest.
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din Interviu
-
În cadrul unui eveniment găzduit de Centrul de Design Dacia din București, constructorul de la Mioveni și-a prezentat piloții și mașina cu care este gata să cucerească Raliul Dakar din 2025. Echipajul Dacia Sandrider este format din Cristina Gutierrez, Nasser Al-Attiyah (câștigător de 5 ori al Raliului Dakar) și Sebastien Loeb (câștigător de 9 ori al Campionatului Mondial de Raliuri) cu care am avut ocazia să realizăm și un interviu. Dacia deja a înregistrat o victorie la evenimentul Rally Raid din Maroc. (14.11)
-
În cadrul evenimentului organizat de Nissan la Le Mans, în cadrul căruia am văzut noul monopost de Formula E, am avut ocazia să îi luăm și un interviu lui Lucian Gheorghe, românul care antrenează creierul piloților Nissan din competiția electrică. (18.10)
-
Automarket a avut ocazia de a sta de vorbă cu celebrul pilot Ken Block la standul Ford, în cadrul Salonului Auto de la Geneva. (03.01)
- FOTOSPION: Primele imagini cu noua Dacia Jogger facelift
- Aceștia sunt finaliștii pentru titlul de Mașina Anului 2025 în Europa: Dacia Duster pe listă
- Interviu cu Sebastien Loeb, legenda vie din WRC: "Dacia mi-a dat șansa să îmi trăiesc, în continuare, pasiunea"
- Exemplar unicat Lamborghini Revuelto Opera Unica: aplicarea vopselei a durat 480 de ore
- Noul Audi A5L debutează în China: ampatament lung și formă de sedan clasic
GT-"diferit" de tiparul comun, ar fi seria 6 de la BMW, (dar nici asta nu-mi place, doar ca e diferit)... CLS-ul a avut un impact mult mai mare (sa nu ne legam de faptul ca e primul GT cu 4 usi), decat o sa aiba vreodata A5-ul
Personalizarea unei linii de model (pe mai multi ani) DA sunt de acord, DAR toate modelele unui producator sa fie la fel... nu prea sunt de acord.
Golf = Polo = Touareg = Passat (azi maine)... ce naspa.
Cat de brutal si sportiv si nervos e moaca lu Golf, atat de plictisitoare si simpla este fundul, un fel de KISS (keep it simple, stupid)
Despre Seat... in afara de Leon-ul nou, toate sunt groaznice.
Skoda ? noul Superb (desi e masina mare si mult mai usor decat una medie) a iesit super proasta, pune un S-class langa un Skoda Superb si e diferenta de 20 de ani.
BMW seria 5 nu e simpla, si e reusita, seria 1, o masina f f f reusita din punct de vedere al desing-ului nu are absolut nimic cu fratii mai mari, sa nu mai vb de seria 3.
(seria 7 intr-adevar e o prastie...).
Citroen C6, C5 - nu prea multe in comun.
Ford Fiesta chiar ca este obositor la design...
Iar despre Alfa Romeo... sincer de la modelul 164 parca nu a scoc nimic original... PANA LA MiTo. In sf ceva original iar el se leaga de sasiu? parca vb de design.
si speram ca intr-o zi Volvo sa aiba acel single frame, si cu formele lui colturoase chiar ii statea bine...
... vreamea a trecut, iar eu m-am facut "altceva"... :((((((((((((
Mie mi se pare destul de aiurea sa fie asa, pentru ca se va ajunge, asa cum zicea si moa, ca modele VW sa fie ca si modelele Audi, adica toate la fel. Nu o sa mai sti care-i unu, care-i altu... o sa fie ceva foarte monoton.
Foarte frumos, pacat ca nu-i penalizeaza cumparatorii pentru aceasta modalitate "urata" de cost reduction.....
vorbim despre design de masini, tu la ce impact crezi ca m-am referit.
la vanzari nu ma pricep DAR simplu la creier tre sa fii daca ai avea posibilitatea (financiara) sa alegi intre un A5 si un CLS, si alegerea sa o faci doar pe baza design-ului (fara sa ne uitam la motor, fiabilitate, cheltuieli etc) si tu sa-ti iei A5, chiar daca CLS-ul are azi maine un deceniu...
A5-ul nu aduce ABSOLUT nimic nou ca design la cat. GT. Poate tie ti se pare ceva TARE A5-ul deoarece este primul lor GT
DAR CLS-ul? comparai linia de design-ul a masinii cu ceva din trecut?
Pt A5, uite aici: Mercedes E class coupe, Jaguar xf... si sa nu mai vb despre droaia de GT-uri americane...
pt cei "simpli"... mie i-mi place atunci cand trece o masina pe strada, sa zic mai mult decat Audi, sau Mercedes, sau Citroen...
i-mi place sa zic asa... UITE asta este Audi A6, Primul Audi A6, ce design superb. si asa a fost. Ce a facut Audi din prima generatie a lu A6 nu a reusit NICI pe departe sa faca cu acest A5.
si mie i-mi plac liniile simple si clare la o masina... DAR nu la toata gama de masini... nu incerca sa ridici A4 la desig-ul lu A8, deorarece nu-l vei ridica pe A4 SUS ci il vei aduce pe A8 JOS...
Baiatul asta De Silva are viziune, dar ne paseaza foarte usor.
A fost finutz cand a afirmat de Dacia, insa acest brand nu ar mai fi trebuit sa fie in portofoliul Renault la inceput de secol 21. Nu poate fi un brand bun pt categoria sa, desi respect munca francezilor de a crea un concept low-cost. Dacia, Lada, Geely......toate astea suna ca dracu. Ceva nu se leaga. Ar fi trebuit mers pe rebranduire. NOTA BENE: Cei de la Toyota nu s-au putut impune in america doar cu denumirea asta nici daca s-ar fi dat ei peste cap, asa ca au introdus un brand nou, bun, de origine latina - Lexus. Un brand bun ramane un brand bun. Dacia suna a ceva taranesc, comunist, arhaic, o marca resuscitata cu disperare in speranta aruncarii pe piata a unei tehnologii low-cost. Dar de bine de rau, buna si in forma asta in care este, altfel ramaneam tot niste primitivi cu troace de dacia 1310.
Deci, d-l De Silva a fost doar diplomat la faza asta. Nimic mai mult.
Referitor la ce spune acest designer despre conceptul de simplitate vs. conservatorism.....pai insul asta confunda niste chestii. Prin definitie grupul VAG este conservator (ca si grupul Porsche de ex), dar adopta conceptul de "splendida simplitate" (simplu, curat, functional, elegant). Prin comparatie, japonezii de la Toyoya merg pe acelasi concept de simplitate, dar sunt foarte radicali in privinta designului, au o atitudine avangardista, mizeaza pe viitorul tehnologiilor auto.
Deci mister De Silva, tot respectul pt matale ca designer. Dar mai ai niste lacune serioase.
PS: Rog ciupalacii mici si ajutorii de bagatori in seama, care mai posteaza aici la rubrica asta, sa nu ma contrazica. Stiu perfect ceea ce am afirmat mai sus.
Prietene tatic in domeniu, poate vei fi stiind cate una alta in materie de design auto, dar marketingul iti este necunoscut. Nu spun asta pentru a jigni, pur si simplu constat un fapt.
Mai exact, Lexus nu a fost lansat pe piata din SUA pentru ca Toyota sa se poata impune, ei erau deja acolo si aveau o pozitie mai mult decat solida. De fapt, tocmai asta era problema, erau prea cunoscuti si marca Toyota era asociata cu un anumit gen de masini (nu foarte scumpe si nu foarte luxoase).
Ori Toyota dorea sa intre si pe segmentul de lux si este stiut ca pe acest gen de piete "marca" e foarte importanta. Oamenii vor da (cei care isi permit, desigur) 90% din pret pentru marca si nimic altceva. Exista costume (Armani, spre exemplu) care costa 5.000 EUR si chiar mai mult; crezi ca lana sau bumbacul din care sunt facute sunt chiar atat de deosebite fata de costumele obisnuite?! Iti garantez ca materialul nu valoreaza in nici un caz mai mult de 100 EUR. Restul de bani se plateste pentru ca scrie "Armani" pe costum.
Cu masinile e absolut la fel; un om bogat, care vrea sa arate succesul sau, nu doreste doar o masina foarte buna, ci vrea sa fie si o marca pe care sa nu si-o poata permite oricine. Si atunci Toyota a creat Lexus pentru simplul si singurul motiv ca Donald Trump, spre exemplu, ar putea fi deranjat daca orice zarzavagiu ar putea spune ca are aceeasi marca de masina ca el.
Cat despre Dacia, nu e absolut nimic "taranesc" in numele asta; la urma urmei VW inseamna "masina populara" (si "populara" are sensul de "vulg") si nimeni din Germania nu considera asta o rusine. Sigur, Dacia nu e o marca scumpa si este si ea "populara" insa foarte bine ca cineva s-a gandit sa o scape de la faliment, iar la ora asta e chiar profitabila. Realitatea e ca pe piata nu supravietuiesc intotdeauna cei mai "tari", ci aceia care vand cel mai mult. Daca o firma ar face, prin absurd, o masina care nu s-ar strica niciodata, firma respectiva ar da sigur faliment.
Dacia chiar e un proiect interesant pentru ca adus standardele de pret foarte jos, pastrand totusi o calitate care daca nu e grozava, e oricum peste masinile indiene sau alte asemenea fantezii.