În urmă cu un an, MINI a publicat primele imagini și detalii referitoare la Cooper SE, primul model electric de serie al mărcii britanice. Echipat cu un motor de 184 de cai putere și cu o baterie cu o capacitate netă de 28.9 kWh, Cooper SE poate parcurge până la 234 de kilometri cu un singur plin al acumulatorului.
Pe parcursul anului curent, divizia Mini din România împreună cu specialiștii din cadrul Vitesco Technologies au pus la dospit un proiect al cărui actor principal este Mini Cooper SE. Pe scurt, dezvoltarea primului Mini electric de competiții.
Ideea unui Mini de competiții realizat în țara noastră a apărut în biroul BMW Group România încă de acum doi ani, propunerea venind din partea pilotului Dominic Marcu. Odată cu lansarea lui Mini Cooper SE, lucrurile au început să prindă contur, proiectul despre care se vorbea urmând să aibă la bază primul model electric de serie dezvoltat de constructorul britanic.
Mașina a ajuns în țară în luna martie, iar specialiștii din cadrul Vitesco Technologies au fost cei care au început să descoasă modelul electric pentru a-i înțelege tainele.
Punctul zero: Cursa de viteză în coastă de la Cheile Grădiștei
Deși anul curent este marcat de pandemia de coronavirus SARS-CoV-2, proiectul lansat de divizia Mini din România a avansat în ultimele luni. Pentru a avea un punct de pornire, modelul electric a fost înscris în cursa de viteză în Coastă de la Cheile Grădiștei, etapă care s-a desfășurat la finalul lunii iunie.
La volanul lui Mini Cooper SE s-a aflat Dominic Marcu, iar acesta a concurat în calitate de forlighter (mașină de deschidere). Modelul britanic a concurat în configurație standard, fără modificări, iar participarea a oferit primele reprere de performanță. Astfel, cei implicați în proiect aveau un punct de sprijin pe care să-l folosească pentru a putea crește performanțele.
Prezentarea oficială a lui Mini Electric Racing a avut loc în cadrul raliului de regularitate Transylvania Classic din județul Sibiu. Vlad Ruxandru și Răzvan Simion, ingineri Vitesco Technologies, s-au aflat la bordul modelului britanic, iar pe parcursul celor două zile de concurs aceștia au cules informații prețioase despre cum se comportă vehiculul pe distanțe mai lungi.
Totodată, etapa de la Sibiu a oferit și un feedback despre primele transformări aduse modelului: eliminarea banchetei din spate, a capitonajului, a elementelor de izolație și a airbag-urilor.
Prima participare în calitate de concurent: Cursa de viteză în coastă de la Poiana Brașov
În luna octombrie, Mini Electric Racing a bifat prima participarea (în calitate de concurent) la o cursă de viteză în coastă. Mai precis, modelul britanic a luat startul în etapa de la Poiana Brașov.
La volanul acestuia s-a aflat Andrei Barbu (a revenit în Campionatul Național de Viteză în Coastă după o pauză de patru ani), întrucât o serie de probleme personale l-au împiedicat pe Dominic Marcu (pilotul principal) să urce în scaunul de competiții.
Pentru a putea lua stratul în cadrul etapei de la Brașov, Mini Electric Racing a primit un roll cage complet, scaune și centuri omologate și, bineînțeles, un sistem general pentru stingerea incendiilor.
La toate acestea s-au adăugat și jantele de 17 inch Team Dynamics Pro Race echipate cu anvelope Michelin Pilot Sport 4. Per total, modificările aduse au făcut ca masa totală a modelului electric să fie mai mică cu 150 de kilograme comparativ cu cea a unui vehicul de serie.În schimb, cei implicați în proiect nu au adus modificări la nivelul suspensiilor sau în dreptul sistemului de frânare. De asemenea, nici resursele motorului electric nu au fost îmbunătățite comparativ cu cele ale modelului de serie.
La finalul etapei din Poiana Brașov, Mini Electric Racing a reușit o clasare în a doua jumătate a plutonului, cel mai bun timp pentru urcarea de 5 kilometri fiind de 3 minute și 7.48 de secunde (echivalentul unei viteze medii de 96 km/h).
"Ne-am dorit, ca la prima participare, să avem o referință cu privire la dinamica modelului de serie și să înțelegem de unde vin principalele provocări pentru un proiect competitiv. Credem că putem aduce o îmbunătățire de aproximativ 3-4 secunde pe kilometru cu modificări în ceea ce privește suspensia, pneurile și managementul termic", a declarat Alexandru Şeremet, manager de comunicare BMW Group România.
În plus, a fost pentru prima dată în istoria competiției de Viteză în Coastă când două echipaje cu modele electrice au încheiat concursul (un Volkswagen e-Golf pregătit de echipa Kaufland e-Rally Team a încheiat pe prima poziție, iar locul al doilea a fost ocupat de Mini Electric Racing).
Cu etapa de la Brașov s-a încheiat sezonul 2020 al Campionatului Național de Viteză în Coastă, dar cei implicați în proiectul Mini Electric Racing au căutat și alte discipline în care să testeze modelul britanic.
Astfel, la finalul lunii octombrie, Mini Electric Racing a concurat în ultima etapă a Campionatului Național de Super Slalom. Competiția de îndemânare desfășurată pe un traseu scurt și tehnic a reprezentat o platformă excelentă pentru a testa calitățile dinamice ale modelului electric.
Pentru că regulamentul competiției permite, în etapa de Super Slalom au fost înscriși doi piloți: colegii de presă Dragoș Craiovan (Adevărul Auto) și Sebastian Toma (Auto Bild). La finalul zilei, cei doi au încheiat pe locurile al doilea și al treilea în cadrul categoriei dedicată modelelor electrice.
Final de sezon pe circuitul de karting AMC Kart
Pentru a punce punct sezonului actual, divizia Mini din România a organizat un test pentru presă pe circuitul de karting AMC Kart. Am fost și noi prezenți și am pilotat pentru câteva tururi noul Mini Electric Racing.
Deși nu am avut mult timp la dispoziție, am reușit să plecăm de pe circuitul de karting cu o energie pozitivă și cu gândul că viitorul în motorsport poate fi și electric.
Sar peste bara metalică a roll cage-ului, mă așez comod în scaunul de curse și-mi prind centurile. În ultimii ani mi-am petrecut câteva zile bune în mașinile de raliu, iar creierul meu se pregătea pentru sunete metalice și bolboroseli adânci. Dar cu Mini Electric Racing nu e așa.
Pornești motorul și te întâmpină doar un sunet demn de filmele SF. Nu tu vibrații, nu tu zgomote, doar pietricelele care lovesc caroseria îți sugerează că vei avea parte de alte senzații decât cele cu care te-au obișnuit mașinile de stradă.După două tururi în care am încercat să înțeleg cât mai bine limitele mașinii și ale anvelopelor, am mărit ritmul. Mini Electric Racing e agil, fuge ca din pușcă, deși are tot 184 de cai putere (resursele motorului încă nu au fost modificate), iar cele 150 de kilograme în minus îl fac și mai ușor de controlat. Simți cum direcția comunică tot timpul cu tine și te ajută să pui corect mașina pe viraje, în timp ce resursele electrice sunt livrate instantaneu. Nu există întârzieri, totul se întâmplă imediat.
Frânarea e cu totul diferită, pentru că sistemul de recuperare a energiei plusează atunci când vrei să negociezi virajele cu viteza potrivită. Acel go-kart feeling specific modelelor constructorului britanic este livrat și de Mini Electric Racing, iar cu o suspensie și mai rigidă, sunt convins că acesta se poate transforma într-un adevărat devorator de apexuri.
Planuri pentru 2021
Mini Electric Racing este proiectul demarat de divizia constructorului britanic din România împreună cu o serie de parteneri importanți. Vitesco Technologies se va ocupa de tot ce înseamnă managementul bateriei și resursele motorului electric, Automobile Bavaria va asigura suportul tehnic și logistic pentru ca Mini Electric Racing să poată participa în viitoarele competiții interne, iar Michelin va face posibil transferul puterii către asfalt într-un mod cât mai eficient.
Totodată, Mini Electric Racing are și suportul George, serviciul de banking inteligent BCR, iar numitorul comun în reprezintă proiectele de artă. Grupul BMW are o istorie generoasă în ceea ce privește proiectele Art Car, iar Mini Electric Racing va putea fi inclus în această categorie. Acoperișul modelului electric va fi personalizat cu lucrări realizate de ilustratori români, alta la fiecare eveniment.
Pentru 2021, pregătirea modelului de curse va urmări patru coordonate: finalizarea elementelor de siguranță prezente prin mici completări necesare, evoluția comportamentului dinamic prin introducerea unor suspensii noi și a unui sistem de frânare mai bun, explorarea posibilităților de optimizare a managementului termic și, bineînțeles, pregătirea unor pneuri Michelin de competiție. Totodată, masa totală ar putea fi redusă prin eliminarea unor elemente supimentare de pe mașină.
În 2021, principalul obiectiv constă în participarea în cadrul Campionatului Național de Viteză în Coastă alături de pilotul Dominic Marcu. Totodată, sunt vizate și o serie de etape din campionatele de Super Slalom, Super Rally și ROTAC.
Comentarii (0)