Prezența la un salon auto a început să devină subiect tabu pentru unii constructori europeni. E desuet să refuzi un stand în cadrul evenimentelor grandioase de la Paris, Geneva sau Frankfurt, însă tot mai mulți o fac. De ce? Pentru că saloanele auto nu asigură expunerea pe care unii constructori și-o doresc.
Cu atâtea premiere mondiale dezvăluite în numai două zile, jurnaliștii pot fi sufocați de informații și pot scăpa din vedere anumite detalii importante. De aceea, o serie de producători cu renume, cum ar fi Volvo sau Ford, au decis că e momentul să mai sară peste anumite saloane auto și să se concentreze pe evenimentele proprii.
BMW a răspuns prezent la toate saloanele auto, mai ales la cele europene. Ar fi de neconceput ca bavarezii să lipsească. Însă, BMW știe că nu poate comunica tot ce-și dorește într-un moment în care informația este volatilă. Prin urmare, trebuiau să apară și evenimentele dedicate.
Am asistat la un astfel de eveniment. Grandios, emoționant, desfășurat în inima BMW Welt, clădirea futuristă din Munchen dedicată brandului și cel mai vizitat obiectiv turistic din Bavaria, cu peste 30 de milioane de gură-cască anual.
Evenimentul s-a numit BMW Next/Gen și a încercat să le transmită tuturor jurnaliștilor prezenți un bagaj informațional colosal, greu de gestionat, dar care vorbește despre planurile BMW de a schimba lumea automobilului. Am făcut un rezumat al celor mai importante detalii pe care le-am aflat despre viitorul mărcii.
Interviu cu șeful de design BMW despre transformarea modelelor M
Categoric cel mai important moment al evenimentului de la Munchen a fost dezvăluirea conceptului BMW Vision M Next, care anticipează direcția în care vor merge modelele diviziei de performanță M, viitoarea propulsie plug-in hybrid și, de ce nu, chiar designul unui viitor supercar, urmaș al lui i8.
„Odată ce am pus ideile acestea într-un concept, suntem foarte serioși în implementarea lor”, a declarat Adrian van Hooydonk, directorul de design BMW, omul care și-a pus ștampila pe aspectul noului concept Vision M Next și cu care am reușit să stau de vorbă chiar în cadrul evenimentului.
Mi-a spus foarte clar că misiunea sa în elaborarea noului concept a fost aceea de a-i face pe oameni să viseze, să-și dorească un M. Luând la bani mărunți conceptul pe care îl aveam în fața noastră, Adrian van Hooydonk ne-a explicat că roțile spate vopsite în portocaliu vor să sublinieze sursa de distracție pe care o vor păstra viitoarele modele ale mărcii, chiar dacă vor deveni modele plug-in hybrid și vor adopta, cel mai probabil, o tracțiune integrală.
„Folosirea unor motoare electrice face obținerea unui sistem 4x4 foarte ușoară. E tot mai clar că modelele M vor avea o formă de electrificare, iar Vision M Next vorbește despre asta. Cu toate acestea, nu vom uita ce înseamnă plăcerea de a conduce. Un plug-in hybrid va oferi putere suplimentară și va permite rulare electrică ca să nu îți trezești vecinii.”, a declarat van Hooydonk râzând.
Prezența CFRP la nivel exterior este parte din structura mașinii și o dovadă că BMW duce mai departe tehnicile folosite pe i3 și i8, explorate și în motorsport. Șasiul este construit de la zero din fibră de carbon, însă panourile caroseriei sunt un amestec de fibră de carbon și fibră de sticlă.
Ne-am întors la design și, marcat de experiența mea cu Audi e-tron în #ElectricRomânia, l-am întrebat dacă ar prefera oglinzile laterale clasice sau camerele video, similare cu ce vedeam pe Vision M Next. „Îmi plac mai mult camerele video pentru că pot obține un design mult mai curat, mai simplu. E o idee de design. De fapt, toate conceptele noastre sunt pline de idei. Nu toate ajung în producție, dar vom vedea. Jobul nostru, al designerilor, este să venim cu mai multe idei decât pot implementa inginerii”.
Culoarea portocalie, care se numește Electric Orange, evidențiază nu doar axa care este răspunzătoare pentru plăcerea de a conduce. Ea caută să pună în valoare și locul unde se va afla motorul. Adică central. O influență retro pe care nu e greu să o observi. „Când ne gândim la o mașină sportivă cu motor central ne vin în minte două nume simple, foarte importante pentru istoria BMW: M1 și i8. Ambele s-au dovedit a fi referințe estetice pentru noi. Am încercat să nu furăm prea multe detalii de design din trecut, dar cred că e clar de unde vin cele două logo-uri spate, înglobate în stopuri”.
La finalul interviului, Adrian van Hooydonk a declarat că BMW are tehnologia necesară pentru a crea un supercar 100% electric, dar că acesta ar pierde din utilitatea unui M clasic.
„O astfel de mașină trebuie să ofere plăcere de a conduce pe circuit, dar și o autonomie suficientă pentru a pleca de la circuit. Trebuie să te bucuri de o astfel de mașină în condiții normale, să o poți conduce și pe circuit și în oraș. În plus, ea trebuie să respecte valorile BMW. Și cred că acestea pot fi respectate, cel puțin pentru moment, cu un sistem de propulsie plug-in hybrid”, a concluzionat van Hooydonk.Sunetul modelelor electrice, semnat de un compozitor de Oscar
Capul de afiș al evenimentului organizat de BMW a fost Hans Zimmer. Știu, mulți vor ridica o sprânceană și vor întreba cine e neamțul. Hans Zimmer este, poate, cel mai mare compozitor de muzică de film la nivel mondial. A primit un Oscar pentru muzica din Lion King în anul 1995 și, de-a lungul carierei, a creat muzica pentru alte 150 de filme. Cele mai importante sunt Pirații din Caraibe, Gladiatorul, Inception, Dunkirk, Interstellar, trilogia Batman - The Dark Knight și Black Hawk Down. În portofoliul său a adunat patru premii Grammy, două Globuri de Aur și un Oscar, după cum ziceam și mai sus.
Ce căuta Hans Zimmer la un eveniment BMW de o asemenea amploare? Răspunsul este simplu: i-a fost încredințat sunetul viitoarelor modele sportive BMW. Pentru că, într-un viitor electric, toți se tem de dispariția sunetului motoarelor. Am vorbit și cu Adrian Van Hooydonk despre acest aspect și a mărturisit că există o legătură între conceptul BMW Vision M Next și muzica pe care Hans Zimmer o produce.
„Ambele încearcă să scoată la iveală emoția. Oamenii se tem că odată cu mașinile electrice se va pierde sunetul motoarelor clasice și emoția lor. Munca mea și munca lui Hans Zimmer este similară. Amândoi încercăm să nu lăsăm emoția să dispară. Tehnologia evoluează, automobilele se schimbă. Dar nu e sfârșitul lumii sau al emoțiilor”.
Împreună cu inginerul audio Renzo Vitale, Hans Zimmer a compus un sunet special pentru conceptul Vision M Next. Acesta este promotorul unor viitoare sunete pe care cei doi le vor gândi pentru BMW, sub titulatura „Iconic Sound Electric”. Practic, vorbim despre un pachet de sunete emoționale, care va putea fi adăugat pe viitoarele modele electrice. Cum? Printr-o simplă descărcare din baza de date BMW. Ca atunci când descarci o melodie. Așadar, încă un opțional în lista destul de lungă a bavarezilor.
Hans Zimmer ne-a asigurat însă că „fiecare accelerare va deveni o experiență care trece șoferul prin mai multe tipuri de sunete și texturi audio. Atunci când pornești motorul dimineața, trebuie să descoperi un sunet care îți face ziua mai bună. De asemenea, atunci când ai un kick-down, sunetul trebuie să te propulseze și el, să fie complementar accelerației.”
BMW are deja o experiență de 10 ani în domeniu, dezvoltând sunete pentru vehiculele sale electrice de serie sau prototip. Spre exemplu, clienții lui BMW i3 puteau alege sunete diferite pentru a atenționa pietonii atunci când rulau cu viteză mică. Legislația nouă presupune ca toate modelele care pot rula electric să fie echipate cu un generator de sunet menit să atenționeze pietonii. BMW și-a făcut dinainte temele și a anunțat că toate mașinile sale electrice sau plug-in hybrid vor fi echipate cu astfel de generatoare de sunet.
Puncte bonus pentru cei care merg electric cu modelele hibrid
După ce am asistat la experiența auditivă înălțătoare propusă de Hans Zimmer, BMW ne-a oferit ocazia unei mese rotunde cu Klaus Frohlich, membru în comitetul de conducere al BMW. El a vorbit despre viitorul electric al companiei, pus la punct încă din anul 2010, când a fost creată o platformă capabilă să susțină hibridizarea și introducerea unor pachete de baterii generoase sub podeaua mașinilor.
Existența acestei platforme le va permite germanilor să scoată modele hibride pe bandă rulantă în perioada imediat următoare. Vor exista 25 de modele electrificate până în anul 2023. O mare parte dintre acestea vor fi hibrizi alimentați la priză. Aproape toate modelele din gamă vor avea această opțiune. Iar BMW caută să încurajeze comercializarea acestor vehicule, prognozând peste 500.000 de automobile electrice și hibride vândute până la finalul lui 2019.
Ca să îndemne clienții să folosească în oraș modul electric de rulare al acestor versiuni plug-in hybrid, BMW a gândit un sistem de bonusare. Cam cum se întâmplă cu cei care călătoresc mult cu avionul și adună mile de zbor. Clienții BMW vor acumula puncte bonus. Aplicația se numește BMW Points și le va acorda bonificații clienților pentru fiecare kilometru electric parcurs. Clienții vor primi puncte și atunci când încarcă de la o priză rapidă. Cu punctele adunate, clienții vor putea încărca gratuit cu energie electrică sau vor putea plăti parcarea.
BMW Points va fi disponibil începând cu anul 2020 și va fi oferit prin intermediul BMW Connected, la pachet cu o altă funcție interesantă. Aceasta se numește BMW eDrive Zone și se folosește de GPS pentru a-i recomanda șoferului să ruleze electric în anumite zone. Este vorba despre acele zone ale orașelor care, în viitor, se vor afla sub incidența unor norme stricte de poluare. Să spunem că ai ajuns în centrul Londrei, unde există tarife usturătoare pentru mașini convenționale. Aplicația te anunță că te pregătești să intri în acea zonă și comutează automat în modul de rulare electric.
Cele două aplicații au fost testate deja în Rotterdam, vreme de trei luni.
Nu vă gândiți însă că această abordare rapidă a soluțiilor de electrificare va face ca BMW să renunțe la motoarele sale convenționale într-un ritm rapid. Klaus Frohlich a declarat că motoarele diesel vor mai rămâne pe piață cel mult 20 de ani, în vreme ce benzina are potențialul de a mai exista pentru încă opt decenii.
Până la pensionarea dieselului, anul 2021 va marca introducerea unui nou motor electric în gama BMW, mult mai eficient și mai performant. El va echipa viitorul BMW i4, următorul model din gama pur electrică a germanilor.
Viitorul motorului V12, incert
„Trecerea de la motoarele convenționale la cele electrice este la fel de dificilă și importantă ca trecerea de la căruțe la automobile”, a declarat Frohlich.
Tot el a vorbit și despre viitorul motoarelor V12 în gama BMW. „Îmi e greu să găsesc o motivație pentru a păstra în viață motorul V8, darămite pe cel V12. Imaginați-vă că în acest moment un motor V6 ajutat de un sistem plug-in hybrid poate garanta la fel de multă putere ca un V12. Deci potențial există și fără aceste motoare mari”.
Prin urmare, motorul V12 va mai fi ținut în viață doar pentru a ropulsa modelele Rolls Royce vândute în zone în care hibridizarea nu este privită cu ochi buni, cum ar fi Orientul Mijlociu. El va fi însă completat în viitor de o propulsie hibridă, cu posibilitatea alimentării la priză.
Plimbare cu un BMW Seria 7 autonom
Incursiunea mea în lumea BMW Welt s-a încheiat chiar în parcarea complexului, așteptând taxiul meu autonom de nivel 4. BMW face eforturi susținute și în acest sens. Prin urmare, nu a ezitat să ne demonstreze că mai multe exemplare BMW seria 7 pot rula autonom pe un traseu memorat, dar calculat în momentul în care ai făcut cererea din aplicația mobilă. Este o aplicație cu o interfață similară celei pe care o găsim pe Uber.
În viitor, vei putea deschide aplicația și comanda un taxi autonom. Eu am avut parte de un drum de câteva minute la bordul unui Seria 7, al cărui portbagaj fusese burdușit cu cabluri și computere. Mașina a venit singură la punctul de întâlnire, portierele s-au deschis și am putut urca pe bancheta spate. Din motive de siguranță, pornirea nu se face până când toți pasagerii nu își cuplează centura de siguranță. Pe consola centrală am găsit un ecran uriaș pe care poți vedea filme, dar prin intermediul căruia aveam acces la funcții precum farurile și claxonul. Seria 7 a rulat cu maxim 10 km/h pe traseu și chiar a oprit singur atunci când au apărut obstacole.
Apoi, după o discuție cu un expert BMW în mobilitate autonomă, am aflat că germanii intenționează să ofere o rulare autonomă de nivel 3 pe mai multe autostrăzi din China, Statele Unite și Europa începând cu 2021. Acest nivel de rulare autonomă nu va necesita prezența mâinilor pe volan. Dar cel de la volan trebuie să aibă permis, să nu fi băut și să mențină o stare de supraveghere. Pe măsură ce tehnologia va evolua, iar sistemele vor fi capabile să interpreteze situații, sistemele autonome se vor apropia de orașe. Până atunci, ele rămân potrivite pentru autostrăzi sau drumuri foarte aglomerate.
In rest, toata prezentarea a avut rolul de a imprastia prin ziaristi ideile "de la centru". Un foarte modern "bate saua ca sa priceapa iapa". Mai pe sleau:
- "Folosirea unor motoare electrice face obținerea unui sistem 4x4 foarte ușoară. E tot mai clar că modelele M vor avea o formă de electrificare ..."
- "Un plug-in hybrid va oferi putere suplimentară și va permite rulare electrică ca să nu îți trezești vecinii." Ca si cum pana acum a fost vreo problema ... Imi inchipui cum face un animal V8 sau V12 AMG (scuze ca pomenesc concurenta intr-un cadru atat de sensibil) :):):)
Pe urma, avem discutia despre eliminarea V12 si V8 din gama. Auzi @PMC? Pai daca BMW a adus muzicieni sa inlocuiasca sunetul motorului, eu cred ca e un semn destul de clar incotro se indreapta lucrurile. Daca si seful de la design compara trecerea de la m.a.i. la electrice cu trecerea de la carute la masini iarasi, iarasi, lasa foarte putin de ghicit.
Stiu, acuma ei vorbesc de hibride, bla bla bla, sa nu faca infarct fanii si greii clasicismului :):) dar curand s-ar putea sa citim explicatii tot mai savante in legatura cu trecerea totala pe baterii. Nu mi se pare imposibil sa ofere o masina electrica si sa mai puna un motoras cu ardere interna total inutil doar pentru sunet si orgoliul proprietarului. O ultima alternativa pentru indragostitii de gaze ar mai fi Orientul Mijlociu. Destul de nasol totusi daca esti femeie sau iti place aerul racoros in timpul zilei :):)
ciudat, si umbla pe aici un aer "telectual" inmiresmat de zicerile unor neoasi ganditori damboviteano-pontici mari amatori de benzine si motorine care ne conving negru pe alb si permanent ca electrificarea e o tehnologie veche si...fara viitor
dar, pana la articolul asta, a auzit cineva de Frohlich?
Odata cu trecerea anilor, benzinarele/diesel-urile vor deveni doar o amintire, poate nostalgica, dar tot mai pierduta in umbra trecutului. Ca mai sunt ceva anisori pana acolo, de acord. Dar e pe vine.
Viene, mereu m-am întrebat ce ciocan ar reuşi să îndoaie capul tău de tablă…Căci, dacă ar izbuti careva, l-aş premia personal cu un Audi (fost NSU).
Pe subiect (strivit oricum de “importanţa” gurului electrianu) : tot mai mulţi “revoluţionari” mutilează cu seninătate chipul imuabil al normalităţii (care îi determină să se “plictisească de moarte”) şi, mândri nevoie mare de “isprava” lor, îşi numesc propriul sacrilegiu (în mod inechivoc calificabil astfel) drept “progres”. Trist este că plebeii sistematic “brainwashed” (de fapt, reeducaţi) aplaudă frenetic acest spectacol ridicol care a ajuns să se reia zilnic şi Doamne fereşte să “depisteze” dânşii vreun “fanatic al vremurilor irevocabil apuse”. “Noroc” că şi-au însuşit conştiincioşi “epitetiada” de rigoare (uneori de natură…psihiatrică, pentru a se simţi “siguri” că îi “dezarmează” raţional pe “infractori”) şi nu ezită să uzeze de această “armă” care trage însă cu gloanţe oarbe, numai că nici măcar atât ei nu sunt în stare să priceapă…
Ce justificare perfidă: “Lumea se schimbă, dar nu se pierd şi nu se demonetizează emoţiile clasice, ci ele sunt recontextualizate”.
Din fire, urăsc huruitul sacadat, ţăcănitul tipic de tractor al Diesel-ului (de pe autoturisme), dar, “doar” pentru că acest gen de motor le displace şi amatorilor de “alternative eco”, atunci, dimpotrivă, mă voi sili să-l…ador.
Aşadar: te slăvesc, iubită motorină, în lumea cea tot mai haină…Ah, benzină, cât poţi să fii de fericită, în ambianţa cea vianu-îmbâcsită.
PS. # I.C.E. resist (to the death)
Dar daca la ora actuala preturile la electrice ar fi apropiate de masinile normale, eu cred ca declinul ar fi si mai rapid. Iar in ziua in care o incarcare de baterie va dura maxim 5 mnute, eu cred ca va fi inceputul sfarsitului.
Slava Domnului, inca e loc pentru toata lumea pe pamantul asta, fiecare cu gusturile si pasaricile lui. Si repet, asa va fi inca multi ani. Pana sa se schimbe ceva radical s-ar putea sa fim suficient de batrani incat sa nu mai conteze prea mult. Si atunci poate o sa apreciem mai mult o autonoma, electrica sau nu. :):):)
Sigur ca peste un nr de ani, cel putin 10 as zice eu, va fi o diferenta mare intre o electrica si o termica. Atunci chiar vei putea zice ca daca revii la o termica e ca si cum ai reveni la caruta.
Cu părere de rău, nu-ţi împărtăşesc acel optimism remarcat la finalul ultimei tale postări (sau poate chiar entuziasm – de fapt şi în mod logic, tu ştii cel mai bine care este starea ta lăuntrică), referitor la “maşinile” autonome. Cu siguranţă prevăd că, dacă acestea vor ajunge să “împânzească” lumea şi dacă eu voi mai fi în viaţă atunci, voi “contribui” la sabotarea şi, pe cât posibil, la nimicirea lor, cu orice preţ, indiferent de riscuri…Faţă de “electrice” (şi atât) mă voi purta cu indiferenţă, cu “autonomele” însă aş “schimba foaia”, în mod radical şi neezitant…”Taliban ortodox”, de!
Poate a căzut Frau Merkel la ultima vizită-n Bavaria pe mulajul din lut ?! :-)
Ori de ce s-au prostit toți premiumiștii nemți în reclame, băgând la înaintare chinezoaice horror (VAG-ID.3), negrese famelice ori latinos cu picioare jenibil de scurte?! :-P... (una trece strada cu alea 2 pneuri în căruțu de butelii și-aici).
OK, nu mă mai dau naiv, că-i clar ordinul pro-*diversitate* (Multikulti îi zic nemțălăii zombificați), în paralele cu promovarea isterică a H+-ul = transumanismului, dar măcar să ne prostească frumos...