Esential
40 | % este cresterea de putere posibila cu noul compresor electric VTES. |
Controlled Power Technologies, o companie din Anglia a dezvoltat un compresor electric gandit pentru implementarea pe vehicule de serie. Acesta va fi folosit pentru a supraalimenta motoarele cu cilindree mica astfel incat acestea sa ofere un raspuns la acceleratie similar cu cel al unui motor aspirat de cilindree medie. Supraalimentarea unui motor se poate face prin montarea unei turbine sau a unui compresor mecanic actionat de o curea. Desi exista pe piata diverse modele de compresoare electrice, acestea nu dezvolta o presiune suficient de mare cat sa fie practice pentru folosirea la scara larga.
Uneori, presiunea dezvoltata de acestea nu numai ca este insuficienta pentru a face o diferenta in performanta, ci chiar obtureaza admisia de aer la turatii mari - in unele cazuri.
Controlled Power Technologies, a hotarat sa schimbe asta, dezvaluind un compresor electric denumit VTES. Conform CPT, Variable Torque Enhancement System este suficient de puternic pentru a fi folosit pe vehiculele de serie echipate cu un motor mic, fie el aspirat natural sau supraalimentat.
VTES este benefic si motoarelor Diesel, putand oferi cuplu motor mare dar cu emisii minime de particule, ajutand la mentinerea unui nivel redus de emisii CO2.
Cu VTES, un motor de 1.2 litri aspirat ar putea oferi performantele unui motor aspirat de 2.0 litri, obtinand astfel o imbunatatire medie a performantelor cu un procent de 40 %.
Un compresor mecanic conventional este angrenat de motor printr-o curea, pe masura ce turatia motorului creste, compresorul isi mareste turatia si genereaza o presiune mai mare. Compresoarele mecanice au un dezavantaj – pentru a putea crea mai multa presiune de supraalimentare, au nevoie de mai multa putere de la motor. Spre exemplu, compresorul lui Mercedes-Benz SLR McLaren are nevoie de 160 CP pentru a putea dezvolta presiunea maxima de supaalimentare.
Supraalimentarea unui motor cu o turbina are avantajul unei puteri mai mari in comparatie cu un compresor mecanic, dar prezinta dezavantajul reactiei lente la apasarea brusca a pedalei de acceleratie pana la fund. Producatorii de turbine au dezvoltat diverse sisteme pentru a contracara lag-ul turbinei, dar nu au reusit sa creeze un sistem care sa fie capabil de timpii de reactie ai unui motor aspirat.
Acest compresor este gandit sa ofere cuplu motor si cai putere exact in momentul in care se simte diferenta dintre un motor aspirat si un motor supraalimentat – la turatii joase. Este binecunoscut faptul ca un motor aspirat ofera un raspus mult mai rapid la apasarea brusca pedalei de acceleratie cand motorul este intr-un regim de turatie redus.
Compresorul electric VTES a fost creat sa inlature necesitatea unui motor aspirat de capacitate mare, prin supraalimentarea unui motor de dimensiuni mai mici. Un motor de capacitate cilindrica mica va consuma mult mai putin carburant si va polua mai putin decat un motor de cilindree mare. Cu noul compresor acesta ar putea dezvolta o putere mai mare si un cuplu motor mai mare, inca de la turatii joase ajutand astfel atat la exploatarea urbana cat si extraurbana. Raspunsul la acceleratie ar putea fi instantaneu, nemaiexistand acel lag al turbinei sau setea de putere a compresorului mecanic angrenat de curea.
Compresorul electric va opera independent de turatia motorului, si poate creste dramatic cuplul motor in doar 250 milisecunde. Intertia mica a compresorului ii permite acestuia sa accelereze palele turbinei sale de la 5.000 rpm la 70.000 rpm in mai putin de 0.35 secunde.
CPT a semnat un contract cu Switched Reluctance Drives Limited pentru inceperea dezvoltarii unitatilor montate pe motoare de fabrica.
Via | MotorAuthority / AutomobilesReview
Comentarii (0)