După ce Volvo a stat la baza unei mici revoluții la nivelul zonei premium, anunțând acum patru ani faptul că renunță la motoarele mai mari de 2.0 litri și că folosește turbine, supraalimentare și sisteme hibride pentru a ajunge la niveluri de putere de peste 400 de cai, suedezii anunță astăzi oficial debutul primul lor motor cu 3 cilindri.
Noul motor turbo pe benzină cu 3 cilindri de 1.5 litri este derivat din motoarele de doi litri existente în gamă și este conceput pentru a face parte din familia de modele medii și compacte care urmează să fie lansată de Volvo în următoarele luni. Debutează oficial pe SUV-ul XC40, recent lansat în Europa și testat de Automarket la sfârșitul anului trecut, dar urmează să fie legat de un motor electric într-un sistem hibrid plug-in.
Noul motor va fi disponibil pe XC40 sub denumirea oficială T3, va dezvolta 156 de cai putere și va deveni noua versiune de motorizare de bază din gama celui mai mic SUV Volvo. În prima fază va fi disponibil exclusiv împreună cu o transmisie manuală cu șase trepte, puterea fiind transmisă roților din față. Ulterior, în cursul anului 2019, o cutie automată cu 8 trepte urmează să intre în lista de opțiuni disponibile.Noul motor dă startul unei noi ere pentru Volvo, pentru că acesta va fi parte integrantă din viitoarele sisteme de propulsie hibridă plug-in care vor reprezenta pasul decisiv spre eliminarea completă a diesel-ului din gama constructorului suedez. Versiunile hibride care vor lua locul celor diesel în gama lui XC40 vor vedea lumina zilei în 2019, fiind urmate ulterior de o versiune full-electrică a SUV-ului suedez.
XC40: de la două la cinci motorizări
Între timp, Volvo anunță că oferta de motorizări de pe XC40 se extinde de la două motoare, câte au existat până acum, la 5. Alături de noul motor T3 turbo cu trei cilindri prezentat mai sus, SUV-ul compact al scandinavilor va primi alte două motoare 2.0 cu patru cilindri: un diesel D3 de 150 CP (tracțiune față sau integrală, cutie manuală sau automată cu 8 trepte) și o benzină turbo T4 de 190 CP (tracțiune față sau integrală, cutie automată cu 8 trepte). Acestea vor completa oferta din care până acum făceau parte doar două motoare: un diesel de 190 CP și o benzină de 247 CP.
Prețurile noilor versiuni de motorizare urmează să fie anunțate în cursul următoarelor săptămâni.
Denumire Motorizare |
Tracțiune |
Transmisii disponibile |
Putere Maximă |
Diesel | |||
D3 | Față Integrală |
M6 A8 |
150 |
D4 | Integrală | A8 | 190 |
Benzină | |||
T3 | Față | M6 | 156 |
T4 | Față Integrală |
A8 | 190 |
T5 | Integrală | A8 | 247 |
O nouă echipare de top: XC40 Inscription
O altă noutate interesantă în oferta lui Volvo XC40 este reprezentată de apariția versiunii de echipare de top Inscription, care completează nivelurile existente până acum: Momentum și R-Design.
În versiunea Inscription, clienții lui XC40 vor putea opta pentru jante de 18, 19 sau 20 de inch, de inserții cromate la exterior și interior și de nuanțe exterioare specifice. Foarte interesantă este apariția unor detalii de calitate precum levierul din cristal sau inserțiile din lemn Driftwood, introduse inițial în gama fratelui mai mare XC60.
Downsizing-ul e un trend al industriei, iar la baza lui stă faptul că emisiile trebuie coborâte. În rest, 1.5 Turbo scoate 156 CP, nu e tocmai ascuțitoare. Valabil și pentru multe alte motoare asemănătoare.
Manevră dusă la extrem de Fiat - v. Twinair-ul de 875 cmc și 85-90-105 CP, care după unii sună interesant așa sacadat (și bicilindrii Ducati sună bine, tot pt unii), dar după alții sînt enervanți la drum lung. Ca să nu mai pomenim consumurile fabuloase pe hârtie, însă dezastruoase-n realitate.
Șpilul stă de fapt în compromisurile făcute-n scopul reducerii frecărilor interne (mai mici în cazul cilindrilor mai puțini - chestie valabilă și-n domeniul moto, unde motoarele Rotax-BMW parallel-twin de ex. sînt campioane la consum.)
Triumph merge însă pe *triple* mai ales, iar japonezii pe inline-four în continuare - deși cîteva din ultimele lor creații mai sar și ele din schema 4 în linie.
La bi/tricilindri ntervin însă complicațiile eventualilor arbori de echilibrare (Opel are așa ceva la f. reușitele lor motoare 1.0 Turbo de 90/115 CP, alții n-au și se simte, oricît de mult ar lăuda unii *semi-rîșnițele* VW, Kia, Hyundai, PSA etc.)
Soluția Renaul-Daimler (cvadricilindri și pt noile lor motoare turbo de 1,33 l din seria M282 = 115, 140, 160 CP) îmi pare deci cea mai valabilă.
Nu mai zic că, dincolo de anumite limite, viteza de culisare a pistoanelor (devenite mărețe pt. motoare mici, dar cu cilindri puțini) limitează turația max. teoretic posibilă - oricum, cu supraalimentarea actuală a benzinarelor comparabile unele aproape cu dieselurile ca *top-revs* nu se prea ajunge la dilema asta.
În fine, pt. Volvo, dar și Mini sau BMW (!!!) oferta de 3 cilindri mi se pare echivalentă cu o întoarcere a portofelului de băieți mult (mai bronzați decît suedezii :-)) la casa de schimb.
Mama, voi chiar credeti ca protejam mediul si facem economie daca incurajam downsizingul asta dus la extrem.
Ok. Sunt de acord sa fim ecologisti. Dar sa tina si pretul la nivelul de 30 de mii de euro cel mult full option la masinile astea cu cilindree mica. Nu sa imi ceara 60-70 de mii pe o pocnitoare de motor !