Cu aproape 2 ani în urmă, a existat un proiect de lege care prevedea introducerea unei pedepse cu închisoare de la 2 la 5 ani în cazul în care vânzătorul înşeală cumpărătorul în privinţa datelor sau caracteristicilor tehnice ale maşinii.
Printre aceste date se număra inclusiv numărul kilometrilor reali parcurși de o mașină până în momentul vânzării, în condițiile în care aceasta este una dintre principalele nereguli semnalate la tranzacțiile cu mașini second-hand.
La vremea respectivă, proiectul a fost avizat negativ de Guvern și respins de Senat, astfel că nu s-a transformat în lege. Iată însă că acum la Camera Deputaților a fost depus un nou proiect de lege care are același scop.
Astfel, noul proiect de lege prevede ca proprietarul unei mașini să completeze în talon numărul de kilometri parcurși până în momentul vânzării. În cazul în care datele trecute pe talon nu sunt conforme cu realitate, vânzătorul va fi acuzat de infracțiunea de fals în declarații.
În prezent, potrivit Codului Penal, falsul în declarații se pedepsește cu închisoare de până la 2 ani sau amendă.Proiectul de lege va fi dezbătut în Parlamentul în sesiunea care va începe în luna septembrie.
Via Digi 24
In plus in SUA, in statele in care exista pedeapsa cu moartea, nu mai faceau oamenii infractiuni?
"Anul asta nu am mai mers la reprezentanta pentru revizia anuala, deci nu mi-a scris nimeni in cartea de service numarul de km." Asta nu e o scuza.... Nu te obliga nimeni sa faci revizia la reprezentanta, In cartea de service iti poate scrie orie service autorizat.
Proiectul este heirupist si stupid din alte puncte de vedere.... Fara niste prevederi legale concrete si clare privind modul in care se face dovada km reali, se poate ajunge la niste aberatii juridicie in ceea ce priveste pedepsirea asa-zisilor samsari care se pot transforma in abuzuri. Spre exemplu cineva cumpara masina cu km dati peste cap.... O utilizeaza si, colac peste pupaza, isi mai face si reviziile singur (cunosc foarte multi oameni care nu merg la servicie pentru schimb de filtre si ulei pentru ca pur si simplu le place sa isi ingrijeasca singuri masina. Dupa care o vinde cuiva si asta isi da seama ca masina a avut km dati peste cap? Cum stabilesti vinovatul? Sau mai bine zis nevinovatul? Pentru ca legea penala se aplica doar pentru viitor... Cel care a vandut masina cu km dati peste cap nu poate fi tras la raspundere pentru ca la momentul vanzarii nu exista nicio reglementare care sa-l impiedice sa faca asta. Iar asta care a vandut masina in momentul in care legea a intrat in vigoare nu are de unde sa stie despre viciul respectiv el insusi fiind victima inselaciunii.,,
Decat sa faca proiecte penibile si sa pozeze in niste cavaleri ai dreptatii politicenii nostri ar trebui sa faca altceva. Sa legifereze impozitul pentru samsari. Ai vandut mai mult de doua masini pe an, se considera activitate comerciala si platesti impozit. Oamenii astia castiga sume uriase dintr-o profesie neimpozitata, in timp ce noi toti platim impozite de ne vine rau pentru fiecare banut castigat. In alta oridne de idei ar trebui sa se faca campanii intregi de informare a cetatenilor cu privire la neplacerile pe care pot sa le aiba atunci cand cumpara masini cu istoric necunoscut. Si stiti de ce? Pentru ca, o spun cu toata responsabilitatea si o scriu cu majuscule : ROMANULUI II PLACE SA FIE MINTIT! Da, da! El crede in CARITAS, in FNI si in povestea aia cu masina condusa de o bunicuta in Germania sau de un director de firma care avea masina de servici care, din aceste motive are doar 100 000 de km in zece ani. M-am confruntat personal cu aceasta problema. Mi-am vandut una dintre fostele masini la aproape 200 000 de km. pe care i-am parcurs in aproximativ 5 ani. Mi-am facut TOATE reviziile in reprezentanta si nu numai atat, am pastrat facturi pentru orice am schimbat la masina. Masina nu fusese lovita insa avea niste mici zgaraituri inerente exploatarii intr-un oras precum Bucurestiul... De asemenea nu i-am spalat niciodata motorul. Avand in vedere toate aceste conditii, dar si faptul ca nu ma grabeam prea tare cu vanzare, am tinut la pret, fara sa exagerez insa. M-am lovit tot timpul, din partea amatorilor, de remarci de genul ... "are km multi dle! " Sau... "mai trebuie sa mai bag si nu stiu cati bani in vopsea"! Ma apuca si in ziua de azi rasul can unul dintre ei a venit sa-mi arate si ce masina si-a luat el cu o suma mai mica ... Era intr-adevar o masina similara cu a mea si cu mult mai putini km in bord, adusa din Jarmania..... Fusese polishata zdravan, motorul era spalat si avea cauciucuri chinezesti nou noute.... L-am intrebat da carte service si mi-a replicat ceva de genul "Hai domn' le, ma iei cu de-astea?! Ti-e ciuda ca n-am luat-o pe a ta!" Am tinut sa va povestesc toate astea tocmai pentru ca nicio lege nu poate schimba mentalitati si, atata vreme cat exista oameni care vor sa fie pacaliti, vor exista si cei care sa-i pacaleasca.
vecinul meu a cumparat una cu 200 k km in bord facuti intr-un an jumate, si este foarte multumit de ea.
a mea are 500 k km si nu imi vine sa o dau, merge foarte bine si arata mai bine decat altele de 120 k km.
o zi buna!
1. sa traiasca bine samsaru' de masini SH pe banii fraierului sau
2. sa traiasca bine 2 ani in puscarie pe banii mei
A devenit o ȋncântare să citesc pledoariile (din punctul meu de vedere: fără fisuri) lui Misha. Ȋmi place și că vine cu inițiative civice (de convertit ulterior ȋn acte normative) – cum altfel decât salutare? – numai că inclusiv dumnealui este conștient că verbul care se cere folosit nu poate fi ȋnțeles decât ȋn perspectivă ipotetică, probabilistică, chiar sceptică: “ar trebui”. De ce? Fiindcă problema principală a societății românești este lipsa de ȋncredere și de solidaritate…O lipsă acută, cronică, de-a dreptul grotescă. Drama se amplifică dacă ne gândim că politicienii (care, automat, logic, sunt și legiuitori, dar și reciproca este valabilă) provin tot din popor, fapt confirmat de acele străfulgerări de luciditate ale alegătorilor, care, ca un făcut, intervin oricând și oriunde, numai ȋn cabina de vot nu (să nu râdeți, dar, ȋn asemenea momente – de blocaj mintal; fericite sau nefericite? fiecare ȋși poate răspunde singur – deși mulți intră ferm hotărâți să pună ștampila “ȋntre”, ba chiar cu sete, numai așa, ca să le arate ei demagogilor, un straniu și neașteptat sentiment de milă creștină pune stăpânire pe ei și le ghidează mâna frumos spre chenarul “adecvat”, apoi, cu aceeași grație a datoriei de conștiință ȋmplinite, strecoară buletinul ȋn urnă, conform principiului “cei din urnă vor fi cei dintâi”).
Legat de subiectul ȋn sine: nu-i suficientă aglomerația din ȋnchisori? Lăsați, băi, oamenii să ȋnșele, pardon, să respire.
“Proiect avizat negativ de Guvern și respins de Senat”. Cumva nu mai cunoaștem sau am uitat sensul cuvântului “lobby” ? Vreți să vă mărturisesc ceva? Și eu am fost prostit pe față de un samsar! M-am “pricopsit” și eu cu un rebut nemțesc…Mi-a “luat ochii” prețul foarte suportabil, fără să intuiesc că respectivul intermediar a adus rabla plătind o sumă derizorie, astfel că el a ieșit ȋn câștig, nu eu. De atunci, m-au cam usturat la buzunar diferitele remedieri tehnice (pe lângă faptul că am apelat la un credit bancar). Și ȋncă “ar trebui” să mai “investesc”, invers proporțional cu nivelul satisfacției. De fapt, cine poate băga mâna ȋn foc că proiectul cu pricina nu reprezintă un “joc de glezne”, chipurile, ca să se liniștească revoltații / frustrații și nu numai atât: ca să capete convingerea absolută că autoritățile sunt decise, “ca niciodată”, să curme orice neregulă ȋn țara asta…Ȋnsă o lume “perfectă”, de-a dreptul milenaristă, adăpată (cu forța legii și contra firii umane) numai din ulucul scrupulelor, cui ar mai oferi toată paleta aceea de distracții, tentații și alte “dulci păcate” care justifică rostul tabloidelor și care numai “moca” nu sunt?...
Multumesc pentru aprecieri.... Si ai perfecta dreptate! Clasa politica (daca se poate numi "clasa" adunatura de nehaliti care conduce Romania), presa, biserica, sunt TOATE expresia disolutiei din societatea romaneasca a carei fata o arata. Oricat ne-am dori noi sa nu fie asa, oricat am spune ca, la nivel individual, suntem civilizati si respectuosi, aceasta este imaginea pe care o avem ca si societate! Eu as merge pana acolo si as zice ca, pana si cei care fac de ras Romania in lume si care in general reprezinta o anumita minoritate conlocuitoare, tot expresia acestei societati manelizate sunt Sigur ca multi se vor simti revoltati la citirea acestor randuri... Bine, isi vor spune ei revoltati, cu ce suntem noi vinovati pentru ca rromanul care cerseste sau ciordeste in marile capitale europene (aud mai nou ca si peste ocean)? Pai, etnia respectiva exista in toata lumea fratilor.... Dar cum va explicati ca belele fac DOAR cei din Romani? De ce nu vezi la cersit membrii ai minoritatii respective proveniti din alte tari in care aceasta exista?!!!! Oare chestia asta nu ne pune niste semne de intrebare, noua ca societate?!! Sigur, se vor intreba unii, ce legatura are asta cum samsarii de masini. Pai legatura consta tocmai in aceea ca ambele categorii de activitati infloresc in sanul tolerant al societatii romanesti.
@vianu
Pai niciuna dintre varianta mentionate de dumneavoastra nu reprezintao solutie.... Puscaria nu este pentru ca, da fim seriosi, sunt infractori care au savarsit fapte cu grad de pericol social mult mai ridicat si nu stau la parnaia. Si apoi, dincolo de faptul ca vinovatia este foarte greu de dovedit, genul acesta de activitate este practicata de oameni destul de bine pregatiti psihologic astfel inacat inchisoarea sa nu-i sperie. In general in spatele retelelor de samsari se ascund clanuri interlope, asta neeinsemnad desigur ca nu exista si lupi singuratici care practica profesia asta in mod indivdual ca sa faca un ban "cinstit". Insa ce-i doare cel mai mult este plata. Impozitarea despre care vorbeam mai sus, obligarea ca in contractul de vanzare cumparare sa fie trecut numarul de kilometri de la momentul vanzarii iar daca masina este adusa de afara acest contract d vanzare cumparare sa fie insotit de o traducere efectuata de un traducator autorizat, de ce nu, introducerea obligativitatii incheierii contractului de vanzare cumparare a masinilor sh cumparate pe piata interna, in fata unei autoritati care sa ateste numarul de kilometri existent in momentul vanzarii, si, mai presus de toate, CAMPANII DE EDUCARE A CETATEANULUI, pot fi masuri care sa descuraje acest fenomen.
La urma urmei, deseori mă ȋntreb dacă a-ți duce crucea pe pământ ȋnseamnă, printre altele, și a ȋnghiți o grămadă de anomalii, a trăi cu lehamitea nonstop și a nu zice nici pâs…Știu, răbdarea este mama virtuților, dar, dacă nu-i deprinzi menirea și nu ești hărăzit s-o valorifici clipă de clipă, atunci ȋți va părea doar o greutate suplimentară a crucii…
Scuze, vianu, n-am dat-o iarăși pe “religie”, ci doar schimb cu Misha niște impresii sociologice.