BMW România ne-a obișnuit ca lansările, prezentările naționale și chiar și avanpremierele să se desfășoare în locuri sau în cadrul unor evenimente cu adevărat speciale.
Pentru a avea o imagine de asamblu asupra momentelor pe care divizia din România le-a pus la cale în ultimii ani, o să amintesc de lansarea lui Seria 8 Coupe care s-a desfășurat la Uzina Electrică Filaret în prezența unui BMW E9 (model considerat ca fiind primul coupe modern al mărcii) și de prezentarea lui Seria 8 Gran Coupe de la Muzeul Tehnic Dimitrie Leonida ca parte a unui concert din cadrul Festivalului Internațional de Muzică de Cameră SoNoRo.
Anul acesta, lumea s-a oprit pentru câteva luni bune din cauza pandemiei de coronavirus SARS-CoV-2, dar odată cu revenirea la o viață apropiată de cea pe care o știam până la apariția virusului, evenimentele din zona auto au reînviat: cu prezentări online fără acele seri internaționale în care erau invitați sute de jurnaliști și, bineînțeles, cu reguli stricte de distanțare socială.
În aceste vremuri diferite de vehicul cotidian s-a lansat și noul BMW Seria 4, un model care a reușit să împartă publicul în două categorii: cei care consideră că bavarezii au exagerat cu dimensiunile grilei față și cei care sunt de părere că noul coupe de clasă medie atrage și mai mult privirile curioșilor prin agresivitatea exterioară.
Prezentarea lui BMW Seria 4 Coupe a avut loc la începutul lunii iunie, iar două luni mai târziu putea fi comandat și pe piața din România. Acum, noul Seria 4 Coupe a ajuns fizic în țara noastră, iar divizia locală BMW a pregătit o serie de evenimente cu adevărat speciale pentru primul contact cu noul coupe de clasă medie.
Reprezentanții producătorului german din țara noastră au ales să prezinte în avanpremieră noul coupe prin intermediul unei instalații de lumini ca parte a proiectului de artă de numit Who Am I? A human-robot performance". Spectacolul realizat de echipa studioului de artă și tehnologie H3 a debutat în selecția Ars Electronica, cel mai important festival de artă și tehnologie la nivel global, și îmbină dansul contemporan, teatrul și instalațiile de lumini cu un protagonist special: un robot industrial Kuka "retras" din activitatea uzinei BMW din Regensburg.
Ulterior, divizia din țara noastră a pregătit un scurt metraj și o ședință foto în fosta hală industrială de pe Popa Nan 82, locul în care activa echipa studioului de artă H3.
PRIM CONTACT CU BMW SERIA 4 COUPE
Trecuse doar o săptămână de la avanpremiera lui Seria 4 Coupe când primesc un email semnat de Alexandru Șeremet, omul care se ocupă de comunicarea grupului BMW în România. Era o invitație pentru un test cu Seria 4 marcat de hashtag-ul BMWFlyDay.
În mod normal, invitațiile pentru astfel de evenimente sunt pline de detalii, însă aceasta nu se încadra în tiparul normal. Nu am stat foarte mult pe gânduri până să accept invitația, mai ales că în email apărea și una dintre imaginile emblematice din istoria constructorului german.
Vorbesc despre coperta primului număr al revistei "BMW Flugmotoren-Nachrichten" desenată de graficianul Henry Ehlers.
Acesta a realizat o imagine cu două avioane în aer, iar pe discul generat de fiecare elice a fost stilizată forma careurilor alb-albastre bavareze. Această copertă marchează momentul care a dat naștere mitului că logo-ul BMW este inspirat de elicea unui avion.Inspirați de scenariile seriei Mission Impossible, reprezentanții BMW din România ne-au dat întâlnire la sediul companiei. Am ales o cheie și am primit o adresă și o oră: Motorpark, 8:30 AM.
Am coborât în parcare, de unde am pornit către circuitul de lângă Adâncata la volanul unui Seria 5 facelift, model lansat la rândul sau recent pe piața din România. N-a fost chiar ca în viitoarea peliculă a lui Tom Cruise (actorul a filmat recent pentru Mission Impossible 7 alături de BMW M5 pe străzile din Roma), dar pe parcursul drumului până la Motorpark mi-am făcut tot felul de scenarii cu privire la evenimentul pregătit.
Odată ajuns la circuit, toate necunoscutele au ieșit la iveală: inițial, BMW România pregătise un zbor de pe aeroportul Băneasa până la Adâncata cu un mic avion Cessna 172RG Cutlass RG, însă avertizările meteorologilor au făcut ca această parte a evenimentului să fie anulată. Totuși, deasupra circuitului de la Adâncata se putea zbura, motiv pentru care, înainte să urcăm în noul Seria 4 Coupe am luat loc pe bancheta din spate a avionului fabricat în 1980.
Radu David, instructor certificat BMW Driving Experience, pilot de linie și trainer de zbor, a fost cel care ne-a oferit (mie și celorlalți participanți la evenimentul BMW) să gustăm din plăcerile experienței unui zbor cu un avion de mici dimensiuni.
Reîntors la sol, am luat rapid loc în noul Seria 4 Coupe. Trei exemplare au fost disponibile, iar sorții au vrut ca eu să conduc versiunea 430i. Sub capota coupe-ului german s-a aflat un motor de 2.0 litri benzină care dezvoltă 258 de cai putere la 5.500 rpm și 400 Nm începând cu 1.550 rpm. Resursele au fost gestionate de o transmisie automată cu opt trepte, iar acestea au fost direcționate exclusiv către puntea spate.
Pentru primul contact cu BMW Seria 4 Coupe, instructorii școlii de pilotaj Romania Driving Experience, în frunte cu coordonatorul Radu Ariciu, au pregătit două componente: un exercițiu de îndemânare și un traseu rapid pe o versiune scurtă a circuitului Motorpark.
Cei patru cilindri ai motorului care echipează coupe-ul bavarez "bat" echilibrat în ritm de ralanti. În modul Comfort, unitatea livrează resursele liniar, fără să-ți provoace prea multe emoții indiferent de cât de brutal apeși pedala de accelerație. Pornim în grup într-un tur de recunoaștere pe traseul de îndemânare: o evitare stânga-dreapta, cinci jaloane, un viraj care închide târziu al cărui apex a fost "desenat" cu ajutorul conurilor și o schimbare rapidă de direcție au fost ingredientele pregătite de instructorii BMW.
Cu traseul bine întipărit în memorie, plec către prima trecere și păstrez setările lui Seria 4 Coupe în modul Comfort. O fac din două motive: pentru că mă acomodez cu mașina și încerc să înțeleg care vor fi limitele sale într-un ritm normal, dar și pentru că asfaltul este ud și rece.
Astfel aveam un reper pe baza căruia puteam să construiesc o evoluție mai bună și să încerc, totodată, să cunosc limitele modelului german. După două treceri în care am simțit că Seria 4 Coupe poate tăia chirurgical printre conurile puse cu atenție pe circuit, am încercat și modul Sport.Am crescut ritmul și, deși direcția coupe-ului german reușea să ghideze mașina printre obstacolele din cauciuc, roțile de pe puntea spate deveniseră jucăușe și și-ar fi dorit să iasă din linie doar, doar să-mi strice parcursul perfect. Pentru a trece cu bine de traseu, a fost nevoie de mici corecturi ale direcției pentru a repoziționa corect mașina. Altfel spus, Seria 4 devenise mai puțin cizelat, în ciuda faptului că anvelopele Michelin Pilot Sport 4 încercau să păstreze aderența cât mai mult. Iar după alte patru sesiuni complete pe traseul de îndemânare, comportamentul "jucăuș" al lui Seria 4 Coupe la viteze mici (de până în 60 km/h) pe un traseu tehnic poate fi pus mai degrabă pe seama asfaltului ud și a temperaturilor mici.
În tot acest timp în care valsam printre conurile de pe circuit, Radu David se afla la manșa avionului Cessna și împărțea emoții celorlalți participanți.
Pe secțiunea scurtă a circuitului de la Adâncata am rulat doar în modul Sport. Nu mai existau acele porțiuni înguste ca pe traseul de îndemânare, motiv pentru care limitele "locului de joacă" au crescut. Pe aceeași suprafață udă și rece, dar la viteze mai mari (și cu siguranță cu o temperatură a pneurilor mai bună), Seria 4 Coupe și-a arătat incisivitatea.
Am mers într-un ritm alert și am încercat să abordez virajele cu o viteză corectă, astfel încât sistemele electronice să nu-mi strice plăcerea. Chiar și cu tehnologiile de asistare active, Seria 4 Coupe reușește să fie agresiv, direct și rapid. În modul Sport, transmisia are un răspuns diferit și schimbă cât mai sus, direcția este fermă și comunică tot timpul cu tine, astfel încât să poți aborda virajele corect și să găsești apexul. Iar pentru ca limitele să poată fi extinse, suspensia devine mai rigidă și citește cu mare atenție suprafața circuitului.
Deși întâlnirea cu Seria 4 Coupe a fost una scurtă, am simțit că agilitatea modelului bavarez a fost îmbunățită. Ai o direcție mai precisă și o suspensie mai bună, iar toate aceste elemente noi fac din coupe-ul german un partener capabil să-ți ofere acea plăcere de a conduce pe care o regăsești de 55 de ani în sloganul BMW.
Pe piața din România, noul Seria 4 Coupe este disponibil în patru versiuni, trei dintre acestea fiind echipate cu motoare pe benzină. Cea mai accesibilă variantă BMW Seria 4 pornește de la 44.863 de euro și poartă indicativul 420i Coupe (motor de 2.0 litri cu 184 de cai putere). Pentru versiunea 430i Coupe, prețurile pornesc de la 49.861 de euro, în timp ce vârful de gamă se numește M440i xDrive Coupe (3.0 litri cu șase cilindri care dezvoltă 374 CP și 500 Nm). Singura motorizare diesel poate fi găsită sub indicativul 420d (există și variantă 420d xDrive), iar prețul de pornire este de 47.362 de euro.
in conditiile astea, ma simt mult mai atras de versiunea cu 4 usi, normala, clasicul seria 3. nu mai pun la socoteala partea practica, incomparabil mai buna.
s-a dospit cam cit fosta serie 6, care era insa mult mai faina desi lumea il injura pe nea Bangle.
jumate din ea pare portbagajul acum.