În numele istoriei: Porsche 911 Targa Heritage Design Edition se adresează colecționarilor și celor care apreciază tradiția mărcii germane

de Mircea Meşter
Marti, 02.06.2020
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Prezentată ca o ediție specială limitată a noului Porsche 911 Targa, versiunea Heritage Design Edition oferă o serie de elemente suplimentare care aduc aminte de anii '50 - '60 și care potențează aspectul retro al modelului german.

După prezentarea noii generații Porsche 911 Targa, un model dedicat prin definiție istoriei marcante a constructorului german, producătorul din Stuttgart duce astăzi și mai departe "chemarea" tradiției prin lansarea unei ediții speciale limitate a noului 911 Targa.

Denumită oficial 911 Targa 4S Heritage Design Edition, versiunea dedicată colecționarilor este produsă în colaborare cu biroul de personalizare Porsche Exclusive Manufaktur în doar 992 de exemplare, toate numerotate (numărul oglindește codul intern al actualei generații 911), și va fi disponibilă începând cu această toamnă la dealerii dedicați ai mărcii Porsche. Este al doilea dintre cele patru modele speciale care vor completa gama Heritage Edition, dedicată celor care își doresc mașini ce împletesc cu succes tehnologia și designul gamei moderne Porsche cu elemente care aduc aminte de istoria mărcii germane. Primul dintre aceste modele cu ecou istoric a fost 911 Speedster Heritage Edition, versiune prezentată cu succes anul trecut.

Detalii retro care fac diferența

Pentru a celebra tradiția mărcii, Porsche 911 4S Heritage Design Edition apelează la detalii care ne teleportează în anii '50-'60: nuanța exterioară specială Cherry Metallic este disponibilă exclusiv pe această ediție specială și este "condimentată" cu elemente grafice albe interesante inspirate din design-ul mașinilor pe care Porsche le-a aliniat la startul celor mai mari curse ale mijlocului de secol trecut. Numărul de pe ușile laterale poate fi personalizat între 0 și 99. 

De notat că, în anii '50, diferitele nuanțe de roșu închis erau extrem de populare pe modelele vremii. De exemplu, Porsche 356 era oferit în 3 nuanțe diferite de roșu (Pascha Red, Ruby Red și Polyantha Red), nuanța pe care o vedem pe caroseria noului 911 Targa 4S Heritage Design Edition fiind denumită Burgundy Red pe primele generații ale lui 911.

La capitolul detalii de efect se încadrează și siglele aurii inspirate la rândul lor din modelele speciale pe care Porsche le punea pe piață în anii '60, dar și badge-ul rotund dedicat acestei versiuni pe care designerii l-au așezat pe grila compartimentului dedicat bagajelor. Acesta din urmă are ca inspirație simbolică "premiul" grafic pe care l-a primit un Porsche 356 care a depășit borna primilor 100.000 de kilometri parcurși.

Cei atenți la detalii vor observa și că sigla mărcii Porsche - prezentă pe capotă, jante, volan, cheie și pe spătarele scaunelor - este versiunea pe care marca a folosit-o în primii ani ai existenței sale, mai exact în 1963, anul lansării primei generații 911. La cerere, noua versiune poate fi comandată în alte patru culori exterioare disponibile standard (negru, roșu Guards, gri Silver Metallic și gri Crayon), clienții pretențioși având însă la dispoziție o paletă infinită de nuanțe pe care le pot alege cu ajutorul ateliereului de personalizare Porsche Exclusive Manufaktur.

Design-ul jantelor pe care le folosește 911 Targa 4S Heritage Design Edition este și el special, fiind oglinda fidelă a unui model de jante pe care Porsche le-a folosit pe versiunea sportivă S a primelor generații 911. Acestea au apărut pe piață în prima fază în 1965. Pe noua ediție specială limitată, acestea sunt din aliaj din aluminiu, cântăresc cu 3 kilograme mai puțin decât echivalentul din aliaj din oțel de pe versiunile tipice 911 și pot fi comandate în versiuni de 20 sau 21 de inch.

Interior: între texturi, materiale și culori speciale

Povestea tradiției reînnodate continuă la interior. Dacă turometrul central și ceasul de pe bord, ambele analog, oferă un fundal cu tentă verde inspirată din elementele pe care le utiliza Porsche în anii de început ai mărcii, scaunele și fețe ușilor sunt tapițate cu piele și velur, iar plafonul vine îmbrăcat în piele perforată, o combinație din ce în ce mai rar întâlnită pe mașinile moderne și care păstrează farmecul de odinioară a modelelor clasice.

Pe bord, designerii Porsche au montat o siglă aurie 911 alături de o plăcuță numerotată care certifică apartenența fiecărui exemplar la o ediție limitată specială.

Atmosfera retro din interior este evocată, de asemenea, de tapițeria în două nuanțe: roșu Bordeaux asortat cu bej Atacama sau, pentru cei care preferă nuanțele clasice, negru asortat cu bej Atacama. 

Dacă estetic vorbim despre un model cu tente retro evidente, 911 Targa 4S Heritage Design Edition oferă la bază o structură cât se poate de modernă la capitolul sistem de propulsie și echipamente tehnologice. Sub capotă se află motorul biturbo de 450 CP prezent și pe versiunea "normală" a lui 911 Targa 4S, acesta fiind acompaniat de o transmisie automată PDK cu opt trepte. Performanțele pe care le atinge acest model sunt, astfel, excepționale: 0-100 km/h în doar 3.6 secunde în varianta cu Launch Control și o viteză maximă de peste 304 km/h.

Un ceas de mână care completează perfect mașina

Evocând legătura strânsă dintre modelele speciale Porsche și ceasurile de mână speciale, noua versiune poate fi comandată împreună cu un cronograf semnat de Porsche Design. Acesta evocă la rândul său simbolurile retro prezente pe mașină, implicit nuanțele de verde pentru designul cadranului, fontul special Porsche, cureaua din aceeași piele utilizată la interior și designul jantelor, prezent pe spatele ceasului.

Interviu exclusiv Automarket.ro: Ivo van Hulten, director Design Interior Porsche

Automarket: Una dintre principalele provocări pe care le aveți în față, ca designeri de interior Porsche, este să reușiți trecerea cât mai curată între liniile clasice ale modelelor mărcii și tehnologia ultramodernă. Vedeți asta ca pe o provocare sau ca pe o problemă?
Ivo van Hulten: Amestecul dintre liniile clasice ale lui 911 și provocările noi ale tehnologiei moderne este una dintre cele mai mari provocări pe care le avem la nivelul designului interior. De exemplu, sunt mândru că echipa mea a reușit, cu ajutorul tehnologiei, să modifice forma de "T" pe care o formau anterior consola centrală și elementele de pe bord. Pe noua generație 992 a lui Porsche 911, display-ul central este integrat în designul bordului și am reușit să ne întoarcem la liniile orizontale pe care le regăseam pe primele generații ale modelului. Este un exemplu al beneficiilor pe care le aduce tehnologia modernă: în acest caz, ne-a permis nouă, designerilor, să ne întoarcem la rădăcinile modelului. 

Ne jucăm cu amestecul dintre analog și digital în zona instrumentarului de bord. În acest caz, am păstrat turometrul central analog pe care, iată, îl putem personaliza pentru a crea diferite variante speciale. Deci chiar și într-o digitală am reușit să ne adaptăm și să găsim o soluție prin care integrăm soluții analogice. 

Automarket: Apropo de acest aspect: știm că în cazul lui Porsche 911 vorbim de clienți care apreciază liniile clasice și, odată cu acestea, elementele clasice, cum sunt butoanele fizice de la interior. Totuși, trebuie să faceți trecerea spre digitalizare și pe măsura trecerii generațiilor observăm că acestea se răresc. Cum priviți provocarea eliminării butoanelor în epoca digitalizării?
Ivo van Hulten: Limitarea numărului de butoane fizice prezente pe bordului lui 911 a fost privită ca o oportunitate de dechipa noastră de design. Eu am privit mereu această evoluție în paralel cu cea prin care trec echipamentele hi-fi. În anii '80, vorbeam de aparate pline de butoane pe care oamenii le iubeau. Ulterior, aceste butoane au început să dispară și a devenit mai important să ai la dispoziție funcțiile corecte decât să ai un milion de funcții desemnate de câte un buton separat. Dacă ne uităm la celebrele radiouri Tivoli, extrem de bine desenate, observăm că au doar două sau trei butoane, cele de care ai nevoie mereu.

Pe 911 am decis că e nevoie să menținem câteva butoane fizice la dispoziția pasagerilor, în principiu cele de care aceștia au nevoie foarte des. Și am investit mult mai mult timp în dezvoltarea unor butoane care să fie mai frumoase decât pe generația anterioară. Celelalte comenzi au fost digitalizate.

Automarket: Există diferențe sesizabile între interiorul unui 911 și interiorul unui 911 Targa la nivel de design sau detalii? 
Ivo van Hulten: Nu, noul 911 Targa are exact același interior pe care-l au și versiunile clasice ale lui 911 în generația 992. Însă pe această versiune specială am avut oportunitatea de a ne juca cu designul deja stabilit. Când am dezvoltat designul interior al noii generații 911, am ținut cont că în viitor vom dori să indivizualizăm anumite elemente și să transformăm mașina într-una specială când e nevoie de acest lucru. Această ediție limitată demonstrează foarte bine cât de versatil este designul interior al lui 911. De exemplu, un 911 normal are fibră de carbon sau lemn în partea de bord din fața pasagerului din dreapta. Pe această ediție specială, am putut să montăm piele pe care am aplicat sigla specială alături de plăcuța numerotată. 

Automarket: Cum ați colaborat cu echipa Porsche Exclusive Manufaktur în dezvoltarea acestei ediții speciale?
Ivo van Hulten: Biroul nostru de design a avut ideea de a dezvolta ediții speciale inspirate din modelele noastre istorice. Apoi a trebuit să căutăm un partener intern care să ne ajute să facem asta. Aici a început colaborarea dintre biroul de design și cei de la Porsche Exclusive Manafaktur, pentru că ei au cunoștințele necesare și clienții perfecți pentru a dezvolta astfel de versiuni speciale. Astfel am reușit să montăm pe mașină elemente care pe o versiune de serie sunt imposibil de montat. A fost, deci, o bucurie pentru noi, cei de la design, pentru că am putut face un pas sau doi suplimentar față de ceea ce putem face când vorbim de un model în producția de serie. 

Automarket: Cum a evoluat designul ceasului cronograf care poate fi achiziționat de clienți odată cu 911 Targa 4S Heritage Design Edition?
Ivo van Hulten: Atunci când am desenat noul turometru și noul ceas din centrul bordului, am stabilit instantaneu că ceasul cronograf de mână dezvoltat de Porsche Design trebuie să aibă același look. De aici a rezultat transferul fonturilor și al designului general pe cadranul acestui ceas cronograf. Apoi, am decis împreună că pe cureaua ceasului trebuie să fie aceeași piele în aceeași nuanță pe care o regăsim la interior.

Automarket: Care a fost sursa de inspirație pentru noul design al acestui turometru verde de pe 911 Targa 4S Heritage Design Edition?
Ivo van Hulten: Designul special al turometrului analog a fost turometrul pe care-l avea prima generație 911. O să observați asta dacă comparați cele două inele care apar pe ambele cadrane. De exemplu, am ascuns ceasul digital care făcea parte din acelai cadran și l-am înlocuit cu un al doilea inel inspirat din primul 911. 

Automarket: Cine a desenat noul logo 911 pe care-l vedem implicit pe această ediție specială?
Ivo van Hulten: Noul logotip 911, care a apărut în premieră pe această generație a modelului, a fost desenat de echipa de design interior pe care o coordonez. Pentru noi a fost foarte important acest element pentru că am dorit să introducem un anumit nivel de prospețime în modul în care 911 este văzut, dar să oferim și o tentă retro pe care o regăseam în anii '70, când logo-urile erau foarte îndrăznețe și vizibile. Dacă vreți, noul logo evocă elemente din trecut și oferă elemente moderne în același timp, la fel cum se întâmplă în cazul turometrului ediției speciale Heritage Design Edition. 

Comentarii (7)

  • Superba. as calatori un pic prin Europa cu ea. Nu e din pacate o masina pentru Romanica, nu stai cu 450 de cai la Victoriei bara la bara. iti bati joc de ea.
    11 3
  • netam-nissan
    cam chici auriul emblemnelor si prea aduce a masinuta hot wheels cu rotile alea - cred ca imi iau un fierrari roma mai bine.
    da numa daca imi prmeste maranelo nisanu tiida sedan ca avans 50%.
    18 2
  • @adi_10
    cine are asa ceva are bani sa-si ia si o masina de oras decenta.
    6 1
  • Costel
    netam-nissane,

    ti-oi pus intrebarea daca Mircea Mester ne-o dezvaluit chiar totul in acest articol, daca nu care cumva o tainuit vreun detaliu, asta numa' ca la un moment dat surpriza sa devina coplesitoare pentru anumiti concetateni?

    daca intre cele 992 exemplare isi face loc si-o hyper-exclusiva si musai aurita declinare: Costesti-Arges- Gold Heritage Edition?

    ce zici? meriti acu' sa devii inculpat si judecat cu celeritate intr-un stabor pentru afirmatiile de mai devreme?
    6 0
  • netam-nissan
    da dle costel inteleg unde bateti, eu bat doar in lemn sa nu revina la cuiburile cu turnulete chiar toate stolurile noastre gazduite vrand-nevrand de vestu care isi merita poate ghionturile karmei asta e, sa-i mai suporte nitel, nu mult 2-3 sute de ani asa nediscriminati cum peroreaza merkeloaia care in precedenta existenta sigur pastea camile.

    findca nu pot sa va egalez in lungimi de fraze mestere mai zic doar scurt ca, din ce vad io in parcarea carfur din motostivuitor, nu porsche ar fi totusi febletea baragladinosilor bulibasiti mai sportiv non-bentleygos, ci taman marca dvs preferata.
    poate ca atractia lu il cavalino e in adn-ul lor desi ar trebui sa le placa versiunea nerampante inhamat la coviltir da nu ma pronunt ca nu-s asa cult la cap.
    10 0
  • Costel
    netam-nissane,

    oi reusit nu doar sa ma surprinzi, chiar m-oi lasat paf cu ce-oi spus!

    adica marca pe care-o ador ii divinizata taman de devoratorii trilurilor nepereche de pe malurile Gangelui si a pirandelor deopotriva ?

    daca-i musai asa starea de fapt atunci parca-i si locu' si momentu' sa schimb imediat macazu' numa' ca sa-mi certific de-a pururi eruditia iar concurenta-i mai ofertanta ca niciodata in declinari fertile pentru nestatornici ca mine, culmea si cu cea mai reusita editie speciala pentru siderala generatie 992, is convins ca doar una dintre cele 75 de unitati Jacky Ickx Legend Edition putandu-mi genera satisfactii cel putin echivalente pistoanelor peninsulare
    2 0
  • Kotegaeshi
    Am citit comentariile de mai sus. 6 comentarii scrise perfect gramatical. Asa ceva este o raritate, Bravo !
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru