În 2020, 26% din mașinile care au ieșit de pe linia de montaj a uzinei Dacia de la Mioveni au avut instalate GPL direct în fabricație. Alternativa GPL contribuie la protejarea mediului înconjurător deoarece combustia bazată pe GPL rezultă într-o emisie redusă de dioxid de carbon, potrivit unui comunicat al producătorului.
“Tehnologia GPL ajută la atingerea prevederilor normelor CAFE și este integrată de echipele noastre de ingineri aici, în România, pe motorizările existente în gamă. Emisiile de CO2 sunt mai scăzute cu 11% față de versiunea pe benzină,” a declarat Alexander Simionescu, director al centrului de inginerie, Renault Technologie Roumanie.
Începând de anul trecut, Dacia a adoptat denumirea comercială ECO-G pentru versiunile echipate cu motoare cu alimentare mixtă benzină/GPL. În 2020, pe piața din România, au fost vândute peste 10 300 de vehicule cu motorizare ECO-G, ceea ce echivalează cu aproape 23% din totalul înmatriculărilor mărcii.
Pe modele, ponderea cea mai importantă a versiunilor ECO-G a fost înregistrată în cazul Sandero (44%), urmat de Logan (29% din total). GPL la înmatriculările de autoturisme în Europa.
În 2020, Dacia a fost lider pe segmentulVia Dacia
Sunt convins ca instalatiile GPL din fabrica sunt mai sigure decat cele montate aftermarket (in special de taximetristi).
1.4 și 1.6 MPI cu 8 supape, 1.2 16v, 0.9 TCe și acum 1.0 TCe, toate aceste motoare au fost echipate la Mioveni astfel încât să poată funcționa și cu GPL.
Din păcate senzația mea este că în unitățile autorizate nu a fost asigurat un service profesionist pentru instalațiile Landi Renzo montate în uzină, lucru valabil și pentru alte ateliere autorizate GPL.
Iar cât privește instalațiile ce se pot monta aftermarket, există și variante mai ieftine turcești, și variante de încredere, italienești sau performante olandeze. Important e să fie montate și exploatate corect, oricare ar fi alegerea.
Bănuiesc că parcurgi mulți km de rentează să iei / să deții pe gpl. Eu mi-am făcut niște calcule și parcurg sub 10 000 de km pe an. Nu știu dacă rentează. Se amortizează diferența de preț prin faptul că ai supliment la programul Rabla (bani in plus când cumperi pe GPL). Dar stau și pun in balanță reviziile, mentenanta instalației, butelia la 10 ani trebuie schimbată, spațiu diminuat in portbagaj(trebuie adăugat și costul unei jante cu o anvelopă - nu concep mașină fără roata de rezervă, kitul de pană nu rezolvă întotdeauna problema, senzorii care mai dau greș, prima pornire dimineața iarna / anotimp rece durează 10-15 minute cu aproximație până trece pe GPL. Dacă mergi mult rentează....... Băga-te dacă te coafează versiunea cu GPL....și mie îmi surâde GPL dar să suporte altcineva costurile în plus care apar.
Motoarele Dacia destinate arderii GPL au niște avantaje din fabrică pentru fiabilizare, printre altele scaune de supape diferite sau culbutori cu rolă.
Eu știu că Dacia colabora cu Landi Renzo pentru componentele GPL, nu am auzit să se fi orientat către alt furnizor, mai ales că firma italiană oferă instalații de calitate și aftermarket, la prețuri decente, în jur de 600 de euro.
Firma olandeză la care te referi se numește Prins, și mai nou oferă inclusiv un sistem de injecție lichidă de GPL, care este extraordinar pentru motoarele cu injecție directă, asigurând funcționarea 100% cu GPL, inclusiv la pornire și utilizând injectoarele de benzină. Acest Prins LDI costă undeva aproape de 2000 de euro, celelalte sunt chiar și mult sub acest preț.
Și mai vreau să demontez un mit legat de așa zisele probleme ale motoarelor alimentate cu GPL la turații mai mari. O instalație bună (italienească să zicem) în firea ei, bine montată și corect întreținută, nu are voie să aibă probleme la accelerări, și am în minte un exemplu, Logan 16v cu care am mers recent: cu o instalație Lovato pusă de 10 ani n-are nici o problemă la turații de 5000 rpm cu 4-5 persoane la bord. Condus de mine, nu din auzite.
Completare.....văd că primul comentariu nu apare.
Instalația GPL e Landi Renzo.
Rezervorul de GPL este produs de STAKO (Polonia):
- tip toroidal
- model T65005012YA052CR
- cod producător capac E20 67R-010324 Type P0L
- dimensiuni 650x182x200
- presiune de utilizare 20bar (2,0 MPa)
- presiune de test 30bar (3,0 MPa)
- are o capacitate brută de 53 Litri cu un factor de umplere nominală de 80% deci rezultă o capacitate nominală de 42,4 Litri, pe care e posibil să nu o atingeți niciodată și în realitate să nu puteți alimenta cu mai mult de 37-38 Litri de GPL.
Motorul pornește doar pe Benzină și trece automat pe GPL când temperatura antigelului atinge 30 de grade Celsius (numai dacă modul GPL e activat prin butonul respectiv de pe bord) - adică se consumă GPL cu prioritate și modul pe Benzină este secundar - DAR dacă de exemplu accelerați brusc și necesarul momentan de putere nu este îndeplinit de GPL motorul trece temporar pe Benzină și când necesarul de putere scade se trece înapoi pe GPL.
Evident, când GPL-ul se termină se trece automat pe mod Benzină.
Dacia ECO-G are încă 3 injectoare separate pentru GPL (da, injectoarele GPL sunt mai zgomotoase decât cele pe benzină, dar se aud numai dacă capota este ridicată) - fiind MPI și nu GDI, nu veți avea probleme cu acumularea de calamină pe supape și în restul motorului.
1. consumul e undeva la 10 maxim 15% peste consumul pe benzină (adică dacă extraurban ia 8 pe benzină, pe gaz va lua 8,5-9) în condițiile în care aprinderea e bună și reglajul e făcut să emuleze mersul pe benzină; în aceleași condiții nu este resimțită nici o pierdere de putere, harta de injecție compensând diferența de densitate de putere dintre benzină și GPL;
2. Rezervorul de GPL are termen de 10 ani, timp în care se poate face o economie de câteva mii de euro astfel încât să amortizeze investiția de 6-800 de lei cât costă o butelie nouă și schimbarea ei;
3. La ITP se face strict verificarea mașinii pe benzină și cel mult vizual a elementelor instalației și la majoritatea stațiilor ITP se achită costul verificării pe benzină, NIMIC în plus;
Văd că la subiectul GPL radio șanțul prezintă cea mai mare concentrație de minciuni pe metrul pătrat, izvorâte din necunoaștere, prostie, inconștiența unora și lăcomia altora.
Folclor creat de cârpaci lacomi și semidocți creduli.
Dacă dintr-o știre unii pot crede total opusul, ce să mai zic de un subiect așa puțin cunoscut în mod real...
@Naivu In Romania avem cred ca 2 statii pe CNG, una este in Bucuresti pe Preciziei in apropiere de Lidl de la autogara Militari, cealalta mi se pare ca este in vestul tarii.
Sa le luam pe rand.
Costul instalatiilor GPL pe noile Dacii sunt de 300 euro. La o diferenta pesimista de cost de rulare de 10 lei per 100 km, cei 300 de euro ii economisesti in 15k km. Daca faci mai mult urban greu, amortizarea poate veni chiar mai devreme. Revizia la GPL inseamna un filtru de 30 de lei si unul de 10 lei. Cel care se intreba daca "se merita" GPL-ul pentru 10k km pe an, are raspunsul. Amortizarea se face in 1-1.5 ani in functie de cum si unde merge.
CNG-ul e in parte aceiasi chestie cu GPL-ul doar ca stocarea se face cu presiune mult mai mare decat GPL-ul. Calculatoarele si injectoarele sunt aceleasi pentru GPL si CNG dar rezervoarele si restul, difera. CNG-ul fata de GPL poate elimina in totalitate benzina insa GPL-ul injectat in stare gazoasa are nevoie de caldura care de obicei vine de la rulajul initial pe benzina. Instalatiile CNG sunt tot aftermarket si parte din piese sunt comune cu GPL-ul.
GPL-ul de pe loganul nou poate porni direct pe gaz in multe situatii cand are presiune suficienta.
Daca instalatia este bine configurata si dimensionata, masina odata trecuta pe gaz ramane pe gaz indiferent de turatii si regim de exploatare. In familie am un logan 1.6 16v care, indiferent de temperatura, cand pui pedala la podea, trece pe benzina din cauza ca vaporizatorul este prost dimensionat si nu poate oferi suficient gaz. Pe masina mea (2 litri break 1.5 tone, instalatie Prins) odata trecuta pe gaz, asa ramane. Si trece mult mai repede pe gaz, nu asteapta sa ajunga apa la 40 de grade. Imediat cum are presiune suficienta, trece pe gaz. In felul asta am ajuns sa consum un rezervor de benzina (60 litri) in 13 mii de km fata de logan care cred ca papa triplu benzina asteptand sa se incalzeasca.
Butelia expira la 10 ani si costa 3-400 lei sa o inlocuiesti.
Aberatia cu GPL-ul in parcarile subterane, se discuta sa fie scoasa.
Instaltiile pentru injectie directa sunt mult mai scumpe (7-8000 lei) decat la MPi si merg in amestec care e de obicei 5% benzina cu 95% gpl (nici vorba de 30 cu 70%). La astea este intr-adevar problema mare de amortizare si e nevoie de mult mai multi km pentru a o atinge.
Probleme cu supapele au in general masinile non europene care nu-s concepute pentru GPL. Pentru ele sunt sisteme de ungere a supapelor care in esenta ofera supapelor de admisie aditivul de ungere prezent in mod normal in benzina si pe care gazul nu-l are.
Si inca o chestiune putin cunoscuta este densitatea foarte diferita a combustibililor:
- diesel ~ 850grame/litru
- benzina ~750g/l
- GPL ~550g/l
Cei interesati pot face calculele cu masa de combustibil consumata de diferite motorizari si combustibili.
GPL-ul e o alternativa foarte buna economic si ecologic la diesel si chiar benzina dar din pacate nu este promovata mai mult desi e simpla, eficienta si foarte la indemana. Si vedem ca la Dacia este si foate ieftina costand doar 300 euro in plus fata de minim 600 euro un install aftermarket.
Sper ca am pus un pic umaru la demitizarea gpl-ului. Si ma bucur ca Dacia (si Renault) continua sa ofere alternativa GPL care e si mai curata decat benzina si motorina mai ales in orase. Si aparent si foarte multi cumparatori se bucura de alternativa asta. Poate ii inspira si pe altii.
Iar kilowattul e combustibil de milogi care viseaza tesle pe care sa le incarce gratis la nonstop.
Se pare ca unele lucruri sunt prea grele pentru primate deprimate.
Uite aici: https://www.youtube.com/watch?v=T_sITKKz_5g
Deschide cu grija linkul ca are 5G in coada.
Daca ti-e frica sa-l deschizi sumaru-i asta:
Audi A6 4.2L accelereaza de la 0-200km/h in 24.6s pe benzina si 24.7s pe GPL. E varza GPL-ul asta .. abia se misca.
Vezi ca e plina Germania de statii GPL... au vreo 7000 si nu cred ca stau cu ochii in soare in asteptarea clientilor care nu mai vin. Si pe langa Germania mai sunt Polonia, Italia, Turcia si Spania unde GPL-ul e popular. In Franta e foarte popular etanolul ca alternativa ieftina pentru benzina.
Deci oameni in cautarea alternativelor mai ieftine fata de benzina si motorina, sunt peste tot si aparent sunt mult mai multi decat frustratii care nu mai pot ei de grija "sarakilor care merge ei pe gepeleu si nare domne dinamica daloc si-i incurcareste pe aia care are dinamica si doreste sa simte adrenalina intre semafoare"
Deci iti repet, nu eu am hotarat asta, doar iti spun. GPL-ul e pentru saraci si se foloseste pentru ca nu are accize si e mai ieftin decat benzina. Atat, n-are nimic mai bun sau mai stiu eu ce avantaje, dimpotriva. Daca era mai bun facea Otto acum 100 si ceva de ani motor cu gaz nu cu benzina. Intelegi? Sau ai impresia ca el n-a cercetat mai multi combustibili, a pus mana pe o sticla de benzina doar si a vazut ca merge. Mai pune mana si citeste nu te mai crede destept ca ajungi ca edikkk, de rasul siteului. Vezi, de aia esti sarac si te gandesti numai la solutii din astea bune de eficientizat un taxiu.
Dar lasa saracii sa mearga pe gpeleu si tu plimba-ti frustrarile si vanitatea in orice vehicul sau atelaj suficient de incapator sa ti le suporte si cu un combustibil suficient de nobil si mai ales puternic sa ti le poata urni. Ai multe de urnit. Inclusiv tone de ura la adresa celor inferiori incapabili sa atinga aspiratiile tale inalte lamentabil naufragiate in retorica degradanta pe AM.
De cealalta parte rezervoarele de GPL pot intra in locul rotii de rezerva.