Duminica, 13.06.2010
- Comenteaza
- Trimite pe:
10 ani. Atât a trecut de la lansarea generației anterioare a lui Volvo S60. Sau cinci ani de la ultimul facelift. După tiparele "erelor" auto, o perioadă de zece ani este imensă având în vedere faptul că de obicei vorbim de șase până la opt ani între două generaţii distincte ale aceluiaşi model. Pentru a se "scuza" însă în faţa fanilor, Volvo a scos pe piaţă o a doua generaţie S60 care nu doar că duce mai departe caracteristicile principale pozitive ale vechiului model, ci aduce un plus evident prin adăugarea unor elemente noi pentru model și pentru marcă în general. Dacă până acum vorbeam de S60 ca despre un model sigur şi mai ales confortabil, adăugăm de acum în ecuaţie şi sportivitate. Nu la nivelul nemţilor, însă rezultatul nu-i deloc rău pentru o primă încercare de a ieşi din tiparele clasice ale mărcii. Dacă adăugăm însă și designul exterior de excepţie, bătălia din segment se anunţă interesantă.
Motor / Transmisie
Chiar dacă am avut pe mână la testul de presă din Portugalia întreaga gamă de motorizări disponibile pe modelul suedez, patru la număr, vom pune accentul în test pe cea mai puternică versiune a lui S60, T6 AWD, pentru a surprinde esenţa noii feţe a sedanului scandinav de segment mediu. Echipată cu o unitate turbo pe benzină de 2953 de centimetri cubi, cea mai tare versiune S60 disponibilă pe piaţă reușește să dezvolte 304 cai putere. Echipată cu transmisia Geartronic cu șase trepte şi cu sistemul de tracţiune integrală, versiunea testată este challengerul perfect pentru Audi A4 3.2 FSI quattro, Mercedes C-Klasse 350 4Matic, VW Passat CC 3.6 FSI DSG 4Motion, BMW 335i xDrive și, la limită, pentru Subaru Legacy 2.5 GT Sport Dynamic. Cu cei 304 CP și cu 440 Nm disponibili încă de la 2100 rpm, modelul suedez ne-a arătat că poate să ofere reprize suficiente pentru fanii mașinilor sportive, un sunet plăcut, propriu unei versiuni de acest tip, dar şi o cutie care exploatează fără sincope potenţialul noului motor de sub capota lui S60. Şi spunem cu mâna pe inimă acest lucru, în condiţiile în care aceeaşi transmisie montată pe motorul diesel D5 de 205 CP s-a comportat complet diferit în situaţii identice. Per total, S60 T6 AWD este caracterizat de un fel de a fi dinamic care nu le-a mai fost accesibil până acum clienţilor Volvo. Sistemul de tracțiune integrală Haldex se comportă chiar ca unul de acest tip, fără să dea semne că vorbim de fapt de tracţiune față cu ajutor limitat din partea roșilor din spate. Punct pozitiv, deci. Apăsarea pedalei de accelerație are efect imediat asupra roţilor, indiferent de viteza de rulare, în timp ce modul manual de utilizare al cutiei șterge și eventualele nepotriviri de caracter dintre sportivul din tine și motorul suedezilor. OK, nu există padele în spatele volanului, însă probabil că e mai bine aşa. Nu era cazul ca acei clienţi Volvo atraşi de alte caracteristici decât sportivitatea să se simtă stingheri în noul S60, nu-i aşa?
Consum
Consumul a fost unul dintre punctele slabe ale vechii generaţii S60 în versiunea sa R, iar inginerii Volvo au fost conștienţi de acest fapt, dezvoltând un ansamblu motor-transmisie care reuşeşte să se ridice de această dată la nivelul concurenţilor direcţi din segment. Calculele hârtiei arată că cea mai puternică versiune a modelului suedez scoate 10.2 litri/100 km în regim mediu mixt. Nu e rău, cifrele fiind în nota caracteristică tuturor sedanurilor medii premium de puteri apropiate. De altfel, cel mai economic model de acest tip este Audi A4, cu 1.2 litri mai bun decât modelul suedez, însă şi cu un minus de 40 de cai la purtător. Reprezentanţii Mercedes şi Subaru sar şi ei de 10 litri/100 km. Ar fi foarte interesantă însă un duel real între rivalii direcţi ai segmentului, deoarece diferenţele sunt întotdeauna enorme faţă de ceea ce anunţă producătorii atunci când vorbim de motoare care sar de 300 CP. S60 T6 AWD ne-a arătat un consum de 15 litri/100 km într-un regim mediu spre alert de condus.
Performanţe
Da, vorbim de cel mai sportiv model scos vreodată pe piaţă de Volvo. Şi chiar dacă nu am avut probleme legate de acceleraţia modelului suedez, indiferent de modul automat sau manual al transmisiei, hârtia ne arată că S60 rămâne cu puţin în spatele concurenţei directe germane la acest capitol. Volvo anunţă 6.5 secunde pentru 0-100 km/h şi o viteză maximă de 250 de kilometri pe oră, cel mai apropiat model din segment fiind C-Klasse 4Matic, cu 6.3 secunde. BMW şi Audi se bat sub graniţa celor 6 secunde.
Interior
Intri în habitaclul lui S60 şi îţi dai seama imediat că vorbeşti de un Volvo special. Da, regăsești aceeaşi consolă centrală "plutitoare" de pe restul gamei, însă aceasta este acum stilizată, ceva mai complexă și primeşte un monitor în partea superioară care este disponibil încă din dotarea standard şi care găzduieşte toate comenzile esenţiale ale mașinii. Da, noul Volvo S60 poate fi comandat cu o consolă centrală din lemn, pentru a fi în ton cu cererile vechilor clienţi Volvo, dar şi cu una din aluminiu acompaniată de o ambianţă închisă, elemente care respiră sportivitate. Comenzile noului S60 înseamnă practic o armată de butonaşe aşezate deasupra clasicului "omuleţ" al sistemului de climatizare, dar îşi fac apariţia şi patru butoane rotative de dimensiuni mari care acoperă 90% dintre elementele de care are nevoie un şofer: temperatura, încălzirea în scaune, volumul audio şi comenzile sistemului multimedia. Simplu şi eficient, deşi ai nevoie de puţin timp pentru a te obişnui cu sensibilitatea butonului care comandă ce se întâmplă pe display. Materialele sunt de top iar volanul s-a micşorat evident faţă de vechea generaţie. Apropo de volan, varianta în două nuanţe (piele alba pe interiorul coroanei şi piele neagră pe exterior) asigură o notă maximă la capitolul estetică. Spaţiul dedicat pasagerilor a crescut faţă de vechiul S60, cei aflaţi pe bancheta din spate fiind fericițţii posesori ai unui spaţiu pentru genunchi cu 3 centimetri mai lung faţă de generaţia anterioară. În faţă nu e nevoie să cauţi cifre şi centimetri în plus. Şoferul îşi găseşte imediat poziţia la volan, iar pasagerul din dreapta nu are nicio problemă în a se aşeza confortabil. Vorbim, totuşi, de un Volvo.
Preţ de achiziţie
Politica de preţuri a celor de la Volvo este una extrem de interesantă în ceea ce priveşte noua generaţie S60. Pentru început, să spunem doar că noul S60 este mai ieftin decât trioul Mercedes-BMW-Audi. Indiferent de motorizare, deci implicit în cazul lui T6 AWD contra versiunilor echivalente ale concurenţei. Hârtia ne arată că un S60 care are aceleași dotări precum modelul testat de noi în Portugalia vă duce la 43.900 de euro, cu 500 de euro mai puţin decât Audi A4, cu 3000 de euro mai puţin decât BMW 335i și cu aproape 6000 de euro mai puţin decât în cazul lui Mercedes C-Klasse. Iar diferenţele se păstrează până la versiunea entry-level a lui S60 (diesel D3 de 163 CP Basic), care în România costă 30.345 de euro cu TVA inclus. De ce vorbesc de o strategie interesantă? Pentru că Volvo gândește foarte logic: un client al mărcilor non-premium de segment mediu care vrea să treacă la un nivel superior de performanţe şi de status va avea ca primă opţiune de preţ Volvo S60. Fie că acesta vine de la Opel, Honda, Citroen, Toyota, Volkswagen sau Subaru.
Siguranţă
Oamenii care au inventat centura de siguranţă aşa cum o cunoaştem noi astăzi şi-au făcut deja o obişnuinţă din a trata fiecare nou model intrat în gamă ca pe o vedetă din punctul de vedere al siguranţei. Astfel, dacă pe recent lansatul XC60 am făcut cunoştinţă în premieră mondială cu City Safety, un sistem care frânează în locul tău dacă tu nu vezi că maşina din faţă a oprit brusc, S60 este şi mai avansat din acest punct de vedere. Pe lângă puzderia de pachete de siguranţă care la Volvo intră în banal, dar care pentru alţii sunt ocazii de marketing agresiv, cum sunt Cruise Controlul Adaptiv, sistemul care ştie dacă eşti obosit în funcţie de cum conduci, pachetul de avertizare la schimbarea liniilor de mers, pachetul de detectare a altor maşini aflate în unghiul mort şi nu numai, Volvo a inventat un sistem nou şi unic în lume pe care l-a montat pe S60. Este vorba de ceea ce în engleză se numește Collision Warning with Full Auto Brake and Pedestrian Detection. Acest pachet face exact ce îi spune numele: maşina "vede" pietonii din jur cu ajutorul unui sistem complex bazat pe un radar şi pe o cameră învăţată să recunoască forma umană şi, după ce te anunţă că eşti gata să loveşti un pieton, frânează în locul tău. Dacă rulezi cu până la 35 km/h, te vei opri înainte să atingi pietonul. Dacă mergi mai tare, rolul sistemului este de a limita la maximum efectele unui impact. Am avut ocazia să testez acest sistem cu ajutorul unui manechin care intra în raza de acţiune a mașinii şi, după ce am trecut peste iminentul instinct de conservare care îmi spunea să apăs frâna, am privit fascinat maşina care prelua controlul în locul meu. Nu ştiu dacă sistemul va avea un efect asupra notelor pe care S60 le va primi la EuroNCAP, însă e sigur că modelul suedez va primi maximum de stele şi foarte multe puncte la testele organizaţiei independente europene. Cei de la Volvo sunt atât de siguri de asta, încât nici măcar nu s-au mai obosit să enumere în prezentare "banelele" airbag-uri, sistemul de protecţie a gâtului la impact posterior şi structura frontală de protecţie în lista elementelor de interes la capitolul siguranţă. Oamenii sunt deja cu doi paşi în viitor din acest punct de vedere. Nu degeaba îşi propun să elimine accidentele mortale din peisaj până în 2020.
Ţinută de drum
Consecinţa logică a modificărilor operate de inginerii Volvo la nivelul suspensiilor și al direcţiei noului S60 este vizibilă pe șosea, acolo unde modelul suedez reușește să facă uitată imaginea de mașina confortabilă și atât pe care o avea vechea generaţie. Rigiditatea structurală a şasiului a fost îmbunătăţită cu 100%, iar direcţia e mai exactă cu 10%. Nu ştim cum au fost calculate aceste valori, însă realitatea ne-a arătat suspensii ultraconfortabile atunci când a fost nevoie, indeajuns de dure încât să nu încurce în virajele luate cu aplomb şi o direcţie care reuşeşte să bată vechiul S60, dar care ar fi putut fi ceva mai lucrată pentru a evita reminiscenţele feelingului electronic pe care incă îl are atunci când mergi agresiv. Vă recomandăm cu mare căldură să vă comandaţi maşina împreună cu sistemul Four-C (Continuously Controlled Chassis Concept), prin care puteţi seta suspensiile în funcţie de nevoi pe Confort, Normal şi Sport. De asemenea, nu uitaţi să specificaţi la cumpărarea mașinii că doriţi şasiul dinamic în locul celui confortabil, ambele fiind disponibile gratuit, la alegere. Câteva cuvinte de bine şi pentru sistemul de tracţiune integrală Haldex, al cărui diferenţial central răspunde foarte bine la schimbările de tracţiune, dar şi pentru noul sistem de control al tracţiunii, care împarte mult mai bine puterea pe fiecare roată în viraj, pentru a tăia din tendinţa subviratorie pregnantă în lipsa acestui pachet. Per total, celor de la Volvo le-a ieșit un hibrid interesant între un sedan confortabil şi unul sportiv. S60 nu se ridică la nivelul caracteristicilor dinamice ale lui BMW Seria 3, însă Mercedes şi Audi ar trebui să se pună în gardă.
Vizibilitate
Silueta de coupe a părţii posterioare poate părea o problemă la prima vedere prin prisma vizibilităţii. Nu este deloc aşa. Cel de la volan nu are probleme de niciun fel din acest punct de vedere, suprafeţele vitrate fiind poziţionate foarte bine şi având o suprafaţă corectă în raport cu poziţia montanţilor. Evident, aşa cum îi stă bine unui producător premium, Volvo a plusat cu o serie de elemente tehnologice care îl ajută pe cel de la volan, cum sunt BLIS (monitorizarea continuă a unghiului mort), camera posterioară sau noua camera frontală care se afişează imaginea zonelor laterale invizibile de pe locul şoferului la parcarea frontală.
Tehnologie
La Volvo, elementele tehnologice de ultimă oră se confundă în mare parte cu elementele de siguranţă de ultimă oră. Nu voi mai insista pe descrierea aceloraşi pachete enumerate mai sus, încercând să atac de această dată sfera multimedia a zonei tehnologice. Astfel, Volvo S60 vine în standard cu display-ul de cinci inch multifuncţional de pe consola centrală, prin intermediul acestuia putând fi comandate toate sistemele de siguranță sau de alt tip de la bord. Monitorul are și o variantă opţională de 7 inch, disponibilă pe orice versiune de echipare. În materie de sisteme audio, Volvo S60 poate fi comandat în versiunea standard împreună cu un pachet cu şase difuzoare, dar pachetul poate fi upgradat în trei paşi pînă la un sistem Dolby Pro Logic cu 12 difuzoare. Fanii porturilor suplimentare audio (auxiliar și USB) sunt şi ei în vizorul celor de la Volvo, acestea fiind disponibile încă de la al doilea nivel al pachetului audio. Cei care vor să îşi transforme maşina în cinema au la dizpoziţie, la rândul lor, monitoare în tetiere prin care se poate transmite atât semnalul din DVD playerul special al acestei mașini, cât şi semnalul sistemului TV digital operabil când maşina se află în staţionare.
Design
E frumoasă. Volvo S60 este o maşină reuşită din punctul de vedere al designului, iar privirea mi-a fost furată la testul din Portugalia de exemplarele care veneau din sens opus sau care se aflau în spatele meu. Versiunea de serie păstrează foarte multe elemente ale conceptului cu acelaşi nume, prezentat în 2009, iar acest lucru nu poate decât să ne bucure. Faţa amintește de XC60, blocurile optice fiind împărţite în doua zone distincte, iar silueta lui S60 este una pe care o regăsești mai degrabă pe un coupe decat pe un sedan. Cu toate acestea, amplasarea liniilor ușilor posterioare nu dă impresia de apariţie artificială. Spatele este 100% Volvo, doar ca direcţia în care sunt poziţionate stopurile se inversează iar pe capătul portbagajului apare un eleron discret care completează imaginea generală a mașinii. Un lucru e sigur: un S60 va atrage privirile pe șosea, iar acest lucru nu face decât să întărească faptul că noua filosofie de design aplicată de suedezi pe gamă dă roade. Luaţi mașina în test pentru câţiva kilometri şi vă veţi întreba imediat de ce începe lumea să va privească insistent.
Ne-a placut
- Design foarte reuşit
- Interior de top
- Materiale plăcute
- Preţ competitiv
- Sistemele de siguranţă
Nu ne-a placut
- Feeling electronic al direcţiei
- Comportament subvirator la limită
- Consum mai ridicat decât cel al concurenţilor
- Performanţe 0-100 km/h
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Volvo
-
Constructorul suedez de automobile anunță atingerea unei borne importante de producție. Uzina din Gent, Belgia, a asamblat 1 milion de exemplare XC40/EX40. (Joi, 10 Octombrie)
-
Constructorul suedez de automobile lucrează la două modele cu zero emisii. Primul dintre ele este sedanul ES90, iar cel de-al doilea este EX60. Acesta din urmă va fi echivalentul electric al lui XC60. (Vineri, 06 Septembrie)
-
Constructorul suedez de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul XC90 facelift. SUV-ul propune un design exterior ușor revizuit, dar și un interior mai practic. (Joi, 05 Septembrie)
-
Constructorul suedez de automobile a publicat o imagine teaser cu ceea ce pare a fi viitorul XC90 facelift. Debutul este programat pentru data de 4 septembrie. (Miercuri, 21 August)
-
Constructorul suedez de automobile anunță un record de vânzări atins în luna martie 2024. În primul trimestru al anului, Volvo a vândut cu 12% mai multe mașini decât în aceeași perioadă din 2023. (Vineri, 05 Aprilie)
Despre masina, aparent este o alternativa reala la producatorii germani care domina soselele patriei cu autoritate. Sper ca vina si Alfa Romeo cu un model reusit ca inlocuitor pentru 159, si sa creasca putin concurenta in zona entry-level premium. Noi, consumatorii, nu vom avea decat de castigat.
De ce ati ales in discutie sa o comparati cu seria 3?!
S40 e ceva mai jos ca dimensiuni.
Mai bine se apuca sa scoata un pachet pt cei care nu stiu sa conduca deloc, iar scoala de soferi o vor face direct pe un volvo versiunea "instructor auto" si eventual sa dea si carnetul de sofer.
Ar fi posibil ca sa vedem candva si o descriere ca variantei diesel? Mai ales ca in acest test intr-un moment pomeniti si versiunea D. Merci mult.
De cand asteptam review-ul acesta.
Sunt curios daca la noile motorizari diesel au rezolvat problema consumului ridicat care l-a avut generatia D5 anii 2005-2010. Generatia 2001-2005, model care intamplarea il face sa il am si eu, are un consum foarte bun. O data cu introducerea motoarelor euro4 din 2005 cu DPF, consumul din pacate a crescut cu 30%. Motorul diesel nu mai avea nici un rost, avand un consum foarte apropiat de motorul T5 care se stie ca pentru cei 250cp are un consum foarte bun.
Sa speram ca au rezolvat aceasta problema.
Nu vreau sa fiu inteles gresit, cand zici ca ai volvo teoretic nu ai de ce sa te framanti cu consumul. Dar cand dai un ban in plus ca sa ai un diesel, te astepti la un consum pe masura.
Din pacate observ ca au scumpit noul s60. Cand vrianta care o am eu(s60 d5 full) a fost 30 000 euro si era sub concurenta cu un minim 5000, acum sta mult mai aproape. Avand in vedere ca noul a4 are un design care bate la fund orice bmw sau mercedes, as cam sta pe ganduri daca mai merg pe volvo, doar pentru exclusivitate si fiabilitate (al meu are 350 000km si nu am avut de schimbat nici macar o bucsa la ea. Sunt socat in continuare de cat de fiabil a putut sa fie. Ca sa nu zic ca nu sunt deloc Captain Slow)
Intradevar BMW 335i xdrive are 5.4secunde pana la suta, dar Audi e undeva departe, 6,2 sec manual sau 6,4 tiptronic.
Deci BMW nu se bate cu nimeni sub granita celor 6 secunde...sta singur linistit.
nota mea pt design e 5/10
am un v40 din 2001, de 4 ani e la mine si la ce drumuri avem ma mir ca nu se strica ceva pe dedesupt..fiabilitatea isi spune cuvantul, caci e totusi VOLVO-4life!
Off topic: Automarket, pe cand un test cu noul SAAB 9-5? :)
LauCalin@ Am avut ocazia sa stau in amandoua(c70 cabrio si 325i cabrio amandoua 2008). La capitolul calitate a constructiei stau amandoua cot la cot. Volvo este clar facut totusi pentru cei care nu sunt adeptii curselor zi de zi, dar in acelasi timp nu te lasa la greu cand ai chef sa te joci. Sincer as merge pe BMW daca ar fi sa le aleg, dar asta pentru ca am 26 ani. Cand o sa am peste 40 tot bmw o sa imi iau :)) daca vine vorba de cabrio.
On topic - Jasminne@ sincer nici mie nu imi place cum au desenat botul masinii, exact ca si la modelul precedent.
Mai dati si voi o tura pe la dealer.
La drive-test detinem S60 D3-AT6,XC60-D3-AWD,S40 D2 115Cp.
tel:0744-355-733