În urmă cu ceva ani, marii producători de automobile au luat decizia de a propune un habitaclu tot mai tehnologizat, astfel că butoanele fizice au fost, treptat, înlocuite cu suprafețe tactile sau funcțiile lor au fost preluate de ecranul central al sistemului multimedia.
Se poate spune că americanii de la Tesla au dat tonul, dar industria s-a aruncat cu capul înainte, fără a avea răbdare să vadă ce spun clienții despre asta. Răspunsul din piață nu a fost cel așteptat.
Desigur, eliminarea butoanelor fizice a dus la apariția unor interioare mult mai aerisite, dar utilizarea suprafețelor tactile în timpul mersului este destul de dificilă. Totodată, accesarea unei funcții durează mai mult decât înainte.
Clienții și-au spus nemulțumirea, iar unii constructori de automobile s-au răzgândit în privința butoanelor fizice. Spre exemplu, Volkswagen le-a readus pe volanul mașinilor sale.
Acum, și Hyundai recunoaște că trecerea la tot mai multe ecrane și suprafețe tactile nu a fost o decizie prea inspirată.
"Pe măsură ce adăugam ecrane inteligente în vehiculele noastre, am încercat, de asemenea, să folosim tot mai multe comenzi tactile, iar oamenii nu au preferat acest lucru.
Când am testat cu grupul nostru de studiu, ne-am dat seama că oamenii sunt stresați, enervați și supărați atunci când vor să opereze urgent o funcție, dar nu pot să o facă," susține Ha Hak-soo, vice-președinte Hyundai Design North America.via Carscoops
Bravo Kia, lucru mare sa recunoști ca ai greșit.
Noi avem pe aici foci care nici sub anonimat nu-s în stare să recunoască. În spatele ecranul sunt tot un tupeu. În fapt sunt niște nimicuri… electrice, uzate moral ;)
Sa nu poti face diferenta intre a sustine masinile mai putin poluante cu niste butoane, e alta dovada ca nu prea stii sa citesti ce zic unii.
Ca să dau un exemplu stupid, dacă s-ar renunța la oglinzile retrovizoare și s-ar pune camere și niște ecrane pe bord (cum sunt la unele concept cars), dar ar trebui să intri într-un meniu ca să le pornești de ori câte ori vrei să te asiguri la depășire, cum ar fi? Nu ar fi o idioțenie?
La Golf 8 de exemplu, ca să mărești viteza ventilatorului trebuie să apeși un buton de pe bord, apoi să te uiți la ecran și să dai cu deștul pe ecran pe un slide.
Ecranul ăla când are lag, dacă ai degetele transpirate nu ia comanda, trebuie să verifici de câteva ori vizual dacă este unde vrei tu să fie slideul ăla.
Nu numai că este enrvant, dar este și periculos.
Am mai spus-o pe aici, acum câțiva ani, dar primeam mâini roșii.
Asta este de bun simț. Una este să învârți de un buton fizic undeva unde ți-e la îndemână, fără să iei privirea de la drum și alta te uiți la ecrane, să freci meniurile și să atingi suprafețe care nu-ți dau niciun feedback.
Dar inginerii (inclusiv cei germain) știu mai bine.
Sau poate s-au tâmpit și ei acum în epoca în care nu prea mai știe lumea nici ce este o femeie.
Oooo, ba da au zis foarte multe studii interne ca e mai cool doar cu ecrane, fara butoane. Un buton e un buton cu una doua functionalitati si atat. Dar ecranul... ecranul e altceva. Poti desena oricate butoane vrei, poti pune muzica, poti desena tranzitii catchy, poti pune pârțuri in boxe, poti face muzica, poti juca jocuri, poti viziona filme si multe mule altele pentru ca de asta iti cumperi masina, ca sa ai sala de entertainment mobila. Aproape nu mai conteaza cee motorizare are, cum te simti in ea la drum, cat spatiu ai, cum se simt pasagerii, cat consuma, cat costa, cat de durabila este, cat de reparabila este. Chestii arhaice de pe vremea dinozaurilor. Acum, dimensiunea ecranelor e mai importanta decat motorul. Iar presa si influensarii contribuie din plin la asta.
Sper sa-si dea seama in timp util ca daca continua sa se departeze de functiile core ale produselor pe care le fac, isi sapa singuri groapa.
Masinile sunt masini si trebuie sa fie in primul rand acesibile, economice, reparabile, confortabile
@alex, depinde de multi factori. gusturile noilor generatii difera foarte, dar foarte mult de cele ale segmentului 40+, iar aceste noi generatii incep sa aiba putere de cumparare mai mare decat generatiile vechi si astfel preferintele lor sa fie mai relevante pentru producatori.
ecranele si entertainmentul la bord chiar conteaza pentru multi. chiar mai mult decat a fi masina usor reparabila sau economica. plus aspectul mai modern al interiorului. plus faptul ca un ecran se poate curata / igieniza mult mai usor decat butoanele fizice, care inevitabil tind sa acumuleze strat de slin in utilizarea zilnica, oricat de curate ai incerca sa-ti mentii mainile. dar dpdv al ergonomiei, clar butoanele sunt preferabile ecranelor, doar faptul ca ai posibilitatea de a le accesa si cu ochii inchisi, de a le retine precis locul in bord si de a le gasi acolo unde le stii, in orice moment si in orice conditii, contribuie major la confortul si siguranta la volan.
sunt de parere ca functii des folosite precum volumul audio, ventilatia si temperatura trebuie sa fie la buton, preferabil butoane rotative cu push/pull, iar functiile neesentiale si diverse reglaje la care se umbla rar si de regula nu in mers, pot migra foarte bine pe ecrane.
@ignis: nu prea mai știe lumea nici ce este o femeie. pai spune tu, ca sa afle si lumea, ce este o femeie?
Nu este suficient să ai o soluție pentru a reduce poluarea, implementarea poate crea multe probleme dacă este prost și haotic gestionată. Dacă tu consideri ca tranziția la BEV-uri este un succes, asta este, îți respect pararea, dar asta nu înseamnă ca trebuie să și gândesc la fel.
Eu nu am acuzat nici un posesor de BEV de nimic și nici nu mă interesează, dar “ei” nu fac la fel și atunci scuze ca exista o reacție.
Eu sunt un om pragmatic si intotdeauna mi-a placut sa am la indemana toate functiile utile.
Asta inseamna butoane. Eu am vrut intotdeauna sa am butoane pentru volum, oprit/pornit, reglat ventilator sau temperatura.
Cel mai folosit buton in masina mea este cel care deactiveaza functia de stop-start, care in marea majoritate a cazurilor, nu aduce nici un avantaj, in schimb streseaza inutil bateria.
Si nu, inlocuirea butoanelor fizice cu cele touch nu este deloc mai ieftina. Locul respectiv trebuie inlocuit cu un ecran mai mare, de obicei. Daca vrei sa ai si feedback pe touch, e posibil, dar multi producatori de masini nu folosesc, din cauza pretului mare.
Touch-ul este doar o moda, a fost dictat probabil de piata telefoanelor smart si toti au sarit sa introduca si in masini. Inceputul a fost lent, pentru ca au trebuit dezvoltate folii si cipuri automotive (trebuie mentionat aici ca toate componentele electronice folosite in masini sunt (sau ar trebui sa fie) din gama automotive, care este o gama cu mult mai performanta decat cea de uz curent).
Tabloul meu de bord al masinii are viteza si turatia analogice (motoare cu ace indicatoare). Nu voi schimba masina decat atunci cand Hyundai va scoate una similara :-)
Sa nu mai aud de ecrane imense in masini, mi se par niste prostii inutile.
Eu nu sunt inginer, dar tu nu crezi nu? :)))
Amice, nu vezi padurea de copaci! Omul s-a exprimat corect: indiferent de domeniu, functia (ceea ce folosesti) are in spate un sistem care o sustine( de ex: la om miscarea este o functie datorata sistemului muscular). Nu era insa necesar sa faca o descriere completa a relatiei functie/sistem pentru a spune un adevar binecunoscut: start stop este inutil in multe situatii, mai ales pe motoare mici si economice.
Ar trebui sa stai pe loc macar 30"- 1' intre 2 porniri/ opriri si apoi sa pleci, ceea ce nu prea se intampla in orasele aglomerate. In Bucuresti cel putin, la ore de varf, ca sa avansezi 20-30 m iti trebuie 2-3' si opresti/pornesti de 10x.
Am fost si eu surprins de ineficienta, de aceea am verificat: cu functia activata/oprita nu am nicio diferenta sesizabila ( sau este sub 1%).
sistemul s-s are avantaje clare, in majoritatea situatiilor, adica exact invers fata de ce sustine "inginerul". exemplul bucurestiului nu este relevant, bucurestiul fiind o anomalie si o exceptie dpdv al traficului, cine a mers prin orase mai mici sau mai mari din europa a putut vedea ca acolo situatia este cu totul alta, chiar si la ore de varf. acolo se vede din plin avantajul s-s. pana la urma, cu un condus prudent, s-s poate fi eficient pana si in sufocatul bucuresti, daca permiti masinii o frana de motor, timp in care s-s se armeaza pentru a avea energia de a reporni motorul la verde, cu plus de eficienta. insa cand te infigi in rosu ca berbecul, cu pedala de frana la podea, normal ca nu mai ai eficienta, ca s-s nu ajunge sa-si mai faca rolul, nu il intelegi si atunci alegi varianta comoda sa-l anulezi din buton, mare realizare, ce sa zic. inginerii adevarati care proiecteaza sisteme s-s, iau in calcul pana si situatiile atipice gen trafic bucuresti. ca sa nu ma lungesc foarte mult, spun doar atat: sistemul s-s proiectat de ingineri adevarati e mai destept decat majoritatea utilizatorilor obisnuiti. astfel ca, chiar daca esti berbec, sistemul intelege ca are de-a face cu un berbec si dupa cateva repetari in care simte ca nu mai iese pe plus cu eficienta, se dezactiveaza, pentru ca altfel, minusul de eficienta ar putea sa duca nivelul bateriei sub un nivel critic, iar asa ceva conceptual nu este admisibil. de asemenea, modul sport, prezent pe multe masini, implica anularea s-s din acelasi motiv, fiindca ia in calcul opriri cu franare tip berbec, unde recuperarea, deci plusul de eficienta n-ar mai fi posibil. nu exista asa ceva precum stres asupra bateriei, cum isi imagineaza "inginerul". bateriile masinilor cu s-s nu mai sunt ca cele de la dacia 1310, ci sunt special proiectate sa sustina fara probleme fluctuatii de nivel, la fel ca la masinile hibrid. ba e chiar de dorit pentru sanatatea bateriei sa ii dai libertatea sa-si faca fluctuatiile necesare si normale pentru care a fost proiectata. in rezumat, s-s reprezinta cel mai elementar mod de recuperare a energiei la franare, un aspect pe care un inginer adevarat, intrinsec si constant preocupat de eficientizare, l-ar intelege.