La prima vedere, o motorizare pe benzină nu pare cea mai bună soluție atunci când ai de parcus drumuri dese în afara orașului. Aici, modelele echipate cu motoare diesel încep să amortizeze din cheltuielile suplimentare făcute în momentul achiziției.
Dar ultimele generații de motoare pe benzină și tehnologiile introduse de producători reușesc să se apropie de performanțele unităților diesel în materie de consum.
În această ecuație (diesel vs benzină) care de foarte multe ori a născut discuții interminabile am decis să substituim dieselul cu un model cu sistem hibrid de propulsie. Pentru a vedea cine se descurcă mai bine atunci când cele două rulează în paralel în exact aceleași condiții de drum, am ales două exemplare Honda CR-V. Unul dintre acestea a fost echipat cu motorul pe benzină de 1.5 litri turbo, în timp ce a doua versiune a mizat pe un sistem hibrid de propulsie fără auto-încărcabil (deci fără plug-in) care combină un motor aspirat pe benzină de 2.0 litri și un duet de motoare electrice.
În primul episod al acestui comparativ am văzut cum CR-V Hibrid cu bateria plină în proporție de 70% a reușit să consume cu 50% mai puțin decât versiunea echipată cu motorul pe benzină. Acum a venit rândul să continuăm comparativul de consum cu un traseu extraurban.
De notat că nu a fost un test de consum, adică nu am rulat căutând recorduri care să bată cifrele producătorului. La fel cum nu am căutat să scoatem untul din cele două mașini, pe care le-am condus cum o face orice client, în ritmul normal al traficului. Singura regulă pe care am impus-o a fost ca mașinile să ruleze fără a depăși limitele de viteză. Ceea ce pe DN1 a însemnat că am variat între 70 și 100 de km/h, în timp ce pe șosea am mers cu 50 și 90 km/h.
Start din nordul Bucureștiului
Plecăm din partea de nord a Bucureștiul, o zonă care la orele prânzului încă nu reușea să ofere prea multe momente de liniște șoferilor aflați în trafic. Mașinile brăzdau cu rapiditate cele trei benzi care se varsă spre Otopeni, iar în tot acest haos, încercam să gâdil pedala de accelerație.
La volanul hibridului a stat Bogdan, în timp ce eu, după "înfrângerea" usturătoare din testul de consum urban, am rămas alături de varianta pe benzină în încercarea de a-i oferi o victorie în afara traficului sufocant din Capitală.
Plec cu încredere din parcarea centrului comercial Băneasa, iar până la ieșirea din Otopeni computerul de bord indica 8.7 litri/100 de kilometri, o valoare mult mai "omenească" comparativ cu cei 12.6 litri/100 de kilometri înregistrați în oraș. Mă uit atent la Bogdan: își mai pierduse din acel zâmbet larg pe care l-a tot afișat pe parcursul buclei din oraș. În acel moment am crezut cu tărie că pot să obțin o valoare mai mică decât hibridul său în ciuda faptului că fișele tehnice ale celor două versiuni ofereau un învingător clar: Honda CR-V Hibrid promite un consum extraurban de 6.3 litri/100 de kilometri, în timp ce varianta pe benzină cu transmisie CVT poate "înghiți" 7.5 litri/100 de kilometri.
Diferențele dintre cele două versiuni erau destul de consistente, însă mă bazam pe faptul că bateria hibridului nu este la fel de eficientă la scăderea consumului când vine vorba de rularea extraurbană, deci Bogdan nu se va mai bucura de un avantaj atât de generos ca în cazul testului în oraș.
La borna 20 de kilometri, consumul scăzuse la 6.5 litri/100 de kilometri, o valoare mai bună comparativ cu cea trecută de Honda în fișa tehnică.
În acel moment, îmi fac curaj și-l întreb pe Bogdan ce îi indică computerul de bord. Fără să stea prea mult pe gânduri și cu o voce plină de încredere îmi spune: 6.3 litri/100 de kilometri. Acela a fost unul dintre momentele în care mușchii feței s-au contractat într-o mișcare pronunțată și ușor agresivă. Nu eram pregătit să mai diger o nouă înfrângere.Delicatețe în mișcări
Traficul de pe celebrul DN1 era rarefiat, iar eu și Bogdan ne puteam concentra pe misiunea pe care am primit-o. Apăs pedala de accelerație fără s-o bruschez, iar în același timp sunt foarte atent să nu depășesc viteza legală. Cei 193 de cai putere știu să te scoată din necaz, însă acum nu aveam nevoie de toate resursele motorului turbo. Pot controla transmisia CVT și cu padelele din spatele volanului, iar ori de câte ori am avut ocazia n-am ezitat să apăs pe "minus" pentru a mă ajuta de frâna de motor.
Și Bogdan dispune de un set de padele, însă acestea nu controlează transmisia, ci reglează nivelul de recuperare al energiei. Spre exemplu, în momentul în care vei ridica piciorul din accelerație, are loc o decelerare simțitoare care poate fi reglată în intensitate cu ajutorul padelelor.
Ne apropiem de primul punct de control al testului: sensul giratoriu care marchează intrarea pe șoseaua de centură a orașului Ploiești. În acest moment, computerul de bord indică un consum de 6.0 litri/100 de kilometri. Bogdan răsuflă ușurat și-mi comunică 5.7 litri/100 de kilometri, semn că hibridul lui mai câștigase (parțial) un duel. N-am reușit să-l "dovedesc" pe Bogdan, dar măcar am obținut un consum mai mic decât cel indicat de Honda. DN1 este, într-adevăr, un "loc de joacă" foarte permisiv pentru consumuri mici. Să vedem cum se schimbă lucrurile pe șosea.
A doua șansă pentru butonul Econ
Dacă în testul din oraș, butonul Econ m-a ajutat să scad consumul de carburant doar cu 0.1 litri/100 de kilometri, eram convins că într-un test extraurban acesta va reuși să-mi ofere satisfacții mai mari.
Astfel, am resetat valoarea afișată de computerul de bord, am apăsat butonul Econ și am plecat către partea finală a testului de consum. De această dată am părăsit DN1 pe centura Ploieștiului și ne-am îndreptat spre Buftea. Deși am avut la dispoziție un drum cu o singură bandă pe sens, traficul a fost lejer și am rulat în condiții fluente.
Imediat după resetarea valorilor, computerul de bord indică un consum de 6.5 litri/100 de kilometri. Eram convins că voi reuși să obțin o valoare mai bună decât cea înregistrată până la Ploiești. Am adoptat același stil și am încercat să nu exagerez în momentul accelerărilor pentru a nu "deranja" cifrele.
Bogdan pare că știe deja cine a câștigat și această porțiune de traseu, motiv pentru care este complet relaxat. Ce-i drept, și valoarea indicată de hibridul său un pic mai bună: 6.3 litri/100 de kilometri.
Cu soarele în față și cu un drum care șerpuiește agale prin satele de câmpie ale județelor Prahova și Dâmbovița, ne-am întrecut în mișcări fluide. Atât eu cât și Bogdan am încercat să nu forțăm nota, chiar dacă pe traseu a mai răsărit câte o utilitară sau câte un TIR care rulau în ritmuri lente. Și pe care a trebuit să le depășim apăsând serios pedala.
În acest peisaj care te îndemna la contemplare, cele două Honda CR-V au ajuns în punctul final: parcarea Academiei Titi Aur. După încă 35 de kilometri rulați în regim extraurban, SUV-ul pe benzină a raportat un consum de 5.6 litri/100 de kilometri, semn că anestezia dozată de software-ul Honda în cei patru cilindri ai motorului și-a făcut din plin datoria.
Dar învingătorul se afla în celălalt colț al ringului: Bogdan se ridică din scaun și mă anunță că hibridului lui a consumat 5.1 litri/100 de kilometri.Un hibrid surprinzător
Deși la începutul testului eram convins că voi reuși să obțin valori mai bune de consum decât Bogdan, finalul mă obligă să dau dreptate fișelor tehnice oferite de Honda.
După 86 de kilometri parcurși în afara orașului, hibridul lui Bogdan s-a mulțumit cu doar 5.4 litri/100 de kilometri, o valoare bună chiar și pentru o motorizare diesel, mai ales dacă punem în balanță și faptul că Honda CR-V Hibrid are o masă totală de peste 1.600 de kilograme.
Prețul echilibrează situația
De cealaltă parte a baricadei, varianta CR-V echipată cu motorul pe benzină a avut un consum mediu extraurban de 5.8 litri/100 de kilometri, valoare cu 0.5 litri/100 de kilometri mai mică decât media anunțată de Honda în fișa tehnică. La final, însă, "întrecerea" dintre cele două CR-V-uri trebuia câștigată de cineva, așa că discuția de după test a fost destul de aprinsă.
Motivul: la o diferență de 0.5 litri în extraurban între cele două versiuni, balanța nu se înclină neapărat în partea hibridului dintr-un motiv simplu: comparate pe același nivel de echipare și cu aceleași dotări tehnice (transmisie automată și 4x4), benzina este cu peste 7000 de euro mai ieftină decât hibridul la nivelul prețurilor de listă (valorile exacte pot fi consultate în tabelul de mai jos). Iar calculele noastre arată că diferența de consum (urban și extraurban) poate fi echilibrată ușor prin diferența de preț dacă mașina rulează în jur de 15.000 de kilometri pe an. În schimb, dacă rulați în cea mai mare parte a timpului în afara orașului, benzina pare să câștige la puncte după ce în ecuație intră și informațiile despre preț.
Decizia rămâne, deci, în echilibru. Cert e că cei care rulează mai mult în orașe sunt avantajați de CR-V hibrid, care reușește un consum la nivel de motor diesel și chiar mai bine decât atât pe distanțe scurte, în timp ce cei care leagă mulți kilometri în extraurban sunt avantajați de raportul consum/preț al lui CR-V pe benzină.
Peste toate, însă, rămâne întrebarea diesel: mai merită să plătim extra pentru diesel sau putem alege cu încredere hibrizii din "galantarele" producătorilor fără să ne gândim că acestea ne vor bântui visele cu valorile de consum? Răspunsul vine probabil în testele din următorii ani pe Automarket.
Caracteristici | Honda CR-V Benzină 1.5 Turbo CVT, 4x4 Elegance |
Honda CR-V Hibrid 2.0 + electric e-CVT, 4x4 Elegance |
Dimensiuni (L/l/h) [mm] |
4600/1855/1689 | |
Ampatament [mm] | 2662 | |
Masă proprie [kg] | 1598 | 1672 |
Sistem de propulsie | Benzină 1.5 litri |
Benzină 2.0 litri +electric |
Putere totală [CP] | 193 | 184 |
Cuplu motor [Nm] | 243 | 315 |
Transmisie | CVT,4WD | e-CVT,4WD |
Accelerație 0-100km/h [s] | 10 | 9.2 |
Viteză maximă [km/h] | 200 | 180 |
Consum mediu [l/100 km] WLTP |
8.9 | 7.4 |
Emisii CO2 [g/km] WLTP |
200 | 168 |
Volum portbagaj [l] | 561 | 497 |
Preț de listă cu TVA [euro] | 32.490 | 39.750 |
E drept că benzina produce mai mult CO2 pentru aceași output, dar CO2 nu este direct poluant și nici toxic. El este responsabil de efectul de seră.
În general, dieselul vine la preț de hibrid clasic în gamele constructorilor auto. Nu vorbim de hibrid plug-in aici, ci de hibrid clasic.
Tot ce mai trebuie să vină Renault cu E-Tech şi Nissan cu E-Power la preţuri mici, decente şi baftă diesel sau benzină clasică !!
https://www.youtube.com/watch?v=wiG9E1I05KM