După înființarea companiei sale de design în 2007, Gordon Murray a inaugurat în 2017 și propria companie de producție denumită Gordon Murray Automotive. În acel moment, designerul a anunțat și primul model al companiei: T.50, un supecar gândit să joace rolul de succesor al celebrului McLaren F1.
Acum, Gordon Murray a prezentat supercar-ul T.50 în cadrul unui eveniment care s-a desfășurat la uzina din Surrey. Conform reprezentanților companiei, producția va demara în a doua parte a anului viitor, iar livrările vor începe în 2022.
Noul supercar T.50 va fi produs în doar 100 de unități, iar prețul anunțat este de 2.36 de milioane de lire fără taxe (echivalentul a 2.61 de milioane de euro).
T.50 este descris drept "cel mai pur și cel mai ușor supercar produs vreodată". Modelul cu motor ampasat central dispune de o structură monococă din fibră de carbon, același material fiind folosit și pentru elementele de caroserie. Structura de siguranță a fost inspirată de cele utilizate în Formula 1, iar conform reprezentanților companiei, caroseria și structura cântăresc doar 150 de kilograme.
Spre deosebire de alte supercar-uri moderne, în partea forntală a lui T.50 nu apar elemente exterioare agresive, ci doar linii fluide.
Podeaua supercar-ului este echipată cu un sistem aerodinamic activ, iar în partea din spate există două aripi dinamice. Tot în partea din spate, Gordon Murray a introdus un ventilator cu diametrul de 400 de milimetri operat de un motor la 48V. Acesta are o turație de până la 7.000 rpm și îmbunătățește apăsarea aerodinamică cu 50% în modul standard de rulare și cu până la 100% în modul Braking.Supercar-ul T.50 este echipat cu un motor V12 de 3.994 de centimetri cubi dezvoltat de specialștii din cadrul Cosworth. Propulsorul aspirat natural dezvoltă 663 de cai putere la 11.500 rpm și 467 Nm la 9.000 rpm. Conform oficialilor companiei, 71% din valoarea maximă a cuplului este disponibilă începând cu 2.500 rpm. Turația maximă a motorului este de 12.100 rpm, iar masa acestuia este de doar 178 de kilograme (cel mai ușor V12 integrat pe o mașină de stradă).
Gordon Murray a pregătit șase moduri de rulare pentru T.50: Auto, High downforce, Streamline, Braking, Test și V-Max Boost (în cazul acestui mod, puterea motorului crește până la 700 CP mulțumită aerului suplimentar furnizat cu ajutorul ventilatorul integrat de inginerii companiei).
Resursele motorului aspirat natural sunt gestionate de o transmisie manuală cu șase trepte (dezvoltată de Xtrac) care cântărește doar 80.5 kilograme.
În total, supercar-ul pregătit de Gordon Murray are o masă de 986 de kilograme.Interiorul a fost inspirat de celebrul McLaren F1. T.50 poate găzdui până la trei persoane, postul de conducere fiind unul central. La interior, clienții vor descoperi un sistem audio cu 10 difuzoare, un sistem compatibil cu Android Auto și Apple CarPlay și un instrumentar de bord mixt (analog și digital).
Și probabil ultimul supercar clasic-aspirat cu c.v. manuală înainte de previzibilul -- fiindcă obligatoriul -- tsunami electric (sau cel puțin hibrid).
Obsesia lui Gordon Murray pentru fiecare gram câștigat e și ea lăudabilă, chiar dacă cele 100 T-50-uri n-o să prea vadă circuitele și vor soili în garajele climatizate ale colecționarilor rapaci -- scuze, voiam să zic *norocoși*, cum e politically-correct.
despre faptul ca acest motor fenomenal e cuplat la o manula? in 2020?!?!?! ( vedeti articolul despre conversia M3 E46 CSL de la smg la manuala, lucru pe care il poate face acum orice client la pretul cerut )
despre greutatea impresionanta pentru o masina cu v12?
despre acel ventilator pe care murray se incapataneaza sa il puna pe o masina? fapt ce i-a reusit pana la urma cu acest T50.
despre cum au calculat greutatea fiecarei piese in functie de forta si greutatea pe care aceasta trebuie sa o suporte?
McLarren F1, bunicul lui T.50, a fost creat cu aceeaşi idee în minte: nu este o maşină pentru nişte, ci pentru plăcerea de a conduce. Şi tocmai de aceea e o maşină destul de faimoasă pentru că a fost folosită la greu de mulţi proprietari. La cum şi-a construit clientela şi comunicarea, eu cred că sunt mari şanse să vedem multe T.50 folosite aşa cum trebuie.
La fel şi comparaţia cu volanul de Clio pe baza unei poze, acum, cu tot respectul, este din acelaşi registru. Dacă explorezi puţin o să observi de ce e special volanul, ce are unic faţă de orice model de volan din industrie. Altfel, da, e negru, rotund şi subţire.
@someone...optimizarea e la ordinea zilei in orice industrie. Daca ai de a face cu ingineri bine pregatiti si care stiu ca asta e unul dintre scopurile ingineriei. Asta plus solutiile...elegante.
Continui deci datul cu părerea, fie și-n gard, repetând a mia oară că excepțiile confirmă regula.
Mai exact, F1-urile speculate (pardon, licitate) pe la Bonhams ori Christie's au rulaje microscopice, pornind de la 148 mile în 25 de ani, adică fix testarea mașinii post-producție (cca. 250 km).
Media e în orice caz de 7-800 km/an.
Evident că există și (puține) excepții gen F1-ul lui Mister Bean, rulat *enorm* după specialiști, adică 41.000 mile (66,6K km :-)) în două decenii, plus bușit zdravăn de două ori -- mic detaliu insignifiant pentru investitorul care l-a luat cu de 15X prețul de nou.
P.S. Și cu volanul de Clio-5 rămâne cum am stabilit. :-) (aici nu vorbește totuși chibițul ci designerul, strict pe tema formei și nu a funcției.)
Legat de cum şi cât se merge cu McLaren F1, am luat la mână câteva maşini oferite pe site-urile de licitaţii. Da, a făcut valuri cea cu 200 km, dar nu cred că poţi generaliza doar cu o ştire. La o căutare rapidă, pe RM Auction am găsit un "LM" avea 20.000 km şi una cu 7000 km, două fără kilometraj specificat (deci nu putea fi foarte mic) şi una cu ceva de genul 2700 km. Pe kidston.com am găsit 3, două cu km puţini, 1600 km, una 4000 km, una cu 12000 km.
Eu îmi permit să spun că şi 4000 km pentru o maşină care scoate într-o zi bună la licitaţie peste 15 milioane de euro (deci are o asigurare pe măsură) este o cifră minunată. McLaren F1 nu o să fie niciodată, poate, un daily driver, dar sunt multe maşini pe care proprietarii le-au savurat teribil.
Şi nu ştiu ce ai stabilit, legat de volan, dar strict pe tema formă şi funcţie, culmea, volanul este chiar un element important al filozofiei maşinii ăsteia - nu e un simplu colac rotund ca la Clio, şi pot argumenta. Pentru că a integrat funcţia de semnalizare pe volan, a eliminat mantele - elementul ăla de interior pe care inclusiv designerii de Bentley îl cam neglijează şi îl păstrează din plastic negru. Numai din perspectiva asta şi pentru că tratează o problemă de design atât de des ignorată (cele mai specială soluţie modernă am văzut-o la BMW Z8, cu manete din aluminiu) şi este cu adevărat ieşit din comun. În plus, experienţa produsului este şi una haptică, mai ales când e vorba de un volan. Şi dacă vorbim de materiale, de exemplu, de efortul de a construi ceva funcţional, dar mult mai uşor ca orice alt produs similar, şi asta este iarăşi ceva remarcabil care punctează la capitolul funcţie.
Judecat superfcicial, şi schimbătorul este doar o manetă cu o bilă în vârf şi pare banal, dar când începi să urmăreşti detaliile şi efortul constructiv, cred că merită mai mult respect.
În final îmi permit să revin cu un mesaj pe care l-am mai avut aici şi să explic de ce mi-am permis să îl acuz (da, cam asta am făcut) de Kirotractor de superficialitate şi subiectivitate - iubesc site-ul ăsta şi apreciez şi conversaţiile constructive pe care le găzduia. Respect dereptul oricui de a construi şi a exprima o părere, dar cred că e păcat şi conversaţia pierde mult, dacă ne exprimăm doar păreri şi nu explorăm şi căutăm să avem şi informaţii în spate.
Dacă am supărat pe cineva sau am insistat prea mult cu o temă aşa de banală precum volanul sau câţi km parcurge un McLaren F1, îmi cer scuze. Poate vin cu infulenţa puternică a vizionării unui interviu cu Trump care abuza cu nonşalanţă de "se ştie", "aşa se spune", "eu ştiu, că sunt expert". "Moşilor", haide să evităm capcanele astea.
Tot nu înțeleg însă de ce *aperi* banalitatea aia de volan -- poate rețeaua BMW o să vândă și ea două-trei T50-uri?
Ori doar din nostalgie partizană, V12-ul S70/2 al faimosului F1 fiind proiectat, cum bine știi, de Paul Rosche / BMW?
...În rest, numai de bine îți urez!
@Tatraurs: Punctual ai dreptate cu nesimțirea multor dealeri, dar nu trebuie generalizat, fiindcă Alex nu e arogant -- sau cel puțin nu era pe vremea când jonglam și eu cu vorbele în presa auto-moto.
Să fii responsabil PR în orice branșă implică însă *contaminarea* cu o atitudine ofensivă (în fine, proactivă îi zic ei).
Din păcate, marketingul a ajuns să impună mai toate deciziile cruciale (și) în industria auto -- motiv pt care am și ras-o de fapt în anii 90 din structura VAG dictatorială :-) a departamentului design VW.
Intenţia mea a fost fix alta şi a ieşit foarte prost. Mi-aş fi dorit o astfel de discuţie şi tocmai eu am stricat-o şi mai tare.
@Kirotractor, nu e partizanat sau interes economic. Chiar dacă, prin absurd, un dealer BMW ar vinde o fracţiune din cele 100 de maşini anunţate că vor fi fabricate, nu ar avea nimic de-a face cu poziţia mea la BMW, nu cred că trebuie să explic.
Da, sunt contaminat de idea T.50. De faptul că într-o lume în care am ajuns să comunicăm miimile la acceleraţia 0-100 în goana după recorduri, cineva schimbă paradigma şi vorbeşte despre experienţă (nu "habitabilitate"), despre bucuria de a conduce. Da, performanţele sunt parte din această bucurie de a conduce, dar nu cifrele şi recordurile. Asta e cea mai frumoasă lecţie pe care o dă Gordon Murray aici - ca la McLaren F1, cifrele "clasice" nu sunt importante, sunt doar o consecinţa a efortului de a construi o maşină care se conduce extraordinar.
În contextul ăsta, când am văzut conversaţia care virează spre "volan de Clio" şi "oricum va sta bibelou", recunosc, am fost descumpănit. Mai ales că volanul, care aparent e simplu şi banal, are un rol foarte clar în filozofia de maniac a lui Murray. Şi nu sunt fanatic, sunt detalii cu care nu sunt de acord la maşina asta şi încăpăţânarea lui Murray e uneori absurdă. Dar ar fi păcat să pierdem pentru asta imaginea de ansamblu.
Tot ce am încercat să spun este că ideea pe care o transmite maşina asta este mult mai puternică decât micile ciudăţenii punctuale şi e păcat să pierdem ideea asta.
@Tatarus, îmi pare rău pentru experienţa negativă şi sper că experienţa respectivă să nu rămână definitorie pentru toţi cei care lucrează la BMW. Şi chiar dacă mă vezi aşa, sper să înţelegi în discuţia asta independentă de BMW şi argumentul, dincolo de persoană care îl spune.
În final, faptul că îmi asum identitatea şi că lucrez pentru BMW este din dorinţa de a fi fair şi transparent când comentez aici, să îmi asum o posibilă subiectivitate, mai ales dacă sunt converaţii legate de marcă, nu pentru a-mi asuma vreo autoritate sau o poziţie oficială.
nu-mi place cum apar comentariile acum!
Un Sandero chel cu motoraș de drujbă (1 litru, 3 cilindri) e la fel de grea -- sau de ușoară.
De acord că există și sportive mai ușurele gen Lotus Elise / Ariel Atom etc, dar alea joacă-n altă categorie.
@Alex: Subscriu la ce spui (mai nuanțat acum), dar și la ce faci -- inclusiv aici pe AM, unde n-ar fi rău ca și PR-responsabili de la alte mărci să se facă auziți... cu orice risc asumat. ;-)