Esential
580 | de kilograme este masa proprie a lui Tata Nano. |
1700 | de euro costa cel mai ieftin model din lume. |
580 | de kilograme este masa proprie a lui Tata Nano. |
1700 | de euro costa cel mai ieftin model din lume. |
Fenomenul Tata Nano continua sa starneasca interes in intreaga lume. Dupa ce acum trei luni, la dezvelirea oficiala a celei mai ieftine masini din lume, Ratan Tata spunea ca volumul initial de productie va fi de 250.000 de unitati Nano pe an, seful indienilor si-a schimbat radical masurile. Astfel, furnizorii de piese pentru constructia lui Nano au fost anuntati sa fie pregatiti pentru o adevarata revolutie, cu pana la un milion de unitati produse anual, din care jumatate in Africa, Asia de sud-est si America de Sud.
Numarul de furnizori cu care Tata a inceput colaborarea la dezvoltarea lui Nano a fost de 100, cel mai cunoscut dintreie fiind Bosch, care lucreaza cu indienii prin subsidiarii pe care ii conduce in peninsula asiatica. De altfel, unul dintre factorii-cheie ai succesului acestui proiect este reprezentat de faptul ca Ratan Tata, seful companiei cu acelasi nume, stie sa isi apropie furnizorii ca nimeni altul: "Nu ii spui 'Nu' domnului Tata", spune deep Anand, presedintele unei firme care produce parti pentru Nano.
Din aceasta relatie s-a dezvoltat un program prin care toti furnizorii au incercat din rasputeri sa fabrice elemente constitutive ieftine si cu masa redusa. Astfel, Bosch a creat un generator de 35 de amperi care cantareste 5 kilograme (unul normal are 40 de amperi si 6 kilograme), a redus numarul functiilor unitatii de control al motorului de la 1000 la 300 si a modificat senzorii pentru ca acestia sa aiba o masa cat mai redusa, chiar daca diferenta se masoara in grame.
Delphi, un alt furnizor cunoscut in lume care a participat la dezvoltarea lui Nano, a dezvoltat un panou de bord care cantareste doar 400 de grame, in conditiile in care instrumentarul unei masini normale are cel putin un kilogram. Metodele de reducere a costurilor nu s-au opti insa aici: "Atunci cand desenam un buton pentru bord in Europa, utilizam un robot care il monteaza. Aici am gandit un proces intreg pentru ca acel buton sa fie asezat manual cu precizie.Am cautat cele mai simple moduri de a face acest lucru", spune unul dintre oficialii Delphi.
Alte parti ale caror costuri au fost reduse la maximum sunt suspensiile (mult mai simple decat ale unei masini normale), motorul (mai putin sofisticat) sau geamurile laterale, al caror sistem de deschidere se bazeaza pe cel al unui oblon exterior de fereastra.
via | Automotive News
Comentarii (2)