FOTO: Mihai Panaitescu in redactia Automarket
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Mihai Panaitescu, cel mai cunoscut designer roman, a fost prezent in dupa-amiaza zilei de vineri in redactia Automarket, unde a raspuns intrebarilor userilor. Cu aceasta ocazie, Automarket a inaugurat chat-ul intern al portalului, urmand ca dialogul dintre useri si cele mai importante nume din industria auto romaneasca sa devina o traditie.
Mihai a raspuns tuturor intrebarilor adresate de cititorii prezenti pe chat si a ales la final cea mai buna intrebare, userul Bruno_Senna primind premiul pus in joc, o macheta Range Rover la scara 1:18. Intrebarea a fost legata de asemanarile pe care le regasim astazi intre modelele din clasa compacta.
Iata cele mai importante intrebari si raspunsuri din ora de Chat cu Mihai Panaitescu, care la ora actuala activeaza la Tokyo, unde creeaza pentru Toyota:
camilsoft: Salut Mihai, ce pregatire ai?
Mihai Panaitescu: Liceul de Arte, sectia Pictura, apoi un an de Design Industrial la Bucuresti (unde m-au enervat profesorii) si apoi Institutul European de Design din Torino (diploma de trei ani de studiu).
adyrds: Mai ai colegi din Europa de Est?
M.P.: Mai exista un singur rus, dar lucreaza undeva la Nagoya, la departamentul Design Vehicule Utilitare.
alex_2504: Cat din talentul tau este nativ si cat este "dobandit" pe parcurs?
M.P.: Cunosc foarte multi oameni talentati care nu au mers mai departe in aceasta meserie din cauza faptului ca nu munceau. Meseria de designer e una ca oricare alta si reprezinta 99% munca.
daniromail: Mihai, la 30 de ani e tarziu de facut facultatea pentru design auto?
M.P.: In general, e tarziu. Se poate si la 30 de ani, dar asta se intampla ceva mai rar. Ei cauta minti fresh, cu idei noi. La 30 de ani ai deja o personalitate mai inchegata.
alex_2504: Care a fost premiul in bani pentru castigarea Peugeot Design?
M.P.: Dupa ce am castigat Peugeot Design am primit 6000 de euro.
giorgios: Mihai, ce zici de faptul ca Citroen DS a fost aleasa cea mai frumoasa masina din lume intr-un top realizat de designeri?
M.P.: Imi place Citroen DS foarte mult, mi-as cumpara-o ca investitie si cred ca e una dintre cele mai frumoase masini desenate vreodata.
biggy: Care sunt pasii realizarii unui concept (din punctul de vedere al designului)?
M.P.: Primul pas: schita. Apoi urmeaza modelul 3D virtual, modelul 3D in lut (scari reduse, apoi scara 1:1), ingineria si productia.
kodyart: Mihai, cum crezi ca va fi vazut un model de Dacie gen Fiat 500? Te-ai gandit sa faci un astfel de proiect?
M.P.: Cand eram in anul intai la Bucuresti, am desenat un Lastun modern. Cred ca ar fi echivalentul lui Fiat 500 la Dacia.
adyrds: Ti-ai negociat salariul la Toyota sau ai ai acceptat direct cat ti-au oferit?
M.P.: In Japonia nu se negociaza :)
daniromail: Ce aplicatii folosesti pentru design?
M.P.: Photoshop in principal si schite 3D virtuale in Autodesk Autostudio.
alex_2504: Ce a insemnat premiul Peugeot Design (in afara de cei 6000 EUR de care ai pomenit)?
M.P.: Experienta si faima pe jumatate muncita. Spun asta pentru ca ei s-au chinuit sa faca masina iar eu le-am dat modelul 3D virtual si munca intelectuala.
gormozus: Cum se impaca inginerii cu designerii cand se constata ca V12-le propus de ei nu incape sub capota desenata de tine?
M.P.: Asa cum spunea Bangle, designerii creeaza intr-adevar probleme, iar inginerii se chinuie sa le rezolve. Dar s-a constatat ca inginerii NU STIU sa creeze probleme. :)
alecstm: Mihai, daca ar fi sa lucrezi la o echipa de F1, care ar fi aia?
M.P.: Toyota.
giorgios: Cum ti se pare noul trend al constructorilor de a face loc in gama lor coupe-urilor cu 4 usi?
M.P.: Ideea coupe-urilor cu patru usi mi se pare un mod de a le face pe plac designerilor. :)
daniromail: Ai lucra vreodata la Dacia din patriotism?
M.P.: Din patriotism nu, insa avand in vedere faptul ca Dacia e la inceput, poti sa ii dai tu, ca designer, o identitate. La companiile mari nu e atat de usor.
dmx: Cum e ca la 22 de ani sa fii cineva? Nu doar cunoscut, ci si respectat, cautat, etc?
M.P.: Deocamdata, nu ma recunoaste nimeni pe strada, deci totul e in regula.
Gormozus: Ce masina ti-ar placea sa redesenezi?
M.P.: Toyota Supra. As vrea sa fac un competitor pentru Nissan GT-R.
giorgios: Pe cine simpatizezi in domeniul designului auto?
M.P.: Stiu ca sunt clisee, insa mie imi place de Chris Bangle. A fost coordonatorul meu la Lucrarea de Diploma.
Bruno_Senna: Cum vedeti evolutia designului la clasa compacta si faptul ca unele marci "preiau" idei (Peugeot 208 vs. noul Mazda3 MPS)?
M.P.: In clasa compacta, lucrurile sunt destul de problematice. Masinile incep, intr-adevar, sa semene din ce in ce mai mult una cu alta. Acest lucru se intampla in primul rand din cauza regulilor foarte stricte de siguranta pe acest segment (siguranta pentru pietoni, inaltimea farurilor, etc). Si apoi, e vorba de lipsa de imaginatie a designerilor si a responsabililor care dau unda verde unui model spre productie.
Bruno_Senna: Conceptul Flux are sanse sa fie fabricat in serie?
M.P.: Flux nu va fi fabricat niciodata in serie. Unele modele vor prelua, poate, unele elemente de design pentru un viitor Peugeot roadster cu doua locuri.
Bruno_Senna: Are de gand Toyota sa schimbe actualul design?
M.P.: Limbajul lor de design se numeste Vibrant Clarity. Toyota va merge in continuare pe linia asta la nivel global. Problema e ca Toyota are 95 de modele in productie si e destul de greu sa mentii o linie de design concordanta pe toate cele trei continente.
geos2097: Buna Mihai, sunt la al 3-lea Seat , crezi ca mai au sanse sa se impuna ca o marca sportiva de serie ? In ultima vreme imi face senzatia ca elementele de design concureaza doar cu alte modele de serie care nu poarta o eticheta similara.
M.P.: Seatul este, probabil, "marul putred" din grupul VW din punct de vedere economic. Ei au avut la un moment dat o filosofie, insa, din pacate, e o identitate formala de care te plictisesti repede. E greu sa gasesti una noua, care sa nu semene cu alte X marci.
Adrian_00: Ce parere ai de noua linie de design adoptata de Subaru, cum ar fi trecerea modelului Impreza de la berlina la hatchback?
M.P.: Nu imi place faptul ca Impreza a trecut pe hatchback. Cea veche avea o istorie in spatele ei. Din ce am inteles, cel nou nu are nici performante atat de ridicate precum precedentul.
Bruno_Senna: Cum sunt emotiile care va cuprind cand va vedeti desenele in clay apoi, de ce nu, functionale?
M.P.: E ca atunci cand iti cumperi masina noua si o vezi in parcarea ta. Doar ca sentimentul e ceva mai amplu, mai profund.
geos2097: E posibil ca in interiorul unui proiect sa fie foarte multe bariere economice si tehnice impotriva design-ului?
M.P.: Sigur ca da, interiorul lui Fiat Panda e facut din doua bucati de plastic presate. Pot sa spun ca acel tip de interior e foarte simplu de produs, dar de desenat e foarte greu.
dmx: Ce parere ai despre noul Seria 5?
M.P.: Personal, nu-mi place. E o masina luxoasa, in care se vede calitatea (in design se numeste "calitate perceputa"), insa nu te atrage desenul sau. Evident, nu e nimic in dezechilibru, dar nu exista acea atractie.
kodyart: Acum, cand castigi bani din ceea ce faci, cat de atractiv mai este acum acest hobby pentru tine?
M.P.: Mie mi se pare ca e la fel, e aceeasi chestie. Daca as avea alta slujba, as schita in continuare masinute pe servetele.
BlackLord: Ca designer, ce parere ai despre Tuning? Practic e ca si cum un nene da o dunga pe un tablou de Picasso pentru ca asa zice el ca-i mai frumos... nu e frustrant?
M.P.: Nu sunt un extremist. O strategie buna ar fi sa faci o masina care sa se preteze la asta din punct de vedere vizual.
Replikate: Crezi ca ai parasi postul de la Toyota pentru un post la Renault unde vei putea, probabil, sa fi proiectantul unei noi Dacii? Sa faci ceva nou pentru Romania?
M.P.: Depinde de salariu :)
kodyart: Mihai, unde te vezi peste 10 ani?
M.P. Varianta optimista: pe o insula. Cea pesimista: Sef al unui birou de design.
BlackLord: Daca pe o insula, ce design va avea insula? :)
M.P.: Ma gandesc la Borakay sau Bora Bora. Daca e ultima, va arata, nu-i asa, cam ca un Volkswagen :)
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din General
-
Potrivit unor noi informații apărute în presă, conducerea Grupului Volkswagen ia în calcul să renunțe la ideea de a închide câteva dintre fabricile sale din Germania. În prezent, grupul german poartă mai multe negocieri cu sindicatul muncitorilor. (13.12)
-
Asociația Constructorilor Europeni de Automobile va avea un nou președinte începând din 2025. Noul președinte al asociației va fi Ola Kallenius, actualul CEO Mercedes-Benz. (11.12)
-
Partidul Popular European, cea mai mare grupare politică din cadrul Uniunii Europene, dorește să modifice acordul de interzicere a vânzărilor de mașini noi cu motoare termice din 2035. PPE vrea să permită vânzarea de mașini noi cu motoare termice și după 2035. (11.12)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
- BMW: Toate modelele diesel, produse în Germania, alimentate inițial cu ulei vegetal hidrotratat
Bravo Mihai, insista pe langa cei de acolo sa relanseze Toyota Celica !
M.P.: Seatul este, probabil, "marul putred" din grupul VW din punct de vedere economic. Ei au avut la un moment dat o filosofie, insa, din pacate, e o identitate formala de care te plictisesti repede. E greu sa gasesti una noua, care sa nu semene cu alte X marci."
In sfarsit, cineva cu statut de designer care imi impartaseste punctul de vedere. Cineva care considera esenta ca ceva superior aparentei, spre deosebire de multi utilizatori ai acestui site.
A fost ajutat inca de 4 colegi dintre care si eu !!!
asta e.. poate va mai fi si o data viitoare :P